آمریکا باید فراموش کند کدخدای دنیاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6055
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸ |
سیدمصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با رسالت:

آمریکا باید فراموش کند کدخدای دنیاست

برجام، معاهده‌اي که مي‌توان آن را به بازي پر پيچ و خم غرب تعبير کرد، هنوز هم ادامه دارد و اين معاهده با بدعهدي آمريکا و تعلل اروپا و متعهد ماندن ايران گره خورده است.
آمریکا باید فراموش کند کدخدای دنیاست

| حانيه مسجودي |
برجام، معاهده‌اي که مي‌توان آن را به بازي پر پيچ و خم غرب تعبير کرد، هنوز هم ادامه دارد و اين معاهده با بدعهدي آمريکا و تعلل اروپا و متعهد ماندن ايران گره خورده است.
۱۶ تيرماه، همزمان با پايان يافتن مهلت ۶۰ روزه ايران به کشورهاي اروپايي، نشست “اعلام اقدامات ايران در گام دوم کاهش تعهدات برجامي” با حضور سخنگوي دولت، عباس معاون سياسي وزارت خارجه و سخنگوي سازمان انرژي اتمي آغاز شد.در اين نشست اعلام شد که از اين روز ايران از ميزان ۳/۶۷ غني‌سازي اورانيوم عبور خواهد کرد و ميزان غلظت بر اساس نياز خواهد بود و امروز اين موضوع به طور رسمي اتفاق خو‌اهد افتاد.
اما اين کار به مزاج معطل مانده اروپا و همواره تلخ آمريکا خوش نيامد و آمريکا در ۱۹ تيرماه براي بررسي اقدامات ايران درخواست برگزاري جلسه‌‌اي ويژه کرد و خبرگزاري فرانسه به نقل از يک سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام کرد که شوراي حکام اين نهاد دهم ژوئن (چهارشنبه ۱۹ تير) بنا به درخواست آمريکا جلسه ويژه‌اي درباره ايران تشکيل خواهد شد.
بنابراين ۱۹ تيرماه جلسه شوراي حکام حدود ساعت ۲:۳۰ به وقت ايران پشت درهاي بسته پايان يافت‌؛ اما غروب همان روز خبر آمد که اين کشورها نتوانستند هيچ بيانيه‌اي را تنظيم کنند، قانون راي گيري شوراي حکام بر مجموع آرا است اما گويا هيچ کدام به نظري مشترک نرسيدند و آمريکا همان طور که دست خالي از برجام خارج شد و در رصد مطبوعات آن را پاره کرد اين بار اما پشت درهاي بسته به روي مطبوعات دست خالي‌تر از هميشه به کشورش بازگشت؛ اين عدم نظر مشترک بين شوراي حکام نشان از اين است که سخنان سران آمريکا ديگر توجيه کننده کارهاي وقيحانه و بدون فکرشان نيست و کسي چشم بسته از آنها پيروي نمي‌کند،‌ حال اما ايران طرف‌هاي برجام را به برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجام تهديد کرده است که اگر اروپا تعهدات خود را عملي نکند گام سوم را اجرايي خواهد کرد.
چندي بعد از شروع گام دوم برجام، آژانس بين المللي
انرژي اتمي عبور غني‌سازي اورانيوم ايران از مرز ۳/۶۷ را تاييد کرد؛‌ اما معناي عبور از اين عدد چيست؟ عبور از مرز ۳/۶۷ درصد غني سازي يعني ايران از حالت غني سازي سبک خارج شده و به محدوده پنج تا هفت درصد غني سازي يعني غني سازي سنگين اورانيوم وارد شده است و اين دو مرز از لحاظ فني و ديپلماتيک متفاوت هستند.
سيدمصطفي ميرسليم، عضو مجمع تشحيص مصلحت نظام درمورد گام دوم برجام ضمن تاکيد به ايران با اين کار نشان داد به دليل چند تحريم اقتصادي در موضع ضعف نيست و به «رسالت» گفت:«گام دوم برجام نشان دهنده جدي بودن ما و حرکت به سمت احقاق حق مان است. اين حرکت مي‌توانست زودتر شروع شود تا آمريکا و اروپا اين برداشت اشتباه را نداشته باشند که ايران بر اثر چند تحريم اقتصادي در موضع ضعف قرار گرفته و دست از حق خود بر مي‌دارد.»
او با اشاره به رفتار حقيرانه اروپايي‌ها، افزود:«پس از اين جديت، اروپا متوجه حقارت خود در برابر آمريکا خواهد شد و آمريکا هم ناچار مي شود در ياغي‌گري سياسي خود تجديد نظر کند. موضوع جنگ نظامي نشان دهنده نهايت حماقت شروع کننده آن است.»
ميرسليم راه رفتار اروپا و آمريکا با ايران را دست کشيدن از زورگويي تعبير کرد و ادامه داد:«چهل سال تجربه برخورد ايذائي با ايران در زمينه‌هاي نظامي، اقتصادي، سياسي، امنيتي، اجتماعي و فرهنگي نشان داده است که نمي‌توان با ايران از موضع قلدري وارد شد و حق را خفه کرد. تنها راه براي آمريکا و اروپا، کاهش تنش و دست برداشتن از روش‌هاي استکباري است.»
عضو مجمع تشحيص مصلحت علت عدم اعلام دقيق غني سازي اورانيوم از سوي مقامات وزارت خارجه را ضروري دانست و گفت:«عدم اعلام درصد غني سازي کاملا ضروري است و دليلي ندارد ما جزئيات اقدامات خود را فاش کنيم هرچند آنها به راحتي متوجه مي شوند
که ما در اقدام خود اهل مجامله نيستيم.»
او درپايان با اشاره به تعبير برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر بسته شدن مسير ديپلماسي ايران بعد از آغاز غني سازي بيش از ۳/۶۷ درصد غني سازي، خاطرنشان شد:«اقدام ايران راه را براي مذاکره سياسي از موضع برابر باز مي کند. آمريکا بايد فراموش کند که کدخداي دنيا است و بايد پذيراي حق باشد؛ اين پذيرش هرچه زودتر انجام گيرد به نفع خود آمريکا و همه جهان است.»

نویسنده : حانيه مسجودي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.