آمريکا عليه آمريکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15215
  پرینتخانه » سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ |
«رسالت» واکنش هنرمندان آمريکايي در ترور سردار قاسم سليماني را بررسي مي‌کند:

آمريکا عليه آمريکا

نزديک به پنج روز از شهادت مظلومانه سردار سپهبد قاسم سليماني مي‌گذرد و خيابان‌ها رنگ و بوي غمي از جنس نفرت گرفتند
آمريکا عليه آمريکا

|حانيه مسجودي|
نزديک به پنج روز از شهادت مظلومانه سردار سپهبد قاسم سليماني مي‌گذرد و خيابان‌ها رنگ و بوي غمي از جنس نفرت گرفتند، سياهي غمت از دل هر ايراني به ديوارها آويخته شده، در يک پوستر در آغوش رهبر انقلاب بودي و در پوستري ديگر کلاه به سر و بي سيم به دست، در بيابان‌هاي سوريه فرمان مي‌دادي.
*واکنش چهره‌هاي مشهور آمريکايي نسبت به ترور سپهبد سردار قاسم سليماني
پس از اقدام بزدلانه آمريکا و هدف قراردادن خودروي سپهبد سردار حاج قاسم سليماني،‌ نه‌تنها مردم کشورهاي منطقه و امت اسلامي را، بلکه تمام کساني که بويي از انسانيت برده بودند از شهادتش شوکه شدند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور جنگ‌طلب آمريکا شايد در خيال دورش هم نمي‌ديد شهيد سليماني خطرناک‌تر از سردار سليماني است. ترور اين بزرگ‌مرد واکنش‌هاي زيادي را در سطح جهاني به همراه داشته تا حدي که چهره‌ها و سلبريتي هاي
 بسياري از آمريکا اين اقدام ترامپ را محکوم کردند.
*مورگان فريمن، رابرت دنيرو و پيمان معادي
مورگان فريمن، بازيگر و کارگردان آمريکايي در حساب کاربري توئيتر خود نوشته است:
دونالد ترامپ يک تروريست است، دونالد ترامپ يک کودک‌آزار است،‌ 
دونالد ترامپ يک نژادپرست است، دونالد ترامپ يک جنايتکار است،
دونالد ترامپ يک بزدل است، دونالد ترامپ يک دروغ‌گو است،
دونالد ترامپ يک کلاهبردار است، دونالد ترامپ يک مجرم است،
دونالد ترامپ رئيس‌جمهور من نيست.
فريمن پس‌ازآن در توئيتي ديگر گفته است: «اين‌يک تهديد قريب‌الوقوع براي رياست جمهوري ترامپ بود،‌ بنابراين او جنگ را آغاز کرده است.»
همچنين رابرت دنيرو بازيگر مشهور هاليوود، کارگردان و تهيه‌کننده آمريکايي نيز در حساب کاربري توئيتري خود عليه ترامپ نوشت: «رئيس‌جمهور ما مي‌خواهد جنگي را با ايران شروع کند، زيرا او مسلماً توانايي مذاکره را ندارد! او بسيار ضعيف و ناکارآمد است…بنابراين فکر مي‌کند تنها راهي که براي انتخاب مجدد و ماندن در پست رياست جمهوري دارد،‌جنگ با ايران است.» پيمان معادي، کارگردان، فيلم‌نامه‌نويس و بازيگر ايراني آمريکايي نيز توئيت رابرت دنيرو را در حساب کاربري اينستاگرامي خود استوري کرد. واکنش‌هاي منفي عليه ترامپ در آمريکا بالاگرفته است، بااينکه بسياري از کارشناسان منتقدان ترامپ را رقيب او و اعضاي حزب دموکرات مي‌دانند اما وندي شرمن، معاون سياسي وزارت خارجه ايالات متحده که از خانواده‌اي يهودي متولد شده و در دشمني با ايران شهرت دارد نيز اخيراً سياست‌هاي آمريکا در مقابل ايران را شکسته خورده خوانده بود.
*مايکل فرانسيس مور، مستندساز و ريکي مارتين خواننده مشهور آمريکايي
مايکل فرانسيس مور نيز لحظه‌اي پس از ترور بزدلانه سردار سپهبد قاسم سليماني به دست آمريکا، در حساب توئيتري و اينستاگرامي خود ضمن انتشار عکس سردار شهيد سليماني، آمريکايي‌ها را خطاب قرارداد و به کنايه نوشت: «اين مرد را مي‌شناسيد؟ آيا مي‌دانستيد که او دشمن شماست؟ چي؟ هرگز اسم او را نشنيده‌ايد؟ تا پايان امروز به شما ياد مي‌دهند که از او متنفر باشيد و سپس خوشحال خواهيد شد که ترامپ او را ترور کرد.» او در بخش ديگري از پيام انتقادي خودش نوشت: «اين مرد را مي‌شناسيد؟ آيا مي‌دانستيد که او دشمن شماست؟ چي؟  هرگز از او نشنيده‌ايد؟  تا پايان امروز به شما آموزش مي‌دهند از او متنفر باشيد و خوشحال مي‌شويم که ترامپ او را ترور کرد و همان‌طور که به شما گفته شد رفتار خواهيد کرد. بنشين، طفره برو،‌ پرش! آماده شويد تا در تعطيلات پشت خانه خود سوار هواپيما شويد. آماده شويد تا پسران و دختران خود را براي مرگ در يک جنگ جديد بفرستيد. جنگ ثروتمندان را ثروتمندتر مي‌کند. جنگ خوب است.  جنگ يک حواس‌پرتي ضروري است.جنگ صلح است. ترامپ فرمانده ما است! دهه جديد مبارک. طولي نخواهد کشيد، ‌هيسس..بخوابيد … هيچ توهمي در کار نيست…اين‌يک تماس کامل بود… من با ۵ شليک يک مرد را در خيابان کشتم فقط چون مي‌توانستم… متأسفم، اما به خاطر اين وضعيت ضروري ملي، بايد انتخابات را به تعويق انداخت …»
اين مستندساز مشهور آمريکايي همچنين با انتشار تصوير زير در صفحه اينستاگرام خود به کنايه نوشت: «ايران به دنبال جنگ است. ببينيد آن‌ها چطور کشورشان را در نزديکي پايگاه‌هاي نظامي ما قرار داده‌اند!»
 بعد از انتشار اين پست، ريکي مارتين، خواننده آمريکايي راک با ۱۳ ميليون فالور پست وي را استوري کرد.
اما داستان واکنش‌هاي مايکل مور نسبت به عمل وحشيانه آمريکا تمام نشد و در پستي ديگر مطالب صريح‌تري را منتشر کرد. او با ابتکار جديدي داستان ظلم‌هاي آمريکا به ملت ايران را در قالب يک داستان کوتاه نوشته است. متن پست جديد او به شرح زير است:
«سه مرد خردمند، معروف به «سه فرزانه» از ايران بودند. داستان _در کتاب مقدس_ اين‌طور گفته‌شده است که اين سه نفر از «شرق» هدايايي از طلا، کندر و گياهان معطر براي فرزند تازه متولدشده آوردند. اين بايد لحظه‌ بسيار زيبايي بوده باشد. حالا پيروان مسيح تازه متولدشده، ۱۹۵۳ سال بعد لطف آن‌ها را اين‌طور جبران کردند:
اوّل آن‌ها يک کودتا را برنامه‌ريزي کردند تا نخست‌وزير منتخب مردم را برکنار کنند. بعد آن را با يک ديکتاتور بي‌رحم جايگزين کردند، شاه ايران.
آمريکايي‌هاي معتقد به مسيح عليه‌السلام بعدازآن به صدام حسين کسي که از ايرانيان متنفر بود سلاح‌هاي کشتارجمعي (شامل سلاح‌هاي شيميايي) دادند تا در دهه‌ ۸۰ ميلادي عراق بتواند به ايران حمله کند و بيش از يک‌ميليون ايراني را بکشد. بعد آمريکايي‌هاي مسيحي تصميم گرفتند که به هم‌پيمانان قبلي خود حمله کنند و با گرفتن کشورش يک‌بار ديگر آن را تهديد کنند.
چند سال بعد يک رئيس‌جمهور جديد آمريکا با پشتيباني اونجليست‌ها يک تهديد اتمي عليه ايران را شروع کرد و با قطعنامه‌ها سعي کرد زندگي را براي مردم ايران سخت کند.
وقتي‌که اين‌ها کافي نبود يک مدعي مسيحيت در کاخ سفيد [ترامپ] دستور داد تا يکي از رهبران اين کشور، يک مبارز با شرارت را ترور کنند. تا آن زمان، در سال ۲۰۲۰ ميلادي، بيشتر مردم داستان مردان ايراني‌ که با شترهايشان آمدند تا به دنيا آمدن مسيح، آورنده‌ صلح به زمين را گرامي بدارند، فراموش کردند. اين روز اشاره‌شده همين دوشنبه پيشرو است.
الان ديگر نيازي به جشن گرفتن نيست. درواقع تا يک ماه آينده اگر ديديد سه مرد ايراني به سمت شما مي‌آيند عاقلانه است مسيرتان را عوض کنيد و اگر شما ايراني هستيد و ديديد سه مسيحي از آمريکا به مسير شما آمدند دعاي خير من پشت سرتان است اگر آن‌ها را متوقف کنيد و يک نسخه از قرآن را که در آن داستان «مريم، مادر مسيح» را مي‌گويد و بزرگ مي‌دارد به آن‌ها بدهيد، زني که مورداحترام همه مسلمانان است. آن‌ها نمي‌توانند ما _مسيحيان_ را دوست نداشته باشند، ناراحت‌کننده است که ما نمي‌توانيم با چيزي غير از قتل آن را جبران کنيم.»
مايکل مور روز يک شنبه نيز با انتشار پستي ضمن خواهش از رهبر انقلاب نوشت: «من درخواستي شخصي از رهبر ايران دارم و از او خواهش مي‌کنم که به اقدام تروريستي ما (آمريکا) براي به شهادت رساندن ژنرال که با خشونت تمام انجام شد،‌از هيچ‌گونه انتقام خشونت‌آميز و تنش‌زا استفاده نشود تا من و ميليون‌ها آمريکايي ديگر اين مشکل را به‌صورت صلح‌آميز حل کنيم.»
*استيون کينگ، نويسنده مشهور آمريکايي 
در ادامه پس از واکنش مايکل مور،‌استيون ادوين کينگ، نويسنده مشهور آمريکايي خالق بيش از ۲۰۰ اثر ادبي که همواره به‌عنوان يکي از پرفروش‌ترين نويسندگان جهان شناخته مي‌شود نسبت به اين اقدام آمريکا واکنش نشان داد و در صفحه رسمي توئيتري خود نوشت: «کشتن از راه دور – ديپلماسي از طريق هواپيماي بي‌سرنشين – ظاهراً تنها ديپلماسي‌ است که اين رئيس‌جمهور بلد است. البته غير از نزديک شدن به ديکتاتورهاي روسيه و کره. او در توئيت ديگري نوشت: آدمي که اين درگيري جديد را به وجود مي‌آورد همان کسي است که جرئت نداشت به ويتنام برود.»
*واکنش روزنامه‌نگاران مطرح بين‌المللي
همچنين باربارا اسلاوين، روزنامه‌نگار شاخص آمريکايي و عضو ارشد انديشکده شوراي آتلانتيک در حساب‌رسمي توئيتري خود نوشت: من ديگر ترامپ را در توئيتر فالو نمي‌کنم، ديگر واقعا نمي‌توانستم تحملش کنم. اما توئيت هاي
 او درباره نابودي ميراث باستاني ايران کاملاً غيرقابل‌قبول است. هدف سياست آمريکا چيست؟ اصلا سياستي دارد؟
جورج مالبرونت روزنامه‌نگار لوفيگاروي فرانسه نيز در حساب‌رسمي توئيتري خود درپي ترور سردار شهيد قاسم سليماني، نوشت: «قاسم سليماني کسي است که توانسته تهديد داعش را از منطقه خاورميانه دفع کند،‌ او نه درگير سياست داخلي و نه کانديداي رسيدن به مقام بود ازاين‌رو محبوبيت او و حضور جمعيتي بسيار زياد در مراسم خاکسپاري او غيرقابل‌انکار است.» همچنين يکي از خبرنگاران روزنامه نيويورک‌تايمز با انتشار پيام‌هايي به اقدام آمريکا در به شهادت رساندن فرمانده نيروي قدس سپاه واکنش نشان داد.رز مک‌گان، نويسنده روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز در حساب‌رسمي توئيتري خود خطاب به ايران و درواکنش به اقدام خصمانه آمريکا، مي‌نويسد: «ايران عزيز، آمريکا به کشور و پرچم و مردم شما بي‌احترامي کرد. ۵۲ درصد آمريکايي‌ها متواضعانه از شما عذرخواهي مي‌کنند. ما خواهان صلح با شما هستيم. ما در دست اين رژيم تروريستي گروگان گرفته‌شده‌ايم. ما نمي‌دانيم چطور ازاينجا فرار کنيم.»
*چهره‌هاي سياسي آمريکا، جو بايدن
جو بايدن، معاون دموکرات رئيس‌جمهوري آمريکا در زمان اوباما که هم‌اکنون در صدر ليست نامزدهاي حزب دموکرات براي انتخابات رياست جمهوري آتي اين کشور قرار دارد در مورد پيامد ترور سردار سليماني به ترامپ هشدار داد. بايدن تنها نماينده حزب دموکرات در زمان جرج بوش بود که به جنگ آمريکا در عراق رأي مثبت داده بود، پس از شهادت سردار سليماني در بيانيه‌اي اين اقدام را به «انداختن ديناميت در بشکه باروت» تشبيه کرد و نوشت: «من در جريان عمليات اطلاعاتي نيستم و بسياري مسائل روشن نيست، اما ايران قطعاً پاسخ خواهد داد. ما مي‌توانيم از درگيري‌هاي عمده در خاورميانه پرهيز کنيم. اميدوارم دولت به پيامدهاي اين کار انديشيده باشد.»
*برني سندرز
برني سندرز که در نظرسنجي‌ها براي انتخابات درون‌حزبي در جايگاه دوم و پس از جو بايدن قرار دارد در مورد اقدام بدون فکر ترامپ در ترور شهيد سردار قاسم سليماني، نوشت: «تنش‌آفريني خطرناک ترامپ جنگ ويرانگر ديگري را براي ما در خاورميانه به ارمغان مي‌آورد، جنگي که مي‌تواند به مرگ افراد بي‌شمار و هدر رفتن ميلياردها دلار پول بينجامد. ترامپ مي‌گويد جنگ‌هاي بي‌پايان را تمام مي‌کند، اما اين اقدام او، ما را در مسير يک جنگ بي‌پايان ديگر قرار مي‌دهد.»
«رسالت» در بررسي اين مسئله با حسين نوش‌آبادي  و صباح زنگنه، کارشناس روابط بين‌الملل به گفت‌وگو پرداخت.
*ميليون‌ها ايراني خود را براي مبارزه با آمريکا آماده کرده‌اند
حسين نوش‌آبادي،‌ ديپلمات ارشد کشور و سفير سابق ايران در عمان در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد واکنش افکار جهاني و چهره‌هاي مشهور آمريکايي، بيان کرد: «اين اتفاق عمق جهالت و بي‌تدبيري مقامات و رهبران آمريکايي است به‌ويژه سبک‌سر و ديوانه‌اي مانند ترامپ که دستور اين حمله را در عراق صادر مي‌کند. واکنشي که امروز در سطح جهان مي‌بينيم نشان‌دهنده اين است که جنايت هولناک و سفاکي آمريکايي‌ها نه‌تنها در منطقه بلکه در دنياي خارج نيز مورد اتفاق‌نظر قرار نگرفته است.» وي افزود: «ترور سردار سليماني باعث هجمه عليه سياست‌هاي جنگ‌طلبانه شد و حتي در داخل آمريکا نيز افراد عاقلي پيدا شدند که اين رفتار و جنايت را محکوم کنند زيرا اين کار هم با موازين و هم با عرف بين‌المللي مغايرت دارد و ترور يک شخصيت کشوري و فرمانده رسمي و قانوني آن‌هم در يک کشور ثالث نماد تروريسم دولتي است.» نوش‌آبادي گفت: «اين جلوه يک رفتار وحشيانه و نمادي از رفتار بدون منطق و پشتوانه حقوقي و نظامي است زيرا سردار شهيد قاسم سليماني در جبهه نظامي و مقابل نظاميان آمريکايي در حال جنگ نبوده و يک سفر معمولي در قالب مأموريت‌هاي مستشاري و ديپلماتيک داشته است.» نماينده سابق مجلس تأکيد کرد:‌ «بسياري از شخصيت‌هاي فرهنگي، هنري و حتي شخصيت‌هاي سياسي آمريکا نيز اين رفتار را محکوم کردند و حتي برخي مسئولان دولت قبلي آمريکا اين کار را بي‌تدبيري و احمقانه خواندند که اين نشانه اوج ذلت و خباثت رهبران آمريکا است، آن‌ها فکر مي‌کردند جهان از ترور سردار سليماني استقبال کند و بسياري به آمريکا دست‌مريزاد بگويند، اما اکنون از درون خود آمريکا شاهد هستيم که اين رفتار را محکوم مي‌کنند زيرا با هيچ منطقي سازگار نيست.»
*دنيا به شهيد سردار سپهبد قاسم سليماني مديون است
نوش‌آبادي افزود: «جرم شهيد سردار سليماني اين بود که مقابل جريان خشونت‌طلب و تروريست داعش ايستاد و تمام دنيا اين را مي‌دانند و مردم در سراسر جهان ناراحت هستند که چرا آمريکا اين کار احمقانه را انجام داد، فردي که خدماتش نه‌تنها براي ايران و عراق بلکه براي دنيا بود.» او ادامه داد: «دنيا، امروز حاج قاسم را نماد مقاومت ملت‌ها و ‌ايستادگي برابر تروريسم مي‌شناسد و قاسم سليماني به‌عنوان چهره‌اي در جبهه مقاومت بين‌الملل است و بسياري از مردم آمريکا و اروپا در تجمعات خود رفتار آمريکا را تقبيح کردند و اين نشانه ذلت و بي‌تدبيري حاکم بر کاخ سفيد است و نشانه جهالت و رفتارهاي قرون‌وسطايي آن‌ها در عصر کنوني است،» ديپلمات ارشد کشور ابراز کرد:‌ «طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، ترور وحشيانه سردار سپهبد قاسم سليماني بي‌پاسخ نمي‌ماند و انتقام سختي در انتظار آمريکا خواهد بود و جمهوري اسلامي کاري مي‌کند که آمريکا از کرده وحشيانه و خلاف مقررات خود پشيمان شود و اين وعده الهي است.»
*انتقامي سخت؛ روزگار ترامپ و آمريکا سياه مي‌شود
وي بيان کرد: «آمريکا مي‌خواست با از بين بردن سردار سليماني راهش را ببندد اما ميليون‌ها سليماني اين راه را ادامه مي‌دهند و پشيمان اصلي آمريکا خواهد بود، اين شادي براي صهيونيست ها و آمريکا موقتي است. رفتاري که آمريکا انجام داد يک آغاز روبه پايان براي خودش و صهيونيست‌ها در منطقه است.» سفير سابق ايران درعمان تأکيد کرد: «آمريکا بداند که خون شهيد قاسم سليماني بي‌پاسخ نمي‌ماند و کاخ سفيد حتماً پشيمان خواهد شد و ترامپ بداند که روزگارش سياه مي‌شود. ملت تازماني که شاهد مرگ اين عنصر فاسد نباشند کوتاه نمي‌آيند و کاخ ظلم و فساد به دست ملت‌هاي آزاده که راه شهيد سليماني را ادامه مي‌دهند فرومي‌ريزد و ننگ و بي‌آبرويي براي آمريکا باقي مي‌ماند.» وي بابيان اين‌که ما هيچ‌وقت با دنيا سر جنگ نداريم اما انتقام خون شهيدي را مي‌خواهيم که خودش را فداي امنيت منطقه کرده است، گفت:‌‌ «گرفتن انتقام به معناي آغاز جنگ نيست بلکه انتقام خون سردار شهيدمان حق ايران است،‌ آمريکايي‌ها ترسوتر از آن هستند که بخواهند در مقابل انتقام سختي که در انتظارشان است کاري کنند.» اين ديپلمات ارشد کشور در پايان خاطرنشان کرد: «تمام مردم و آمريکا بدانند که شاهد اقدام تلافي‌جويانه کشور ايران خواهند بود، ‌اقدام تلافي‌جويانه ايران در حقوق بين‌الملل پذيرفته‌شده و هم دنيا و هم ملت‌هاي منطقه انتظار دارند يک انتقام متناسب با اين رفتار وحشيانه آمريکا صورت بگيرد، ملت ايران خود را آماده کرده و با هر اتفاقي که امروز رخ دهد کشور ما آماده‌تر مي‌شود. ميليون‌ها ايراني خود را براي مبارزه با آمريکا آماده و ملت‌هاي منطقه نيز آماده هستند و اين حتماً آغاز فروپاشي پوشالي آمريکاست.»
*ترور سردار سليماني،‌ تروريسم دولتي است
صباح زنگنه، کارشناس مسائل بين‌الملل نيز دراين‌باره به «رسالت» گفت: «جنايتي که آمريکا انجام داد يک جنايت جنگي و ضد بشري است و اقدامي تروريستي آن‌هم يک تروريسم دولتي محسوب مي‌شود. اين امر به معناي  افتضاح سياسي و نظامي است و ارتباط او را در منطقه زير سؤال برده است. نه‌تنها ارتباط آمريکا در منطقه بلکه حضور نظامي، ‌سياسي و اقتصادي آن‌ها به‌شدت زير سؤال رفته است.» وي افزود: «ترور سردار قاسم سليماني غيرمرسوم و غيرقابل‌قبول است و تمام دولت‌‌ها و ملت‌ها بايد نگران چنين اقداماتي از جانب آمريکا باشند چراکه تهديد آن‌ها بي‌حساب‌وکتاب مانند شمشيري در دست يک انسان مست لايعقل است.» زنگنه تأکيد کرد:‌ «هر کشوري که با اين دولت رابطه دارد بايد خودش را تحت رفتارهاي غيرقابل‌پذيرش و ضد انساني دولت آمريکا قرار دهد، هم مردم آمريکا و هم مقامات آگاه آمريکايي باسابقه در مسائل ديپلماسي و حتي نظامي به‌شدت از وضعيت پيش‌آمده ناراضي و ناراحت هستند و اين اقدام را يک فاجعه بزرگ نه‌تنها براي ايران و کشورهاي منطقه بلکه براي خود آمريکا بسيار خطرناک، منفي و عجيب‌وغريب مي‌دانند.»اين کارشناس بابيان اين‌که  ترامپ و مقامات شوراي امنيت ملي آمريکا اکنون دچار نوعي جنون آني شده اند گفت:‌«آن‌ها سخن‌هايشان به‌شدت پرتناقض و درحالتي از اضطراب فکري و نابهنجاري فکري به سر مي‌برند لذا ازيک‌طرف ايران را به آرامش و خويشتن‌داري دعوت مي‌کنند و مي‌گويند که اقدامي که ايران مي‌خواهد انجام دهد درحد انتقام موردي باشد اما از طرفي تهديد به نابودي آثار فرهنگي و تاريخي ايران مي‌کنند.» زنگنه در پايان تصريح کرد:‌ «معناي حرکت وحشيانه آمريکا اين است که آن‌ها و تيم حاکم بر کاخ سفيد در روزگار فعلي از تاريخ، فرهنگ و تمدن ايران  مي‌ترسند، ميراث فرهنگي ايران به‌کل تاريخ خدمت کرده و متعلق به انسانيت است. بنابراين تهديد به نابودي ميراث فرهنگي به معني جنگ با تمام جهان محسوب مي‌شود.»

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.