آقای دیپلمات هم تحریم شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6950
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱ |
بررسی عيار دروغگويی دولت آمريکا در دعوت از ايران به مذاکره؛

آقای دیپلمات هم تحریم شد

تحريم ايران توسط آمريکا و ساير کشورها چيز عجيبي نيست. سال هاست که ايران در شرايط تحريم به سر مي برد اما با اين شرايط توانسته به حيات خود ادامه داده و در صنايعي نظير موشکي و هسته اي به توانمندي برسد همين امر موجب شده تا جمهوري اسلامي ايران فارغ از تحريم همچنان قدرت منطقه به شمار رود.
آقای دیپلمات هم تحریم شد
تحريم ايران توسط آمريکا و ساير کشورها چيز عجيبي نيست. سال هاست که ايران در شرايط تحريم به سر مي برد اما با اين شرايط توانسته به حيات خود ادامه داده و در صنايعي نظير موشکي و هسته اي به توانمندي برسد همين امر موجب شده تا جمهوري اسلامي ايران فارغ از تحريم همچنان قدرت منطقه به شمار رود. چندي پيش سپاه پاسداران در ليست گروه هاي تروريستي قرار گرفت و بعد نام مقام معظم رهبري را در ليست تحريم قرار دادند. در حال حاضر نيز دولت ترامپ با هدايت تيم «B» محمد جواد ظريف را تحريم کرده است. اين تحريم ها در حالي رخ مي دهند که «ظريف» ازپشت تريبون هاي دنيا اقدامات سخيف آمريکا را زير سؤال برده بود. گويي حضور شخصي به مانند ظريف عرصه را براي دولت ترامپ تنگ کرده که بولتون درباره تحريم محمد جواد ظريف گفت: «هدف ما در اينجا اين است که به رژيم ايران -که توسط رونالد ريگان، حامي تروريسم دولتي قلمداد شده-نشان بدهيم که ما فعاليت‌هاي او را قابل تحريم مي‌دانيم. ما هر دارايي که او در ايالات متحده داشت را توقيف و فعاليت‌هاي او و افرادي که با او مبادله مي‌کنند را محدود کرده‌ايم.» با اين وجود، ظريف شب گذشته با اشاره به اينکه هيچ اموالي خارج از ايران ندارد، تأکيد کرد که اين تحريم‌ها روي او هيچ اثري نخواهد داشت.
 البته بايد خاطر نشان کرد اين اقدام دولت ترامپ خلاف عرف و قوانين بين المللي است اما واشنگتن دليل اين اقدام را «سخنگويي» به نمايندگي از ايران در سرتاسر جهان اعلام کرده است.
*اروپا هم متاثر شد
اين رفتار واشنگتن با انتقاد گسترده در داخل و خارج از آمريکا روبه‌رو شده است. علاوه بر تعداد زيادي از نمايندگان کنگره آمريکا، اتحاديه اروپا هم امروز با صدور بيانيه‌اي از اين اقدام ابراز تأسف کرد. يک سخنگوي اتحاديه اروپا اعلام کرده است، اتحاديه اروپا علي‌رغم تحريم آمريکا با اين ديپلمات ايراني همچنان همکاري خواهد کرد. همچنين وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: پاريس از اين تصميم آمريکا پشتيباني نمي کند. 
 در ادامه وزارت خارجه آلمان تصميم آمريکا را مغاير راهکارهاي ديپلماتيک خواند و اعلام کرد: برلين به همکاري و تماس با وزير امور خارجه ايران ادامه مي دهد.
با اين حال دبيرکل سازمان ملل در اقدامي منفعلانه تنها به اين جمله بسنده کرد که همه طرف ها در همه سطوح خويشتنداري حداکثري داشته باشند.
*ضربه به ديپلماسي
در سطح رسانه اي نيز مؤسسه آمريکايي بروکينگز تحريم ظريف را مضحک‌ترين اقدام دولت ترامپ خواند. 
نيويورک‌تايمز نوشت: «اقدام غيرمعمول آمريکا در تحريم وزير خارجه ايران ضربه‌ بزرگي به ديپلماسي است. به نوشته اين روزنامه آمريكايي واکنش‌ها به تحريم ظريف، يکپارچگي مقامات ايران را اثبات کرد.
*ظريف مي خواهد آمريکا را فريب دهد!
يکي از منابع مطلع آمريكايي مي‌گويد علت اصلي اين اقدام آن است که ظريف به عنوان ديپلمات ايراني از ديد آمريكا واقعيت‌هاي سياسي و اجتماعي در ايران را انکار مي‌کند و نماينده دولتي است که از ديد واشنگتن مسئول اين اقدامات است. اين منابع مطلع گفته‌اند که از ديد آمريكا رفتارهاي اخير ايران قابل قبول نيستند و تحريم ظريف پيام واضحي را به ايران ارسال مي‌کند که واشنگتن خواستار تغيير رفتار ايران از جمله پايان دادن به برنامه موشکي و هسته‌اي آن کشور است. در نتيجه، جاي ترديدي نيست که هدف واقعي آمريكا اعمال فشار اقتصادي بر مقام‌هاي ايراني براي وادار کردن آنان به پيروي از خواسته‌هاي آمريكا است. يک مقام آمريكايي مدعي شده که ظريف رونما و ويتريني است که ايران مي‌خواهد از طريق او آمريكا و جهان را فريب دهد و بگويد که دولت ايران موضعي منطقي و عقلاني دارد در حالي که آمريكا باور دارد در عمل رفتار ايران چيز ديگري را نشان مي‌دهد.
*روحاني چه گفت؟
حسن روحاني، رئيس جمهور  اسلامي ايران با انتشار پيامي توئيتري در واکنش به تحريم محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه اين کشور از سوي دولت آمريکا نوشت: «تحريم عليه ظريف نشان مي دهد که کاخ سفيد از توانايي هاي ديپلماتيک او مي ترسد.اگر آنها در مورد مذاکره جدي هستند، چه کسي جز ظريف مي تواند طرف صحبت آنها باشد؟ ظريف رئيس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي است و از طرف کل ملت صحبت و مذاکره مي کند.»
هيچ يک از مقام‌هاي آمريكايي نگفته‌اند که ظريف چه ميزان دارايي در سيستم مالي آمريكا دارد. احتمالا اين بدان معناست که دشواري تحريم آمريكا براي وزيرخارجه ايران حداقلي خواهد بود. ظريف نيز خود در توئيتي اعلام کرد که اين تحريم هيچ تاثيري بر او و اعضاي خانواده‌اش نخواهد داشت چرا که خارج از ايران هيچ دارايي‌اي ندارند.»
*واکنش وزارت امور خارجه
در پي تحريم محمد جواد ظريف وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز پنج‌شنبه با صدور بيانيه‌اي، اقدام دولت ايالات متحده آمريکا در تحريم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و رئيس ديپلماسي کشورمان را محکوم کرد.در اين بيانيه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با محکوميت اقدام دولت ايالات متحده آمريکا در تحريم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و رئيس ديپلماسي کشور، اين اقدام را نشانه روشن استيصال و درماندگي دولت آمريکا مي‌داند. تحريم جديد آمريکا، ترس و ضعف اين دولت در برابر ديپلماسي هوشمندانه و مبتني بر منطق جمهوري اسلامي ايران را آشکار مي‌کند.
وزارت امور خارجه تأکيد مي‌کند اعمال تحريم اخير بر وزير امور خارجه هيچ تأثيري بر تلاش‌ها و اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و شخص وزير امور خارجه به‌عنوان مسئول سياست خارجي کشور در اثبات حقانيت ملت ايران، دفاع از منافع ملي و مبارزه با تروريسم اقتصادي دولت آمريکا نخواهد داشت و همچنان با تمام توان و باور قلبي، به انجام مأموريت و رسالت خود ادامه خواهد داد.»
*تحريم ديپلماسي
همچنين در ادامه کمال خرازي رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي  معتقد است: رئيس جمهور و وزير خارجه آمريکا دائماً تقاضاي مذاکره با ايران را مطرح مي‌کنند و در عين حال رئيس ديپلماسي کشور را تحريم مي‌نمايند؛ اين خود نشان مي‌دهد که مذاکره‌طلبي آمريکا فريبي بيش نيست و منظور آن‌ها از مذاکره، پذيرش بي چون و چراي نظرات غيرمنطقي و حق‌به‌جانب آمريکا و تسليم ايران دربرابر مواضع زورگويانه آنهاست.
وي افزود: رئيس جمهور آمريکا حتي در برابر متحدان خود نيز يک‌جانبه عمل مي‌کند و آن‌ها هم در مذاکره با آمريکا بر سر مسائل اروپا و مسائل بين‌المللي کمترين توفيقي نداشته‌اند.
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: اقدام دولت آمريکا در تحريم دکتر ظريف به معناي استيصال کاخ سفيد در برابر زبان گوياي جمهوري اسلامي ايران است؛ لابد رسانه‌هاي آمريکايي هم از اين به بعد به دليل اين تحريم براي مصاحبه با دکتر ظريف با مشکل روبه رو خواهند بود؛ بايد ديد رسانه ها و شبکه‌هاي اجتماعي در برابر چنين اقدام مغاير با آزادي بيان چگونه برخورد خواهند کرد و آيا رسالت خود را دنبال خواهند کرد يا به سکوت خواهند گذراند.خرازي گفت: سران دولت آمريکا بايد بدانند که اين اقدام آن‌ها نيز همانند ساير اقدامات قلدرمآبانه آن‌ها هيچ نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت و بالعکس موجب آگاهي و اتحاد بيشتر ملت ايران و مقاومت و ايستادگي آن‌ها دربرابر فشارهاي آمريکا و مؤيد مظلوميت ايران خواهد بود.
وي تصريح کرد: آن‌ها درک نمي‌کنند که در برابر مردمي با هزاران سال تمدن درخشان و برخوردار از توان مقاومت، تدبير و اقدام نبايد اين چنين عمل کرد. باشد که يک‌بار ديگر شکست دولت مردان آمريکا را جهانيان به مشاهده بنشينند.
هر چند که اين تحريم واکنش هاي زيادي را به همراه داشته است اما نمي توان از دلبستگي ترامپ به 
آل سعود که دشمني ديرينه با جمهوري اسلامي دارند غافل شد. اين خود دليلي است که ترامپ مي تواند با آن دل اعراب را به دست آورد. قدر مسلم اين است که اين تحريم راه مذاکره براي هر دو کشور را خواهد بست چرا که آمريکايي ها سعي دارند به هرگونه اي که شده فشار را به بالاترين حد خود برسانند تا ايران حاضر به مذاکره شود.با توجه به اينکه يک سال و نيم ديگر تا زمان انتخابات رياست جمهوري در آمريکا زمان باقي مانده اما بايد منتظر رفتار ساير کشورها ماند که مي خواهند در کاهش تنش ميان ايران و آمريکا چه نقشي را ايفا كنند. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.