آغوش امن آسمان ایران برای پروازهای خارجی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15790
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱ |
گزارش «رسالت» از امنیت پرواز در آسمان ایران؛

آغوش امن آسمان ایران برای پروازهای خارجی

پرواز بر فراز آسمان ايران براي شرکت‌هاي هواپيمايي بين‌المللي داراي مزيت‌ها و ويژگي‌هاي متعددي است.
آغوش امن آسمان ایران برای پروازهای خارجی

|نفيسه امامي| 
پرواز بر فراز آسمان ايران براي شرکت‌هاي هواپيمايي بين‌المللي داراي مزيت‌ها و ويژگي‌هاي متعددي است. ايران در موقعيت مناسبي بين سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا قرار دارد. وسعت زياد کشور امکان در اختيار داشتن راه‌هاي متعدد ورودي و خروجي را فراهم کرده است. سيستم ايمني و کنترل‌کننده ايمني پرواز نيز در کشور در سطح بالايي قرار دارد و اين علي‌رغم وجود تحريم‌هايي است که ورود تجهيزات و سامانه‌هاي به‌روز هواپيمايي را به کشور با مشکل مواجه کرده است.   
بعد از حادثه سقوط هواپيماي اوکرايني تعدادي از شرکت‌هاي هواپيمايي اعلام کردند از فراز آسمان ايران عبور نمي‌کنند و مسيرهاي جايگزين ديگري را انتخاب مي‌نمايند. فارغ از حادثه تلخ سقوط اين هواپيما، آسمان ايران يکي از امن‌ترين کريدورهاي هوايي است که در زمان جنگ نيز اين نکته کاملا محسوس بود، اما به نظر مي‌رسد برخي از سازمان‌ها و کشورها با موج‌سواري و تبليغات سوء عليه اين اتفاق سعي در ناامن جلوه دادن آسمان ايران دارند؛ نکته‌اي که به دليل وجود مسائل سياسي پررنگ‌تر جلوه داده مي‌شود.  
مقصود اسعدي ساماني دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در گفت‌وگو با «رسالت» به عادي‌سازي پروازهاي داخلي و خارجي گفت: «بسياري از پروازهاي خارجي به‌طور عادي از آُسمان ايران انجام مي‌گيرد و تغييرات چنداني در آن‌ها انجام نگرفته است. فقط پروازهاي شرکت هما به مقصد کشور سوئد  با توجه به مشکلات اعلام‌شده از سوي سازمان هوانوردي اين کشور تا اطلاع ثانوي به مقصد استکهلم و گوتنبرگ کنسل اعلام‌شده است.»
وي به وجود متخصصان خبره در مرکز کنترل پروازهاي کشور و آسمان ايران اشاره کرد و افزود: «پرواز بر فراز آسمان به دليل وجود موقعيت جغرافيايي کشور براي شرکت‌هاي هواپيمايي مقرون‌به‌صرفه است، زيرا آسمان ايران مسافت‌ها را کاهش مي‌دهد و اين در مصرف سوخت کمتر مؤثر است. بنابراين پرواز از آسمان ايران براي همه شرکت‌هاي هواپيمايي که به دنبال منافع اقتصادي هستند، بهترين گزينه براي عبور محسوب مي‌شود.»
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با تأکيد بر اينکه آسمان ايران جزء امن‌ترين آسمان‌ها براي پرواز است، افزود: «سقوط هواپيماي اوکرايني يک اتفاق بود و نمي‌تواند تأثيري در ناامني آسمان کشور داشته باشد و خللي در پروازهاي عبوري ايجاد کند. البته به‌صورت مقطعي در سال‌هاي گذشته هم شرايط ويژه‌اي به وجود آمد که توقف موقت پروازها را داشته‌ايم، اما اکنون همه پروازها به حالت عادي خود بازگشته‌اند.» 
اسعدي ساماني تصريح کرد: «اين برهه زماني که بعضي از شرکت‌هاي هواپيمايي از مسير آسمان ايران عبور نمي‌کنند، موقتي است و هر شرکتي که به دنبال حفظ منافع خود باشد، تصميم درست را براي عبور از آسمان کشور مي‌گيرد.» 
*وجود کريدورهاي امن هوايي
آسمان ايران به دليل موقعيت خاص جغرافيايي نقش ميانبر را براي شرکت‌هاي هواپيمايي ايفا مي‌کند، زيرا هم فاصله زماني ميان کشورهاي غربي و آسياي شرقي را مي‌کاهد و هم در کاهش هزينه‌ها و مصرف سوخت تأثيرگذار است. علاوه بر اين موارد امنيت آسمان ايران براي پرواز همواره ثابت‌شده و اين مسئله در دوران دفاع مقدس هم نمود عيني داشته است  
امير سرتيپ خلبان رضا رمضاني در گفت‌وگو با «رسالت» موقعيت جغرافيايي کشور را کوتاه‌ترين مسير آسياي جنوب شرقي به‌سوي اروپا اعلام کرد و افزود: «ايران داراي فرودگاه‌هاي بين‌المللي ازجمله چابهار، شيراز، بندرعباس، تهران و تبريز است و هر فرودگاه داراي استانداردهايي است که در صورت داشتن آن‌ها بين‌المللي محسوب مي‌شود. در چند ماه اخير بارها هواپيماهاي عبوري از آسمان ايران به دليل داشتن نقص فني و همراه داشتن بيمار درخواست فرود در فرودگاه‌هاي کشور را داشته‌اند تا خدمات لازم را دريافت کرده و سپس به پرواز ادامه دهند.» 
وي با اشاره به وجود رادارهاي پوشش هوايي در همه مرزهاي کشور از گذشته تا به امروز گفت: «رادارهاي مادر از سطح تعريف‌شده‌اي برخوردارند و پروازهاي عبوري و به‌خصوص پروازهاي شرکت‌هاي هواپيمايي تحت کنترل آن‌ها قرار دارند. ضمن اينکه سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت فرودگاه‌ها نيز داراي چنين رادارهايي هستند. علاوه بر اين ما داراي ايستگاه‌هاي هواشناسي ويژه‌اي هستيم که مي‌توانند وضعيت هوايي مسير پرواز را دريافت کنند.» 
رمضاني اضافه کرد: «چنانچه در کشور سانحه‌اي براي هواپيمايي به وجود بيايد، ما داراي سرويس‌هاي بالگردها هستيم که مي‌تواند در مسيرهاي سريع هوايي امدادرساني کنند. مسيرهاي خطر پروازي نيز در کشور حذف شدند و کريدورهاي امن هوايي ايجادشده‌اند که در اختيار شرکت‌هاي هواپيمايي قرار دارند.» 
وي ايمني را در فرهنگ هوانوردي انتخاب اول عنوان کرد و افزود: «هيچ شرکتي به دليل بالا رفتن هزينه‌ها امنيت پرواز خود را کاهش نمي‌دهد. به همين علت پروازهاي عبوري از کشورهايي مانند سنگاپور، ژاپن، کره و اروپا از امنيت آسمان ايران مطمئن هستند و اين مسئله به آن‌ها ثابت‌شده است. سابقه ايران نشان‌دهنده کارنامه موفق کشور در اين زمينه است.»
رمضاني به عدم وجود تصادف هوايي عبوري ايرلاين هاي خارجي در کشور اشاره کرد و گفت: «دليل اين مسئله دارا بودن از دانش بالاي هوانوردي و مديريت کنترل ترافيک در شرکت فرودگاه‌هاست به‌طوري‌که در دوران دفاع مقدس هم هيچ مشکلي براي هيچ ايرلاين خارجي رخ نداده بود. در آن زمان هم مسيرهاي عبوري امن نگه‌داشته مي‌شدند.» 
وي سامانه‌هاي فرودگاهي را برخوردار از دانش روز عنوان کرد و گفت: «دانش پروازي، تعهد و سامانه‌هاي به‌روزي در کشور وجود دارد. سامانه‌هاي ما علي‌رغم تحريم‌هايي که وجود دارد ايمني و تجهيزات را بالابرده‌اند و به سيستم‌هاي راداري مجهز شده‌اند. اين مسئله به استراتژي ايجاد راه‌هاي امن هوايي و فرودگاه‌هاي ايمن در کشور مرتبط است. براي جلوگيري از بروز سانحه‌هاي هوايي با صرف هزينه بيشتر سعي شده که تجهيزات مورد لزوم فرودگاه‌ها مهيا شود.» 
رمضاني در پايان تأکيد کرد: « رادارهاي مراقبت از پرواز که در فرودگاه‌هاي بين‌المللي و سيستم‌هاي ناوبري قرار دارند تا در شرايط بد بتواند هواپيما را بنشاند، از استانداردهاي بالايي برخوردار هستند. سطح دانش کنترل و مراقبت از پروازهاي کشور علي‌رغم تحريم‌هايي که عليه ما جاري است، مطابق استانداردهاي جهاني‌مي‌ باشد درحالي‌که طبق قوانين ايکائو يا سازمان بين‌المللي هوانوردي غيرنظامي نبايد چنين تجهيزاتي تحريم گردد، اما متأسفانه مورد تحريم قرارگرفته‌اند. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.