آشنایی با نحوه تولید و نصب المان شهدا و تابلو وسط بلوار با استفاده از چاپ فلز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58296
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ |

آشنایی با نحوه تولید و نصب المان شهدا و تابلو وسط بلوار با استفاده از چاپ فلز

المان شهری ترکیبی ارزشمند است که طراحی آن تاریخ، ملت و فرهنگ یک کشور و ملت را نشان می‌دهد. امروزه المان‌های شهری در انواع مختلف در سطح شهرها نصب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در هویت شهری و نشان دادن فرهنگ هر شهر ایفا می‌کنند.
آشنایی با نحوه تولید و نصب المان شهدا و تابلو وسط بلوار با استفاده از چاپ فلز

المان شهری ترکیبی ارزشمند است که طراحی آن تاریخ، ملت و فرهنگ یک کشور و ملت را نشان می‌دهد. امروزه المان‌های شهری در انواع مختلف در سطح شهرها نصب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در هویت شهری و نشان دادن فرهنگ هر شهر ایفا می‌کنند. یکی از معروف‌ترین المان‌های شهری که برای بزرگداشت یاد شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شهرها نصب می‌شود، المان شهدا می‌باشد. با استفاده از این المان رشادت‌های نسل جوان در گذشته به نسل جدید معرفی می‌شود‌. نحوه طراحی و ساخت این نوع المان به صورت کاملا تخصصی انجام می‌شود و نصب آن را افراد ماهر بر عهده می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه ساخت المان شهدا با استفاده از چاپ فلز صحبت کنیم و در ادامه به معرفی تابلو وسط بلواری و ویژگی‌های آن بپردازیم.

تابلو شهدا بلوار

المان شهدا چیست؟

به طراحی یادبود برای شهدا به شکل یک المان در بستر فضای شهر، المان شهدا می‌گویند. با نصب این نوع المان در فضای شهرها می‌توان سال‌های ارزشمند دفاع مقدس و عارفانه‌ترین لحظه‌های تاریخ ایران را به نسل جدید یادآوری کرد. نسل جدید به دلیل اقتضای سنی و فاصله گرفتن از دوران جنگ درک درستی از مفهوم جنگ، شهادت و رشادت‌های جوانان آن دوران تاریخی ندارند. استفاده از المان شهدا در انتقال مفاهیم و تداعی معنای دفاع از دین اسلام، احیای فرهنگ شهادت‌طلبی و ترویج فرهنگ فداکاری نقش بسیار مهمی دارد. از دیدگاه مردم شهید پرور ایران شهدا افرادی هستند که در راه حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران جان خود را فدا کرده‌اند.

در کشور مذهبی ما علاوه بر المان‌های شهدا، نام کوچه‌ها، خیابان‌ها، میادین را نیز با استفاده از تابلو شهدا نامگذاری می‌کنند. ساخت المان‌های شهدا با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چاپ در کنار دانش فنی روز و با بهره‌گیری از نیروی متخصص انجام می‌شود. نمای شهر با وجود این المان‌ها معنوی و زیبا خواهد شد. اگر یاد شهدا همواره تکرار نمی‌شد و احترام به این افراد فداکار و از جان گذشته در فضای شهری و جامعه به شکل یک فرهنگ در نمی‌آمد، یاد این عزیزان به مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شد و نسل جدید هیچ یاد و خاطره‌ای از آن‌ها نداشتند.

چاپ فلز چیست و چه کاربردی در ساخت المان‌های شهدا دارد؟

چاپ فلز یکی از پیشرفته‌ترین چاپ‌های کاربردی در دنیاست که با استفاده از روش پخت و لعاب کوره‌ای روی فلز انجام می‌شود. در این نوع چاپ برای افزایش مقاومت و سازگاری با رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف از فلز گالوانیزه استفاده می‌کنند. برای شروع کار ابتدا ورقه‌های فلزی را بعد از اندازه‌گیری برش داده و مورد شستشو قرار می‌دهند تا به خوبی چربی‌گیری شود و آماده پذیرش طرح و رنگ باشند. بعد از شستشو با استفاده از مواد مخصوص زیر کار چاپ را پوشش‌دهی می‌کنند. پس از اینکه ۲۴ ساعت از زمان پوشش‌دهی ورق با پوشش استاتیک سپری شد، مرحله چاپ تمام رنگی آغاز خواهد شد.

در گذشته چاپ فلز فقط محدود به طرح‌های تک رنگ و ساده بود اما امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در دستگاه‌های چاپ اتفاق افتاده چاپ تمام رنگی با استفاده از لیزر نیز امکان‌پذیر است. مرکبی که در این نوع چاپ به کار می‌رود، حتما باید دارای ماندگاری بالایی باشد زیرا المان شهدا قرار است در سطح شهر نصب شود و رنگ‌های بی‌کیفیت و ناپایدار در شرایط جوی مختلف و در مقابل اشعه ماوراء بنفش دوام نمی‌آورند. پس از پایان مرحله‌ی چاپ، فلزات باید در محیطی کاملا تمیز و با استفاده از مواد اولیه باکیفیت لعاب کاری شده و بلافاصله به صورت جداگانه وارد کوره شوند. این مرحله باید با دقت کافی انجام شود تا از مشکلات جلوگیری گردد. سرعت حرکت ورق‌ها در کوره‌ای با حرارت بسیار بالا اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت نامناسب بودن سرعت ممکن است چاپ‌ها بسوزند یا اینکه به خوبی خشک نشوند.

چاپ فلز - تابلو شهدا بلوار

المان شهدا با توجه به مراحل ساخت و تولید خاص در برابر شرایط نامساعد جوی مانند بارش باران و برف و اشعه مستقیم آفتاب بسیار مقاوم است. المان‌های شهدا جایگزین بسیار مناسبی برای بنرها و فلکسی‌ها هستند. سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که هزینه چاپ روی فلز چگونه محاسبه می‌شود؟ قیمت‌گذاری چاپ فلز باید توسط کارشناسان و با توجه به تعداد و حجم  پروژه ساخت المان شهدا محاسبه شود. یکی از عواملی که روی افزایش هزینه چاپ موثر است، استفاده از رنگ سفید می‌باشد. ایجاد برجستگی موضعی در سطح چاپ نیز هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. برای کاهش هزینه‌های چاپ می‌توان برش دادن ورق‌ها را به بعد از اتمام مراحل چاپ موکول نمود.

آشنایی با مزایای مهم چاپ فلز

  • خروجی باکیفیت و جذاب با چاپ عکس روی فلز
  • ماندگاری بسیار بالای چاپ روی فلز حتی به مدت بیشتر از ده سال
  • عدم تغییر و پریدن رنگ عکس چاپ شده روی فلز
  • نصب راحت با استفاده از ابزارها در فضاهای مختلف
  • امکان برش فلزات در شکل‌های هندسی مختلف در اندازه‌های متنوع

تابلو وسط بلواری چیست؟

تابلو وسط بلوار یک نوع المان شهدا است که آن را به صورت ایستاده در وسط بلوارها و میدان‌ها نصب می‌کنند و به صورت دو رو یا دوطرفه طراحی می‌شود تا از هر دو سمت بلوار بتوان طرچ چاپ شده روی تابلو را مشاهده کرد. تولید این تابلوها با استفاده از چاپ فلز و لعاب کوره‌ای صورت می‌پذیرد تا برای نصب در فضای شهری سازگاری و مقاومت بالایی داشته باشند. در طراحی و نصب تابلو وسط بلوار امکان استفاده از نورپردازی مخفی و جابه‌جایی تابلوها نیز وجود دارد. نورپردازی مخفی برای جلوگیری از اذیت شدن چشم رانندگان و سرقت منبع نور توسط سارقان انجام شده است. فایده دیگر نورپردازی مخفی در این تابلوها پیشگیری از رسیدن ضربه به منبع نور می‌باشد.

نکته مهمی که در رابطه با تابلوهای وسط بلواری وجود دارد این است که این نوع تابلو بیشتر اوقات برای چاپ تصویر و معرفی کردن شهدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت استفاده از تابلو وسط بلواری به عنوان المان شهدا به آن تابلو شهدا بلوار می‌گویند. از این تابلوها به عنوان مسیریاب و تبلیغات نیز می‌توان استفاده کرد. نصب تابلو وسط بلوار تبلیغاتی در مسیرهای پرتردد تاثیر بسیار زیادی در رونق بازاریابی کسب و کارهای مختلف دارد. با توجه به این که تابلو وسط بلوار در تمام فصول سال در فضای شهری قرار دارد، مقاومت بالا و طول عمر آن در شرایط مختلف آب و هوایی به کیفیت چاپ بر روی فلز آن بستگی دارد. چاپ بر روی فلز باید با استفاده از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های چاپ انجام شود‌. ویژگی‌های مهم این تابلوها عبارتند از: قابلیت تغییر دادن ابعاد تابلو، قابلیت روشن شدن تابلوها در طول شب، ماندگاری و طول عمر بالا با قرار گرفتن در فضای باز و چاپ بر روی فلز با استفاده از روش پخت و لعاب کوره‌ای‌

تابلو شهدا بلواری

مراحل ساخت و تولید تابلو وسط بلوار با عکس شهدا

  • طراحی گرافیکی عکس‌ شهدا و طراحی تابلو

مرحله طراحی گرافیکی به عنوان اولین مرحله ساخت المان شهدا به شمار می‌رود‌. در این مرحله باید تمام عکس‌ها و اطلاعات شناسنامه‌ای و محل شهادت شهید از نهاد سفارش دهنده دریافت شود و سپس به واحد طراحی ارائه گردد. در این مرحله عکس‌های قدیمی شهدا با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف روتوش می‌شوند و بعد از اصلاح و ویرایش در قالب طراحی قرار می‌گیرند تا طرح نهایی انتخاب و برای چاپ روی فلز آماده شوند. در مرحله بعدی بعد از طراحی و استایل نهایی تابلوهای وسط بلوار ساخت سازه شروع خواهد شد. این تابلوها پس از چاپ عکس شهدا روی آن‌ها برای نصب در بلوارها آماده می‌شوند.

  • چاپ عکس شهدا روی تابلوهای فلزی و مونتاژ و نصب آن در بلوار

چاپ عکس و مشخصات شهید روی تابلو به صورت دیجیتالی و تمام رنگی روی فلز گالوانیزه با کمک دستگاه‌های پیشرفته چاپ و با رنگ‌های باکیفیت انجام می‌شود‌. بارزترین ویژگی این نوع چاپ این است که تابلو بعد از خروج از کوره‌هایی با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد در برابر اشعه ماورا بنفش آفتاب، برف، باران و غیره مقاومت بسیار زیادی دارد. پس از اتمام مراحل ساخت و تولید المان شهدا تابلوها را وارنیش می‌کنند تا ماندگاری آن‌ها را افزایش دهند. تابلوها پس از آماده شدن جهت نصب و مونتاژ به بلوار مورد نظر منتقل می‌شوند و نصابان حرفه‌ای تابلوها را به صورت ایستاده در وسط بلوارها نصب می‌کنند.

المان شهدا

طراحی و تولید المان شهدا توسط گروه تولیدی آراکس

برای سفارش طراحی و تولید المان شهدا و تابلو وسط بلوار می‌توانید به سایت گروه تولیدی آراکس با آدرس اینترنتی https://araxx.com مراجعه کنید‌. این گروه تولیدی برای چاپ طرح‌ها و عکس‌های شهدا روی تابلوهای فلزی از جدیدترین دستگاه‌ها و سیستم‌‌های چاپ دنیا استفاده می‌کند‌. درصورتی که برای همکاری با این گروه با سابقه شک دارید حتما به بررسی سوابق آن در قسمت درباره ما بپردازید. تیم متخصص و حرفه‌ای آراکس تا به امروز پروژه‌های بسیار زیادی را با بهترین کیفیت به اتمام رسانده است‌ و تمام سفارش دهنده‌ها از فعالیت‌های گروه آراکس کمال رضایت را دارند. نیروی متخصص این گروه تولیدی در بسیاری از شهرهای ایران المان‌های شهدا و تابلوهای وسط بلواری را به بهترین شکل ممکن اجرا کرده‌اند. با مراجعه به بخش ویدئوها و پروژه‌های موفق آراکس می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری از تمام این پروژه‌ها که به سفارش شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، استانداری‌ها، سپاه پاسداران و سایر ارگان‌ها انجام شده، به دست آورید.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.