آشنایی با منافع اقتصادی بازیافت ضایعات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58174
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ |

آشنایی با منافع اقتصادی بازیافت ضایعات

خرید ضایعات و بازیافت اصولی آن ها یک ضرورت است که به دنبال حفظ محیط زیست با منافع اقتصادی قابل توجهی نیز همراه است. در جهان امروزی که حجم تولید زباله ها در تمام دنیا بیش از حد استاندارد خود رسیده، بازیافت ضایعات می تواند راهکاری هوشمندانه به جای دور ریختن این مواد زائد باشد.
آشنایی با منافع اقتصادی بازیافت ضایعات

خرید ضایعات و بازیافت اصولی آن ها یک ضرورت است که به دنبال حفظ محیط زیست با منافع اقتصادی قابل توجهی نیز همراه است. در جهان امروزی که حجم تولید زباله ها در تمام دنیا بیش از حد استاندارد خود رسیده، بازیافت ضایعات می تواند راهکاری هوشمندانه به جای دور ریختن این مواد زائد باشد.

 منظور از بازیافت، فرایندی است که کارشناسان باری دیگر به ساخت و تولید مجدد محصولات از مواد دورریختنی می پردازند. این هدف تنها با خرید ضایعات از سوی مراکز خریدار ضایعات تحقق می بخشد که در راستای آن می توان دنیایی پاکیزه و صرفه جویی در انرژی را به دنبال داشت.

جالب است به این موضوع اشاره ای داشته باشیم که در کشور ما سالیانه، هزینه های وافری صرف تأمین مواد اولیه می شود. آیا به نظر شما استفاده یکبار از محصولات به ویژه فلزات و دیگر مواد زائد کار شایسته ای است؟ در صورتی که ما می توانیم با به فروش گذاشتن ضایعات در چرخه فراوری مجدد مواد فلزی نقشی موثر و مفید داشته باشیم. خرید ضایعات و به دنبال آن بازیافت مجدد مواد، گامی اولیه در جهت پیشرفت کشور و صرفه جویی در مواد اولیه خواهد بود.

 

۴ منافع اقتصادی ارزشمند بازیافت ضایعات

یکی از ارزشمند ترین مشاغل، کسب و کارهایی هستند که به جمع آوری ضایعات می پردازند. با آگاهی از منافع اقتصادی بازیافت ضایعات در صورت خرید انواع مواد فلزی و غیر فلزی همچون خرید ضایعات آلومینیوم می توان در حوزه ساخت یا تولید محصولات جدید هوشمندانه عمل کرد. بیایید با آگاهی بخشیدن از مزایای خرید ضایعات عاقلانه تر عمل کنیم و شهری پاک و زمینی شاداب به ارمغان آوریم.

  1. صرفه جویی در حوزه منابع طبیعی زمین

دیگر همه ما به خوبی با این مسئله آگاهی پیدا کرده ایم که منابع طبیعی زمین محدود و رو به نابودی هستند. منابع طبیعی همچون درخت و چوب که صرف تولید کاغذ می گردند، با افزایش چشمگیر قطع درختان روبرو بوده که این معضل خود مشکلاتی در حوزه سلامت جنگل و محیط زیست به همراه خواهد داشت.

فکر کنید، اگر ما بتوانیم پلاستیک را مجدد بازیافت کنیم، چه تأثیری بر روی اکوسیستم ها و حیات وحش خواهیم داشت؟ خرید ضایعات علاوه بر حفاظت محیط زیست، امکان کاهش بسیاری از هزینه ها را نیز به دنبال دارد.

  1. کاهش یافتن میزان تقاضا برای مواد اولیه

آیا می دانستید، تقاضا مواد اولیه جهانیان موجب آسیب رسیدن و فقیر تر شدن برخی از افراد آسیب پذیر در دنیا می گردد. بازیافت ضایعات و خرید آن ها از سوی مراکز خرید و فروش ضایعات کشور می تواند در مقابل میزان تولید مجدد مواد اولیه یک هوش اقتصادی به شمار رود.

در پی آن نیز در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی شده و نیازی به از بین رفتن اکوسیستم جنگلی نخواهد بود. خرید ضایعات چدن و بسیاری دیگر از مواد زائد می توانند چرخه اقتصاد را به راه اندازند.

  1. ایجاد اشتغال با بازیافت ضایعات

طبق گزارشات به دست آمده در طی چند دهه اخیر، با سپردن مواد دورریختنی به خریدار ضایعات و بازیافت آن ها می توان به میزان قابل توجهی در اشتغال زایی جوانان مؤثر بود. برای تحقق این هدف همه دنیا باید کاملاً با موضوع مدیریت پسماند آشنایی داشته باشند.

خرید ضایعات و بازیافت آن ها به مواد اولیه در زنجیره های تأمین و اقتصاد و ایجاد اشتغال زایی می توانند بسیار سودمند و مفید واقع گردند. هم اکنون هم بازیافت ضایعات موجب اشتغال بسیاری از افراد شده و تاکنون نتایج مثبتی از این عمل به وجود آمده است.

  1. بازیافت ضایعات راهی ارزان از جمع آوری زباله ها

دفع کردن زباله های قابل بازیافت مطابق با آمار شورای Lambeth در لندن شش برابر ارزن‌تر از جمع آوری زباله ها می باشند. به همین خاطر کارشناسان مدام توصیه می نمایند که هر چه کمتر به تولید زباله بپردازید، مصرف انرژی نیز با کاهش روبرو بوده و این موضوع امر مفیدی برای مشاغل و خانوارها محسوب خواهد شد.

 با خرید ضایعات و تبدیل آن ها به بازیافت حتی بازیافت ضایعات مواد غذایی می تواند به تولید محصولات ارزشمندی همانند کمپوست دست پیدا کرد. کمپوست برای تولیدات مواد غذایی و محصولات به کار گرفته می شود.

آیا به بازیافت ضایعات فلزی خود فکر می کنید؟

خرید ضایعات توسط مراکزی همچون تفکیک سبز و بازیافت آن ها یک روش کاملاً مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی برای به دست آوردن مجدد فلزات است. خریدار ضایعات فلزی با بازیافت دوباره آن ها در کاهش مصرف انرژی کمک بسزایی می کند. در نظر داشته باشید که فلزات بدون از دست دادن کیفیت، قابلیت استفاده مجدد را دارند. اصلاً چرا بازیافت فلزات امری مهم و ضروری تلقی می گردد؟

مراکز با خرید ضایعات مس و آهنی و سپردن آن ها به کارخانه های بازیافت در اموری همچون حفظ منابع طبیعی، استفاده بهینه از مواد اولیه، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در هزینه با کاهش هزینه های تولید و رونق برخی از کسب و کارها در چرخه اقتصاد و سلامتی مردم یک جامعه نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. این را هرگز از یاد نبرید که استفاده از فلزات باطله بسیار مقرون به صرفه تر از ایجاد آن ها از ابتدا خواهد بود.

به عنوان مثال بازیافت فولاد می تواند در صرفه جویی از منابعی همچون آهن، مصرف سنگ آهک و زغال سنگ مفید واقع گردد. به همین خاطر، همواره پیشنهاد می گردد که منابع و ضایعات غیر قابل استفاده را به مراکز خرید و فروش ضایعات بفروش رسانید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، فروش ضایعات و بازیافت آن ها تأثیر مستقیمی با حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی ها و منافع اقتصادی دارد. بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها با بازیافت ضایعات همچون کاغذ و فلز می توانند دست به تولید مواد اولیه و اشتغال زایی بزنند. خرید ضایعات از سوی مراکز متعدد یک امر حیاتی برای همه ما تلقی کشته و همواره باید در تحقق این هدف همه مردم کوشا باشند. تولید ابزارهای خانگی از طریق بازیافت، ساخت محصولات فلزی باکیفیت همه و همه جزء مزایا تولید مجدد ضایعات محسوب می شوند که تنها به همت و پشتکار خود ما بستگی دارد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.