آشنایی با مزایا و معایب دیوارپوش پی وی سی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57022
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ |

آشنایی با مزایا و معایب دیوارپوش پی وی سی

امروزه دیوارپوش ها یکی از کاربردی‌ترین محصولات پی وی سی هستند که جایگزین مصالح ساختمانی قدیمی مانند بتن، چوب و گچ شده‌اند. همچنین این محصولات در کناف کاری نیز به گونه ای دیگر کاربرد دارد. درادامه این مقاله با سقف کاذب و دیوارپوش PVC آشنا خواهید شد.
آشنایی با مزایا و معایب دیوارپوش پی وی سی

 

امروزه دیوارپوش ها یکی از کاربردی‌ترین محصولات پی وی سی هستند که جایگزین مصالح ساختمانی قدیمی مانند بتن، چوب و گچ شده‌اند. همچنین این محصولات در کناف کاری نیز به گونه ای دیگر کاربرد دارد. درادامه این مقاله با سقف کاذب و دیوارپوش PVC آشنا خواهید شد.

دیوارپوش  PVC چیست؟

این تکنولوژی جدید در اکثر مواقع یا به صورت روکش دار و یا به صورت دو جداره قابل استفاده هستند. علت آن این است که با این کار پی وی سی در مقابل گرما و صدای زیاد محافظت می‌شود. البته بهتر است بدانید که در بعضی از شرایط برای افزایش میزان استقامت دیوارپوش پی وی سی، آن را به صورت تو پر ساخته و به بازار عرضه می‌کنند. هر یک از موارد نام برده برای کاری خاص، کاربرد دارد که در بخش‌های مختلف این مقاله توضیح خواهیم داد.

حال قصد داریم راجع به دیوارپوش‌های پی وی سی و قیمت سقف کاذب برایتان بگوییم. وظیفه و کاربرد اصلی دیوارپوش پی وی سی در فضای داخلی خانه ایجاد ظاهری زیبا و بی نقص برای دیوارها می‌باشد. دیوارپوش‌های PVC عموما از بهترین و محبوب‌ترین دیوارپوش‌های ساختمانی به شمار می روند که علت آن ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها می‌باشد. قیمت عالی، نصب بسیار آسان، مقاومت بسیار بالا، انواع و طر و رنگ متفاوت با هر سلیقه‌ای تنها تعداد اندکی از ویژگی های خاص این نوع دیوارپوش‌ها می‌باشد. این ویژگی‌ها منجر به کارایی بسیار بالا و کیفیت مطلوب در ساختمان سازی سده است. شما عزیزان نیز برای زیبایی بیشتر منزل یا محل کارتان می‌توانید از دیوارپوش‌های پی وی سی استفاده کنید و با هر بار دیدن آن‌ها از انتخاب خود لذت ببرید.

بهتر است بدانید که کلمه‌ی PVC مخفف عبارت انگلیسی Poly Vinyl Chloride  پلی ونیل کلراید می‌باشد. معنی آن نوعی پلیمر ترموپلاستیک است. بیشترین استفاده از پی وی سی ها در صنعت ساختمان سازی، بازسازی ساختمان و صنایع گوناگون شیمیایی به شمار می‌رود. این روزها با توجه به ویژگی‌های فوق العاده ای که این تکنولوژی دارد، حدودا استفاده از آن در صنعت برج سازی و ساختمان سازی به ۶۰ درصد افزلیش یافته است. در واقع پی وی سی جایگزین بسیار عالی برای انواع فلزات محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از دیوارپوش pvc

در این بخش قصد داریم شمارا با مزایای بی شمار این نوع از دیوارپوش‌ها و دیوار کناف آشنا کنیم تا بتوانید در انتخاب خود با دقت و خیالی آسوده تصمیم گیری کنید، پس همراه ما باشید:

۱- تنوع گسترده در ظاهر و طراحی

بهتر است بدانید که این نوع از دیوارپوش‌های پلاستیکی و حتی سقف کاذب pvc در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار زیادی طراحی و تولید می‌شوند، جوری که برای تمامی سلیقه‌ها حرفی برای گفتن دارد. شما با هر سلیقه و هر رنگ طراحی داخلی می‌توانید یک یا چند مورد را برای زیبایی نمای داخلی ساختمان استفاده کنید. طرح چوب، طرح سنگ، انواع چشم انداز‌های طبیعی، گل و هر طراحی مینیمال و هندسی که بخواهید را می‌توانید در پی وی سی‌ها پیدا کنید.

۲- نصب سریع و آسان

از ویژگی‌های بسیار مهم و قابل توجه پی وی سی‌ها همین نصب آسان و راحت است. همان طور که می‌دانید نصب دیوارپوش‌های پلاستیکی مانند پی وی سی ها نسبت به دیگر انواع پوشش‌های دیواری، کاری بسیار راحت‌تر به شمار می‌رود. علت آن این است که برش دادن و نصب این نوع از دیوارپوش‌ها و تایل سقف کاذب با سرعت بالاتری به نسبت دیگر نمونه‌های مشابه صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که پی وی سی تقریبا برای هر نوع دیواری و حتی برای دیوارهای ناهموار نیز قابل استفاده است. در آخر هم بهتر است بدانید که برای تغییر در شکل و اندازه‌ی دیوارپوش پی وی سی نیازی به ابزارآلات و تجهیزات زیاد و سنگین نیست.

۳- دوام بالا و تمیز کردن آسان

یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های این تکنولوژی نگهداری بسیار راحت و آسان از دیوارپوش‌های PVC است. برای تمیز کردن و از بین بردن لک روی این دیوارها، شما تنها نیازمند یک مایع شست و شو مانند صابون و مقداری آب هستید. با این دو مورد می‌توانید هر لک و آلودگی را از روی دیوارها به راحتی پاک کنید. پی وی سی با توجه به دوام بسیار بالا و وزن بسیار پایینی که دارد باعث کاهش بار مرده ساختمان و منسب‌ترین کناف پشت تلویزیون نیز می‌شود که بسیار حائز اهمیت سازندگان می‌باشد.

۴- مقرون به صرفه‌تر بودن

به طور قطع ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نمونه‌های دیوار پوش، پی وی سی‌ها به شمار می‌روند. علت خوش قیمت بودن این دیوارپوش‌ها در این است که برای ساخت و تولید آن‌ها نیاز به سرمایه زیاد به نسبت دیوارپوش‌های چوبی نیست. با خرید و استفاده از دیوار پوش پی وی سی می‌توانید در بسیاری از هزینه‌های اضافی و زیاد سخت و ساز صرفه جویی نمایید. با توجه به موارد گفته شده هزینه بازسازی ساختمان در این مورد بسیار ارزان است.

۵- مقاوم در برابر آب

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای دیوارپوش پی وی سی ضد آب بودن آن است. با توجه به این که ساختار پی وی سی‌ها از الیاف و پلاستیک خاص و فشرده تشکیل شده، مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و رطوبت دارد. به طور کلی دیوارپوش‌هایی که در ساختار اولیه آن‌ها از پلاستیک استفاده شده برای تمامی محیط‌های باز، مرطوب، خیس و نم دار کارایی دارد. از این رو نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار کناف نیز کاری بسیار راحت است. در آخر تنها نکته هنگام نصب این دیوارپوش‌ها در محیط مرطوب و باز این است که به کمک درزگیر باید شیارهای موجود بر روی دیوارپوش را بگیرید تا از نفوذ آب به داخل به خوبی جلوگیری کند.

چرا به پی وی سی‌ها بهترین و کاربردی‌ترین نوع دیوارپوش را می‌گویند؟

زیرا این دیوارپوش‌ها تقریبا با تمامی محیط‌ها و فزاهای داخلی و شرایط اقلیمی متفاوت سازگاری دارند و نسبت به تنوع رنگ و طرحی که در ساختار ان‌ها وجود دارد، مورد استقبال بیش از ۸۰ درصد سازندگان و مشتریان واقع شده است. پی وی سی در محیط و فضای مسکونی، تجاری و اداری قابل اجرا است. با توجه به ساختار پی وی سی‌ها که از پلاستیک ساخته شده نسبت به نمونه‌های مشابه دارای مقاومت بالاتری نسبت به آب، آتش، خرابی و خسارت دارد. لازم به ذکر است که حتی در صورت خراب شدگی هم به راحتی قابل ترمیم و بازسازی مجدد است.

معایب دیوارپوش پی وی سی

معایب دیوارپوش‌های پی وی سی به نسبت مزایای آن بسیار کم و ناچیز است اما بهتر است راجع به این ۲ عیب قدری برای شما بگوییم تا انتخابی درست و دقیق برای مصرف داشته باشید.

۱- مقاوم نبودن در برابر حرارت بالا و آتش ‌سوزی

همان طور که در بخش‌های بالا به ساختار پلاستیکی و مواد تشکیل دهنده‌ی این تکنولوژی اشاره شد، هرچقدر هم که پی وی سی را با مواد عایق حرارت پوشاند و مقاوم کرد، باز هم در حرارت بالا و هنگام آتش سوزی مقاومت چشمگیری نخواهد داشت و قطعا تغییر شکل خواهد داد. از این رو برای محیط‌ها و فضاهای صنعتی بزرگ که حرارت بالایی در آن‌ها جریان دارد، استفاده از این دیوارپوش‌ها اصلا پیشنهاد نمی‌شود همچنین در مناطق بسیار گرمی که به طور مستقیم در معرض تابش نور خورشید است نیز منایب نمی‌باشد.

۲- مضر برای محیط زیست

همه ما می‌دانیم که پلاستیک‌ها اصلا با محیط زیست سازگاری نداشته و برای تجزیه شدن به سالیان زیادی نیاز دارند. پس با توجه به ساختار پلاستیکی پی وی سی‌ها، مهم‌ترین عیب و ضرر این نوع دیوارپوش برای محیط زیست به شمار می‌رود. به طور کلی مواد پلاستیکی که غیر قابل بازیافت هستند، خطر بسیار بزرگی برای بقای محیط زیست و بشر محسوب می‌شوند و هر چه دیوارپوش‌های پی وی سی را با فرآیندهای مختلف تا حدی با محیط زیست سازگار کنیم، باز هم نوعی پلاستیک است و البته مضر. البته نکته قابل توجه این است که با پیشرفت‌های بسیار خوب تکنولوژی در این زمینه در چند دهه‌ی آینده تولید پلاستیک‌های سازگار و دوست با محیط زیست پیش‌بینی می‌شود.

ویژگی های دیوارپوش PVC سه بعدی

  • دارای فضای مجزا در پشت دیوارهای پی وی سی برای عبور دادن سیم کشی
  • در برابر تغییر دما و صداهای زیاد عایق بسیار خوبی به شمار می‌روند.
  • در برابر رانش و یا زلزله‌های کم ریشتر بسیار مقاوم است.
  • به طور کلی وزن بسیار سبکی به نسبت ساختارشان دارند.
  • پنل‌های پی وی سی قابلیت تغییر چیدمان دارند.
  • با سرعت بالا و مطلوبی نصب می‌شوند.
  • در برابر صدا عایق خوبی هستند.
  • دارای انعطاف پذیری خوبی است.
  • در برابر ضربه نیز مقاوم هستند.
  • استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند.
  • قابل رنگ‌ پذیری و رنگ آمیزی هستند.
  • دارای تنوع بسیار زیادی در طرح و الگو و رنگ هستند، مانند:طرح سنگ، طرح چوب، طرح فضای سبز، اشکال هندسی، طرح پرتره و چهره، مینیمال، طبیعت، براق و مات و غیره
  • به جز در معرض آتش سوزی و ضربه شدید مانند زلزله، در نگهداری بسیار راحت هستند و نیاز به تعمیر اساسی ندارند.
  • با توجه به این که از پنل‌های پیش ساخته استفاده می‌شود، نصب بسیار راحتی را دارا هستند.
  • نسبت به جنس پلاستیکی و مواد شیمیایی که در ساختار آن وجود دارد کاملاً ضد حشرات و باکتری بوده و به حفظ نظافت و سلامت محیط نیزکمک می‌کند.
  • انواع دیوارپوش پی وی سی می‌تواند کمک خوبی برای پنهان کردن تجهیزات داخل ساختمان از جمله: لوله کشی و سیم کشی و هر مورد دیگر باشد که در این صورت فضای داخلی بسیار شیک و مدرن به نظر می‌رسد.

طریقه اجرای دیوارپوش پی وی سی

طریقه اجرای دیوارپوش‌های پی وی سی بسیار راحت و سبک برای متخصصین است. با توجه به این که وزن بسیار پایینی در ابعاد بزرگ دارند، نصب آن‌ها بسیار راحت و بی دردسر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌پذیرد.

انواع دیوارپوش پی وی سی

۱- دیوارپوش پی وی سی روکش دار

همان‌طور که از نام آن مشخص است، دیوارپوش‌های روکش‌دار دارای روکش‌های متنوع با طرح و رنگ مختلفی هستند که هر شخصی و یا سازنده‌ای با توجه به سلیقه شخصی یکی را به دلخواه انتخاب می‌کند. روکش‌ها می‌توانند از انواع مدل‌های طرح چوب، طرح سنگ، جنگل، دریا، گل، اشکال مختلف مینیمال و هر طرحی که مدنظر است انتخاب شود.

۲- دیوارپوش پی وی سی چاپی

جالب است بدانید که می‌توانید برای چاپ طرح دلخواه از هر عکس و پرتره‌ای که بخواهید استفاده کنید. در واقع چاپ طرح دلخواه بر روی دیوار پوش‌های پی وی سی قابل اجرا است. می‌توانید برای تنوع اتاق فرزندان را با اشکال انیمیشن طراحی کنید و حال و پذیرایی را با طرح‌های مدرن و ساده.

۳- دیوارپوش پی وی سی ضدضربه

جدیدا با توجه به پیشرفت در این زمینه، دیوارپوش ضد ضربه تولید و وارد بازار شده است که نسبت به پلی استایرن بسیار مقرون به صرفه است.

مدل های دیوارپوش پی وی سی:

  • دیوارپوش پی وی سی داخلی
  • دیوارپوش پی وی سی خارجی
  • دیوارپوش پی وی سی روکش‌دار

انواع دیوار پوش PVC یا پی وی سی

در بخش‌های بالای مقاله گفته شد که دیوارپوش‌های پی وی سی دارای تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ دارند و برای انواع ساختمان تجاری، اداری و مسکونی قابل اجرا هستند. اما این نوع از دیوارپوش‌ها به صورت کلی به دو مدل داخلی و خارجی دسته بندی می‌شوند.

۱) ديوار پوش پی وی سی داخلی

تنها تفاوت و یا بهتر است بگوییم ضعف دیوارپوش‌های داخلی در کم بودن میزان مقاومت در برابر فرسایش است و مقاومت و استقامت کمتری به نسبت نمونه خارجی دارد. البته لازم به ذکر است که این روزها تعداد شرکت‌های تولید کننده و در نتیجه رقابت در کیفیت بسیار بالا رفته است. در حال حاضر دیوارپوش‌های داخلی دارای تنوع رنگ و مدل هستند که به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

دیوارپوش ساده مات:

دارای قیمت ارزان و مطلوبی است. سادگی و زیبایی زیادی دارد و برای منازل و محیط کوچک اداری نیز بسیار کاربردی است.

دیوارپوش‌‌های روکش‌دار:

نسبت به تنوع طرح و رنگ برای مرکزهای تجاری و منازل بسیار مناسب بوده و شیک بودن محیط را دو چندان می‌کند

۲) ديوار پوش پی وی سی خارجي

بهتر است بدانید که میزان پایداری و استقامت در دیوارپوش‌‌های پی وی سی خارجی بالاتر بوده است. همچنین در برابر عوامل طبیعی و جوی نظیر: حرارت، تابش مستقیم نور خورشید، سایش و بارندگی به میزان زیادی مقاوم است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.