آخرین تحولات کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4744
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۴۷ |
تحلیل رسالت از گزارش فارین پالیسی

آخرین تحولات کاخ سفید

رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا همچنان جايي براي مانور در برابر "ايران قدرتمند" ندارد. وي در هدايت و کارگرداني سياست‌هاي ضد ايراني خود عاجز تر از هر زمان ديگري به نظر مي رسد!
آخرین تحولات کاخ سفید

رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا همچنان جايي براي مانور در برابر “ايران قدرتمند” ندارد. وي در هدايت و کارگرداني سياست‌هاي ضد ايراني خود عاجز تر از هر زمان ديگري به نظر مي رسد! در جريان سرنگوني پهپاد غول پيکر هاوک گلوبال توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ترامپ مدعي شد که وي قصد حمله به اهدافي از پيش تعيين شده در ايران را داشته است اما پس از اينکه متوجه تلفات ۱۵۰ نفري نيروهاي ايراني شده، به دليل مسائل انساني از اين موضوع منصرف شده است. همچنين ترامپ مدعي شده که وي ۱۰ دقيقه قبل از آغاز حمله، جلوي آن را گرفته و مانع از تشديد تنش‌ها در منطقه شده است! ادعايي که از سوي نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا و رسانه هايي مانند واشنگتن پست به چالش کشيده شد.
بازي قدرت در داخل کاخ سفيد به شدت پيچيده شده است! دونالد ترامپ در تازه ترين اقدام خود، مارک اسپر را به عنوان وزير دفاع پيشنهادي خود انتخاب کرد . نشريه فارين پاليسي در مطلبي با اشاره به روابط نزديک وزير جديد پيشنهادي دفاع آمريکا با تندروهاي کاخ سفيد نوشته است که ارتباط مارک اسپر با وزيرخارجه و مشاور امنيت ملي رئيس جمهور به او در هدايت اين دولت بي ثبات کمک خواهد کرد.
ظاهرا سوابق دوستي و ارتباط نزديک اسپر با بولتون و پمپئو ،رسانه هاي آمريکايي را در خصوص تقويت موقعيت داخلي مشاور امنيت ملي و وزير امور خارجه آمريکا قانع ساخته است.مارک اسپر از زمان رياست جمهوري “جرج دبليو بوش” با “جان بولتون” مشاور امنيت ملي در ارتباط است و با “مايک پمپئو” وزير امور خارجه در آکادمي نظامي آمريکا در “وست پوينت” که قديمي ترين دانشگاه افسري اين کشور است، هم‌کلاس بوده است.
با همه اين اوصاف، جان بولتون و پمپئو حس خوبي نسبت به حضور اسپر در کنار خود ندارند! البته مشکل مشاور امنيت ملي و وزير امور خارجه آمريکا، حضور شخص اسپر در معادلات قدرت نيست، اما نيت و هدفي که ترامپ از اين اقدام دنبال مي کند براي اين دو به شدت خطرناک است!
بر اساس گزارش منابع آگاه ، دونالد ترامپ در اواخر ماه مارس امسال ( اوايل فروردين ماه ) مذاکرات پشت پرده اي را با جمهوري‌خواهان سنتي بر سر حذف بولتون و پمپئو کليد زده است. يکي از اصلي ترين موانع و ملاحظات ترامپ، رويگرداني قطعي طيف گسترده اي از اعضاي تي پارتي و نومحافظه کاران از رئيس جمهور آمريکا( در صورت برکناري بولتون و پمپئو از کاخ سفيد )
بوده است. با اين حال ترامپ از اکنون سعي کرده است با انتخاب اسپر، خلاء ناشي از اخراج مشاور امنيت ملي و وزير امور خارجه خود از کاخ سفيد را در آينده پر کند. ترامپ با آوردن اسپر در راس پنتاگون، پيام خاصي را به طرفداران تي پارتي و نومحافظه کاران مخابره مي‌کند : اينکه حتي در صورت عدم وجود بولتون و پمپئو در دولت، رياست پنتاگون در دست همين طيف بوده و اخراج دو سياستمدار جنجالي حوزه سياست خارجي آمريکا به معناي رويگرداني ترامپ از طيف‌هاي تندروي حزب جمهوري‌خواه نخواهد بود.
از سوي ديگر، ترامپ با آوردن اسپر به دولت، در ازاي اخراج بولتون و پمپئو تا حدود زيادي خواسته هاي جمهوري‌خواهان سنتي را نيز تامين مي کند. در چنين شرايطي ترامپ مي تواند آراي سه طيف نومحافظه کاران، اعضاي تي پارتي و جمهوري‌خواهان سنتي را در انتخابات رياست جمهوري سال آينده به سود خود يک‌دست کند. به زودي جزئيات و مستندات بيشتري از اين بازي پشت پرده پيچيده ترامپ با برگ پنتاگون منتشر خواهد شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.