آثار مخرب خود درمانی در ترک مواد مخدر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74989
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ |

آثار مخرب خود درمانی در ترک مواد مخدر

خود درمانی روش مناسبی برای ترک اعتیاد نیست و خطر بازگشت به دوران مصرف مواد مخدر را افزایش می دهد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم برای طی کردن مسیر ترک و درمان از متخصصین و پزشکان کمک گرفته شود.
آثار مخرب خود درمانی در ترک مواد مخدر

خود درمانی! موضوعی که اغلب افرادی که درگیر اعتیاد هستند به آن فکر می کنند. خود درمانی روشی است که فرد در منزل سعی دارد بر اعتیاد خود غلبه کند اما از پیامد ها و اثرات آن مطلع نیست! در این بخش قصد داریم به معرفی آثار مخرب خود درمانی در ترک مواد مخدر بپردازیم و شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

خود درمانی در ترک مواد مخدر

آیا خود درمانی روشی مناسب برای ترک اعتیاد است؟

اگر در دام اعتیاد به مواد مخدر افتاده باشید بدون شک موضوع مشکلات مربوط به ترک اعتیاد و علائم طاقت‌فرسای خماری را درک می کنید و در این روش باید تمامی فرایند های درمانی همچون سم زدایی و سایر مراحل درمانی را به صورت انفرادی انجام دهید و یک‌تنه با تمامی علائم دست و پنجه نرم کنید! به نظر برای شروع به هیچ عنوان عادلانه نیست! چراکه شما فشار روانی و بدنی قابل توجه ای را باید تحمل کنید تا بتوانید فرایند سم زدایی را به خوبی انجام دهید.

اگر بخواهیم روش خود درمانی را برای ترک اعتیاد یک روش جامع، کامل و مناسب بدانیم، می توانیم پاسخ خیر را به این موضوع داشته باشیم. این که چرا پاسخ ما برای خود درمانی منفی است، بسته به شرایط هر فرد می تواند متغیر باشد که در ادامه به بررسی پیامد ها و اثرات مخرب خود درمانی در ترک مواد مخدر خواهیم پرداخت.

خود درمانی در انواع مواد مخدر

معمولا همه افراد به دنبال سریع‌ ترین و آسان ‌ترین راه برای درمان ترک اعتیاد شیشه هستند. اما حقیقت این است که برنامه های کوتاه مدت به ندرت مؤثر واقع می ‌شوند. در ترک اعتیاد به هر نوع ماده مخدری روش های تدریجی بهترین نتیجه را به همراه دارند و روش های آنی می توانند منجر به بازگشت فرد به مصرف دخانیات شوند. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که استفاده از چند روش به صورت همزمان ضمن اینکه اثربخشی بهتری دارد، می تواند باعث تسهیل فرآیند ترک، بالا بردن انگیزه فرد و همچنین کاهش دردهای خماری شود. پس باید بدانید که خود درمانی برای ترک اعتیاد نه تنها مفید نیست بلکه می تواند برای شما مشکلات جدی به وجود آورد. در ادامه به مشکلاتی که خود درمانی برای شما ایجاد می کند اشاره می کنیم.

مشکلاتی که در خود درمانی می تواند گریبان گیر افراد باشد

آثار و پیامد های خود درمانی می تواند ویران گر باشد. درست است که شما با انجام فرایند خود درمانی در وقت و هزینه خود صرفه جویی می کنید اما ممکن است از درمان سایر مشکلاتی که پس از ترک اعتیاد همچون اضطراب، افسردگی، بیماریهای مختلف و حتی اختلالات خانوادگی برای‌تان پیش می آید، نتوانید به خوبی عبور کنید. توصیه می کنیم حتما با مراجعه به کلینیک های مطمئن ترک اعتیاد مانند کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی زیر نظر متخصصان و مشاوران مجرب و باصلاحیت اقدام به ترک انواع مواد مخدر کنید تا بتوانید ضمن ترک مواد مخدر، آرامش و سلامت جسم و جان خود را نیز تضمین کنید.

بنابراین در طول این دوره خود درمانی ممکن است مشکلات و اختلالاتی برای شما به وجود آید که سلامت روان، ذهن و جسم شما را به چالش می کشد که درمان این موارد به تنهایی فرایند پیچیده و دشواری است.

خود درمانی در ترک مواد مخدر

۱-عدم توانایی در تشخیص بیماری های احتمالی

اضطراب، افسردگی، بیماریهای مختلف و حتی اختلالات خانوادگی از نمونه بیماری های احتمالی ترک مواد مخدر به روش خود درمانی است.

۲-عدم کنترل و توانایی بر استرس

بیماران در طول دوران درمان اعتیاد، دچار استرس های ناشی از درمان می شوند. این استرس ها کاملا تنش‌زا است و می تواند زندگی فرد را مختل کند. از این رو روش هایی برای غلبه بر استرس وجود دارد که فرد باید به صورت کامل بر آن ها مسلط باشد. در صورت عدم مسلط بر قوانین کنترل کننده استرس، فرد برای کاهش آن مجدد به سراغ مصرف مواد می رود.

۳-کمبود زمان

زمان همواره به نفع شما حرکت نمی کند و در برخی موارد نیز ممکن است خلاف واقعه پیش رود! اعتیاد و ترک آن فرایند زمان بری است و نیاز به صبر و زمان دارد. هر چه میزان تقویت پذیری صبر و زمان شما بیشتر باشد می توانید این پروسه را به خوبی پشت سر بگذارید. عموما افرادی که به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه می کنند توانایی کنترل زمان خود را ندارند، این کلینیک ها همچون کلینیک دکتر جوادی زمان بندی خاصی برای درمان و مشاوره افراد در نظر می گیرند تا مسیر پاکی آن ها منظم تر و مصمم تر انجام شود.

۴-ناکافی بودن اطلاعات

فرد زمانی که تصمیم بر خود درمانی می گیرد، بدون آموزه های پزشکی و کافی نبودن اطلاعات اقدام به حرکت در این مسیر پر فراز و نشیب می کند و حتی ممکن است روش های غلط را برای سم زدایی در نظر بگیرد که این موارد در نهایت می تواند بر روی سلامت وی تاثیر بگذارد. همچنین دیده شده است که در برخی از افرادی که به صورت خود درمانی اقدام به ترک مواد مخدر می کنند، مقدار اندکی از مواد در بدن آن ها وجود دارد که این موضوع خود باعث بازگشت فرد به دوران مصرف خواهد شد.

۵-افسردگی

افرادی که تصمیم می گیرند به تنهایی به دور از خانواده و دوستان خود، فرایند ترک اعتیاد را انجام دهند بیشتر در معرض احساس تنهایی و درماندگی شدید قرار دارند که اصلی ترین پیامد آن نیز، افسردگی است چراکه آن ها توانایی برقراری ارتباط با خانواده و دوستان را نخواهند داشت و این موضوع احساس بسیار ناخوشایندی را به آن ها تحمیل خواهد کرد.

۶-از دست دادن شغل و موقعیت شغلی

بسیاری از افراد تصور می کنند که اختلال‌های سوءمصرف مواد مخدر تاثیری بر عملکرد زندگی شخصی و کاری آن ها ندارد. این یک تفکر غلط است و آن ها تصور می کنند حالشان خوب و شرایط بسیار مساعد است.

اختلالاتی که در موارد فوق به آن ها اشاره نمودیم در شرایط کاری می تواند تمرکز و حواس شما را به سادگی مختل کند و توانایی انجام امور ساده را از شما بگیرد. از این رو با مشکلات زیادی در موقعیت شغلی خود روبرو خواهید شد که توانایی رفع آن برای‌تان طاقت فرسا است.

۷-ضرورت در تغییر روند درمان

در برخی از موارد ممکن است روند درمانی شما خواستار تغییر جدی ای شود تا بتوانید طول درمان را با جدیت بهتری پشت سر بگذارید. از این رو وجود یک متخصص و مشاور می تواند در این زمان به خوبی به شما کمک کند. در صورتی که به صورت خود درمانی اقدام به ترک اعتیاد کنید به هیچ عنوان متوجه این فرایند درمانی و تغییر آن نخواهید شد و باید پیامد های ناشی از آن ها نیز بپذیرید.

جمع بندی:

اثرات مخرب خود درمانی بسیار بیش از ۷ موردی است که در این بخش مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت با بررسی این موارد می توان به این نتیجه رسید که خود درمانی روش مناسبی برای ترک اعتیاد نیست و خطر بازگشت به دوران مصرف در این روش نیز بالا است.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.