کام دیابتي‌ها تلخ یا شیرین؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11256
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 30 مهر 1398 - 9:00 |
«رسالت» از وضعيت سهميه بندي انسولين در کشور گزارش مي دهد؛

کام دیابتي‌ها تلخ یا شیرین؟

تلخي بيماري دیابت وقتي شدت مي‌گيرد که پاي بيمار ديابتي به دليل گسترش زخم قطع مي‌شود، بيماري‌اي که انسولين حياتي‌ترين دارو براي ادامه زندگي مبتلايان به آن است و براي تهيه اش بايد هفت‌خوان رستم را طي کرد
کام دیابتي‌ها تلخ یا شیرین؟

| معصومه شمسيني غياثوند |
تلخي بيماري دیابت وقتي شدت مي‌گيرد که پاي بيمار ديابتي به دليل گسترش زخم قطع مي‌شود، بيماري‌اي که انسولين حياتي‌ترين دارو براي ادامه زندگي مبتلايان به آن است و براي تهيه اش بايد هفت‌خوان رستم را طي کرد. بر اساس آمارهاي اعلام شد در هر ۱۰ ثانيه دو نفر در دنيا به بيماري ديابت مبتلا مي‌شوند و هر هشت ثانيه هم يک نفر بر اثر ديابت جان خود را از دست مي‌دهد. گسترش اين بيماري در کشور نيز قابل توجه است. چرا که گفته مي‌شود حدود هشت ميليون ايراني به ديابت مبتلا هستند.
سال گذشته هر ۲۰ ثانيه پاي يک بيمار ديابتي قطع مي‌شد اما باتوجه به شيوع ديابت، قطع پا براثر زخم پاي ديابتي در دنيا افزايش يافته و به هر ۱۹ ثانيه رسيده است درحالي که به عقيده متخصصان بهداشت و درمان اغلب قطع پاها بر اثر زخم پاي ديابتي قابل پيشگيري است و با درمان‌هاي استاندارد مي‌توان زخم پاي ديابتي را در مراحل اوليه ترميم كرد تا از قطع پا جلوگيري شود.
حرف‌و حديث‌هايي از سهميه بندي داروي انسولين به گوش مي‌رسد هرچند که وزارت بهداشت و درمان آن را تکذيب مي‌کند. اما صادق خاني علي‌اکبري، مشاور عالي حقوقي انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي کشور، با اشاره به اعتراض بيماران ديابتي به سهميه بندي شدن انسولين مي‌گويد: «نظام سهميه‌بندي در حوزه درمان نوعي اجحاف در حق بيماران است. امروز در بخش‌هاي متعدد در حوزه درمان به‌گونه‌اي عمل مي‌کنيم که بيماران با حجمي از مشکلات مواجه هستند و بدترين شرايط براي بيمار بوروکراسي است که رنج آن بيشتر از هزينه‌هاي درمان است در حالي که طبق فرمايش مقام معظم رهبري بايد کاري کنيم بيمار جز درد بيماري رنج ديگري نداشته باشد.»
به گفته، مشاور عالي حقوقي انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي کشور سهميه‌بندي انسولين يکي از صدها جريانات مبهمي است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اهتمامي براي حل آن نمي‌کند. واقعيت اين است که دست‌هاي پيدا و پنهان گلوي توليدکنندگان دارويي کشور را فشرده‌اند و با واردات بي‌رويه انسولين به داخل کشور فرصت توليد و رقابت را به توليدکنندگان دارويي کشور نمي‌دهند. بارها شرکت‌هاي توليدکننده داروي آمادگي خود را براي توليد انسولين از جمله انسولين قلمي اعلام کرده‌اند اما حمايتي از سوي دولت صورت نگرفته است.»
در حالي که با حجم بسيار زيادي از بيمار ديابتي در داخل کشور مواجه هستيم بخش عمده‌اي از بيماران ديابتي هنوز هم شناسايي نشده‌اند. نتيجه اين سياست‌گذاري‌هاي غلط اين مي‌شود که امروز با مشکل انسولين مواجه هستيم و ناچار بيمار به سمت سهميه‌بندي سوق داده مي‌شود. تفاوت قيمت انسولين دولتي با انسولين آزاد بسيار زياد است و بيمار براي اينکه بتواند با استفاده از خدمات بيمه‌اي انسولين تهيه کند بايد سختي‌هاي فراواني را متحمل شود.
*داروي انسولين پاسخگوي نياز بيماران دريابتي
رهبر مژدهي آذر، عضو هيئت مديره انجمن داروسازان ايران در گفت‌و‌گو با «رسالت» با تأکيد بر اينکه ميزان توليد داروي انسولين مورد نياز در کشور پاسخگوي نياز بيماران است، خاطرنشان کرد: « در سال‌هاي اخير کارخانه‌هاي داروسازي پيشرفته‌اي به توليد دارو مشغول هستند که به نظر کمبودها را جبران مي‌کنند و پاسخگوي نياز بيماران ديابتي است. »
عضو هيئت مديره انجمن داروسازان ايران مي‌افزايد: « در خصوص اينکه اين دارو سهميه بندي شده است بايد گفت که وزارت بهداشت در جهت مقابله با قاچاق دارو حتما اقدام به اين کار کرده است در حالي که توليد اين دارو در کشور درحد نياز است و نياز به سهميه بندي وجود ندارد.»
وي در پاسخ به اينکه سخت‌گيري وزارت بهداشت براي سهميه بندي داروي انسولين به چه علت است، اظهار داشت: « علت اين کنترل به مشکلات بيمه‌ها باز مي‌گردد در غير اين صورت بايد گفت که ميزان توليد داروي انسولين در کشور با مشکلي مواجه نيست.»
مژدهي آذر، با بيان اينکه توليد دارو در کشور با ارز۴۲۰۰ توماني صورت مي‌گيرد، گفت: « قاچاق دارو مي‌تواند به توليدات دارو لطمه وارد کنند چرا که با ارز و يارانه دولتي دارو در کشور توليد مي‌شود از آن طرف قاچاق ارزان دارو به کشورهاي همسايه مي‌تواند لطمه جبران ناپذيري به توليد دارو وارد کند در حالي که سازمان‌هاي بيمه‌گر هم نسبت به افزايش قيمت داور مقاومت مي‌کنند. »
*کمبود انسولين بيماران ديابتي گزارش نشده است
محمدحسين قرباني، نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با «رسالت» بابيان اينکه هيچ‌گونه کمبودي در حوزه داروي بيماران ديابتي به اين کميسيون گزارش داده نشده است، خاطرنشان کرد: « با توجه به شرايط اقتصادي در چند سال اخير نحوه توزيع و کمبود دارو به عهده دولت ، وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو بوده است.»
وي در پاسخ به سهميه بندي انسولين بيماران ديابتي از سوي دولت و اعتراض بيماران مي‌افزايد: « اينکه انسولين بيماران دريابتي سهيمه بندي شده است نبايد با گلايه اين بيماران و انجمن‌هاي خيريه حمايت از اين بيماران همراه باشد چرا که اقدام دولت در اين رابطه براي مقابله با قاچاق و سوء استفاده از دارو به ويژه در مرزهاي کشور بوده است.»
نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، در خصوص مشکل تهيه انسولين دولتي بيماران ديابتي در صف‌هاي طولاني عنوان کرد: « به هر حال بايد پذيرفت که اين بيماران دچار بيماري خاصي هستند اين مشکلات در هر صورت وجود دارد و بايد شرايط ايجاد شود که اين مشکلات کاهش يابد.»
قرباني با اشاره به راهکاري براي حل مشکلات بيماران ديابتي براي تهيه انسولين، گفت: « اين بيماران بايد شناسنامه دار شوند به اين دليل که دچار بيماري خاصي هستند. با توجه به اينکه داروي اين بيماران گران است و داروخانه‌هاي محدودي در تهران و شهرستان‌ها انسولين اين بيماران را توزيع مي‌کنند نبايد نسبت به سخت‌گيري‌هايي که وجود دارد گلايه کنند.»
*رسوخ مافياي داور در چند سال گذشته
اما طي دهه‌هاي گذشته مافيا به اکثر موضوعات کشور رسوخ پيدا کرده است و از سال هاي قبل نيز به ماجراي دارو وارد شده است. بهروز بنيادي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه اقدامات دولت براي مبارزه با فساد کافي‌ نيست، مي‌گويد: «وزارت بهداشت در زمينه فعاليت‌هاي سازمان غذا ورود پيدار کرده و گزارش‌هاي مختلفي از اين سازمان به کميسيون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت و درمان رسيده و هشدارهايي به اين سازمان داده شده است که شفاف سازي آن از طريق وزير بهداشت صورت مي‌گيرد.»
وي مي‌افزايد: « هرچند برخي مشكلات سازمان غذا و دارو را باور نداشتند، اما وزير بهداشت با توجه به تجربه‌اي که در حوزه دارو دارند و سال‌ها مديريت شرکت‌هاي دارويي را در اختيار داشته است در صدد مقابله با مافياي دارو است اگرچه اقدام دشواري است و مساعدت دستگاه‌هاي نظارتي را مي‌طلبد.»عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: « بر اساس گزارش‌ها تنها ۲۰قلم دارو در کشور با کمبود مواجه است، خانواده‌‌ها بايد در استفاده از دارو مديريت کنند نبايد يخچال‌هاي آنها تبديل به داروخانه شود و بايد به اندازه نياز و برحسب نوع مصرف از هر قلم دارو را تهيه کنند.»
بنيادي با اشاره به مشکل بيماران ديابتي براي تهيه انسولين گفت: «در مورد برخي انسولين‌هاي مورد مصرف بيماران ديابتي محدوديت‌هايي وجود دارد و سخت‌گيري‌هايي صورت گرفته شده است که دليل آن سوءاستفاده و خريد و فروش آن در بازار است اگرچه بيمه‌ها بايد سهميه بيماران ديابتي که داراي پرونده هستند و به انسولين نياز دارند را محدود نکند.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای کام دیابتي‌ها تلخ یا شیرین؟ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.