چشم آمریکا چگونه کور شد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15877
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 28 دی 1398 - 8:57 |
«رسالت» عملیات موشکی علیه پایگاه عین‌الاسد و شکست هیمنه ابرقدرتی آمریکا را بررسی می‌کند

چشم آمریکا چگونه کور شد؟

5 روز پس از ترور سردار قاسم سليماني در اولين ساعات بامداد روز 18 دي 1398 نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در راستاي تفهيم خطوط قرمز امنيت ملي جمهوري اسلامي به دولت آمريکا عمليات هجومي موشکي را به پايگاه هوايي آمريکايي عين الاسد در کشور عراق ترتيب داد.هرچند علت اوليه اين عمليات، پاسخ به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهيد قاسم سليماني و همراهانش بود اما درواقع علت‌هاي ديگري نيز وجود داشت.
چشم آمریکا چگونه کور شد؟

|حانيه مسجودي|
۵ روز پس از ترور سردار قاسم سليماني در اولين ساعات بامداد روز ۱۸ دي ۱۳۹۸ نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در راستاي تفهيم خطوط قرمز امنيت ملي جمهوري اسلامي به دولت آمريکا عمليات هجومي موشکي را به پايگاه هوايي آمريکايي عين الاسد در کشور عراق ترتيب داد.
هرچند علت اوليه اين عمليات، پاسخ به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهيد قاسم سليماني و همراهانش بود اما درواقع علت‌هاي ديگري نيز وجود داشت. طي سال‌هاي گذشته رژيم صهيونيستي و در مواقعي آمريکا با حمله مستقيم به مراکز استقرار نيروهاي محور مقاومت شامل ارتش سوريه، بسيج مردمي عراق و حتي نيروهاي سپاه در سوريه و عراق موجب به شهادت رسيدن تعداد زيادي از عناصر محور مقاومت شده بودند.
رژيم صهيونيستي و آمريکا زمان و مکان حملات خود را به نحوي انتخاب مي‌کردند که به سود گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت خود در اين دو کشور باشد بنابراين اگر اين حمله صورت نمي‌گرفت به‌طور حتم آمريکا و حتي رژيم صهيونيستي در آينده بازهم گستاخ‌تر مي‌شدند و اقدام به ترورهاي بيشتر و عمليات‌هاي سنگين‌تر عليه محور مقاومت در نواحي نزديک به مرز يا داخل ايران مي‌کردند.با توجه به شرايط موازنه قوا با ارتش آمريکا، اين مأموريت به عهده يگان موشکي نيروي هوافضاي سپاه گذاشته شد و فرماندهان عملياتي اين نيرو به‌سرعت اقدام به به‌روزرساني طرح‌هاي عملياتي اقدامات متقابل عليه پايگاه‌هاي آمريکا که از سال‌هاي قبل در حال تهيه و تکميل آن بودند، کردند و با آخرين اطلاعات دريافتي و لحاظ کردن نکات تاکتيکي و امنيتي اقدام به جابه‌جايي نيروها، چينش‌هاي لازم در تجهيزات و طرح‌ريزي براي مراحل احتمالي بعدي بزرگ‌ترين ارتش دنيا ‌مي‌کردند.
اعترافات بعدي مسئولان آمريکايي نشان داد که آن‌ها هرگز موفق به تعيين دقيق زمان عمليات و هدف مدنظر ايران نشدند.
در ساعت ۰۱:۲۰ بامداد، عمليات موشکي سپاه با شليک موشک‌هاي مايل پرتاب فاتح‌ــ‌۳۱۳ با برد بيشينه ۵۰۰ کيلومتر و موشک‌هاي عمود پرتاب بالستيک قيام از دو منطقه در کرمانشاه و لرستان آغاز شد. چند دقيقه بعد موشک‌ها شليک شدند و به گفته افراد حاضر در پايگاه هدف، در حوالي ساعت ۰۱:۳۴ دقيقه اولين موشک به پايگاه اصابت کرد. در مدت کوتاهي ساير موشک‌ها نيز به اهداف خود اصابت کردند.
*پايگاه نظامي عين‌الاسد، چشم آمريکا، چگونه در منطقه کور شد؟
پايگاه دشمن در ۱۸۵ کيلومتري شمال غرب بغداد و ۲۹۰ کيلومتري شرق پايگاه‌هاي اچ‌ــ‌۳ در منتهي‌اليه غرب کشور عراق قرار دارد. اين پايگاه هوايي که داراي دو باند پروازي اصلي به طول ۴۰۰۰ متر است در فاصله ۲۷۵ کيلومتر از نزديک‌ترين نقطه مرزي ايران قرار دارد، اما سپاه با استفاده از موشک‌هايي با برد بيشينه ۵۰۰ و ۸۰۰ کيلومتر که امکان شليک تا ۲۲۵ کيلومتر براي موشک فاتح‌ــ‌۳۱۳ و تا ۵۲۵ کيلومتر براي موشک قيام از داخل خاک ايران بود اقدام به غافلگير کردن دشمن و پنهان کردن گسترش پرتابگرها از ديد دشمن کرد.
حمله موشکي سپاه به پايگاه هوايي آمريکا در عراق (پايگاه عين الاسد) 
که در ساعات ابتدايي بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دي ۱۳۹۸ صورت پذيرفت، ابعاد ديگري غير از مورد اصابت قرار گرفتن آشيانه‌ها و ساختمان‌هاي مختلف با موشک‌هاي بالستيک داشت که به‌مرور در حال مطرح‌شدن است.
يکي از اين موارد که به‌صورت گذرا در نشست خبري فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در مورد عمليات موشکي فوق و نيز در سخنان فرمانده کل سپاه در مجلس شوراي اسلامي به آن اشاره شد، اجراي عمليات تهاجم الکترونيکي به پهپادهاي در حال پرواز آمريکا بر فراز پايگاه عين الاسد بود.
طبق اظهارات سردار حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه، هم‌زمان با عمليات موشکي، سپاه اقدام به قطع ارتباط پهپادهاي آمريکايي با پايگاه و قطع امکان ارسال داده‌ها کرد. اين امر سبب شد تا فرماندهان آمريکايي از دسترسي به تصاوير زنده از پايگاه و محيط اطراف آن و حتي امکان مخابره تصاوير به پايگاه‌هاي پشتيبان در خاک اصلي آمريکا از اين پهپادها بازبمانند.
به گفته وي، از روزهاي قبل عمليات به دليل اينکه آمريکايي‌ها احتمال مي‌دادند که حمله‌اي از سوي ايران رخ دهد، هواپيماهاي شناسايي رزمي بدون سرنشين را بعضا تا ۱۲ فروند روي آسمان عراق در نواحي مجاور پايگاه‌هاي آمريکايي براي مراقبت دائمي به پرواز درآورده بودند
اين پهپادها در نوع MQ-9 ريپر و MQ-1C گري ايگل (عقاب خاکستري) مجهز به موشک‌هاي هوا به سطح نيز براي اجراي عمليات رزمي هستند.بنا بر اطلاعت گفته‌شده، در زمان اجراي عمليات شهيد سليماني يا همان هجوم موشکي سپاه، ۷ فروند از پهپادهاي فوق در حال پرواز در آسمان منطقه بودند. سپاه با اجراي يک عمليات موازي، اقدام به قطع ارتباط داده اين پهپادها با پايگاه هدايت آن‌ها کرد. درنتيجه عملاً آمريکايي‌ها چشمان خود را در آسمان از دست دادندپس از تصرف پهپاد پيشرفته و پنهان‌کار RQ-170، دستيابي به دستکم يک فروند MQ-1A پريديتور، هک لينک ارتباطي MQ-9 ريپر و نيز تصرف يک فروند از آن‌ها و آنهدام پهپاد فوق پيشرفته MQ-4C تريتون که به انواع سامانه‌هاي دفاع الکترونيکي مجهز بود، و اين عمل سپاه در تهاجم الکترونيکي هم‌زمان به ۷ پهپاد آمريکايي در منطقه را مي‌توان پنجمين دستاورد بزرگ سپاه در رويايي با پهپادهاي پيشرفته آمريکايي دانست.
البته پهپادهاي ديگر آمريکايي مانند RQ-7 شدو، اسکن ايگل، ريون و ايروسوند نيز به همراه چند پهپاد انگليسي و اسرائيلي در زمره شکارهاي ديگر سپاه به شمار مي‌روند اما ارزش شکار پهپادهاي شناسايي و رزمي نامبرده قبلي بسيار بالاتر از اين موارد است.
هرچند آمريکايي‌ها در ابتدا با سانسور خبري عمومي و انتشار کنترل‌شده برخي اخبار سعي در جلوگيري از اطلاع افکار عمومي از ضربه‌هاي مختلف سپاه شدند اما به‌مرور ناچار شدند با داستان‌سرايي‌هاي مختلف ضمن تأييد ضمني برخي موارد، افکار عمومي را نيز جهت‌دهي و اقناع کنند.
در ماجراي قطع ارتباط ۷ پهپاد در زمان عمليات شهيد سليماني، خبرگزاري فرانسوي AFP اقدام به انتشار اين ماجرا با روايت خاص آمريکايي‌ها کرده است. اين رسانه مدعي شده که از بين رفتن کابل‌هاي فيبر نوري ارتباطي بين اتاق‌هاي کنترل پهپاد در پايگاه با آنتن‌هاي ارتباط ماهواره‌اي به دليل اصابت موشک سپاه در ساعت حدود ۰۱:۳۵ دقيقه سبب قطع لينک‌هاي داده از پهپادها شده است. به‌علاوه اين رسانه مدعي شده ۱۴ کاربر (اپراتور) پهپادها در حال کنترل اين پهپادها بودند که پس‌ازاين حادثه خود را به پناهگاه رسانده و پس از اطمينان از پايان حمله موشکي مجددا بازگشته و با تعمير خطوط فيبر نوري، تا ساعت ۹ صبح موفق به نشاندن سالم هر ۷ پهپاد شده‌اند.
تصاوير منتشرشده از پايگاه عين الاسد در روزهاي پس از حمله نشان مي‌دهد که بخشي از ساختمان مجاور اتاقک‌هاي کنترل پهپاد که اساسا يکي از اهداف سپاه بوده است، در حمله موشکي به‌طور کامل محوشده و اين اتاقک‌ها نيز سوخته و از بين رفته‌اند؛ اگر کاربران در اين اتاقک‌ها بوده‌اند که قاعدتا کشته‌شده‌اند و اگر نبوده‌اند، پس از خروج از پناهگاه به کدام اتاقک‌هاي کار خود بازگشته‌اند؟
در تصاوير منتشرشده در روزهاي بعد از عمليات که اتاقک‌هاي سوخته ديده مي‌شود، دو اتاقک کنترل نسبتا سالم هم در فضاي مجاور اين نقطه مشاهده مي‌شود. با توجه به فاصله اندک اين اتاقک‌هاي سالم با محل انفجار موشک، احتمالا اين اتاقک‌ها در روزهاي بعد از عمليات براي شروع به بازسازي توان عمليات پهپادي آمريکا از پايگاه، در اين مکان مستقرشده‌اند.
اين روزها حوادثي مانند سقوط هواپيمايي اوکراين و خطاي رخ‌داده اذهان عمومي را تحت تأثير قرارداد و شايد بتوان گفت حمله موشکي ايران به پايگاه آمريکايي‌ها را کمي تحت‌الشعاع قرار داده است، جداي از تمام گمانه‌زني‌ها اين اقدام تلافي جويانه و دقيق ايران يکي از شجاعانه و دليرانه‌ترين اقدامات صورت گرفته در بيش از نيم‌قرن اخير است.
«رسالت» در گفت‌وگو با کارشناسان ابعاد حمله موشکي سپاه پاسداران به پايگاه نظامي آمريکايي عين‌الاسد در عراق را بررسي کرد.
*عمليات سپاه عليه پايگاه عين‌الاسد؛ شکست هيمنه ابرقدرتي آمريکا
نوذر شفيعي، کارشناس مسائل بين‌الملل دراين‌باره به «رسالت» مي‌گويد: «حمله ايران به پايگاه‌هاي آمريکايي در عراق از چند جهت حائز اهميت است، نخست اين‌که براي اولين بار است که يک ابرقدرت اجازه مي‌دهد پايگاه‌هايش توسط کشوري ديگر مورد هدف قرار گيرد و اين براي يک ابرقدرت يک شکست سنگين قلمداد مي‌شود، زيرا در تعريف ابرقدرت گفته مي‌شود ابرقدرت کشوري است که هيچ کشور ديگري ياراي مقابله با آن را ندارد، حال زماني که يک کشور حاضر مي‌شود پايگاه‌هاي نظامي خود را حتي با هماهنگي قبلي، مورد اصابت موشک‌هاي کشور ديگر قرار گيرد ديگر نمي‌توان به آن ابرقدرت گفت، بنابراين عمليات سپاه عليه پايگاه آمریکا، هيمنه ابرقدرتي آمريکا را در هم شکست.»وي دومين نکته اهميت حمله موشکي سپاه به پايگاه عين الاسد را اين‌گونه تشريح کرد: «درزماني که ايران مقدمات حمله به پايگاه‌هاي آمريکايي را فراهم مي‌کرد اسرائيلي‌ها به‌طور غيرمستقيم به ايران پيغام داده بودند که درگيري موجود ايراني_آمريکايي است و ربطي به اسرائيل ندارند بنابراين عاجزانه از ايران خواسته بودند به اسراييل حمله نکند.»شفيعي افزود:‌ «اين براي رژيمي که دائم ايران را تهديد به حملات موشکي واتمي مي‌کند، زماني که بازار جنگ گرم مي‌شود و يک‌مرتبه چنين موضعي را مي‌گيرد نشانگر آن است که اين رژيم بسيار آسيب‌پذير و از توانمندي جمهوري اسلامي ايران بسيار وحشت دارد و اين نکته قابل‌توجهي است.»اين کارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: «دقيقا مانند اين است که در يک‌زماني اسرائيل در فضاي لبنان و سوريه فعال مايشاء بود، يعني هرزمان مي‌خواست حريم هوايي اين کشورها را نقض مي‌کرد و هر کاري به لحاظ نظامي و امنيتي دوست داشت انجام مي‌داد. اما اکنون با اين اتفاقي که حادث شد با حمله موشکي ايران به پايگاه نظامي آمریکا و ترسي که اسرائيل را فراگرفت، نبايد انتظار داشته باشيم اسرائيل به آن شعارهاي قبلي ادامه دهد.»
شفيعي بعد سوم اين حمله را آشکار شدن آسيب‌پذيري کشورهاي عرب متحد آمريکا تشريح کرد و گفت:‌ «نکته سوم اين است که بسياري از کشورهاي عرب منطقه نيز در بحبوحه اين درگيري‌ها به ايران پيام دادند درگيري موجود ايراني_آمريکايي است و آن  را به کشورهاي عربي تسري ندهيد. در اين شرايط نيز مشخص شد برخي از کشورهاي عرب متحد آمریکا از توانمندي‌هاي ايران بسيار وحشت دارند آن‌هم کشورهايي که به انبار اسلحه جهان تبديل شدند اما مي‌بينيم که اين کشورها در اين مواقع به‌سادگي آسيب‌پذير هستند.»
*حمله موشکي سپاه نشان از توان ايران در آسيب‌پذير کردن منطقه و آمريکاست
وي اظهار کرد:‌ «همچنين دراين‌بين تعداد زيادي از کشورهاي جهان، مأموريت پيدا کردند از درگيري بين ايران و آمریکا جلوگيري کنند و اين نشان مي‌داد درگيري بين اين دو کشور چقدر مهم و موضوع حساسي است. درنتيجه اين فعل‌وانفعالات ديپلماتيک نشان مي‌داد توانمندي ايران براي آسيب‌پذير کردن منطقه و آمريکا بسيار بالاست.‌شفيعي گفت:‌ «اين حملات نشان داد ايران اراده مقابله‌به‌مثل را دارد و قدرت بازدارندگي ايران را بسيار افزايش داد. در بحث بازدارندگي عنصر رواني اهميت زيادي دارد، منظور اين است که يک کشور وقتي تصميم به اقدام تلافي جوايانه مي‌گيرد و آن  را انجام مي‌دهد، اين موضوع براي کشور بسيار اهميت دارد و در محاسبات نظامي خود بر آن مسئله بسيار دقت مي‌کنند بنابراين آمريکايي‌ها مي‌دانند اگر ضربه‌اي به ايران بزنند بايد منتظر ضربه دوم باشند و اين‌ها اتفاقاتي بود که در خلال ۵ روز بحران اتفاق افتاد و حاوي درس‌هاي بسيار آموزنده بود.»اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پايان خاطرنشان کرد:‌ «ايران‌ هم اين نکته را متوجه شد تفکر افزايش توانمندي نظامي چقدر تفکر خوبي بوده است، يعني اگر از قبل توانمندي نظامي جمهوري اسلامي ايران به‌ويژه در عرصه موشکي تا اين حد ارتقا پيدا نکرده بود در چنين بزنگاه‌هايي بسيار ضعيف عمل مي‌کرد و اکنون پي برديم چه تصميم درستي بود که از گذشته توانمندي‌هاي نظامي را افزايش داده‌ايم، بااين‌حال اين حوادث به ما آموخت توانمندي‌هاي نظامي ايران بايد بيش ازآنچه که هست افزايش يابد.»
*حمله موشکي سپاه و آسيب به سيستم‌هاي هدايت ناوبري، پهپادي و تجهيزات لجيستکي آمريکا
زارعي، عضو هيئت‌علمي دانشگاه و کارشناس مسائل غرب آسيا نيز دراين‌باره به «رسالت» مي‌گويد: «به دنبال حمله ناجوانمردانه و تروريستي رژيم تروريست آمريکا و به شهادت رساندن سردار رشيد اسلام سپهبد قاسم سليماني و همراهان او به‌ويژه ابومهدي المهندس که از ياران باوفاي حاج قاسم در جبهه مقاومت و به‌عنوان نماد مقاومت در کشورهاي عربي و عراق مطرح بود، پاسخ و واکنش ملت ايران به اين اقدام جنايتکارانه قابل پيش‌بيني بود و مطالبه مردم نيز در تمامي مراسم تشييع و بعدازاين حادثه، اقدام جدي و محکم عليه آمريکا و زياده‌خواهي‌هاي او بود، که حضرت آقا سيلي سخت و پاسخ محکم را بيان فرمودند.»
وي افزود: «در پنجمين روز پس از شهادت حاج قاسم، سپاه پاسداران طي عملياتي دليرانه يکي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي آمريکا در منطقه و عراق را مورد هدف ۱۳ موشک بالستيک قرارداد که اين موشک‌ها در حساس‌ترين نقاط پايگاه عين الاسد که محل تجمع نيروها، تجهيزات و امکانات آمريکا بود فرود آمدند.»
زارعي گفت: «امروز پس از گذشت نزديک به يک هفته از اين اقدام، به‌تدريج اطلاعات و اخبار منتشر مي‌شود و آمريکايي‌ها اعتراف کردند تمام هدايت ناوبري، سيستم‌هاي پهپادي و هوايي اين کشور بي‌اثر و دچار اختلال شده‌اند و گفته شد مهم‌ترين مرکز راداري و ناو داري در منطقه در اين پايگاه مورد اصابت موشکي ايران قرارگرفته و بسياري از تجهيزات لجستیکي آمريکا در اين پايگاه آسيب جدي ديده است.»
*از جنگ جهاني دوم، حدود ۷۰ سال است که حمله مستقيم عليه آمريکا صورت نگرفته است
اين کارشناس بين‌الملل ابراز کرد: «ابعاد حمله موشکي جمهوري اسلامي بسيار گسترده و بازتاب‌هاي بسيار وسيعي هم در رسانه‌هاي منطقه‌اي و محلي و هم بين‌المللي داشت. بسياري از کارشناسان مسائل روابط بين‌الملل، دفاعي و نظامي اذعان مي‌کنند پس از حدود ۷۰ سال، از سال ۱۹۴۱ ميلادي که هواپيماهاي ژاپن در يک عمليات انتحاري چند ناو آمريکايي در بندر پرل‌هاربر را ساقط کردند و موجب خسارت و تلفات به نيروهاي آمريکايي شد که باعث شد اول ژانويه سال ۱۹۴۲ آمريکايي‌ها رسما وارد جنگ شوند و به ژاپن و آلمان اعلام جنگ کنند، از آن تاريخ به بعد درصحنه‌هاي سياسي و تاريخي شاهد حمله‌اي به پايگاه‌ها و امکانات آمريکايي در سراسر دنيا نبوديم.»
وي افزود: «بنابراين عمليات سپاه محصول خون شهدايي امثال حاج قاسم‌ها، احمد کاظمي‌ها و تهراني مقدم‌ها بود که توانستند پس از سال‌هاي دفاع مقدس توانمندي نظام جمهوري اسلامي را با اتکا به دانش و توانمندي‌هاي داخلي به درجه‌اي از عظمت و قدرت برسانند که امروز تمام دوستان و آشنايان زبان به اعتراف گشودند و به توان موشکي و قدرت موشکي ايران اذعان کردند.»
او ادامه داد:‌ «يکي از دغدغه‌هاي اصلي نظام سلطه به رهبري آمريکا، قدرت موشکي ماست و در تمام مذاکراتي که بعد از برجام انجام شد متأسفانه عقب‌نشيني‌هايي از ناحيه ما ديدند و به همين دليل بحث موشکي و نفوذ ايران در منطقه را به‌عنوان شروطي براي انجام تعهدات خود مطرح کردند که جمهوري اسلامي بايد در برجام دوم وارد اين مقوله شوند و مذاکراتي که مي‌خواهند به ما تحميل کنند يکي مسائل موشکي و برد موشکي ما و دیگیري هم نفوذ و حضور نيروهاي مقاومت در شکل‌گيري يک قدرت بسيار بي‌بديلي در منطقه است.»
زارعي در پايان معتقد است که نفوذ ايران و جبهه مقاومت در منطقه محصول تلاش‌ها و کاريزماي حاج قاسم سليماني بود که توانست علي‌رغم اين‌که تروريست‌ها و حاميان آن‌ها جريان بسيار پرقدرتي را تحت عنوان ايران ستيزي و شيعه ستيزي راه انداخته بودند، اما امروز مقاومت در قالب لشکرهاي متنوع و قدرتمندي پهناي غرب آسيا تا هند را در برگرفته و اين مقاومت و توانمندي خار چشم دشمنان جهان اسلام و امت اسلامي است که محصول رشادت‌ها و حضور هميشگي سردار قاسم سليماني، يارانش و نيروهاي سپاه و سپاه قدس کشور بوده است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای چشم آمریکا چگونه کور شد؟ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.