هکرهایی که به کاهدان می‌زنند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10599
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 17 مهر 1398 - 8:55 |
«رسالت» نحوه حملات سایبری به ایران را بررسی می‌کند؛

هکرهایی که به کاهدان می‌زنند

دنياي امروز را به طور قطع مي توان عرصه پيشتازي فضاي مجازي قلمداد کرد که در آن جنگ ها نيز به جنگ هاي سايبري يا مجازي تبديل شده اند.
هکرهایی که به کاهدان می‌زنند
دنياي امروز را به طور قطع مي توان عرصه پيشتازي فضاي مجازي قلمداد کرد که در آن جنگ ها نيز به جنگ هاي سايبري يا مجازي تبديل شده اند. 
امروز بسياري از کشورهاي متخاصم به دنبال ايجاد اخلال در سازمان ها و مراکز حساس و مهم در کشورهاي ديگر هستند تا از اين طريق باعث اخلال در عملکرد و مديريت کشور مدنظر شوند. 
ايران نيز از اين دشمني ها در امان نبوده و بارها با تهديدات و اقدامات سايبري از سوي آمريکا و رژيم صهيونيستي عليه کشورمان روبه‌رو شده است. طبق گزارشي در سال ۲۰۱۴ توسط کانون مطالعات امنيت ملي اسرائيل، ايران يکي از فعال‌ ترين 
کنش ‌گران عرصه فضاي سايبري در دنياست. علاوه بر اين آژانس امنيت ملي ايالات متحده آمريکا در گزارشي اعلام کرده «ايرانيان از حمله‌ هاي گسترده و پيچيده‌ اي که آمريکايي‌ ها عليه ايران صورت داده ‌اند، درس ‌هاي زيادي آموخته ‌اند.» اين اظهارات در حالي از سوي کشورهاي متخاصم بيان مي شود که کشور ما با در اختيار داشتن يافته هاي به روز توانسته هربار در برابر حملات سايبري توانمند و قدرتمند ظاهر شود. 
محمد مهدي کاکوان رئيس پليس سابق فتا در گفت و گو با«رسالت» درباره انواع حملات سايبري گفت: حملات سايبري شامل حملات سازمان يافته و حملات غيرسازمان يافته مي شود. در حمله هاي سايبري هک و آلوده کردن سيستم ها به دليل به دست آوردن اطلاعات از اشخاص و سازمان هاي مختلف است و ميزان آسيب بستگي به سيستم هاي امنيتي کاربران و شرکت ها دارد. به عنوان مثال از آخرين نسخه آنتي ويروس ها در کامپيوترها استفاده مي شود اما شايد يک برنامه نويس از طريق برنامه هاي جديد آنتي ويروس ها را دور بزند و اگر صاحبان شرکت ها و يا سازمان ها اطلاعات کافي داشته باشند، مي توانند حملات را دفع کنند. 
کاکوان بعضي از حملات سايبري را منجر به آلوده شدن سيستم ها عنوان کرد و گفت: هکرها بدافزارهايي را براي کامپيوترها طراحي مي کنند. نوشتن بدافزارها باعث تخريب سيستم ها مي شود. به عنوان مثال در برنامه نويسي براي بانک ها، جاي سيستم ها تغيير مي کند. در سيستم بانکي نموداري نشان دهنده مبلغ دارنده حساب و نمودار ديگر کد ملي افراد را نشان مي دهد که توسط بدافزارها، تغيير مي کند. برنامه نويس در حمله سايبري دو نمودار را با يکديگر جا به جا مي کند که در شبکه بانکي اخلال ايجاد شود و دارنده حساب کدملي را به عنوان مانده حساب تلقي مي کند. 
وي تصريح کرد: هر شخصي که داراي سيستم هاي کامپيوتري متصل به اينترنت باشد، بايد بداند هر روز مي تواند آماج حملات سايبري قرار بگيرد و اين شامل هکرها، باج افزارها و تخريب کننده ها مي شود. هکرها و تخريب کننده ها باعث از بين رفتن اطلاعات مي شوند. صاحبان اطلاعات که شامل سازمان ها و اشخاص مي شوند، داراي اطلاعاتي در داخل کامپيوترها هستند که اگر به صورت روزمره به آن دسترسي نداشته باشند، به مشکل برمي خورند. باج افزارها اطلاعات سيستم را قفل مي کنند و براي دسترسي به آن از صاحب اطلاعات، تقاضاي باج مي کنند. 
وي هدف سايبرها را برداشتن مرزها عنوان کرد و افزود: در فضاي مجازي مي توان از طريق برنامه نويسي، وارد امن ترين فضاي داخلي سازمان‌ها يا نيروهاي مسلح شد و چنانچه بتوان اطلاعاتي از توليدات صنايع نظامي يا ديگر کارخانه ها به دست آورد، مي توان به کشور و يا کارخانه مزبور ضربه وارد کرد تا امکان توليد وجود نداشته باشد. 
رئيس پليس سابق فتا  اضافه کرد: کشورهايي که با يکديگر دشمني و اختلاف دارند و به دنبال ايجاد قدرت بالادستي هستند از راه حملات سايبري وارد مي شوند زيرا بسياري از کارخانه ها، اداره ها و سازمان هاي نيروهاي مسلح به اينترنت وابسته هستند و مي توانند به کارکرد آنها خلل وارد کنند. بخش امنيتي در برنامه نويسي بايد به گونه اي باشد که از هرگونه حمله در امان باشد. چنين کاري مستلزم به روزرساني در بالا بردن و در ميان گذاشتن اطلاعات و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه هاست. 
کاکوان در پاسخ به اين سؤال که حملات سايبري از سوي کشورهايي که دشمني آنها به کشور ثابت شده است به کدام بخش ها و يا تجهيزات صورت مي گيرد، گفت: در حمله هاي سايبري، حمله کننده دو هدف کلي را دنبال مي کند، اول ضربه زدن به توان کشور و دوم گرفتن اطلاعات از داخل کشور. توان کشور ما مي تواند توليد نفت يا پتروشيمي باشد. به عنوان مثال در اواخر سال گذشته آتش‌سوزي هاي مکرري در صنعت پتروشيمي داشتيم. اين صنعت داراي ارزش افزوده در کشور است که مي تواند به بالندگي منجر شود و ايجاد اخلال در آن مي تواند ضربات سهمگيني بر بدنه پتروشيمي وارد کند. هنوز به طور قطعي حمله سايبري به اين تجهيزات به اثبات نرسيده است اما اين احتمال وجود دارد. 
وي ادامه داد: هدف دوم از حمله هاي سايبري گرفتن اطلاعات از داخل کشور است. چندي قبل در اخبار آمده بود سايت وزارت علوم هک شد. هکرها اگر بتوانند نخبه هاي کشور را شناسايي کنند، در درازمدت مقدمات خروج آنها از کشور را مهيا مي کنند. 
رئيس پليس سابق فتا با اشاره به اينکه حمله هاي سايبري مي تواند باعث ايجاد نارضايتي عمومي شود، اظهار کرد: اداره هاي برق و مترو به اينترنت مرتبط هستند و اخلال در آنها مي تواند ساعت ها بخش خدمات عمومي را زير سؤال ببرد. ايجاد چنين نارضايتي‌هايي از اهداف دشمن محسوب مي شود.
وي با تأکيد بر اينکه بسياري از کشورهايي که در نرم افزار و اينترنت صاحب نام هستند از طريق در اختيار گذاشتن اطلاعات موفق شده اند، گفت: دولتمردان بايد ارتباط زيادي با دانشگاه ها داشته باشند زيرا اساتيد و دانشجويان موفقي هستند که از طريق تعامل با آنها، هيچ کشوري با ايران نمي تواند در امنيت سايبري رقابت کند. اين نظر صرفا از روي احساسات بيان نمي شود، بلکه 
بر اساس واقعيت است، اما متأسفانه شاهد جهش ارتباطي ميان ارگان‌ها و سازمان ها با دانشگاه ها نيستيم. 
کاکوان اضافه کرد: آمريکا دو سال قبل ۲۰ هکر برتر را در دنيا معرفي کرد که ۱۰ نفر از آنها ايراني بودند و من با هفت نفر از آنها آشنا بودم که جزءافراد نخبه در دنيا محسوب مي شوند و هر کشوري از آنها استقبال مي کند، اما اکنون نمي دانم هنوز در کشور حضور دارند يا خير زيرا يکي از اهداف دشمن، نماندن افراد نخبه در داخل کشور است. 
وي در پايان سطح دانش و توان مقابله کشور را در برابر حملات سايبري بسيار بالا عنوان کرد و افزود: قدرت مقابله ما بسيار بالاست در صورتي‌که اطلاعات در ميان گذاشته شوند. در حال حاضر اطلاعات و يافته ها زياد است اما در دسترس قرار نمي گيرد و اين باعث ايجاد آسيب مي شود. واحدهاي پژوهشي و علمي با دانشگاه، صنعت، دستگاه هاي نظامي، امنيتي و نخبگان فاصله دارند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای هکرهایی که به کاهدان می‌زنند بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.