همکاری موکب های ایرانی و عراقی، زمینه‌ساز مودت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10183
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 09 مهر 1398 - 8:59 |
گزارش «رسالت» از تأثیر حضور موکب‌های ایرانی در ایام اربعین حسینی؛

همکاری موکب های ایرانی و عراقی، زمینه‌ساز مودت

ديگر چندين سال است که راهپيمايي عظيم اربعين حسيني، به نمادي براي معرفي و انتقال تفكر اسلام ناب محمدي و حقيقي به دنيا محسوب شده که در آن، علاوه بر تعظيم شعائر اسلامي، تأثير و تبادلات فرهنگي نيز از اهميت خاصي برخوردار شده است.
همکاری موکب های ایرانی و عراقی، زمینه‌ساز مودت

|نفيسه امامي|
ديگر چندين سال است که راهپيمايي عظيم اربعين حسيني، به نمادي براي معرفي و انتقال تفكر اسلام ناب محمدي و حقيقي به دنيا محسوب شده که در آن، علاوه بر تعظيم شعائر اسلامي، تأثير و تبادلات فرهنگي نيز از اهميت خاصي برخوردار شده است. موکب هاي ايراني نيز هرساله در کنار موکب هاي عراقي و مواکبي از ساير ملل اسلامي، تلاش دارند تا نقش خود را به عنوان يکي از اضلاع و اجزاي جهان تشيع، ايفا کرده و با همدلي با مردم وموکب داران عراقي، خدمتي درخور به زائران اربعين سالار شهيدان ارائه کنند.
حجت الاسلام داود صالحي از فعالان فرهنگي در راهپيمايي اربعين در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به لزوم ارائه خدمات فرهنگي توسط موکب هاي ايراني در عراق گفت: ارائه خدماتي مانند اسکان و پذيرايي مي تواند اثرات فرهنگي مثبتي به همراه داشته باشد که از آن جمله مي توان به همکاري موکب هاي ايراني با مجموعه هاي عراقي اشاره کرد که زمينه ساز مودت و برادري بين دو ملت خواهد بود.
وي با اشاره به تبادل فرهنگي ميان دو ملت ايران و عراق در راهپيمايي عظيم اربعين، افزود: مردم عراق داراي ويژگي هاي فرهنگي مثبت و تأثيرگذاري هستند که مي تواند درکنار عشق و ارادت ملت ايران به خاندان اهل بيت(ع)، زمينه ساز تعاملات فرهنگي مثبتي باشد که براي هر دو ملت اثرات مثبتي خواهد داشت.
صالحي با تأکيد بر اينکه با افزايش زائران اربعين، ارائه خدمات هم رشد بيشتري پيدا مي کند، گفت: ارزيابي مي شود امسال حدود چهار ميليون نفراز ايران و حدود ۱۳ ميليون نفر از عراق و ديگر کشورها در راهپيمايي اربعين شرکت کنند که اين ميزان نسبت به سال قبل رشد چشمگيري داشته است. اين درحالي است که اگر کشورهايي مانند عربستان امکان شرکت شيعيان خود را در اين تجمع ميليوني ايجاد مي کردند، اين ميزان به مراتب بالاتر مي رفت.
وي اربعين را معرف فرهنگ شيعه قلمداد کرد و گفت: يکي از کارهاي فرهنگي در اين تجمع، اقامه نماز در حد فاصل کربلا تا نجف در زمان مشخصي است که با هماهنگي موکب ها انجام مي شود. اين کار در سال هاي اخير شکل گرفته و بايد امسال با انسجام بيشتري تکرار شود. ضمن اينکه مبلغاني براي انجام تبليغات براي رده سني کودکان تا بزرگسالان در موکب ها حضور دارند و با آنها درباره موضوعات مختلف گفت و گو مي‌کنند.
اين فعال فرهنگي تصريح کرد: ازنکات مثبت در فرهنگ مردم عراق، حضور خانوادگي در راهپيمايي اربعين است، لذا کودکان و نوجوانان زيادي در اين راهپيمايي ديده مي شوند، به همين جهت نياز است خدمات فرهنگي متناسب براي کودکان و نوجوانان در موکب ها ارائه شود که البته در برخي موکب هاي ايراني، اين مهم در حال انجام شدن است.
وي در ادامه با اشاره به تبيين پيام اربعين از طريق برپايي نمايش هاي ميداني نظير تعزيه گفت: متأسفانه تعزيه و نمايش هاي ميداني در اين ايام با افراد و امکانات کم و محدود برگزار مي شود و بايد براي تأثيرگذاري بيشتر بر نسل جوان توسعه پيدا کنند.
صالحي سپس به اهميت امور خدماتي نظير نظافت مسير راهپيمايي پرداخت و تصريح کرد: انجام کارهاي خدماتي به غير از تأمين غذا، داراي اهميت زيادي است که مي تواند به بهبود وضعيت موکب هادر اين ايام کمک کند، چراکه با وجود جمعيت زياد، زباله هاي زيادي توليد مي شود و فرهنگ ايرانيان در نظافت و پاکيزگي که همواره نزد جهانيان زبانزد است، قابليت تعميم دارد.
اين فعال فرهنگي تأکيد کرد: بايد از هر نوع خدماتي که بتواند ارتباط ميان دو ملت را افزايش دهد، استقبال کرد، زيرا جريان هاي متعددي هستند که از اتحاد و ارتباط ميان دو ملت ايران و عراق ناراضي بوده و به دنبال ايجاد تفرقه در بين آنها هستند، درحالي که مصلحت هر دو کشور در اتحاد و همکاري هرچه بيشتر است. اگرچه نمونه هاي کم نظيري در اين زمينه به چشم ديده ايم، به عنوان مثال، برخي موکب داران عراقي، خانواده ها و زائران ايراني را به خانه خود دعوت مي کنند و هنگام سفر به ايران، مهمان خانواده هاي ايراني مي شوند. گرچه اين اتفاق به کرات رخ داده اما بايد بيشتر تکرار شود.
وي خاطرنشان کرد: سال هاي قبل شاهد بوديم گروهي از هموطنان هدايايي را براي خانواده هاي عراقي که از زائران پذيرايي کرده بودند، تهيه کرده و به آنها مي دادند و يا گروهي از ايراني ها، موکب هاي عراقي را تزئين مي کردند و براي آنها محراب ساخته يا کتيبه هاي مختلفي را در موکب ها نصب مي کردند که اين حرکت در راستاي افزايش حس دوستي و برادري بين دو ملت ارزيابي مي شود.
صالحي در پايان با اشاره به ذهنيت مثبت مردم عراق نسبت به ايراني ها گفت: به برکت امام حسين عليه السلام نگاه مثبتي به مردم و زائران ايراني وجود دارد. ما هم بايد حق ميزباني مردم عراق را به رسميت بشناسيم.

نویسنده : نفيسه امامي |
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای همکاری موکب های ایرانی و عراقی، زمینه‌ساز مودت بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.