همه برای وطن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15933
  پرینتخانه » اسلایدر, ورزشی تاریخ انتشار : 28 دی 1398 - 22:37 |
«رسالت» عکس‌العمل تیم‌های ایرانی در برخورد با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا را بررسی می‌کند؛

همه برای وطن

سقوط هواپيماي مسافربري  اوکرايني بهانه‌اي به دست سوءاستفاده گران داد تا اين بار از آستين کنفدراسيون فوتبال آسيا بيرون بيايد و ايران را کشوري ناامن جلوه داده و ميزباني را در مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان  آسيا به کشور بي‌طرف بدهد. 
همه برای وطن
‌|نفيسه امامي‌|
سقوط هواپيماي مسافربري  اوکرايني بهانه‌اي به دست سوءاستفاده گران داد تا اين بار از آستين کنفدراسيون فوتبال آسيا بيرون بيايد و ايران را کشوري ناامن جلوه داده و ميزباني را در مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان  آسيا به کشور بي‌طرف بدهد. 
کميته مسابقات کنفدراسيون فوتبال آسيا تصميم گرفته مسابقات ليگ قهرمانان آسيا به ميزباني تيم‌هاي ايراني در فصل جديد را در کشور بي‌طرف برگزار کند. در اين صورت تيم‌هاي فوتبال سپاهان، پرسپوليس، استقلال و شهرخودروي ايران بايد براي انجام بازي به کشور ثالث بروند. اين در حالي است که پرسپوليس، استقلال و سپاهان از پرطرفدارترين تيم‌هاي ايراني هستند که با رأي AFC از تشويق و همراهي طرفداران خود محروم مي‌شوند. در پي اين تصميم AFC، فدراسيون فوتبال ايران درباره موضوع ميزباني نمايندگان کشورمان در ليگ قهرمانان آسيا  از حريفان عنوان کرده و در بيانيه خود آورده است: «ايران آمادگي ميزباني از حريفان را به‌طور کامل دارد و در سال‌هاي گذشته اين موضوع به کرات اثبات‌شده است. برگزاري بي‌نقص و به‌يادماندني فينال ليگ قهرمانان آسيا در سال گذشته در تهران و در حضور جمع زيادي از مديران ارشد بين‌المللي از مصداق‌هاي اين موضوع است.»
کنفدراسيون فوتبال آسيا نهادي بين‌المللي و ورزشي است که همواره شعار عدم دخالت در امور سياسي را مطرح کرده، اما بارها AFC و FIFA در تضاد با شعارهاي فوتبالي به مباحث سياسي پرداخته و آن‌ها را مطرح کرده‌اند. چنانچه اين تصميم ناشي از شيطنت برخي از اعضاي کنفدراسيون فوتبال آسيا نباشد بايد عربستان و امارات نيز از فهرست کشورهاي برگزارکننده بازي‌ها حذف شوند، زيرا فرودگاه رياض در روز ۱۴ آبان ماه ۹۶ مورد اصابت موشک يمني قرار گفت و هشتم مهرماه ۹۷ نيز پهباد يمني به فرودگاه دبي اصابت کرد، اما در کمال تعجب هيچ‌کدام از اين موارد مصداق ناامني براي AFC شناخته نمي‌شود.به دنبال بيانيه ظالمانه کنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر بازي در زمين بي‌طرف، تيم‌هاي فوتبال سپاهان، پرسپوليس، استقلال و شهرخودروي ايران نيز از حضور در ليگ قهرمانان آسيا انصراف دادند. عدم حضور باشگاه‌هاي ايراني نيز تبعاتي به دنبال خود خواهد داشت ازجمله اين‌که با توجه به فرصت کم باقيمانده تا شروع ليگ قهرمانان آسيا، نمايندگان ايران با انصراف از اين مسابقات هرکدام حداقل به مبلغ ۲۰ هزار دلار جريمه مي‌شوند و احتمالا با دو سال محروميت از بازي‌هاي بين‌المللي مواجه  خواهند شد، اما عزت ملي و دفاع از حق مشروع ورزش ايران در ميادين بين الملليبايستي مورد توجه  قرار گيرد و وظيفه همه دستگاه هاي مسئول است که در اين زمينه از تمام توان ديپلماسي و ورزشي کشور براي احقاق حق ورزش ايران استفاده نمايند.   وزارت ورزش و وزارت امور خارجه در اين زمينه بايد پيشگام بوده و اجازه ندهند تصميمات سياسي AFC بر ورزش کشور سايه بيفکند. در اين ميان نظرسنجي ها ي صورت گرفته از مردم و همچنين بازتاب اين اقدام کنفدارسيون فوتبال آسيا در شبکه هاي اجتماعي نشان مي دهد که آنها  با اين تصميم تيم هاي حاضر از کشورمان درليگ قهرمانان آسيا موافق هستند و اعتقاد دارند اگر در زمان محروميت  تيم هاي ايراني در برابر حريفان عربستاني اقدام قاطع صورت مي گرفت شاهد اين اتفاق نبوديم و بايد عزت ملي حفظ و  با استفاده از ابزارهاي قانوني اين تصميم نابه جا اصلاح شود.  
مصطفي هاشمي طبا رئيس اسبق کميته ملي المپيک جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با «رسالت» درباره تصميم کنفدراسيون فوتبال آسيا در ميزباني تيم‌هاي ايراني گفت: «کاملا واضح است که تصميم AFC سياسي است. رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا  بحريني است که با عربستان سعودي ارتباط زيادي دارد. به همين علت در راستاي سياست‌هاي غلطي که به دنبال ناامن جلوه دادن کشور هستند، از ماجراي سقوط هواپيماي اوکراين فرصت را مغتنم شمرده تا ضربه‌اي به فوتبال ايران وارد کنند. بايد در برابر برخورد سياسي AFC مقاومت نشان دهيم و اين تصميم را نپذيريم.»  وي با بيان اين‌که AFC همواره به موضع عدم دخالت در امور سياسي اشاره‌کرده است، گفت: «کنفدراسيون اين شعار را مطرح مي‌کند، اما در عمل به گونه ديگري رفتار مي‌کند و به‌اصطلاح با دست پس مي‌زند و با پا پيش مي‌کشد. AFC رفتار خود را سياسي نمي‌داند بلکه آن را با عنوان امنيتي مطرح مي‌کند و ايران را کشوري ناامن جلوه مي‌دهد درحالي‌که کشورهاي ديگر درگير جنگ هستند و ناامني زيادي در آنجا وجود دارد.» هاشمي طبا درباره احتمال محروميت باشگاه‌ها در پي انصراف از حضور در ليگ قهرمانان آسيا گفت: «اگر قرار است چنين اقدامي انجام دهيم بايد تبعات آن را هم بپذيريم، اما درصورتي‌که ايران به اين اقدام کنفدراسيون توجهي نشان ندهد، مي‌تواند به رويه‌اي تبديل گردد و هربار به هر بهانه‌اي چنين تصميمي گرفته شود.»وي درباره پايه‌گذاري عربستان براي عدم حضور در ايران و بازي در زمين بي‌طرف گفت: «بايد بپذيريم که تعرض به سفارت عربستان باعث مطرح کردن چنين موضوعي شد که اقدام درستي هم نبود. درگذشته بعضي از تماشاچيان با الفاظ عربي به تيم‌هاي عربي که به کشور مي‌آمدند فحاشي مي‌کردند که آن‌هم نبايد انجام مي‌گرفت. بايد از بروز چنين مسائلي پيشگيري و در برابر چنين برخوردهاي سياسي مقاومت کرده و ايستادگي کنيم.
*نماينده ايران در AFC بايد از حقوق کشور دفاع کند
ايران جزو امن‌ترين کشورهاي غرب آسياست و اين موضوع را بارها در ميزباني از تيم‌هاي ملي و باشگاهي نشان داده است، اما تصميم AFC براي بازي‌هاي آسيايي در کشور بي‌طرف به‌طورقطع با شيطنت و صرف دلارهاي نفتي برخي اعضاي کنفدراسيون همراه شده است.
حميد درخشان بازيکن اسبق پرسپوليس نيز در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به تصميم کنفدراسيون فوتبال آسيا درباره باشگاه‌هاي ايراني گفت: «متأسفانه اين تصميم توسط AFC گرفته‌شده است، اما بايد اقداماتي را در اين خصوص انجام داد. در اولين گام بايد نماينده‌اي از ايران به AFC فرستاده شود تا مشکلاتي که براي کشور به وجود آمده را رفع کند. اگر ايران در کنفدراسيون فوتبال آسيا کرسي قوي داشته باشد مي‌تواند اين مشکل را به‌زودي رفع کند.»وي درباره انصراف چهار باشگاه ايراني از حضور در ليگ قهرمانان آسيا بيان کرد: «اگر در مسابقات شرکت نکنيم تبعات بدتري براي فوتبال کشور به همراه خواهد داشت و احتمال محروميت و تعليق را به دنبال دارد، بلکه بايد راه چاره منطقي براي اين مشکل پيدا کرد.»   بازيکن اسبق پرسپوليس مذاکره و تعامل را در رفع اين مشکل مهم ارزيابي کرد و افزود: «نماينده فوتبال ايران بايد در کنفدراسيون فوتبال آسيا حاضر شود و از طريق گفت‌وگو به دنبال پيدا کردن راهکار باشد تا به نتيجه مطلوب دست پيدا کنيم تا محروميت‌هاي بيشتري براي ما در نظر گرفته نشود. يافتن راهکارهاي جديد از طريق گفتمان و مذاکره قابل‌دستيابي است. عدم حضور ايران در ليگ قهرمانان آسيا به ضرر فوتبال کشور است و AFC را با هيچ مشکلي مواجه نخواهد کرد.» درخشان اضافه کرد: «ما در سياست‌هاي کلان کشور تصميم‌گيرنده نيستيم، اما براي روشن کردن موضوع براي کنفدراسيون فوتبال بايد نماينده‌اي از وزارت امور خارجه و فدراسيون فوتبال مسائل را مطرح کنند تا مشکل حل شود.» وي در پايان سخنانش به‌احتمال تغيير تصميم کنفدراسيون با اعلام کناره‌گيري از حضور در ليگ قهرمانان آسيا گفت: «پيشنهاد من اين است که نماينده ايران بايد با مسئولان AFC مذاکره کند و از حق‌وحقوق کشور دفاع نمايد.»  
نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای همه برای وطن بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.