هر چهار مرز کشور در حال فعالیت هستند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10528
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 16 مهر 1398 - 8:49 |
رئيس ستاد مرکزی اربعين در نشست‌خبری عنوان کرد:

هر چهار مرز کشور در حال فعالیت هستند

رئيس ستاد مرکزي اربعين تأکيد داشت: «در حال حاضر هر چهار مرز (شلمچه، چذابه، مهران و خسروي) فعاليت‌شان را مجدد آغاز کرده‌اند.»
هر چهار مرز کشور در حال فعالیت هستند

رئيس ستاد مرکزي اربعين تأکيد داشت: «در حال حاضر هر چهار مرز (شلمچه، چذابه، مهران و خسروي) فعاليت‌شان را مجدد آغاز کرده‌اند.»
حسين ذوالفقاري در نشست خبري روز گذشته‌اش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بر اساس آخرين تاکنون بيش از ۲ ميليون و ۳۲۵ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند؛ طبق اين آمار بيش از ۱ ميليون و ۱۵۰ هزار گذرنامه صادر شده که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزايش داشته است؛ حدود ۴۰۰ هزار برگه تردد براي افرادي که فرصت دريافت گذرنامه را از طريق پايگاه برايشان نبوده صادر شده است، بيش از ۳ هزار کاميون از مرزهاي خارج شده‌اند. »
وي با بيان اين‌که در حال حاضر هر چهار مرز (شلمچه، چذابه، مهران و خسروي) فعاليت‌شان را مجدد آغاز کردند، گفت: «از اول تا هفتم صفر ۴۷۹ هزار زائر از مرزها خارج شده که اين آمار نسبت به سال گذشته ۳۳۹ درصد افزايش خروج داشتيم. بيشترين عبور را از مرز مهران داشتيم. امسال تعداد زائران به دليل لغو رواديد افزايش مي‌يابد؛ بنابراين اگر زوار با ما همکاري نکنند ارائه خدمات در مقاطعي با خلل مواجه مي‌شود.
معاون امنيتي انتظامي وزارت کشور با اشاره به زوار عبوري تصريح کرد: « کميته کنسولي بايد تلاش کند تا مشکلي که براي زوار پاکستاني وجود دارد با مذاکره طرف عراقي برطرف شود، چون مرز شلمچه را براي زوار افغانستاني و پاکستاني تدبير شده است‌. همچنين کميته اسکان به استانداران مرزي به ويژه دو استان خوزستان و ايلام کمک کنند تا دپوي تغذيه براي برگشت زوار فراهم شود. همچنين نظارت بر عملکرد درمان و بيمه به ويژه در عراق قرار شد با محوريت حج و زيارت و وزارت بهداشت و
هلال احمر به صورت تيم تشکيل و گزارش آن اعلام شود.»
وي ادامه داد: «ستادهاي استقبال را براي تردد زوار خارجي آماده کرده‌ايم. مشکلي که امروز در اين باره وجود داشت مبني براينکه طرف عراق در مرز شلمچه اعلام کرد که زوار خارجي(افغانستاني و پاکستاني) از اين مرز تردد نکنند و از مرز مهران تردد کنند، اکنون در حال رايزني هستيم تا اين دسته از زوار نيز بتوانند از اين مرز تردد داشته باشند.» ذوالفقاري همچنين تأکيد کرد: « مجموع اتوبوس هاي کشور ۱۲ هزار دستگاه است که ۷۵ درصد آنها يعني ۹ هزار اتوبوس به مراسم اربعين اختصاص داده مي‌شود؛ همچنين  ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس شهرداري نيز براي حمل و نقل زائران در نظر گرفته‌ايم.»
وي ادامه داد: «توصيه مي‌کنيم افرادي که قادر هستند، با خودروي شخصي به مرزها بروند چراکه ظرفيت پارکينگ‌ها را افزايش داده‌ايم. کاپوتاژ اتوبوس به داخل عراق را کاهش و به افرادي خاص اختصاص داده‌ايم مثل افرادي که توانايي جسمي کافي ندارند. کاپوتاژ خودروهاي شخصي تا پايان مهر ماه به عراق ممنوع شدچون هم پارکينگ، جايگاه سوخت، جاده و امکانات زيرساختي در عراق کم و سوخت نيز در عراق گران است بايد در نظر داشت که اين تصميم به نفع زائران اتخاذ شده است. کاپوتاژ به حمل و نقل زائران کمک مي‌کرد اما دولت عراق با کاپوتاژ مخالفت کرد.»
رئيس ستاد مرکزي اربعين همچنين درباره وضعيت امنيت عراق اعلام کرد: «دولت عراق، ستاد اربعين ما در عراق و ستاد کل نيروهاي مسلح منبع ما براي ارزيابي وضعيت امنيت عراق هستند. هيچ کدام از اين مراجع ابراز نگراني براي امنيت عراق نداشته‌اند. تا اين لحظه از سوي تروريست‌ها يا معترضان در عراق به شکل مستقيم براي زوار ما هيچ مشکلي به‌وجود نيامده است.»
وي در پاسخ به سوالي مبني بر چرايي تأخير بازگشايي مرز خسروي و آخرين وضعيت اين مرز گفت: «مرز خسروي مشکلي نداشت. آنچه مشکل درست کرد، دستگاه کنترل امنيتي در بغداد و مشکل تردد زوار در داخل عراق بود. طرف عراقي اعلام کرده بود از جمعه شرايط براي تردد زوار فراهم مي‌شود و مسير ديگري براي تردد زوار در داخل عراق انتخاب شد. به جهت بررسي مسير جديد، يك الي ۲ روز معطلي ايجاد شد. در حال حاضر مرز خسروي از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۶ عصر براي عبور زائران فعال است.»
ذوالفقاري در پاسخ به سوالي ديگر درباره مشکل اينترنت زائران‌ نيز گفت: «هماهنگي‌هاي لازم براي اتصال اينترنت در نجف و کربلا انجام شده و دولت عراق قول همکاري داده است.» وي همچنين درباره بخش بهداشت و درمان اظهار داشت: «وزارت بهداشت و درمان جلسه‌اي با بهداشت و درمان عراق داشت. کميته خدمات بهداشتي با کنترل روي تغذيه و آموزش زوار در حال انجام است و در برگشت اگر فردي داراي علائم بيماري باشد، وزارت بهداشت کنترل هاي لازم را انجام مي‌دهد.» لازم به ذکر است، در پايان اين نشست خبري از سامانه تردد زائرين اربعين رونمايي شد.

|
برچسب ها
, , ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای هر چهار مرز کشور در حال فعالیت هستند بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.