نگاه فرمایشی به جشنواره - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17218
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۰۹ | 406 بازدید |
بررسی تغییرات ظاهری سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر؛

نگاه فرمایشی به جشنواره

سی و پنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر 24 بهمن ماه به دبیری شاهین فرهت، آغاز به کار کرد و به مدت یک هفته تا 30 بهمن ادامه خواهد داشت.
نگاه فرمایشی به جشنواره

‌|معصومه شمسینی غیاثوند‌|
سی و پنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر ۲۴ بهمن ماه به دبیری شاهین فرهت، آغاز به کار کرد و به مدت یک هفته تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت. در واقع این جشنواره روز ۲۰ بهمن با اجرای گروه‌های محلی در سیستان و بلوچستان آغاز شد و اجراهای بخش پاپ از روز ۲۳ بهمن شروع شد. این دوره از جشنواره همانند سال‌های گذشته با حاشیه‌ها و انتقادهای بسیاری همراه است هرچند که قرار بود تغییراتی در این جشنواره ایجاد شود اما به گفته کارشناسان موسیقی این تغییرات در حد نمایشی بوده است.
 از حواشی روز نخست این رویداد فرهنگی استقبال کم اهالی موسیقی و وجود تعداد زیادی صندلی خالی در شب افتتاحیه مهم‌ترین جشنواره موسیقی سال بود! همچنین عدم توجه به ظرفیت هنرمندان جوان شهرستانی، موسیقی محلی و سنتی، موسیقی کودکان و نوجوانان و موسیقی انقلاب  ازجمله انتقاد‌ها نسبت به این جشنواره هنری مزین به نام انقلاب اسلامی است. درحالی‌که این جشنواره باید از ظرفیت منحصربه‌فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود و در جامعه بین‌المللی نیز جایگاهش را پیدا کند.
به‌منظور بررسی دستاوردهای سی و پنجمین دوره موسیقی فجر با  پیروز ارجمند، مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  به گفت‌وگو پرداختیم که وی به «رسالت» با اشاره به تأثیرات مثبت این جشنواره در حوزه موسیقی کشور گفت: « باوجود پیشرفت‌های به‌عمل‌آمده این جشنواره نتوانست به‌عنوان برند اساسی در  موسیقی کشور تبدیل شود و از این نظر با آسیب‌‌هایی همراه بوده است.»
* موسیقی فجر به‌عنوان محلی برای ویترین موسیقی کشور 
وی بابیان اینکه جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان محلی برای ویترین موسیقی کشور است، اظهار داشت: « این جشنواره در سال اخیر  همانند دهه ۶۰ و ۷۰ جریان ساز نبوده است اینکه گروه‌های موسیقی و جریان‌های موسیقی در آن دوران از جایگاهی ویژه برخوردار شدند. در اوایل پیروزی انقلاب تک‌نوازی ممنوع بود و تنها گروه‌های ارکستر بود اما با اجرای تک‌نوازی در جشنواره فجر سال ۶۵ شاهد تحولی در حوزه موسیقی کشور بودیم.»
مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ایجاد تغییر و تحول در جشنواره موسیقی فجر در کشور، خاطرنشان کرد: « جشنواره موسیقی فجر در کشور نیاز به جراحی دارد درحالی‌که این جراحی خوشایند برخی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست در حال حاضر شاهد هستیم که کنسرت‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود در این جشنواره حاضر می‌شوند و تنها در این جشنواره برنامه‌هایشان را تکرار می‌کنند.»
ارجمند، بابیان اینکه باید پروتکل و برنامه‌ای برای جشنواره موسیقی فجر وضع  شود، خاطرنشان کرد: «  در جشنواره موسیقی فجر شاهد هستیم که موسیقی پاپ برجسته شده است درحالی‌که در برنامه اصلی این جشنواره لحاظ شده بود که باید موسیقی هنری، اصیل و محلی بیشتر موردتوجه قرار بگیرد اما شاهد هستیم که موسیقی پاپ به دلیل پول‌ساز بودن بیشتر در این جشنواره موردتوجه قرارگرفته است برای همین با انتقادهایی همراه است.»
وی بابیان اینکه این جشنواره باید آیین‌نامه جدیدی داشته باشد که این آیین‌نامه در حد تغییر شورای سیاست‌گذار حقیقی و نه حقوقی تغییر پیدا کرد، عنوان کرد: « این جشنواره نتوانست برمبنای حفظ موسیقی اصیل گام بردارد و تنها شاهد تغییرات نمایشی در این جشنواره بودیم که با همان تغییرات ظاهری این جشنواره ادامه پیداکرده است و تا زمانی که بنیان فکری و مانیفست این جشنواره تغییر نکند با مشکلات و انتقادها همراه خواهد بود.»مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم توجه به ظرفیت هنرمندان جوان شهرستانی، عدم توجه به موسیقی محلی و سنتی، عدم توجه به موسیقی کودکان و نوجوانان و عدم توجه به موسیقی انقلاب را که ماهیت اصلی این جشنواره هنری است را از ضعف‌های این جشنواره برشمرد و گفت: «  دبیرانی که در جشنواره موسیقی فجر حضور پیداکرده‌اند توانایی و جسارت تغییر این جشنواره را ندارند چراکه بسیاری از آن‌ها از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد هستند و شاهد هستیم که بیشتر جریان‌های موسیقی شهرستان‌ها در این جشنواره مغفول مانده و به آن توجهی نشده است.»ارجمند، با تأکید بااینکه جشنواره موسیقی فجر باید مثل سایر جشنواره‌های بزرگ دنیا  با رویکرد جدید برگزار شود، گفت: « یکی از ضعف‌های این جشنواره این است که بااینکه بیش از ۳۵ دوره از برگزاری آن می‌گذرد مردم شناختی به آن ندارند. پشتیبان این جشنواره دولتی می‌باشد  اما شکل فرمایشی پیداکرده و  به‌نوعی به گردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  است که  این جشنواره را هرسال برگزار کند درحالی‌که در عمل کارایی ندارد.» 

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.