نمایندگان بی‌نظم جریمه می‌شوند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10188
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 09 مهر 1398 - 9:03 |
«رسالت» به بررسی موضوع تأخیر نمایندگان برای حضور در صحن مجلس پرداخت؛

نمایندگان بی‌نظم جریمه می‌شوند

ساعت هشت صبح است و طبق روال معمول صحن علني مجلس آغاز و نمايندگان در خانه ملت شروع به کار کردند. احمد اميرآبادي‌فراهاني عضو هيئت رئيسه مجلس ابتداي اين جلسه نام نمايندگاني که با تأخير در جلسه علني حضور پيدا کردند را قرائت کرد.
نمایندگان بی‌نظم جریمه می‌شوند

ساعت هشت صبح است و طبق روال معمول صحن علني مجلس آغاز و نمايندگان در خانه ملت شروع به کار کردند. احمد اميرآبادي‌فراهاني عضو هيئت رئيسه مجلس ابتداي اين جلسه نام نمايندگاني که با تأخير در جلسه علني حضور پيدا کردند را قرائت کرد. برخي نمايندگان معتقدند تأخير نمايندگان براي حضور در صحن علني، عدم شرکت در جلسات و عدم رأي دادن تأثيرات منفي بر قانون‌گذاري دارد. ماه گذشته بود که جلسه علني به جهت تأخير تعدادي از نمايندگان دير آغاز به کار کرد. اين جلسات معمولا بين ساعت۸ تا ۸:۱۵ دقيقه صبح آغاز مي‌شود، مگر اين‌که مجلس وارد بررسي طرحي در جلسه غيرعلني شده باشد، اما شاهد بوديم که در تاريخ پنجم شهريورماه جلسه علني آغاز نشد؛ به گفته‌ بهارستاني‌ها، عدم تأخير در برگزاري جلسه به جهت عدم حضور نمايندگان بود.
* آيين‌نامه داخلي حول غيبت نمايندگان چيست؟
طبق ماده ۸۸، نماينده‌اي که بيش از ۱۰۰ ساعت متوالي يا ۲۵۰ ساعت غيرمتوالي از اوقات رسمي جلسات مجلس و کميسيون را بدون عذر موجه طي يک سال غيبت کند، مستعفي شناخته خواهد شد. همچنين نماينده‌اي که به علت ناتواني جسمي يا بيماري بيش از چهار ماه طي يک سال‌ غيبت موجه داشته باشد بنابه درخواست
۳۰ نفر از نمايندگان و تصويب دوسوم نمايندگان حاضر مبني بر عجز وي از ايفاي وظايف نمايندگي، سمت نمايندگي خود را از دست مي‌دهد.
يک عضو هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان معتقد است: «متأسفانه اين آفت دامن اندکي از نمايندگان را گرفته است» همچنين رئيس کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس مطرح کرد: «هيئت‌رئيسه مجلس براي برخورد با نمايندگاني که در زمان ورودشان به صحن تأخير دارند تنها بايد طبق آيين‌نامه عمل کنند.» مشروح گفت‌وگوي «رسالت» با اين دو نماينده مجلس را در ادامه بخوانيد.
* بي‌نظمي نمايندگان به مجلس آسيب وارد مي‌کند
عليرضا سليمي، عضو فراکسيون نمايندگان ولايي در مجلس با ابراز تأسف از تأخير حضور نمايندگان در صحن علني به «رسالت» گفت: «برخي از نمايندگان به‌غير از تأخير حضورشان در صحن، تعجيل در خروج نيز دارند. اي‌کاش اسامي افرادي که تعجيل در خروج از صحن را دارند نيز منتشر شود.»
وي افزود: «ميان اين افراد برخي تنها به صحن آمده، حضور خود را ثبت و مجدد از صحن خارج مي‌شوند. متأسفانه اين آفت دامن اندکي از نمايندگان را گرفته است، بنابراين بايد توجه داشت اين بي‌نظمي‌ها به مجلس آسيب وارد مي‌کند.»
اين نماينده مجلس تصريح کرد: «هيئت‌رئيسه مجلس بايد طبق آيين‌نامه به نمايندگاني که غيبت دارند تذکر داده، بنابراين اين هيئت تنها بايد به اين مسئله ورود پيدا کند.»
نماينده مردم محلات در مجلس در پاسخ به اين سؤال که چرا هيئت‌رئيسه تاکنون برخورد جدي با نمايندگان نداشته گفت: «نمايندگان مجلس طي سال اول،دوم و سوم مجلس به دنبال رأي هستند و سال چهارم نيز حواسشان تنها به انتخابات است. اين موضوع باعث مي‌شود تا توجهي به اين موضوع نکنند.»
سليمي تأکيد کرد: «درباره برخورد با اين‌گونه نمايندگان تنها بايد هيئت‌رئيسه ورود و به وظيفه‌اش عمل کند.»
* طبق آيين‌نامه، نماينده بي‌نظم جريمه نقدي مي‌شود
به دنبال صحبت‌هاي عليرضا سليمي گفت‌‌وگويي با رئيس کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس داشتيم تا به بررسي بيشتر اين موضوع بپردازيم. غلامرضا کاتب نيز دراين‌باره به «رسالت»‌گفت: «هيئت‌رئيسه مجلس براي برخورد با نمايندگاني که در زمان ورودشان تأخير دارند تنها بايد طبق آيين‌نامه عمل کند. آيين‌نامه دو تکليف بر دوش اين هيئت قرار داده است. نخست، اگر نماينده‌اي حضورش در مجلس با تأخير مواجه شد نامش خوانده شود؛ دوم به هر ميزاني که تأخير دارند آنها بايد جريمه نقدي شوند.»نماينده مردم گرمسار در مجلس تصريح کرد: «در ادامه، گزارش بيشترين غيبت کنندگان در صحن علني نيز چاپ و در اختيار نمايندگان و مردم قرار مي‌گيرد و به ‌اين ‌ترتيب مردم متوجه مي‌شوند آيا نماينده‌شان منظم است يا خير! به معناي ديگر بايد گفت، آيين‌نامه به‌طور کامل مراعات مي‌شود.» وي با مقايسه مجلس دهم يا مجلس نهم ادامه داد: «مجلس کنوني از منظم‌ترين مجلس‌ها بود يعني کم ترين تأخير در آغاز کار مجلس را داشتيم. برخي از جلسات عصر و با تأخير برگزار مي‌شود. بارها مطرح کرده‌ايم اين جلسات غيرمتعارف و غيرمنطقي است، برگزاري جلسات به‌جز مسئله بودجه و موقعيت‌هاي اضطراري نادرست است؛ اين تصميم هيئت‌رئيسه نيز اشتباه است و در حول همين موضوع بارها به رؤساي کميسيون‌ها نامه نوشته شده است. بنابراين بايد توجه داشت در اين قسمت مشکل از ناحيه نماينده نيست بلکه برنامه‌ريزي درستي صورت نگرفته است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای نمایندگان بی‌نظم جریمه می‌شوند بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.