نمایش خالق داعش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11513
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : 05 آبان 1398 - 23:36 |
گزارش «رسالت» از ادعای ترامپ در مورد قتل ابوبکر البغدادی؛

نمایش خالق داعش

روز گذشته، براي چندمين بار در چند سال اخير، دولت آمريکا مدعي شد سرکرده گروه تروريستي داعش را کشته است. ترامپ، با ذوق زدگي در يک نشست خبري که به همين مناسبت ترتيب داده بود، از مرگ بزدلانه بغدادي و سه فرزندش در يک تونل گفت و اين که دنيا، از امروز، جاي امن تري براي زندگي است، جمله اي که مردم آمريکا به شنيدن آن عادت کرده اند.
نمایش خالق داعش

روز گذشته، براي چندمين بار در چند سال اخير، دولت آمريکا مدعي شد سرکرده گروه تروريستي داعش را کشته است. ترامپ، با ذوق زدگي در يک نشست خبري که به همين مناسبت ترتيب داده بود، از مرگ بزدلانه بغدادي و سه فرزندش در يک تونل گفت و اين که دنيا، از امروز، جاي امن تري براي زندگي است، جمله اي که مردم آمريکا به شنيدن آن عادت کرده اند.
ترامپ، چند سال قبل: آمريکا مسئول به وجود آمدن داعش است
ادعاي تبديل دنيا به محل امن تر پس از قتل البغدادي در حالي مطرح مي شود که ترامپ چهار سال پيش در مناظره با هيلاري کلينتون، دولت آمريکا و اوباما را مسئول به وجود آوردن داعش دانست. او حتي در مناظره دوم به صراحت به کلينتون گفت: ايراني ها، روس ها و سوري ها داعش را از بين مي برند، اما شما آن را به پاي خود مي نويسيد.
تشديد رفتار نمايشي ترامپ با نزديک شدن به انتخابات
شايد دونالد ترامپ، نمايشي ترين چهره در ميان رؤساي جمهور آمريکا بوده است. پيرمرد ۷۳ ساله اي که تقريبا تمام سابقه کاري او در حوزه تجارت بوده و با بسياري از قواعد عالم سياست آشنا نيست. ترامپ، تمايل زيادي به ديده شدن دارد و حتي پيش از اين، در چند فيلم سينمايي هم ظاهر شده است. او از ابتداي رياست جمهوري، با استقبال رسانه ها مواجه نشد و بسياري معتقد بودند سياست هاي پرهياهو و بي مايه ترامپ، آمريکا را به سمت پرتگاه مي برد.
اين در حالي‌است که اين رفتارهاي ترامپ، با نزديک شدن به دور دوم انتخابات رياست جمهوري، تشديد شده است. او چندي پيش اعلام کرد به حضور احمقانه نيروهاي آمريکايي در سوريه پايان مي دهد، اظهار نظري که در راستاي وعده انتخاباتي او بود. حتي ديدارهاي ترامپ با رهبر کره شمالي، بيش از آن که حاوي نکته مهم و تغييري در سطح جهان باشد، نوعي نمايش براي دولت ترامپ و ستاد حاميان او در انتخابات بوده است.
به نظر مي رسد نشست خبري روز گذشته ترامپ در ارتباط با قتل البغدادي نيز، اقدامي در همين راستا بوده باشد. فارغ از اين که سرکرده داعش روز گذشته کشته شده يا نه، اين اتفاق، تأثيري در واقعيت منطقه و صحنه عمومي سوريه و عراق ندارد و بايد آن را داستان جديدي براي تقويت کمپين انتخاباتي ترامپ تلقي کرد.
برگزاري نشست خبري ترامپ
به گزارش فارس، بعد از ساعت‌ها گمانه‌زني رسانه‌اي و انتشار خبرها درباره کشته شدن ابوبکر البغدادي، سرکرده گروهک تروريستي داعش، دونالد ترامپ يک نشست خبري در کاخ سفيد ترتيب داد و گفت که او «مثل يک سگ مُرد.»
نشريه نيوزويک بامداد يک‌شنبه به نقل از يک مقام نظامي آمريکايي از عمليات بالگردي نيروهاي ويژه ارتش اين کشور در استان ادلب سوريه عليه ابوبکر البغدادي سرکرده گروه تروريستي داعش خبر داده و نوشته است که واشنگتن با اطمينان بالا معتقد است که بغدادي در اين حمله کشته شده است. با گذشت چندين ساعت از انتشار اين خبر، خبرنگار شبکه فاکس نيوز خبر داد که هويت جسد سرکرده گروهک تروريستي داعش تأييد شده است.
دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا در ابتداي اين نشست خبري مدعي شد که آمريکا توانست ابوبکر البغدادي سرکرده گروهک تروريستي داعش را از بين ببرد. ترامپ مدعي شد که از طريق آزمايش DNA، هويت البغدادي تائيد شده است. به ادعاي او، دولت آمريکا طي سال‌هاي اخير بعد از از نابود کردن خلافت ادعايي داعش در سوريه و عراق، در جست‌وجو براي يافتن و از بين بردن البغدادي بوده است.
دونالد ترامپ گفت که «جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادي به يک مکان امن‌تر تبديل شده است.» رئيس‌جمهور آمريکا در اين نشست خبري از روسيه، ترکيه، عراق و کردهاي سوري براي کمک به واشنگتن براي هدف قرار دادن البغدادي تشکر کرد. ترامپ درباره کمک‌ روسيه به عمليات ادعايي آمريکا در سوريه عليه البغدادي گفت: «روسيه عالي بود، آنها به ما در انجام پرواز از بخشي از مناطق تحت کنترل آنها در سوريه کمک کردند. عراق هم عالي بود.» وي درباره کشته شدن سرکرده داعش هم گفت که البغدادي «مانند يک سگ کشته شد، او اصلا مرگي قهرمانانه نداشت و مثل يک بزدل کشته شد و موقع کشته شدن، گريه مي‌کرد و زار مي‌زد.»
رئيس‌جمهور آمريکا از عراق و همچنين کردهاي سوري به خاطر کمک اطلاعاتي به عمليات واشنگتن براي هدف قرار دادن مخفيگاه البغدادي تشکر کرد. وي تأييد کرد که هشت بالگرد آمريکايي در عمليات حمله به مقر البغدادي مشارکت داشته‌اند و ادعا کرد که هيچ‌کدام از نيروهاي آمريکايي در اين عمليات آسيب نديده‌اند. به گفته او، تنها کسي که از طرف آمريکايي ها در اين عمليات مجروح شده، يک «سگ با استعداد» بوده است.
ترامپ افزود که او و تيم ژنرال‌هايش از جمله «مارک اسپر» همچون يک فيلم در حال تماشاي عمليات قتل البغدادي بوده‌اند. او البغدادي را در حين مرگ در حال شيون و زاري بزدلانه توصيف کرد و گفت که با منفجر کردن جليقه انفجاري خود، خودش و سه نفر از فرزاندنش را کشته است. او در هنگام مرگ در يک تونل بوده که در اثر انفجار جليقه انفجاري فروريخته است.
ترامپ در خصوص نقش روسيه در اين عمليات ضمن اذعان به اينکه روس‌ها از عمليات مطلع نبوده‌اند گفت که آنها با باز کردن حريم هوايي مناطق تحت کنترلشان بر روي بالگردهاي آمريکايي به عمليات کمک کرده‌اند. به گفته رئيس‌جمهور آمريکا، بسياري از نيروهاي داعش در جريان اين عمليات کشته شدند، اما برخي از آنها نيز دستگير شده‌اند، از جمله يازده کودک. تعداد کشته‌هاي داعش به گفته ترامپ از تعداد کساني که زنده دستگير شده‌اند بيشتر است. ترامپ مي گويد در عمليات مزبور جز نيروهاي آمريکايي، نيروي ديگري مشارکت نداشته است. او در خصوص محلي که نيروهاي آمريکايي از آن براي انجام عمليات عازم شمال غرب سوريه شدند نيز گفت که اين عمليات از يک کشور «بسيار دوست» انجام شده اما نامي از اين کشور نياورد.
ترامپ به عمليات قتل حمزه بن‌لادن هم اشاره کرد و او را فردي توصيف کرد که بلند قد و زيبا بوده، بسيار شبيه پدرش بوده و حرف‌هاي بسيار خطرناکي مي زده است. ترامپ مي گويد: تا يک و نيم سال قبل از حادثه يازده سپتامبر من درباره خطر اسامه بن‌لادن صحبت مي‌کردم و مي‌گفتم که بايد او را بگيرند اما کسي گوش نمي‌کرد. آن موقع کسي چيز زيادي در مورد بن‌لادن نمي‌دانست. ترامپ روز يک‌شنبه در حالي با افتخار از کشتن البغدادي سخن گفت که در جريان مبارزات انتخاباتي سال ۲۰۱۶ خود اذعان کرده بود مقامات وقت آمريکا بنيان‌گذاران گروه تروريستي داعش بوده‌اند.
ارتش عراق: محل اختفاي بغدادي را شناسايي کرديم و به آمريکا داديم
ارتش عراق روز يک‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام کرد که سازمان اطلاعات ملي اين کشور محل اختفاي «ابوبکر البغدادي» سرکرده داعش را شناسايي کرد و به نيروهاي آمريکايي که حمله هوايي را انجام دادند اطلاع داد. به گزارش رويترز، در بيانيه ارتش عراق آمده است که آمريکا عملياتي را که طي آن رهبر داعش کشته شد را با بغداد هماهنگ کرده بود.
ترکيه مدعي همکاري در قتل البغدادي شد؛ مقام آمريکايي تکذيب کرد
وزارت دفاع ترکيه مدعي شد که در جريان عمليات آمريکا در استان ادلب سوريه و کشته شدن «ابوبکر البغدادي» نيروهاي نظامي اين کشور با نيروهاي آمريکايي همکاري کرده‌اند. به نوشته خبرگزاري آناتولي، ترکيه مدعي شد که پيش از عمليات، تبادل اطلاعات و هماهنگي‌ها ميان ارتش اين کشور با ارتش آمريکا صورت گرفته است اما يک مسئول آمريکايي اين ادعاي آنکارا را رد کرد. يک مقام مسئول در آمريکا به نشريه نيوزويک که خبر اوليه از کشته شدن البغدادي را امروز اعلام کرده بود، گفت که آمريکا قبل از عمليات نظامي امروز، ترکيه را در جريان قرار نداده است.
او گفت: به ترکيه که عضوي از ناتو است و افراد مسلح محلي را در سوريه حمايت مي‌کند، چيزي از عمليات، اطلاع داده نشد. همچنين روز گذشته «مظلوم عبدي» فرمانده شبه‌نظاميان «نيروهاي دموکراتيک سوريه» در صفحه توئيتر خود مدعي شد که اين نيروها در جريان قتل ادعايي «ابوبکر البغدادي» سرکرده گروهک تروريستي داعش، با نيروهاي آمريکايي همکاري اطلاعاتي داشته است. پيش از وي نيز «هشام الهاشمي» کارشناس عراقي به شبکه الفرات عراق گفته بود که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفاي ابوبکر البغدادي به آمريکايي‌ها کمک کرده است.
مسکو در صحت خبر کشته شدن البغدادي ابراز ترديد کرد
وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که هيچگونه اطلاعات موثقي درباره عملياتي ادعايي ارتش آمريکا در حمله به محل اختفاي البغدادي در ادلب سوريه در اختيار ندارد. وزارت دفاع روسيه اضافه کرد که اطلاعات ضد و نقيض درباره عمليات آمريکا، ترديدها درباره صحت و به خصوص موفقيت آميز بودن اين عمليات را افزايش مي‌دهد. بر اساس اعلام وزارت دفاع روسيه، جنگنده‌هاي آمريکايي يا جنگنده‌هاي ائتلاف ضد داعش روز گذشته و حتي طي روزهاي اخير حملات هوايي در ادلب انجام نداده‌اند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای نمایش خالق داعش بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.