نشانه‌های شکست کاخ سفید در برابر پکن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10945
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 23 مهر 1398 - 8:51 |
ادعای پوچ ترامپ مبنی بر هدایت جنگ تجاری با چین؛

نشانه‌های شکست کاخ سفید در برابر پکن

اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در خصوص چين ، نشان مي دهد که او بار ديگر در اقناع افکار عمومي کشورش در خصوص چرايي جنگ اقتصادي با پکن ناکام مانده است.
نشانه‌های شکست کاخ سفید در برابر پکن

اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در خصوص چين ، نشان مي دهد که او بار ديگر در اقناع افکار عمومي کشورش در خصوص چرايي جنگ اقتصادي با پکن ناکام مانده است. اين در حالي‌است که ترامپ عملا در اصل نبرد تجاري با پکن نيز شکست خورده است. چنانچه رويترز گزارش داده است،ترامپ اخيرا اعلام کرده است :«اگر ما در انتخابات بازنده مي‌شديم نمي‌توانستيم وضعيت کنوني را در کشور خود داشته باشيم. ما کار‌هاي خوبي درباره چين انجام داده ايم. اقتصاد ما هم اکنون نسبت به اقتصاد آنها رشد بيشتري دارد. ما شاهد شکاف بزرگي بين اقتصاد خود و چين هستيم!چين خواهان رسيدن به توافق است، زيرا آنها تا کنون تا اين حد تحت فشار نبوده اند. من چين را سرزنش نمي‌کنم. من افرادي را که کشورمان را براي ۲۵ سال هدايت کرده اند سرزنش مي‌کنم. چيني‌ها ساليانه ۵۰۰ ميليارد دلار از ما سود برده اند. آنها توانسته اند با اين مبالغ امپراتوري خود را ايجاد کنند.»
اما سؤال اصلي اينجاست که آيا ادعاي ترامپ در خصوص پيروزي در جنگ تجاري با چين صحيح است؟ در اين خصوص نکاتي وجود دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد.واقعيت امر اين است که منازعه اقتصادي ايالات متحده آمريکا و چين وارد فاز تازه اي شده است. اين منازعه در حالي تشديد مي شود که دولت چين از ابتداي سال ۲۰۱۷ ميلادي تا کنون، با وضع تعرفه هاي متقابل گمرکي بر کالاهاي آمريکايي و اقدامات همسان در برابر دولت ترامپ، اين منازعه را هدايت کرده بود. با اين حال اقدام اخير چين در اعلام توقف خريد محصولات کشاورزي از آمريکا، سخت ترين اقدامي بود که پکن در برابر واشنگتن و دولت ترامپ صورت داد. به نظر مي رسد محاسبات نادرست ترامپ در تقابل با پکن، منجر به شکل گيري وضعيت بسيار سختي براي وي و همراهانش درکاخ سفيد شده است، تا جايي که ممکن است در آينده اي نزديک ، اين مسئله به پاشنه آشيل کاخ سفيد در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ تبديل شود. در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري سال ۲۰۱۶، ترامپ صراحتا به کسري تجاري بالاي ايالات متحده در رابطه با چين اشاره کرد. در آن زمان، ترامپ اظهار کرد که ۳۴۶ ميليارد دلار کسري تجاري آمريکا، مربوط به تجارت با چين است. هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ميلادي قرار داريم، يعني در نقطه اي که منازعه اقتصادي واشنگتن و پکن به نقطه اوج خود رسيده است. محصول اعمال سياست‌هاي حمايت گرايانه ترامپ (که خود را در قالب وضع تعرفه هاي گمرکي در قبال محصولات چيني نشان داده است )، کاهش واردات محصولات آمريکايي به چين و البته افزايش ۷ درصدي صادرات محصولات چيني به ايالات متحده آمريکا بوده است! فراتر از آن، کسري تجاري ناشي از واردات محصولات چيني به آمريکا در سال ۲۰۱۸ ميلادي به حدود ۴۱۹ ميليارد دلار رسيده است .تمامي اين آمار و ارقام، بيانگر ناکامي کاخ سفيد در جنگ اقتصادي با پکن است.به نظر مي رسد واکنش متقابل پکن در برابر وضع تعرفه هاي گمركي از سوي آمريکا و خطاي محاسباتي ترامپ در قبال اتخاذ سياست‌هاي ضد چيني سبب شده است تا واشنگتن قدرت مانور خود در برابر پکن را از دست بدهد.
ترامپ پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶، با تکيه بر شعار حمايت گرايي اقتصادي وارد عرصه اجرايي آمريکا شد. با اين حال همان گونه که اشاره شد، واکنش‌هاي محکم پکن در برابر واشنگتن و محاسبات ايده آل گرايانه و نادرست ترامپ در اين عرصه سبب شد تا همين سياست‌ها به پاشنه آشيل دولت ترامپ تبديل شود. ترامپ حمايت گرايي را به مثابه يک مبنا در حوزه تجارت خارجي آمريکا تعريف کرد. متعاقبا، ترامپ تصور مي کرد که با استناد به روش‌هاي سخت گيرانه در قبال پکن و وضع تعرفه هاي گمرکي در برابر کالاهاي چيني، مي تواند تا پايان سال ۲۰۱۷ به توافقي پايدار با طرف چيني( به سود منافع آمر يکا ) دست پيدا کند. با اين حال توقف خريد محصولات کشاورزي آمريکا از سوي چين و وضع تعرفه هاي متقابل از سوي پکن ( بر محصولات آمريکايي) نشان مي دهد که اين قدرت آسيايي قصد ندارد در برابر ايالات متحده آمريکا تسليم شود.
تأثير منازعه اقتصادي ايالات متحده آمريکا و چين بر رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري سال ۲۰۲۰، موضوع ديگري است که نمي توان به سادگي از کنار آن عبور کرد. بسياري از تحليلگران مسائل اقتصادي و سياست خارجي آمريکا معتقدند که در سال آينده، چين يکي از بازيگراني خواهد بود که ترامپ را در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري آزار خواهد داد. استمرار سياست‌هاي پکن در نبرد اقتصادي با ايالات متحده سبب خواهد شد تا ضريب نارضايتي عمومي از ترامپ در برخي ايالاتي که اقتصاد آنها مبتني بر کشاورزي مي باشد افزايش يابد.يکي از اين ايالات، تگزاس بوده که هم اكنون محبوبيت ترامپ در آن به حدود ۴۴ درصد کاهش پيدا کرده است. يکي از اقداماتي که ترامپ قول داده بود در جريان منازعه اقتصادي با پکن در دستور کار قرار دهد، حمايت از کشاورزاني است که در جريان منازعه طرفين، قدرت فروش محصولات کشاورزي خود را از دست مي دهند. با اين حال ترامپ در اين عرصه نيز ناکام مانده است. آخرين بسته حمايتي ايالات متحده آمريکا در ماه جولاي معادل۱۶ ميليارد دلار بوده که نخستين پرداختي اين بسته قرار است از اواسط تا اواخر ماه آگوست انجام شود اما ظاهرا اين پرداختي‌هاي آمريکا هم انتقاداتي به همراه داشته است. کشاورزان خرد گفته‌اند که از اين بسته‌ها چيزي نصيب آنها نشده و همه به جيب کشاورزان بزرگ رفته است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای نشانه‌های شکست کاخ سفید در برابر پکن بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.