نامهرباني به يار مهربان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14875
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 11 دی 1398 - 23:47 |
«رسالت» افزايش تعرفه پست کتاب را بررسي مي‌کند؛

نامهرباني به يار مهربان

مهرباني‌هايي که کمرنگ شده و يار مهربان‌مان راکمي ناخوش‌احوال کرده سبب شده تا حال و هواي همدم تنهايي بسياري از ما خوش نباشد.
نامهرباني به يار مهربان

|فاطمه فلاح زاده| 
مهرباني‌هايي که کمرنگ شده و يار مهربان‌مان راکمي ناخوش‌احوال کرده سبب شده تا حال و هواي همدم تنهايي بسياري از ما خوش نباشد. شايد براي ما که کتاب در سبد خريدمان چندان جايگاهي ندارد تغيير و تحولات مختلف در اين حوزه سبب شود تا بازهم شاهد دوري خانواده‌ها از کتاب و کتاب‌خواني شويم. متأسفانه در شرايط بد اقتصادي اين روزهاي کشور تلاش براي حضور هرچه بيشتر کتاب در بين خانواده‌ها کار دشواري شده و تصميمات اشتباه اقتصادي در اين بخش نيز خود مزيد بر علت  است تا اين فاصله بيشتر شود. يک سال مي‌شود سامانه پست کتاب رونمايي و آغاز به کارکرده است و براين اساس ناشران، کتاب‌فروشان و فعالان حوزه نشر بعد از ورود به اين سامانه، از طريق سايت خانه کتاب بايد مدارک لازم را ارسال و قرارداد بين خانه کتاب و استفاده‌کننده را امضا مي‌کردند. تفاهم‌نامه‌اي که قصد داشت دل‌نگراني ناشران را کم کند، اما حالا با ۱۵ درصد افزايش تعرفه پست، نگراني‌هايشان را بيشتر کرده است…البته چند وقتي بود شاهد تغيير اين نرخ‌ها به دليل رفاه فرهنگ کتاب‌خواني مردم و ناشران نبوديم و حتي پيش‌ازاين، ارسال کتاب در شهر تهران رايگان نيز بود اما پس از مدتي با افزايش هزينه‌ها، ارسال با پيک هم‌روي کارآمد.     
بي‌شک اين افزايش‌ها، زمينه‌ساز کاهش سرانه مطالعه‌اي است که سال‌هاست گريبان کشور را، با نزولي بودن خود گرفته و وضعيت فرهنگ مکتوب را آسيب‌پذير کرده است..از قرار معلوم اين دست‌به‌گريبان بودن ادامه خواهد داشت و غمِ ناشران تمام نخواهد شد بلکه فقط طعم نگراني‌هايشان عوض مي‌شود و رنگ و بوي ديگري مي‌گيرد ! در ادامه گفت‌وگوي «رسالت» با مرتضي مجدفر، مؤلف کتاب‌هاي آموزشي و مدير داخلي انتشارات پيشگامان پژوهش مدار را مي‌خوانيد.
* بازگشت به شرايط قبلي ، بهترين راهکار فعلي است 
مرتضي مجدفر، مؤلف کتاب‌هاي آموزشي به «رسالت» مي‌گويد: «درگذشته مقوله‌اي به نام پست مطبوعات وجود داشت که شامل دو مؤلفه براي بسته‌هاي پستي، مجله و کتاب مي‌شد. بسته‌بندي بايد به‌گونه‌اي شفاف صورت مي‌گرفت که داخل بسته ديده شود، با چنين پستي امکان فرستادن نامه و اين قبيل بسته‌ها وجود نداشت. اما اکنون مدتي است پست مطبوع، که ارزان‌ترين نوع پست براي ارسال کتاب و مجله بود حذف‌شده و جايگزين آن، پست به‌صورت امانت، پيشتاز و يا سفارشي‌شده است که طبق استفاده از هر مؤلفه نرخ آن نيز افزايش پيدا مي‌کند.»
*افزايش تعرفه‌ها ضربه به ناشران است 
او ادامه داد: «با پست مطبوع هزينه ارسال يک مجله، حدود ۷۰۰ تومان مي‌شد اما اکنون با پست جديد اين مبلغ به ۶ هزار و ۳۰۰ تومان مي‌رسد. زماني که مجله به اشتراک فردي ارسال مي‌گردد ،دوسوم قيمت مجله به هزينه پست اضافه مي‌شود بنابراين دور از انتظار نيست که مردم باوجود افزايش تعرفه‌ها، پس از اتمام اشتراک ديگر اشتراک فردي خود را تمديد نکنند و اين ماجرا شروع ضربه به ناشران است.»
وي افزود: «در سال‌هاي اخير براي ارسال بسته‌هاي تک‌نسخه‌اي ، يک تک‌برگ با مشخصات ارسال، ارائه مي‌شد و برگه‌اي ديگر با کد رهگيري ۱۸ رقمي که با آن بتوان وضعيت بسته را پيگيري کرد. اما در حال حاضر سه پيامک ارسال مي‌شود؛ پيامک نخست مبني بر اينکه بسته شما از مرکز پستي ارسال شد. پيامک دوم و سوم هم به ترتيب با مضمون اينکه اين بسته از تهران خارج و به سمت مقصد ارسال گرديد و بسته به گيرنده تحويل داده شد .هزينه اين سه پيامک بر عهده مشترک است و اين در شرايطي است که در تمام نقاط دنيا هزينه‌هاي تعرفه پستي به دليل رفاه فرهنگي و عمومي مردم بسيار پايين است.»
سردبير انتشارات شوق تغيير، در مورد افزايش هزينه ارسال بسته‌هاي کتاب گفت: «ارسال بسته‌هاي کتاب که وزن سنگين‌تري نسبت به مجلات دارند باقيمت حداکثري ۵ هزار تومان بود که اکنون به ۱۲ هزار تومان مي‌رسد. به‌طور مثال، يک کتاب ۲۲ هزارتوماني با ۱۲ تومان هزينه پست، ۳۴ هزار تومان براي گيرنده هزينه خواهد داشت بنابراين چنين روندي به‌مرور باعث امتناع مردم از سفارشات مي‌شود.»
*سود ناشران با کاهش مواجه است 
او ضمن اشاره به سود اندک ناشران از کتاب، اظهار کرد: «۴۰ درصد قيمت ملزومات، ۱۰درصد حق تأليف، ۳۵ درصد حق ناشر براي توزيع به مراکز پخش، ۵ درصد هزينه انبارداري و تنها ۱۰ درصد باقي‌مانده قيمت پشت جلد کتاب، سود ناشر مي‌شود. البته بايد هزينه خام کتاب نيز در نظر گرفته شود، تمام کتاب‌ها به‌محض توليد فروخته نمي‌شوند و ناشر درحالي‌که سرمايه خود را صرف اين امر کرده بعد از گذشت چند ماه، با سود ۱۰درصدي مواجه مي‌شود. به‌عبارت‌ديگر مي‌توان گفت باوجود افزايش تعرفه‌ها، سود ناشر روزبه‌روز کاهش مي‌يابد و نکته جالب‌توجه ماجرا نيز اين است که دفاتر پستي خصوصي از دفاتر پستي دولتي ارزان‌تر هستند و چرايي آن، مسئله‌اي است که روشن نيست.»
مدير داخلي انتشارات پيشگامان پژوهش تصريح کرد که تمام اين شرايط مي‌تواند زمينه‌ساز کاهش بيش‌ازپيش سرانه مطالعه شود و تنها راهکار برطرف کردن اين موضوع بازگشت به حالت گذشته است. 

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای نامهرباني به يار مهربان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.