موافقتنامه ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان اجرا می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10507
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 15 مهر 1398 - 12:48 |
ربیعی در نشست خبری:

موافقتنامه ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان اجرا می‌شود

سخنگوی دولت تاکید کرد:موافقت نامه تجات آزاد که به طور دائم و به طور پیوسته با کشورهای اتحادیه اوراسیا منعقد شده است، از ۵ آبان ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد.
موافقتنامه ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان اجرا می‌شود

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز یکی از سیاست های خدشه ناپذیر و بسیار مهم دولت ما گسترش مناسبات با همسایگان است، اظهار داشت: توسعه روابط با همسایگان یکی از ضروریات و مسائل مهم در سیاست های دولت تدبیر و امید است. سفر هفته گذشته رئیس جمهورمان به ارمنستان برای شرکت در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور ۶ کشور منطقه در همین راستا صورت پدیرفت. 

وی با تاکید بر اینکه این سفر از اهمیت فوق العاده در این برهه زمانی برخوردار است، اظهار داشت: این سفر نقش مهمی در آینده منطقه ای و تمام مسئولیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که ما با همسایگان خواهیم داشت را ایفا خواهد کرد. ما با اوراسیا از دی ماه ۹۴ توافقی مبنی بر تشکیل کمیته مشترک مطالعات امکان سنجی انعقاد توافق نامه تجارت ترجیحی تشکیل دادیم و در نهایت با ۵ کشور که بازار نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر برای ما تشکیل خواهد داد به موافقت نامه تجارت آزاد دست خواهیم یافت.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه در مراحل آتی با پیشرفت کار امیدوار هستیم موافقت نامه تجات آزاد به طور دائم و به طور پیوسته منعقد شود، افزود: این موافقت نامه توسط دولت به مجلس ارائه شده و همزمان در مجالس کشورهای دیگر اتحادیه به تصویب رسیده و از ۵ آبان ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد. بر اساس موافقت نامه از تاریخ ۵ آبان ۹۸، ۵۰۲ قلم کالای صنعتی و کشاورزی مشمول تسهیل و بعضا کاهش تعرفه خواهد شد که تاثیر چشم گیری در حجم تجارت ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برجای می گذارد.

ربیعی بیان کرد: مناسبات ما با همسایگانمان فقط منحصر به اوراسیا نیست. بیشتر در دیدار سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان هم پیشرفت های مهمی در جهت بحث همگرایی به دست آوردیم که احداث و راه اندازی راه آهن شمال_ جنوب از نمونه بارز آن بوده است. هدف ما گسترش مناسبات با همه کشورهای منطقه و همسایگان و خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس است.

ربیعی تاکید کرد: ما مایل نیستیم هیچ کشوری را در همسایگی خودمان از قاعده پیوندهای عمیق اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استثنا کنیم، بر همین رویه در ماه های گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده از همه ظرفیت ها برای بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه از طریق ابتکار عمل‌های دیپلماتیک که اوج آن پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل ائتلاف امید بود، بهره بگیرد. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه همه ما و کشورهای خلیج فارس باید بدانیم بدخواهانی هستند که سعی در تخریب هر نوع گشایشی میان ما با آن دسته از همسایگانی دارند که در سالهای اخیر دچار اختلاف نظر شده ایم، گفت: اما آنها باید بدانند که تلاش دولت برای پیشرفت در مسیر صلح و دوستی با همسایگان ما متوقف نخواهد شد.

وی افزود: امروز ملت ما به خوبی واقف است که برخورداری از مناسبات دوستانه با همسایگان به مرحله گسست ناپذیر رسیده و موثرترین ابزار ما برای مقابله با زورگویی، یک جانبه گرایی و مداخله قدرت های دعوت نشده به منطقه است. 

وی ادامه داد: این مهمترین دلیل بر همت والای جمهوری اسلامی برای ساخت منطقه قوی، امن و مرفه برای همه کشورهای منطقه است؛ به همین دلیل از هرگونه ناآرامی و تنش در کشورهای همسایه نگران و متاثر می شویم و خواهان اهتمام جدی در خصوص حفظ آرامش در همه کشورهای منطقه هستیم.

ربیعی ادامه داد: به همین دلیل رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف دولت و ملت ایران است. در روزهای گذشته و در حالی که دولت و ملت عراق خود را برای میزبانی از بزرگترین رخداد فرهنگی مذهبی جهان آماده می کردند و منطقه نیز همزمان در حال حرکت به سمت صلح و ثبات به پیش می رود حوادث تلخی را شاهد بودیم و متاسفانه عده ای نیز در این جریان و حوادث جان خود را از دست دادند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای موافقتنامه ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان اجرا می‌شود بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.