مرگ معامله قرن قبل از تولد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16416
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 06 بهمن 1398 - 23:02 |
تأملی بر سفر نتانیاهو به آمریکا؛

مرگ معامله قرن قبل از تولد

قرار است دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات‌متحده آمريکا به‌زودي از سند معامله قرن رونمايي کند.
مرگ معامله قرن قبل از تولد

قرار است دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات‌متحده آمريکا به‌زودي از سند معامله قرن رونمايي کند. اين اقدام در جريان سفر نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به کاخ سفيد صورت خواهد گرفت. با اين حال حتي نزديک‌ترين افراد به ترامپ نيز معتقدند که با توجه به تبلور گفتمان مقاومت در منطقه و شکست‌هاي متعدد واشنگتن، رژيم صهيونيستي و مهره‌هاي منطقه‌اي آن‌ها، جايي براي مانور بانيان معامله قرن باقي نمانده است. 
شبکه ۱۲ رژيم صهيونيستي در گزارشي با اشاره به سفر «بني گانتز» رئيس ائتلاف آبي و سفيد و «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به واشنگتن گزارش داد که تلاش‌هايي براي برگزاري ديدارهايي با وزيران خارجه کشورهاي عربي با اين دو مقام رژيم صهيونيستي در حال انجام است.اين شبکه خبري اعلام کرد که انتظار مي‌رود وزير خارجه بحرين ديداري با نخست‌وزير اسرائيل در واشنگتن داشته باشد.بحرين اخيرا مذاکرات فشرده‌اي با رژيم صهيونيستي درباره امضاي توافقنامه «عدم تعرض» با ميانجي‌گري آمريکا داشته است.نتانياهو قرار است روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه در کاخ سفيد با ترامپ ديدار داشته باشد.
«محمد الوندي» عضو دفتر سياسي جهاد اسلامي اعلام کرد: سخن گفتن از معامله قرن در اين برهه زماني را با هدف نابودي «آن‌چه از مسئله فلسطين باقي‌مانده» دانست و گفت: احتمالا وضعيت به سمت تنش پيش خواهد رفت.بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، الوندي گفت: تمام تحرکات کنوني در منطقه آرمان فلسطين را هدف گرفته است، چه ترامپ از معامله قرن رونمايي کند چه نکند خطرهاي بزرگي وجود دارد و وضعيت موجود در حال پيش رفتن به سمت تنش است. اسرائيل همچنان به يهودي‌سازي قدس و تحميل قوانين خود بر کرانه باختري ادامه مي‌دهد.وي ضمن پيش‌بيني اين‌که معامله قرن اجرايي خواهد شد، افزود، مقدمات امروز براي معامله قرن، مقدمات منطقه‌اي ميان کشورهايي که معتدل خوانده مي‌شوند و اسرائيل است و تمام مطالبات مبني بر اعطاي دولتي به فلسطيني‌ها در کرانه باختري و نوار غزه بر باد رفته است.
«خالد البطش» از اعضاي ارشد جهاد اسلامي فلسطين خواستار تحرکات مردمي گسترده در کرانه باختري، قدس، غزه، اراضي اشغالي ۱۹۴۸ و فلسطيني‌هاي ساکن در خارج براي مقابله با معامله قرن شد. او از کشورهاي عربي و اسلامي خواست هرگونه هماهنگ‌سازي  با سياست‌ها آمريکا را متوقف کنند. اين عضو دفتر سياسي جهاد اسلامي در کنفرانس خبري در مسجد «العمري» در شهر غزه، از «اتحاديه عرب» و «سازمان همکاري اسلامي» خواست نمايندگان خودرا  از آمريکا بيرون بکشند و هرگونه هماهنگي سياسي‌با اين کشور را متوقف کنند. وي گفت: «رويدادي که درون قدس در جريان ميباشد اين است که آمريکايي‌ها نقش تقابل با ملت فلسطين را بر عهده گرفته‌ و آمده‌اند کنار اشغالگران ايستاده‌اند تا کل آرمان فلسطين را در سايه بي‌اعتنايي عربي اسلامي، نابود کنند.» 
البطش با بيان اين‌که اکنون «قانون بين‌الملل و عدالت» دو گمشده جهاني هستند، تأکيد کرد: ملت فلسطين به کسي اجازه نخواهد داد که قدس را بگيرد، عدالت بين‌المللي گم شده و دروغ بزرگي است که امروز براي اجرايي شدن توطئه‌هاي دشمن با نظارت آمريکا به کار مي‌رود.
«نافذ عزام» ديگر عضو دفتر سياسي جهاد اسلامي هم ضمن تأکيد که اين  طرح اجرايي نخواهد شد، افزود:قدس و مسجدالاقصي به احبان حقيقي آن باز خواهد گشت.
«فوزي برهوم» سخنگوي جنبش حماس نيز  اعلام کرد: تمام اين اقدامات آمريکايي ها  و اسرائيلي ها، موجوديت فلسطين و هويت قدس اشغالي و رابطه امت اسلام به فلسطين و مسجدالاقصي را هدف گرفته است.وي افزود: اگر همراهي منطقه‌اي و بين‌المللي با رژيم صهيونيستي در کار نبود اين توطئه‌هاي صهيونيستي-آمريکايي براي نابودي مسئله فلسطين اجرايي نمي‌شد.برهوم ادامه داد: باز بودن دروازه پايتخت‌هاي عربي به روي رژيم اشغالگر، سرکوب مقاومت در کرانه باختري به دست تشکيلات خودگردان و هماهنگي امنيتي اين نهاد با دشمن صهيونيستي، زمينه را براي اين‌چنين طرح‌هايي فراهم کرده است.
همچنين «نبيل ابوردينه» سخنگوي تشکيلات خودگردان در واکنش به اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا که گفته بود با فلسطيني‌ها درباره اين طرح صحبت کرده، اعلام کرد: وي نه به‌صورت خلاصه و نه به‌صورت مفصل درباره اين طرح با تشکيلات خودگردان صحبتي نداشته و رام‌الله نيز  با اين طرح موافق نيست.
جنبش فتح نيز در قبال احتمال رونمايي از معامله قرن در جريان سفر نتانياهو و گانتز به آمريکا هشدار داد. «اسامه القواسمي» سخنگوي جنبش فتح اعلام کرد: ترامپ قصد دارد از اين طرح در زمان فعلي رونمايي کند تا کمکي انتخاباتي براي نتانياهو باشد.وي افزود: آمريکا و اسرائيل مالک فلسطين نيستند که بخواهند سرنوشت ملت آن را مشخص کنند. حق و ايستادگي درنهايت بر ظلم و طغيان پيروز خواهد شد.«منير الجاغوب» از مسئولان ارشد فتح هم اعلام کرد: معامله قرن يک مرحله استعماري جديد است که آمريکا و اسرائيل دنبال تحميل آن هستند.وي به وبگاه اماراتي «العين» گفت: اين طرح چيزي از واقعيت منطقه را تغيير نخواهد داد و حق ملت فلسطين در سرزمين‌شان را از بين نخواهد برد.
«حسين حمايل» از سخنگوهاي فتح به «العربي الجديد» گفت: اشاره‌هايي به اين جنبش رسيده مبني بر آن‌که اعلام زمان معامله قرن فقط براي برآورد وضعيت است و هيچ اعلام حقيقي در اين زمينه وجود نخواهد داشت.وي ضمن مردود دانستن اين طرح افزود، سران فتح و کميته مرکزي طي روزهاي آينده براي صحبت در اين باره نشست خواهند داشت.«عزام الاحمد» عضو دو کميته اجرايي ساف و مرکزي فتح به «صوت فلسطين» گفت: اظهارات مقامات اسرائيلي درباره الحاق دره اردن و شهرک‌ها و غيره تنها اعلام کردن اين موضوعات نيست بلکه گام‌هاي عملي در واقعيت است.وي افزود: دعوت ترامپ از دو طرف دعوا در اسرائيل يعني نتانياهو و گانتز براي اطلاع آن‌ها از معامله قرن و ايجاد وحدت ميان اين دو در سايه بحران سياسي داخلي کنوني در اسرائيل است.
«عبدالجباري عطوان» تحليلگر فلسطيني و سرشناس عرب  نيز تأکيد کرده است که  برخلاف نقشه مشترک ترامپ و نتانياهو براي نابودي آرمان فلسطين از طريق معامله قرن، اين طرح هرگز اجرا نخواهد شد و بالعکس فروپاشي تشکيلات خودگردان و توافق اسلو و تحکيم جبهه مقاومت را رقم مي‌زند.«از سوي ديگر،‌فيصل الفايز» رئيس مجلس سناي اردن اعلام کرد: معامله قرن از نظر اين کشور مردود است و موضع اردن تغييري نکرده است. بر اساس گزارش خبرگزاري «پترا»، وي افزود: اردن هيچ زماني بر سر مواضع ملي و عربي خود چانه‌زني نکرده، حالا اين موضوع هر بهايي داشته باشد.الفايز تأکيد کرد: «عبدالله دوم» شاه اردن اولين کسي بوده که تصميم دولت آمريکا براي شناسايي قدس به‌عنوان پايتخت اسرائيل را مردود دانسته و پويشي جهاني در رد اين تصميم رهبري کرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای مرگ معامله قرن قبل از تولد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.