محافظه کار نشويد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10735
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 20 مهر 1398 - 8:30 |
شرحی بر حديث ولايت

محافظه کار نشويد

توصيه‌ اول اينکه به هيچ وجه نگذاريد سپاه پير و محافظه‌کار بشود.سپاه نبايستي پير بشود.
محافظه کار نشويد

|حميدرضا ترقي|
توصيه‌ اول اينکه به هيچ وجه نگذاريد سپاه پير و محافظه‌کار بشود.سپاه نبايستي پير بشود. منظور، پير شدنِ به معناي آدمهاي پير نيست؛ آن البته بي‌تأثير نيست -[در مورد] جوان‌گرايي که حالا خواهم گفت- اما مقصود، روحيه است، روحيه‌ جوان سپاه بايستي باقي بماند و مي‌شود؛ مي‌توان سازماني را فرض کرد که با کمک الهي، با هدايت الهي، با شيوه‌هاي گوناگون هرگز به پيري نرسد و هميشه جوان باشد.
امام خامنه اي ۱۰/۷/۹۸
در شرايط کنوني که در آستانه بلوغ انقلاب و به تعبير مقام معظم رهبري(دام ظله العالي) دوران عمق يابي انقلاب اسلامي است، تقابل دنياي استکبار با نظام جمهوري اسلامي ايران به قدرتي نامتقارن تبديل شده که ايشان اين نوع مقابله را به جنگ احزاب تشبيه مي نمايند.
اصلي ترين حربه اين جبهه، که ريشه تمامي مشکلات کشور در آن نهفته است، نفوذ فکري و سياسي است که تغيير در باورها و رفتارهاي انقلابي مرم و مسئولان را هدف قرار داده است، از اين رو مقام معظم رهبري در ساليان اخير «گفتمان انقلابي گري» را وارد ادبيات سياسي کشور نموده و تنها راه علاج مشکلات و فتح قله هاي پيروزي را داشتنن روحيه انقلابي گري مي دانند.
با توجه به تجارب چهل ساله انقلاب به نظر مي رسد آنچه در نقطه مقابل تفکر انقلابي قرار دارد، داشتن روحيه محافظه کاري است که در بيانات مقام معظم رهبري(مدظله العالي) درجمع دانشجويان از آن به عنوان قتلگاه انقلاب تعبير شده است.
مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در توصيف ويژگي انسان محافظه کار مي فرمايند: «محافظه کار طرفدار وضع موجود است و از هرتحولي بيمناک است و هر تغيير و تحولي را برنمي تابد و از تحول و دگرگوني مي ترسد، اما عقلانيت اين طور نيست محاسبه عقلاني گاهي اوقات خودش منشأ تحولات عظيمي مي شود، مانند انقلاب عظيم اسلامي که ناشي از يک عقلانيت بود.»
مهمترين مشکل انقلابي گري آن است که با گذشت زمان عده اي براي حفظ موقعيت و مقام به عقبه خود پشت پا بزنند و از پافشاري بر اصول و آرمانها خجالت بکشند و در بيان مواضع انقلابي خود لکنت زبان داشته باشند و اين همان روحيه محافظه کاري است.
محافظه کاري آفتي است که اگر به تاريخ صدر اسلام نگاه بيندازيم خواهيم ديد که اگر محافظه کاري مردم و مخصوصا خواص نبود، جريانات تلخ بعد از پيامبر(ص) و حتي عاشورا پيش نمي آمد.
متأسفانه افرادي هستند که ديروز انقلابي بودند ولي حالا مي گويند مبادا حرفي بزنيد که دنيا در برابر شما موضع بگيرد و يا مي گويند عاقلانه رفتار کنيد، ما بايد حقايق را بپذيريم! چرا با آمريکا مذاکره نداشته باشيم؟
محافظه کاري را مي توان به سازش نيز تعبير کرد که در بيانات مقام معظم رهبري هزينه آن بيشتر از هزينه مقاومت است و اين همان روحيه اي است که در سياستمداران فعلي کشور نيز مشاهده مي شود ولي اين روحيه نه تنها نتوانست گره اي از مشکلات کشور باز کند بلکه نابه‌ساماني اقتصادي و معيشتي را نيز تشديد کرده است.
در مقابل اين نوع روحيه، روحيه انقلابي گري ايجاب مي کند علاوه بر پافشاري بر اصول مسلم انقلاب، هر کجا که احساس شود آرمان هايي که حاصل و ثمره خون هزاران شهيد است مورد خدشه قرار مي گيرد، ساکت ننشينيم و در تبيين دستاوردهاي انقلاب پيشقدم باشيم و اين همان رسالتي است که امروز بر دوش وفاداران به نظام و انقلاب سنگيني مي کند.
منشور دهگانه سپاه درگام دوم
۱- نگذاريد سپاه محافظه کار شود
اولين توصيه فرمانده کل قوا به برادران سپاه دور نگه داشتن سپاه از روحيه و تفکر محافظه کاري بود.
با تعريفي که قبلا معظم له از محافظه کاري داشتند معلوم مي‌شود که مطالبه رهبري از سپاه اينست که : به وضع موجود راضي نباشد،تحول خواه باشد ، روبه کمال باشد ؛ اهل سازش با دشمن نباشد ، انقلابي باشد .
مترادف کردن محافظه کاري با پيري افراد سپاه از جانب رهبري حاکي از آنست که افراد در سنين بالا در انجام مسئوليت جسارت و شجاعت اوليه رااز دست داده و قدري ترسو و امنيت دوست وکم مقاومت ومحتاط مي‌شوند .
۲- جوان ماندن سپاه را حفظ کنيد با:
الف)- تربيت ديني و انقلابي نسل‌هاي دوم و سوم.
ب) – نگذاريد انقطاع نسلي به وجود بيايد.
ج) – روحيه شهداي بزرگ و نام‌آور سپاه بايد سريان و جريان داشته باشد.
د) – روش خلاقيت و نوگرايي. در ابزارها، در شيوه‌ها، در وسايل کار، در ابزارهاي رزمي، در
ابزارهاي حرکت جمعي سپاه، نبايد متوقف بشود.
ه) – روزبه‌روز بايد جلو برويد، بهتر بشويد، در جهت انقلابي شدن، در جهت ديني شدن، در جهت کارآمد شدن.
۳-آماده‌به‌کاري خودتان را در مواجهه‌ با حوادث بزرگ حفظ کنيد.
سپاه آماده‌به‌کاري خودش را بايستي حفظ کند. هم در زمينه‌ خدمت‌رساني و محروميت‌زدايي، هم در زمينه‌ مقابله‌ با دشمني‌ها، هم در زمينه‌ استحکام سازماني و آمادگي‌هاي علمي و عملي و آگاهي‌هاي سياسي، در همه‌ اين زمينه‌ها بايد بتوانيد اين آمادگي و آماده‌به‌کاري خودتان را حفظ کنيد.
​​​​​​​۴- اين نگاه وسيع جغرافياي مقاومت را از دست ندهيد.
اين نگاه فرامرزي را از دست ندهيد. قناعت نکنيم به منطقه‌ خودمان: ما غُزِيَ قَومٌ قَطُ في عُقرِ دارِهِم اِلا ذَلوا؛ اين حديث از معصوم (عليه السلام) است که آن کساني که در خانه نشستند تا به آنها حمله بشود دچار ذلت شدند. اين جوري نباشد که يک چهارديواري را انتخاب کنيم و ديگر کارمان به اين نباشد که پشت اين ديوار چه کسي است، چه تهديدي وجود دارد. اين نگاه وسيع فرامرزي، اين امتداد عمق راهبردي گاهي اوقات از واجب‌ترين واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجه قرار بگيرد که خيلي‌ها متوجه به اين نيستند، خيلي‌ها توجه به اين ندارند. حالا بعضي‌ها هم توجه دارند و به نفع دشمن حرف مي‌زنند -[مثلاً مي‌گويند] «نه غزه، نه لبنان»- اما خيلي‌ها هم توجه ندارند؛ واقعيت اين است. اين نگاه به اين منطقه‌ وسيع جغرافيايي که جزو وظايف و جزو مسئوليت‌هاي سپاه است، نگذاريد در داخل سپاه تضعيف بشود.
۵-در برابر دشمن با نگاه دقيق، ارزيابي خودتان از دشمن را واقعي کنيد.
ارزيابي خودتان از دشمن را واقعي کنيد. هُشياري را هم با ترس اشتباه نگيريد؛ اصلاً از دشمن نترسيد؛ هر چه هم دشمن قوي باشد، بزرگ باشد، نترسيد. چون آن قدرت ايماني را که شما داريد، دشمنتان ندارد، در هر حجمي که باشد؛ اما حجم دشمن را بشناسيد. «دشمن نتوان حقير و بيچاره شمرد»؛(۷) هيچ دشمني را -دشمن کوچک و دشمن بزرگ را- حقير، ناتوان، بيچاره، غير قابل اعتنا به حساب نياوريد؛ نه، دشمن را ولو کوچک هم هست، به حساب بياوريد، در مقابلش ارزيابي درست داشته باشيد، در مقابلش هُوشياري داشته باشيد. عرض کردم، اين هوشياري را با ترس اشتباه نگيريد؛ مطلقاً نترسيد اما بشناسيد که با چه کسي طرفيد.
۶- با همه‌ اجزاي عظيم تشکيل‌دهنده‌ نظام اسلامي همکاري و هم‌افزايي داشته باشيد؛ با دولت، با قوه‌ِي قضائيه، با مجلس شوراي اسلامي -قوه‌ي مقننه- با بخش‌هاي گوناگون اين همکاري و هم‌افزايي لازم است؛ اين وظيفه است که مخصوص شما هم نيست؛ اين را ما به همه توصيه مي‌کنيم، به شما هم توصيه مي‌کنيم. البته معناي اين هم‌افزايي و همراهي، جدا شدن از عناصر هويتي سپاه نيست؛ به اين نکته توجه کنيد! عناصر هويتي سپاه صددرصد بايد حفظ بشود در همه‌ تعاملات، در همه رفتارها و همکاري‌ها و هم‌افزايي‌ها.
۷- مردمي باشيد، مردم‌دوست باشيد، مردم‌پذير باشيد، مردمي‌رفتار باشيد. از اولي که سپاه تشکيل شد -اين جوانها و بچه‌هايي که از همه جا آمدند رشد کردند، مردمي تشکيل شد ؛ فخرفروشي خلاف اين رفتار است، دنياطلبي خلاف اين رفتار است، اشرافي‌گري خلاف اين رفتار است.
۸- کار جهادي و روحيه‌ِ جهادي را در همه‌ عرصه‌هاي گوناگون فعاليت‌ها سرلوحه قرار بدهيد. کار جهادي ضد تنبلي است، ضد بي‌تفاوتي است، ضد امروز را به فردا انداختن است. کار جهادي. کار را در همه‌ عرصه‌ها جهادي دنبال کنيد.
۹- توکل، توسل، معنويت و دعا را از دست ندهيد؛ اُنس با قرآن را از دست ندهيد؛ اُنس با اهل ‌بيت و عترت را از دست ندهيد؛
۱۰- اجتناب از گناه را فراموش نکنيد. جزو بيشترين توصيه‌ها يا شايد بشود گفت در رأس توصيه‌هاي کساني که ما براي کلمه‌کلمه‌ حرفهاي آنها خيلي اعتبار قائل بوديم، اجتناب از گناه بود؛ اساس کار، اينها است. هم در خودتان، هم در خانواده‌تان، هم در فرزندانتان و همه‌ متعلقين به خودتان، اينها را نهادينه کنيد.
عرصه هاي تعالي و مناقب سپاه
الف) شيواترين عرصه‌؛ عرصه‌ جهاد و شهادت است
ب) مسئله‌ نوآوري و خلاقيت در سپاه است
ج) ورود پُرتوان در عرصه‌هاي گوناگون خدمات اجتماعي وسازندگي است
د) امدادهاي فوق‌العاده در حوادث است
ه) ورود در وادي فرهنگ و انديشه و هنر است
و) نگاه گسترده به جغرافياي مقاومت در منطقه است
اين پيشرفت‌ها موجب مي‌شود که سپاه در چشم دشمنان، چه برسد به دوستان، عزت پيدا کند، عزيز بشود؛ و امروز اين ‌جور است و اين عزت بحمدالله پيدا شده. خب اينها بخشي از مناقب سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است، بخشي از مناقب اين مجموعه‌ پُرافتخار است.
رضايت وانتظار ولايت از سپاه
اگر کسي از بنده سؤال بکند که حالا شما از اين بچه‌ها، از اين فرزندان راضي هستيد، خواهم گفت که صددرصد راضي‌ام! اما قانع نيستم، براي خاطر اينکه معتقدم خداي متعال استعدادي داده که شما ده برابر و صد برابر اين- مي‌توانيد پيش برويد؛ به چه دليل؟ شما نگاه کنيد ببينيد سپاه، امروز کجا است، آن روز کجا بود؛ اين نشان‌دهنده‌ اين است که بنابراين خداي متعال استعداد و توانايي و امکان را داده؛ وقتي امکان داد، تکليف هم مي‌آيد: لا يُکَـلِفُ اللهُ نَفسًا اِلا وُسعَها؛ هر چه وُسع شما بيشتر باشد، تکليفتان هم بيشتر است؛ چون وُسعتان زياد است، توانايي‌تان زياد است،تکليفتان هم زياد است.

نویسنده : حميدرضا ترقي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای محافظه کار نشويد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.