ماکرون نگران است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10878
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 22 مهر 1398 - 9:14 |

ماکرون نگران است

رئيس جمهور فرانسه به شدت نسبت به اوضاع جاري در کشورش و اتحاديه اروپا نگران به نظر مي رسد. اظهارات اخير امانوئل ماکرون نشان دهنده همين نگراني است.
ماکرون نگران است

رئيس جمهور فرانسه به شدت نسبت به اوضاع جاري در کشورش و اتحاديه اروپا نگران به نظر مي رسد. اظهارات اخير امانوئل ماکرون نشان دهنده همين نگراني است. نشريه اشپيگل به نقل از «امانوئل ماکرون» در مورد وجود يک بحران سياسي در انتخاب نامزدهاي معرفي شده براي عضويت در کميسيون اروپا هشدار داد.بر اين اساس پس از آن که نامزد مورد نظر ماکرون نتوانست رأي اکثريت پارلمان اروپا براي انتخاب به سمت کميسر اروپا را به دست آورد، ماکرون زبان به انتقاد از وضعيت موجود گشود.«گمان مي کنم که داشتن يک کميسيون قدرتمند براي اين که بتواند پروژه هاي جاه طلبانه را به انجام برساند، بسيار مهم است.»ماکرون با اين حال تأكيد کرد که براي چنين کاري، کميسيون اروپا بايد از وضعيت تنش آلود کنوني خلاص شود.
اظهارات ماکرون در حالي بيان مي شود که اوضاع سياسي در فرانسه به شدت آشفته به نظر مي رسد. در چنين شرايطي معادلات سياسي و اجتماعي اتحاديه اروپا نيز دستخوش تحولات عديده اي شده و نسبت به قبل تفاوتي معنادار پيدا کرده است. اخيرا شاهد برگزاري چهل و هفتمين تظاهرات اعتراضي هفتگي جليقه زردها در فرانسه بوديم. تظاهرات اخير، در شهر تولوز متمرکز بود و پليس فرانسه نيز به مانند هميشه براي متفرق کردن تظاهرات كنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.در اين تظاهرات دهها تن دستگير و عده اي از تظاهر کنندگان مجروح شدند. جليقه زردها وعده داده اند که همچنان به تظاهرات اعتراضي خود در شهرهاي مختلف فرانسه ادامه دهند. آنها در صددند با تغيير کانون تظاهرات و گسترش دامنه آن از پاريس به ديگر شهرهاي فرانسه، افکار عمومي کل کشورشان را با اين مسئله درگير نمايند.از سوي ديگر، يارگيري جليقه زردها در ميان اصناف و اقشار مختلف شهروندان فرانسوي ادامه دارد. در تازه ترين موارد، کشاورزان فرانسوي وعده داده اند تا به تظاهرات اعتراضي جليقه زردها در مواجهه با دولت ماکرون بپيوندند. آنها به خوبي مي دانند که پيوستن آنها به يک بستر اعتراضي مستمر، به مراتب تأثيرگذار تر از تظاهرات مستقل آنها عليه کاخ اليزه خواهد بود. اين موضوع ماکرون و ديگر مقامات کاخ اليزه را نگران ساخته است. رئيس جمهور جوان فرانسه به خوبي مي داند که گسترش دامنه اعتراضات در فرانسه و پيوستن اصناف و اقشار ناراضي از دولت ( اعم از بازنشستگان، پرستاران، کارگران و دانشجويان) به تظاهرات، قدرت مهار آن از سوي دولت و پليس فرانسه را به شدت کاهش خواهد داد.
ماکرون و ديگر مقامات اروپايي به شدت نسبت به آينده اتحاديه اروپا، منطقه يورو و حتي آينده کشورهاي خود نگران هستند و اين نگراني را به عناوين مختلف اعلام کرده اند. بدون شک اعتراضات جليقه زردها در فرانسه ، نبايد به مثابه يک حرکت مدني محدود يا يک اعتراض سياسي معطوف به موضوع افزايش قيمت سوخت و …. در اين کشور اروپايي مورد بررسي قرار گيرد. به چالش کشيده شدن چهره دموکراتيک فرانسه درنزد افکار عمومي جهان، شکست حزب متبوع ماکرون در انتخابات پارلماني اروپا و کاهش محبوبيت دولت فرانسه در نظرسنجي ها، از جمله عواقب و آثار کوتاه مدت و ملموس استمرار جنبش جليقه زردها محسوب
مي شود. با اين حال آثار بلندمدت تر استمرار اين جنبش را بايد در بازتعريف نيروهاي اجتماعي و تغيير جنس مطالبات شهروندان اروپايي از نظام سرمايه داري و حتي گذار آنها از اين نظام جست و جو کرد.از اين رو انتظار مي رود تا در آينده شاهد دگرگوني هاي سياسي و اجتماعي معناداري در اتحاديه اروپا و منطقه يورو باشيم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ماکرون نگران است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.