لبخند چابهار به گردشگران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11016
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 23 مهر 1398 - 22:12 |
«رسالت» از تبدیل چابهار به قطب گردشگری گزارش می‌دهد؛

لبخند چابهار به گردشگران

بندر زيباي چابهار شايد در نخستين نگاه، ناحيه اي محروم وفاقد جاذبه هاي گردشگري به نظر آيد؛ اما واقعيت آن است که اين ناحيه داراي بهترين کرانه اقيانوسي کشور و معتدل ترين هواي جنوب کشور است.
لبخند چابهار به گردشگران

|نفيسه امامي |
بندر زيباي چابهار شايد در نخستين نگاه، ناحيه اي محروم وفاقد جاذبه هاي گردشگري به نظر آيد؛ اما واقعيت آن است که اين ناحيه داراي بهترين کرانه اقيانوسي کشور و معتدل ترين هواي جنوب کشور است. چابهار مهم است زيرا تنها بندر اقيانوسي کشور به حساب مي آيد و جاذبه هاي طبيعي آن در کشور و حتي در دنيا بي نظير هستند. چابهار خنک ترين بندر جنوبي کشور محسوب مي شود و به عنوان يکي از کريدورهاي مهم ارتباطي، دروازه ترانزيت شرق ايران شناخته شده است.
حال اين بهشت کمتر شناخته شده مي خواهد به مقصدي براي گردشگران تبديل شود تا آنها را با زيبايي هايش شيفته کند. به تازگي نيز مدير کل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان نيز خبر از تبديل چابهار به قطب گردشگري کشور داده است. به طور قطع اين بندر مي تواند با توجه به ظرفيت هاي اين منطقه بکر به مرکزي براي جذب گردشگر از نوع خارجي و داخلي تبديل شود.
عبدالرحيم کردي رئيس هیئت مديره و مديرعامل منطقه آزاد چابهار يکي از ظرفيت ها و پتانسيل هاي مهم چابهار را مناظر طبيعي بکر و دست نخورده به همراه ساحل اين منطقه عنوان کرد و گفت: «در سال‌هاي گذشته اين منطقه به دليل دشواري سفر به استان و نبود زيرساخت هاي مناسب، کمتر مورد توجه واقع شده بود، اما در سال‌هاي اخير با حضور گردشگران و پخش شدن عکس هاي مناظر طبيعي اين منطقه، مورد توجه قرار گرفته و با حضور گردشگر در اين منطقه روبه‌رو شده است.»
وي اضافه کرد: «اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به همراه سازمان منطقه آزاد چابهار، پرداختن به زيرساخت هاي گردشگري را در اولويت خود قرار داده اند. در اين راستا دو موضوع در دستور کار قرار گرفته است: اول اصلاح زيرساخت ها که امکان اقامت و ارائه خدمات به گردشگران را جزو اولويت ها قرار داده است. در اين راستا انعقاد قرارداد براي ساخت ۹ هتل در منطقه بسته شده است. مباحث مربوط به بوم گردي در نقاط مختلف به خصوص در روستاها نيز حمايت شده و تعداد زيادي از بوم گردي فعال شده است.»
مديرعامل منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: «ايجاد شرايط سهولت در سفر نيز دومين موضوعي بود که در اولويت قرار گرفت و وزارت ميراث فرهنگي بر اجراي آن نظارت دارد. يکي از تصميمات مهمي که در سفر اخير آقاي مونسان وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به اين منطقه گرفته شد، نقطه مهم و مورد توجه گردشگران که شامل روستاي تاريخي مرک، کوه هاي مريخي، منطقه آزاد و سواحل است به عنوان محور گردشگري طبيعي در نظر گرفته شد تا زيرساخت هاي گردشگران در اين منطقه تامين شود.»
وي با اشاره به اقدامات انجام گرفته در محور گردشگري طبيعي چابهار، افزود: «در روستاي مرک و منطقه کوه هاي مريخي هتل بوم گردي با مشارکت بخش خصوصي در حال ساخت است. آماده سازي مجموعه خدمات، هتل ها و امکانات تفريحي در منطقه آزاد چابهار برنامه ريزي شده تا امسال ميزباني خوبي را در اين منطقه براي گردشگران در ايام نوروز داشته باشيم.»
کردي با بيان اينکه چابهار از نظر استراتژيکي داراي موقعيت خاصي است، گفت: «اين منطقه تنها بندر اقيانوسي کشور است که با آب هاي آزاد ارتباط دارد و چون در محل تقاطع کريدورهاي اصلي حمل و نقلي قرار گرفته است، از نظر تجارت و ترانزيت مورد توجه صاحبان کالاست. درسال‌هاي اخير به دليل شرايط ويژه خليج فارس و سرمايه گذاري دولت که در راستاي عنايت مقام معظم رهبري به اين منطقه انجام شد، زيرساخت هاي لازم در اين منطقه فراهم شد.»
وي به حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي در منطقه چابهار اشاره کرد و افزود: «چابهار يکي از گزينه هاي جدي سرمايه گذاران با رويکرد بازارهاي منطقه اي است و به همين علت توانسته ايم در سال‌هاي اخير تعداد زيادي از سرمايه گذاران خارجي را جذب کنيم. قراردادهايي که در اين سه سال اخير به ثبت رسيده به لحاظ مبلغ سرمايه گذاري و تعداد پروژه ها، از مجموع قراردادها و سرمايه گذاري هاي يک دهه قبل بيشتر است و اين نشان دهنده توجه جدي به چابهار است.»
کردي اظهار کرد: «توسعه بندر شهيد بهشتي از ۵/۲ ميليون تن به ۸ ميليون تن رسيده اما فاز نهايي آن ۸۰ ميليون تن خواهد بود. راه آهن چابهار به زاهدان که به شبکه سراسري وصل مي شود نيز داراي پيشرفت خوبي بوده است. مجوز ساخت فرودگاه بين المللي زاهدان نيز صادر شده که مجري آن منطقه آزاد چابهار است. اين موارد جذابيت هاي چابهار را زياد مي کند. چابهار به دليل نزديکي به کشورهاي شرق آسيا و آسياي ميانه و پيوند با کشورهاي منطقه، سرمايه گذاري هاي انجام گرفته را قابل توجيه کرده است.»
*چابهار منطقه اي ژئوپولتيک و استراتژيک
منطقه چابهار مي تواند هدف بسياري از گردشگران باشد که به تدريج توانسته زيبايي هاي خود را به رخ بکشد و گردشگر داخلي و خارجي را به اين منطقه سوق دهد. محمد اکبر چاکرزهي معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با «رسالت» چابهار را مقصد جديدي براي گردشگري عنوان کرد و گفت: «روستاهاي هدف گردشگري از شرق چابهار تا غرب آن وجود دارد. ضمن اينکه بعضي از جاذبه هاي طبيعي اين منطقه در کشور و حتي در دنيا بي نظيرند و محرک خوبي براي توسعه گردشگري و ايجاد اشتغال در منطقه هستند. قلعه پرتغالي ها در روستاي تيس و ديگر آثار تاريخي نشان از قدمت اين روستا دارد، که جزو ديگر جاذبه هاي اين منطقه محسوب مي شوند.»
چاکرزهي با بيان اينکه مقدمات ايجاد تفريحات دريايي در چابهار فراهم مي شود، اضافه کرد: «نيازهاي گردشگراني که در طول سال به اين منطقه مي آيند در حال آماده سازي است. در محدوده منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه بين المللي و افزايش تعداد پروازها در افزايش رونق گردشگر نيز تأثيرگذار است که مراحل ايجاد آن آغاز شده است.»
وي ويژگي خاص چابهار را هواي مطبوع آن در نيمه اول سال عنوان کرد و افزود: «چابهار خنک ترين بندر جنوبي کشور است و تعطيلات نوروزي بيشتر زمان حضور گردشگر در اين منطقه محسوب مي‌شود. در نيمه دوم سال نيز که در بسياري از نقاط کشور برودت هوا و سرما وجود دارد، هواي معتدلي در اين منطقه وجود دارد و در اين ايام نيز شاهد حضور گردشگر و مسافر متعددي در اين منطقه هستيم.»
چاکرزهي با اشاره به شناسايي اين منطقه توسط توريست هاي داخلي و خارجي، افزود: «منطقه چابهار به عنوان منطقه اي ژئوپولتيک و استراتژيک مي تواند قطب گردشگري و ترانزيت محسوب شود. اين موارد باعث شده حضور بسياري از هموطنان و گردشگران خارجي در اين اواخر باشيم. چابهار به آّب هاي آزاد دسترسي دارد و در دوران دفاع مقدس نقش ويژه اي ايفا کرد و در شرايط فعلي تحريم ها به علت به وجود آمدن محدوديت ها، اين منطقه از تحريم ها مستثني بود.»
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري منطقه آزاد چابهار بيان کرد: «بخشي از محدوده چابهار در اختيار منطقه آزاد و بيشتر اين مناطق در حوزه اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و تلاش ما بر اين است که از همه جاذبه ها و ظرفيت هاي خدادادي اين منطقه بهره ببريم.»

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای لبخند چابهار به گردشگران بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.