فرار اشغالگران آمریکایی از عراق آغاز شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15326
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : 18 دی 1398 - 0:21 |
خشم ترامپ از افشای یک نامه محرمانه؛

فرار اشغالگران آمریکایی از عراق آغاز شد

 پارلمان عراق طرح خروج نيروهاي آمريکايي از اين کشور را به تصويب رساند که با واکنش دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا مواجه شد. وي در پي تصويب اين طرح، عراق را به اعمال تحريم و دريافت غرامت تهديد کرد.
فرار اشغالگران آمریکایی از عراق آغاز شد

‌|گروه بين‌الملل‌| 
 پارلمان عراق طرح خروج نيروهاي آمريکايي از اين کشور را به تصويب رساند که با واکنش دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا مواجه شد. وي در پي تصويب اين طرح، عراق را به اعمال تحريم و دريافت غرامت تهديد کرد.اکنون گفته مي‌شود «ويليام سيلي» فرماندهي نيروهاي مارينز آمريکا در نامه‌اي رسمي به «عبدالامير ثارالله» فرمانده عمليات مشترک عراق، اعلام کرده است که براي خروج نيروهايش از عراق آماده مي‌شود و روند خروجي امن را از اين کشور در پيش خواهد گرفت.
تلويزيون CNN به نقل از يک مقام کاخ سفيد گزارش داد که ترامپ به خاطر افشاي نامه خروج نظاميان آمريکايي از عراق بسيار خشمگين است.CNN بدون اشاره به اين مقام کاخ سفيد، اعلام کرد که خشم ترامپ به حدي بود که وي معاونان و دستيارانش را در اين خصوص بازخواست کرده و از آنان درباره اين موضوع توضيح خواسته است.افشاي سند خروج نظاميان آمريکايي از عراق موجب دستپاچگي مقام‌هاي واشنگتن شده است.
دوشنبه شب ابتدا خبرگزاري فرانسه سندي را منتشر کرد که نشان مي‌داد ائتلاف بين‌المللي ضد داعش به سرکردگي آمريکا به ارتش عراق اعلام کرد؛ با احترام به حاکميت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد، براي مقدمات جهت تغييرات پيشرو ظرف روزها و هفته‌هاي آينده، جابه جايي نيروهاي خود را آغاز مي‌کند .
به‌دنبال انتشار اين خبر، مارک اسپر وزير دفاع آمريکا با بيان اين‌که واشنگتن برنامه‌اي براي خروج نيروهايش از عراق ندارد، مدعي شد: نامه‌ منتشرشده در خصوص خروج نيروهاي آمريکايي  دقيق نیست.پس از آن، ژنرال جوزف دانفورد رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا با تأييد ضمني صحت سند منتشرشده از سوي رسانه‌ها مبني بر خروج نظاميان آمريکايي از عراق گفت: اين سند، پيش‌نويس امضا نشده‌ نامه‌اي بود که هدف آن هماهنگي بود و نبايد منتشر مي‌شد و به‌اشتباه به دست نيروهاي عراقي رسيد.
پس از آن‌يکي از سخنگويان وزارت دفاع عراق به افشاي اين سند واکنش نشان داد و گفت که تغييري در سياست آمريکا در خصوص حضور نظاميانش در عراق رخ نداده است و واشنگتن همچنان به رايزني با دولت بغداد در خصوص شکست داعش و حمايت از نيروهاي اطلاعاتي عراقي ادامه مي‌دهد.سند افشاي خروج نظاميان آمريکايي پس از آن روي‌ مي‌دهد که پارلمان عراق روز يک‌شنبه گذشته به خروج تمامي نيروهاي خارجي رأي داد و خواستار منع استفاده از حريم هوايي عراق توسط نيروهاي خارجي شد.
به‌دنبال اين اقدام،«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا تهديد کرد در صورت خروج نظاميان آمريکايي از عراق، تحريم‌هاي بسيار سختي را عليه بغداد اعمال خواهد کرد.برخي رسانه‌هاي عراقي همچنين اعلام کردند که «برهم صالح» رئيس‌جمهوري عراق فهرست تحريم‌هاي احتمالي آمريکا را از مقام‌هاي واشنگتن دريافت کرده است.روزنامه واشنگتن‌پست نيز به نقل از مقام‌هاي آگاه اعلام کرد که مقام‌هاي عالي‌رتبه دولت ترامپ، تدوين نسخه اوليه تحريم‌هاي احتمالي واشنگتن عليه عراق را آغاز کرده‌اند.يک نامزد حزب دموکرات انتخابات رياست جمهوري سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) آمريکا که عضو کنوني مجلس نمايندگان اين کشور است و سابقه عضويت در ارتش آمريکا در جنگ دولت «جورج بوش» عليه عراق را دارد، ضمن هشدار جدي درباره احتمال جنگ بين واشنگتن و تهران، درباره تبعات منطقه‌اي ترور فرمانده شهيد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و احتمال کشته شدن نظاميان آمريکايي در منطقه غرب آسيا به‌شدت ابراز نگراني کرده است.
«تولسي گابارد» نماينده مردم ايالت هاوايي در مجلس نمايندگان آمريکا و نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهوري آمريکا با انتشار يک فيلم، درباره احتمال جنگ اين کشور با ايران به‌شدت ابراز نگراني کرد؛ جنگي که به گفته او اگر محقق شود، جنگ‌هاي قبلي آمريکا در افغانستان و عراق در مقام مقايسه با آن، چيزي شبيه به رفتن به گردش مي‌شوند.اين عضو کنگره آمريکا که در حال انجام فعاليت‌هاي انتخاباتي در سراسر آمريکاست، در اين فيلم به‌شدت مواضع رئيس‌جمهور و وزير خارجه کنوني آمريکا در توجيه عمليات ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني را رد کرده است.
گابارد در اين فيلم گفت: «سلام به همگي. ما در نيوهمپشاير هستيم. فقط در اين‌جا مي‌خواهم   درباره يک موضوع مهم در رابطه با اتفاق‌هايي که در خصوص ايران دارد مي‌افتد، صحبت کنم. مايک پمپئو وزير خارجه پشت سر هم مي‌گويد که در نتيجه اقدام گستاخانه که رئيس‌جمهور ترامپ اتخاذ کرد، جهان يک مکان امن‌تر شده است اما اين‌طور نيست و در واقع بايد گفت که به طرق بي شماري عمليات کشتن سردار سليماني  منافع و امنيت ملي ما را تضعيف مي‌کند.
وي با هشدار درباره تبعات جنگ احتمالي آمريکا و ايران در نتيجه انتقام‌جويي ترور فرمانده شهيد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، خروج فوري نظاميان آمريکايي از عراق و سوريه را خواستار شد.
«پل پيلار» عضو ارشد انديشکده «بنياد کوئينسي براي حکمراني مسئولانه» که دفتر آن در پايتخت آمريکاست نيز در يک يادداشت به‌شدت از اقدام دولت دونالد ترامپ در ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انتقاد کرده و درباره تبعات آن براي آمريکايي‌ها هشدار داده است.او در ابتداي يادداشت مي‌نويسد: «ترور قاسم سليماني و استدلال‌هايي که براي اين کشتن مطرح شده، نمايانگر يک نزديک‌بيني و کوته‌نظري ناگوار  است.»
به نظر اين تحليلگر آمريکايي، «هيچ مدرکي وجود ندارد که نشان بدهد دستور رئيس‌جمهور ترامپ براي اين ترور با هيچ راهنمايي‌اي در خصوص عواقب ناگوار اين کار از قبيل تلافي حتمي ايران همراه شده باشد. ادعاهاي دولت  ترامپ  درباره اين‌که اکنون آمريکايي‌ها امن‌تر شده‌اند- توسط دستورالعمل‌هاي خود دولت در خصوص لزوم اعمال محدوديت در سفرهاي خارجي  اتباع آمريکا – و ديگر اعتراف‌هاي تلويحي اين دولت، نقض شده است و اين‌ها کاملا گويا هستند که آمريکايي‌ها اکنون به نسبت يک هفته قبل، از امنيت کمتري برخوردار هستند.»
 پيلار ادامه داد: «اين حرف‌ها که هدف از ترور  سردار سليماني  انجام اقدام پيشگيرانه در برابر يک حمله قريب‌الوقوع ايران بود، دروغ از آب درآمدند چرا که نشانه‌هاي فراواني وجود دارند مبني بر اين‌که به‌منظور انجام چنين عملياتي مدت‌ها تدارک ديده شده بود و همچنين دولت  ترامپ هيچ مدرکي درباره اين‌که ايران درصدد انجام يک حمله بوده، منتشر نکرده است.»

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای فرار اشغالگران آمریکایی از عراق آغاز شد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.