سیستان، کانون بحران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15947
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 28 دی 1398 - 23:09 |
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده پس از سفر رئیس‌جمهور به سیستان‌و‌بلوچستان؛

سیستان، کانون بحران

رئيس‌جمهور روز گذشته به‌منظور بازديد از مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان در رأس هيئتي از طريق فرودگاه کنارک وارد اين استان شد.
سیستان، کانون بحران

‌|گروه اجتماعي‌|
رئيس‌جمهور روز گذشته به‌منظور بازديد از مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان در رأس هيئتي از طريق فرودگاه کنارک وارد اين استان شد.
حجت‌الاسلام حسن روحاني، در اولين مرحله از برنامه‌هاي خود از منطقه «اورکي» بخش دشتياري شهرستان چابهار به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين کانون‌هاي بحران سيل بلوچستان بازديد کرد. 
بررسي مسيرهاي سيلاب و حوزه تخريب راه‌ها، ابنيه، بخش کشاورزي و همچنين سدهاي منطقه از اهداف بازديد هوايي رئيس‌جمهور از مناطق سيل‌زده بود تا در جلسه ستاد پيشگيري، هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران سيستان و بلوچستان در مورد آن‌ها تصميم‌گيري شود.
رئيس‌جمهور پس از بازديد از مناطق سيل‌زده استان سيستان و بلوچستان و شهرستان چابهار، با حضور در ميان مردم روستاي «کلاني» از توابع بخش دشتياري شهرستان چابهار با تأکيد بر اينکه روند تکميل طرح‌هاي توسعه‌اي سيستان و بلوچستان تسريع مي‌شود، گفت: در کنار مردم مناطق سيل‌زده استان سيستان و بلوچستان هستيم و مشکلات آنان را حل خواهيم کرد. مطمئن باشيد دولت و همه ما در کنار شما هستيم، مشکلات شما را حل خواهيم کرد و شما را فراموش نمي‌کنيم.
وي با بيان اينکه خوشحالم که   به همراه جمعي از وزيران و مسئولان در خدمت شما هستيم، گفت: شما مرزبانان عزيز کشور ايران هستيد که در يک روستا کنار مرز کشور دوست، پاکستان قرار گرفته‌ايد و   به‌خاطر سيل‌زدگي دچار مشکل شده‌ايد.
رئيس‌جمهور گفت: باران به‌عنوان رحمت الهي هم نعمت بزرگي است و هم برخي اوقات مشکلاتي به‌وجود مي‌آورد، متأسفانه در باران اخير مشکلاتي براي مردم منطقه پيش آمده، خانه‌ها را آب گرفته و راه‌هاي ارتباطي و مسيرهاي رفت و آمدهاي مردم دچار مشکل شده و اموال آن‌ها از بين رفته است.
حجت‌الاسلام روحاني با اشاره به اينکه بازسازي ويراني‌ها و درمان مصدومان احتمالي و جبران خسارت‌ها، اقدامات فوري است که بايد انجام گيرد، تأکيد کرد: خوشبختانه سازمان هواشناسي قبل از آغاز بارش‌ها پيش‌بيني کرده و هشدار و اخطار لازم را داده بود که اين بسيار مهم است و موجب شده که ما خسارت جاني در اين سيل نداشته باشيم و خسارت‌هاي مالي نيز قابل جبران است.
وي بيان کرد: چنين حادثه‌اي باعث مي‌شود که بسياري از طرح‌ها و پروژه‌هايي که بايد در استان انجام شود با جديت و تلاش بيشتري پيگيري شود، در مسير بازديد از مناطق سيل‌زده؛ وزيران راه، نيرو و کشور توضيح دادند که در اين منطقه نياز به ساخت پل‌هايي است و جاده‌هاي ويران شده بايد ترميم و بازسازي شود که اين اقدامات با جديت پيگيري خواهد شد.
حجت‌الاسلام روحاني با اشاره به گزارش وزير نيرو در مسير بازديد در اين مناطق، گفت: خوشبختانه برق روستاها وصل شده و البته مردم روستاهاي سيل‌زده همچنان با مشکلاتي مواجه هستند که رسيدگي و رفع خواهد شد.
وي تأکيد کرد: همه مسائل و مشکلات مردم سيل‌زده را بررسي و رفع خواهيم کرد و همه در کنار هم براي رفع مشکلات تلاش مي‌کنيم و در شادي و غم در کنار هم هستيم و مردم وقتي از وقوع سيل در استان سيستان و بلوچستان مطلع شدند، همه بسيج شدند از سپاه و ارتش و امدادگران و بسيج و همه مردم براي کمک به صحنه آمدند.
روحاني تأکيد کرد: استان سيستان و بلوچستان سال‌هاست که سختي و رنج کشيده و بايد اين سختي‌ها جبران شود. کارهاي خوبي براي توسعه استان شده و من ۲۵ سال پيش که همراه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي افتتاح سد پيشين به اين منطقه آمدم، امروز سدهاي ديگري هم در استان ساخته شده است و به گفته استاندار يکي از اين سدها ۸۵ درصد پيشرفت داشته است.
رئيس‌جمهور عنوان کرد: اين حادثه باعث مي‌شود، تکميل بسياري از طرح‌هاي توسعه استان سيستان و بلوچستان تسريع شود، درست است که سيل مشکل ايجاد کرده، اما در آينده براي اين استان منشأ خير خواهد شد.
*بازسازي ۱۴ هزار منزل مسکوني شهري و روستايي
حجت‌الاسلام روحاني، سپس در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران سيستان و بلوچستان در چابهار  با اشاره به ابلاغ دستور بازسازي منازل آسيب‌ديده از سيلاب اخير در سيستان و بلوچستان تصريح کرد: ۱۴ هزار منزل مسکوني شهري و روستايي توسط بنياد مسکن در سيستان و بلوچستان بازسازي مي‌شود.
وي تأکيد کرد: خوشبختانه در حال حاضر برق روستاها وصل شده و آب اکثر روستاها هم وصل شده است اما همچنان مردم اين روستاهاي سيل‌زده با مشکلاتي مواجه هستند که رسيدگي و رفع خواهد شد، اما اين هماهنگي جاي خوشحالي و تقدير دارد. 
وي با اعلام اينکه اگر سدها در سيستان و بلوچستان نمي‌بود قطعا تلفات و خسارت‌هاي بسيار زيادي را در سيل اخير شاهد بوديم، اظهار کرد: بايد سدهاي نيمه‌تمام در اين استان تکميل شود، ۲۸۰ ميليون مترمکعب از آب دريا براي رفع مشکلات آب مردم جنوب استان استفاده خواهد شد.
وي ضمن قدرداني از نيروهاي مسلح ارتش، سپاه، بسيج و نيروي انتظامي، از وحدت و همدلي علما و روحانيون و مسئولان شيعه و سني در مديريت سيل و خدمات‌رساني و امدادرساني به مردم نيز تشکر کرد.
روحاني گفت: سيستان و بلوچستان يک استان استراتژيک براي کشور است، اتصال شمال و جنوب منطقه را از طريق چابهار مي‌توانيم عملياتي کنيم، بندر چابهار يکي از مهم‌ترين بنادر کشور در آينده خواهد بود که در حوزه ترانزيت نقش بسزايي در اقتصاد کشور خواهد داشت.
رئيس‌جمهور بيان کرد: گازرساني در اين استان يکي از اقدامات بسيار خوب دولت يازدهم بود، راه‌آهن نيز بسيار مهم است که از چابهار به زاهدان برسد، به وزير راه تأکيد کرديم تا با تأمين اعتبار حداقل بخشي از اين پروژه را در اين دولت افتتاح کنيم.
روحاني گفت: در يک استان سيستان و بلوچستان ۸ هزار ميليارد تومان طرح آب و برق در حال انجام است، امسال ۳۱ هزار ميليارد تومان طرح آب و برق را در کشور افتتاح مي‌کنيم.
وي در خاتمه عنوان کرد: سيستان و بلوچستان براي ما يک استان مرزي و حساس است، کمک‌رساني‌ها در روستاها بسيار خوب بود و مردم هم رضايت داشتند.
اما آخرين بررسي‌ها گوياي آن است که باگذشت حدود يک هفته از وقوع سيل در جنوب استان سيستان و بلوچستان، کمک‌هاي امدادي و توزيع اقلام موردنياز همچنان ادامه دارد. 
*توزيع ۱۴۷ تن کمک‌هاي امدادي
عباسعلي ارجمندي، مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۱۴۷ تن کمک‌هاي امدادي شامل مواد غذايي، پتو، بخاري و پک‌هاي بهداشتي در مناطق سيل‌زده اين استان توزيع شده اما هنوز مواد غذايي، پتو، بخاري و آب آشاميدني از مهم‌ترين نيازهاي مردم سيل‌زده سيستان و بلوچستان است. 
مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان با اشاره به فعاليت ۵۵۰ تيم عمليات راهداري و امدادي در سطح استان تصريح کرد: فعاليت اين تيم‌هاي عملياتي همچنان در منطقه ادامه دارد.
وي افزود: تعداد سه موکب هم توسط ستاد عتبات عاليات استان در منطقه فعال شده‌اند و روزانه ۳۰ هزار پرس غذا را طبخ و بين سيل‌زدگان توزيع مي‌کنند همچنين تيم‌هاي پزشکي اين ستاد هم در شهرستان دلگان به ويزيت سيل‌زدگان مشغول هستند.
ارجمندي با اشاره به اينکه تمامي راه‌ها و محورهاي اصلي در مناطق سيل‌زده بازگشايي شده است، افزود: پراکندگي جمعيت روستاها امدادرساني را در منطقه دشوار کرده است و راه ارتباطي ۳۳ روستا که در محورهاي فرعي قرار دارند، همچنان مسدود است.
وي تصريح کرد: راه‌اندازي ۴ بيمارستان صحرايي سپاه، حضور ۱۰ تيم پزشکي سپاه و حضور نيروهاي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان از جمله ديگر اقدامات انجام شده است.
*کمک به ۳۰ هزار مددجوي کميته امداد
سيدمهدي عبادي، مديرکل کميته امداد امام خميني (ره) استان سيستان و بلوچستان با بيان اينکه در سراسر اين استان بيش از ۱۶۰ هزار خانواده تحت پوشش کميته امداد هستند که۳۰ هزار مددجوي کميته امداد درگير سيل در اين استان شده‌اند، گفت: دو نوبت مستمري مازاد به خانواده مددجويان کميته امداد پرداخت خواهد شد، يک نوبت از اين مستمري مازاد که تأمين اعتبار شده است تا چند روز آينده و نوبت دوم مستمري مازاد نيز ماه آينده همراه با مستمري کميته امداد به مددجويان پرداخت خواهد شد.وي در پاسخ به اين سؤال که آيا با توجه به وقوع سيل احتمال افزايش مددجويان کميته امداد وجود دارد؟ گفت: با توجه به وقوع سيل، ما احتمال مي‌دهيم که تعدادي خانواده نيز در آينده به جمع مددجويان کميته امداد اضافه شوند، ما نيز آمادگي اين موضوع را داريم و در اين زمينه مشکلي وجود ندارد.
عبادي درباره بازسازي و نوسازي منازل مددجويان کميته امداد گفت: اعتبار بازسازي و نوسازي افرادي که در سيل خسارت‌ديده‌اند به بنياد مسکن واگذار شده است. ما نيز به دوستان در بنياد مسکن کمک خواهيم کرد و پس از اينکه برآورد خسارت انجام شود جلساتي نيز در اين خصوص با بنياد مسکن برگزار مي‌کنيم و همه تسهيلاتي که به ساير افراد پرداخت خواهد شد به مددجويان ما نيز پرداخت خواهد شد. 
*۳۲ واحد آموزشي غيرقابل استفاده
حميدرضا رخشاني، مدير کل آموزش‌وپرورش استان سيستان و بلوچستان درباره وضعيت مدارس سيل‌زده اين استان گفت:‌ در حال حاضر تعداد ۳۲ واحد آموزشي در اين استان غيرقابل استفاده هستند. برخي مدارس آبگرفتگي داشتند که هنوز به آن‌ها رسيدگي نشده و دانش‌آموزان آن‌ها در چادر کلاس‌هاي درس را مي‌گذرانند. همچنين تعداد سرويس بهداشتي، سپتيک تأسيسات لوله‌کشي و برق تعداد ۳۱۲ واحد آموزشي تخريب شدند.
وي درباره آسيب‌هايي که به تجهيزات مدارس وارد شده است، اضافه کرد: تخريب عايق سقف ۵۶ واحد آموزشي، خسارت ۳۴۴ واحد آموزشي به شکل کلي و جزئي، تخريب ۱۳۹۰ دستگاه ميز و نيمکت، تخريب ۲۳۸۰ صندلي دسته‌دار از جمله خسارت‌هاي وارد شده است.  لازم به ذکر است که ۹۵ دستگاه کانکس براي کلاس‌هاي غيرقابل استفاده و تعدادي  لوازم‌التحرير براي تمام دانش‌آموزان شهرستان‌هاي دشتياري، کنارک، بنت، زرآباد، فنوج و نيکشهر ارسال شده است.رخشاني با بيان وضع نامساعد کنارک، زرآباد و دشتياري گفت:‌ شرايط در اين سه منطقه بسيار نامساعد است. وضعيت خاک کنارک، زرآباد و دشتياري به شکلي است که حتي آب در خاک نفوذ نمي‌کند. همچنين به علت شرايط هوايي استان، آب‌هاي جمع‌شده تبخير نمي‌شود از اين‌رو زمان زيادي مي‌برد تا آبگرفتگي‌ها جمع‌آوري شوند.مديرکل 
آموزش و  پرورش استان سيستان بلوچستان در پاسخ به اين سؤال که وضعيت مدارس کپري به چه صورتي است؟ گفت: در مناطقي که سيل شديد بوده نه‌تنها کپرهاي کلاس درس بلکه همه کپرها خراب شده است.  

نویسنده : گروه اجتماعی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای سیستان، کانون بحران بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.