سیاست‌ورزی خردمندانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11593
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 08 آبان 1398 - 9:03 |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با آیات عظام ممدوحی و کعبی جایگاه سیاسی امام رضا(ع) را بررسی می‌کند؛

سیاست‌ورزی خردمندانه

جايگاه سياسي حضرت امام رضا عليه‌السلام در دوراني که خفقان حکومت عباسيان در جهان اسلام زبانزد خاص و عام بود فرصتي مغتنم را فراهم کرد تا جهان شيعه با استفاده از هدايت‌هاي ايشان بتواند ضمن حفظ داشته‌هاي خود، ذخيره مطمئني از سيره نبوي و ائمه معصومين را براي نسل‌هاي ديگر از خود برجاي بگذارد.
سیاست‌ورزی خردمندانه

| حسن شجاعي|

جايگاه سياسي حضرت امام رضا عليه‌السلام در دوراني که خفقان حکومت عباسيان در جهان اسلام زبانزد خاص و عام بود فرصتي مغتنم را فراهم کرد تا جهان شيعه با استفاده از هدايت‌هاي ايشان بتواند ضمن حفظ داشته‌هاي خود، ذخيره مطمئني از سيره نبوي و ائمه معصومين را براي نسل‌هاي ديگر از خود برجاي بگذارد.
حيله مأمون عباسي براي سپردن مسند ولايتعهدي خود به امام رضا عليه السلام به منظور توجيه اقدامات و برنامه هاي سياسي و فرهنگي خود، با مديريت و نقش پررنگ امام در روشنگري و برملا نمودن سياست هاي دستگاه خلافت بي نتيجه ماند و آنچه امروز از اين سياست ورزي امام رضا عليه السلام مي تواند نقشه راه ما باشد، توجه به دسيسه هاي دشمنان در قالب معرفي اسلام دروغين و بهره مندي از آن براي رسيدن به مطامع خود است که در اين عصر به وفور يافت مي شود.
براي آشنايي با اين سيره امام رضا عليه السلام، «رسالت» گفت و گويي با دو تن از روحانيون برجسته کشورمان صورت داده که در ادامه مي خوانيد.
حجت الاسلام و المسلمين عباس کعبي نسب، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در ابتدا با اشاره به اينکه جايگاه امام رضا عليه السلام ، در منصب امامت امت اسلامي و رهبري مسلمين بوده خاطرنشان کرد: اجبار در قبول ولايتعهدي مأمون عباسي هيچ‌گاه مانعي براي منصب امامت ايشان نبود و حضرت با رهبري الهي خود براي مردم جايگاه و اهميت اين موضوع را روشن کرده بودند.
وي ادامه داد: امام رضا عليه السلام در يکي از سخنراني‌هاي خود رهبري جامعه اسلامي را زمام دين و نظام بخش جايگاه امت اسلامي تبيين فرمودند و اصلاح جامعه را در گروي ايفاي نقش امام و رهبري تبيين کردند. به عقيده ايشان تمامي اهداف اسلام در مسير تعالي بشر و نيز برقراري عدالت اجتماعي و نيز انسجام و توانمند سازي آن در گرو داشتن امامت و رهبري ميسر خواهد شد و در اين صورت است که مي‌توان بر پيروزي بر دشمنان اميدوار بود.
حجت الاسلام و المسلمين عباس کعبي نسب در ادامه با اشاره به اينکه منظومه فکري امام رضا عليه السلام بر مبناي هدايت و رهبري جامعه با بهره مندي از سيره
ائمه معصومين استوار است خاطرنشان کرد: امروز خلأ بزرگ جهان اسلام که ريشه در تمامي مشکلات بشريت دارد بي توجهي به سيره و عمل معصومين عليهماسلام است و بر همين اساس نظام سلطه دست به جنايات فراواني عليه بشريت مي زند. اما اين ظلم پايدار نخواهد ماند و زماني که حضرت قائم عج الله تعالي فرجه الشريف در قامت رهبري الهي جهاني ظهور کند آنگاه صلح و عدالت بر جهان حاکم خواهد شد و مشکلات بشريت حل مي شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري، جمهوري اسلامي ايران را پرتويي از ولايت غدير و امامت مدنظر امام رضا عليه السلام دانست و تصريح کرد: اين حکومت اسلامي در عصر غيبت شکل گرفت تا بستر ساز تحقق حاکميت اسلام در جهان معاصر بر مبناي امامت الهي باشد. به عقيده من تمدن سازي بر پايه امامت الهي و آماده سازي آن براي ظهور دولت کريمه امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف از آموزه هاي سياسي امام رضا عليه السلام است که در زمان ولايتعهدي خود آن را بنا نهاد و امروز فرصت مغتنمي است تا از آن براي فراهم نمودن زمينه هاي ظهور قائم آل محمد صلي الله عليه و آله استفاده شود.
* بايد از سيره سياسي امام رضا عليه السلام بهره ببريم
آيت الله حسن ممدوحي نماينده دوره چهارم مردم کرمانشاه درمجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در گفت و گو با «رسالت» دوران امامت حضرت امام رضا عليه السلام را پيچ تاريخي مهمي در دوران زعامت ايشان دانست و خاطرنشان کرد: مأمون عباسي فردي زيرک بود و با برپايي جلسات علمي و ايجاد اختلاف در عقايد و اعتقادات مردم اهداف و برنامه هاي خود را براي خاموش کردن خورشيد امامت و ولايت به کار بسته بود اما، امام رضا عليه السلام با نگاه روشن بينانه خود اين نقشه را عقيم کرد و با برطرف کردن اختلافات فرهنگي و نزديکي قلوب نقشه مأمون را نقش برآب ساخت.آيت الله ممدوحي با اشاره به اينکه غير از امام معصوم کسي قادر به مديريت اين فضا و سياست مکارانه حاکم زمان نبود تأکيد کرد: اين روش و مرام امام موجب شد تا مأمون چاره اي جز شهادت ايشان نداشته باشد و در نهايت با حيله و مکر امام رئوف ما را به شهادت رساند.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه استفاده از سيره آن امام همام را در زمان حاضر يکي ازمهمترين روش ها براي مقابله با سياست هاي استعماري جهان غرب عنوان کرد و افزود: امروز با استعانت از ذات باريتعالي و بهره مندي از منويات مقام معظم رهبري که بهترين مسير را براي شکوفايي اسلام ناب محمدي براي ما ترسيم کرده اند بايد از فرصت تدابير و سياست ورزي امام رضا عليه السلام استفاده کنيم تا ضمن عبور از اين فضاي غبارآلود که به واسطه جهان کفار بوجود آمده جهان را براي مديريت متعالي آن به منجي عالم بشريت حضرت قائم عج الله تعالي فرجه الشريف بسپاريم.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای سیاست‌ورزی خردمندانه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.