ساخت کانکس با ساندویچ پانل + قیمت پانل سقف و دیوار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81281
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ |

ساخت کانکس با ساندویچ پانل + قیمت پانل سقف و دیوار

کانکس نوعی سازه پیش‌ساخته است؛ عموما به صورت یک چهار دیواری به علاوه یک سقف که ممکن است این سقف به صورت صاف یا شیروانی باشد. هر کانکس بسته به نوع کاربری آن‌ ممکن است علاوه بر درب ورود و خروج، یک یا چند پنجره نیز داشته باشد. در گذشته کانکس‌ها بیشتر به عنوان دکه […]

ساخت کانکس با ساندویچ پانل + قیمت پانل سقف و دیوار

کانکس نوعی سازه پیش‌ساخته است؛ عموما به صورت یک چهار دیواری به علاوه یک سقف که ممکن است این سقف به صورت صاف یا شیروانی باشد. هر کانکس بسته به نوع کاربری آن‌ ممکن است علاوه بر درب ورود و خروج، یک یا چند پنجره نیز داشته باشد.

در گذشته کانکس‌ها بیشتر به عنوان دکه یا کیوسک مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما امروزه تقریبا هر بنایی را می‌توان با استفاده از آن‌ها ساخت. دیواره‌ها و سقف کانکس‌ها معمولا از جنس ورق فلزی است که روی یک چارچوب فلزی مستحکم سوار می‌شود. از جمله رایج‌ترین مصالح برای ساخت انواع کانکس‌ها، ساندویچ پانل است که با توجه به ویژگی‌های متنوعی که دارد در ساخت انواع کانکس‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

کانکس ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یکی از بهترین ساخته‌های دست بشر در سال‌های اخیر است؛ دیواری پیش‌ساخته که جایگزین مصالحی مانند سنگ و بتن شده است. این جایگزینی به دلیل مزیت‌هایی است که این سازه توانسته ایجاد کند. یکی از این مزایا به شکل طراحی آن بر می‌گردد.

ساندویچ پانل از سه لایه مختلف تشکیل شده است: دو لایه بیرونی از جنس ورق فولاد، آلوزینک یا ورق گالوانیزه و یک لایه عایق که در بین دو لایه بیرونی قرار می‌گیرد. لایه عایق عموما از جنس پلی ‌استایرن، پلی ‌یورتان، پشم‌ شیشه یا پشم ‌سنگ است که با توجه به کاربری‌های مختلف از عایق‌های متفاوت برای ساخت آن استفاده می‌شود.  برای آشنایی کامل با ورق ساندویچ پانل و خرید و سفارش انواع ورق های پانل و همینطور اطلاع از قیمت ساندویچ پانل با شماره های شرکت آریا بارون تماس بگیرید.

​عوامل مؤثر بر کیفیت ساندویچ پانل

به طور کلی ظهور ساندویچ پانل‌ها کمک زیادی به صنعت ساختمان‌سازی کرده است و امروزه سازه‌های زیادی با استفاده از این محصول ساخته می‌شوند. یکی از همین سازه‌ها کانکس نام دارد. ساخت و ساز کانکس‌ها به دلیل نیاز بازار رو به افزایش است؛ بنابراین لازم است تا این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

کاربرد ساندویچ پانل

پنل‌های ساندویچی که به دو شکل کلی سقفی و دیواری طراحی و تولید می‌شوند، کاربردهای زیادی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساخت خانه‌های مسکونی، سردخانه‌ها و همچنین ساخت کانکس‌ها و کانتینرهای بزرگ و کوچک برای اهداف مختلف اشاره کرد.

هم اکنون از ساندویچ پنل (پانل) پیش ساخته برای پوشش سقف و دیوار ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، سالن‌های صنعتی، سردخانه‌ها، کلین روم‌ها، آشیانه هواپیما‌ها، سوله‌های کشاورزی، سالن‌های ورزشی، انبار سیلو‌ها، گاوداری‌ها، مرغداری‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

در بعضی از این سازه‌ها از هر دو نوع ساندویچ پانل‌، یعنی پنل سقفی و دیواری استفاده می‌شود که این مساله به نیاز سازنده و همچنین ویژگی‌های مورد نظر در سازه بستگی دارد. به عنوان مثال، برای ساخت یخچال و سردخانه نیاز است که سقف و هم دیواره‌ها از خاصیت عایق بودن در مقابل انتقال حرارت برخوردار باشند. در نتیجه کل سازه اعم از دیواره‌ها، کف، طبقات و سقف از ساندویچ پانل و با استفاده از لایه عایقی مناسب ساخته می‌شود.

قابلیت‌های کانکس ساندویچ پانل

یکی از کاربردهای اصلی ساندویچ پانل‌ها، استفاده از آن‌ها در ساخت کانکس و کانتینر است. کانکس عبارت است از یک یا چند اتاقک پیش‌ساخته متصل به هم که دارای وزن نسبتا پایینی است. مهم‌ترین خصوصیت کانکس، قابل حمل بودن آن است و از این رو از آن‌ها به عنوان خانه‌های موقت، دفاتر سیار و دیگر کاربری‌های مشابه استفاده می‌شود.

جابه‌جایی قابلیتی است که به ما اجازه می‌دهد کانکس مورد نظر را به مکان‌های دلخواه منتقل کنیم؛ حتی در مکان‌هایی که امکان ساخت و ساز در آن‌ها دشوار و گاهی اوقات غیرممکن است. کانکس‌ها به طور کلی در دو نوع ثابت و چرخدار و در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند.

کاربردهای کانکس‌های ساندویچ پانلی

امروزه به علت سهولت در جابه‌جایی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و استحکام بسیار بالا در مقابل وزن کم، کانکس‌ها بسیار پر استفاده هستند و در مکان‌های مختلف با کاربری‌های متنوع از آن‌ها بهره‌گیری می‌شود. بر همین اساس کانکس‌ها برای کاربردهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کانکس‌های مسکونی، کانکس‌های فروشگاهی، کانکس‌های کارگاهی، کانکس‌هایی برای استفاده به عنوان کلاس درس و موارد مشابه دیگر اشاره کرد.

همچنین از بعضی از این کانکس‌ها که دارای طراحی زیبایی هستند می‌توان به عنوان دفاتر اداری، کلبه‌های کوچک مسکونی و همچنین واحدهای خانه باغی استفاده کرد. اخیرا کاربرد کانکس ساندویچ پانل در خیابان‌ها برای زیباسازی شهر رواج پیدا کرده است که یکی از نمونه‌های آن دایر کردن کافی‌شاپ‌های سیار در این کانکس‌ها است.

یکی دیگر از کاربردها استفاده از کانکس ساندویچ پانلی برای اتاقک‌های نگهبانی و حراست است. این مورد را می‌توان در کوچه‌ها و خیابان‌ها به کرات مشاهده کرد. زمانی که امکان ساخت یک اتاق بتنی یا سیمانی در ورودی کوچه یا خیابان امکان‌پذیر نباشد یا حتی در صورت امکان‌پذیر بودن، ساخت آن با دردسر و هزینه همراه باشد می‌توان با خرید و جایگذاری یک کانکس ساندویچ پانلی مشکل را حل کرد. این کانکس به یک اتاقک ساده تبدیل خواهد شد که فرد نگهبان می‌تواند در آن به امورات خود بپردازد. اتاقک‌های نگهبانی در خیابان‌ها، کارخانه‌ها، سازه‌های نیمه‌کاره، معادن، سازه‌های در حال احداث و پروژه‌های ساخت و ساز بسیار استفاده می‌شوند.

کانکس‌های ساندویچ پانل به دلیل برخورداری از لایه عایق از موادی نظیر پلی استایرن، پلی یورتان و پشم شیشه، گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان واحدهای کوچک مسکونی به شمار می‌روند. به همین دلیل در مواقع مدیریت بحران مانند وقوع سیل و زلزله می‌توان از این خانه‌های ساندویچ پانلی برای امرار معاش و گذران زندگی استفاده کرد و از آن‌ها برای کمک به مردم آسیب‌دیده بهره برد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کانکس‌های ساندویچ پانلی استفاده از آن‌ها در کارگاه‌های ساختمانی است. دیواره و سقف این کانکس‌ها از ساندویچ پانلی با قابلیت عایق‌بندی در مقابل سرما و گرما شکل گرفته است و همین مساله باعث می‌شود این کانکس‌ها به بهترین گزینه برای استفاده در آب و هوای بسیار سرد یا گرم بدل شوند. دیواره‌ها و سقف این سازه‌ها همچون دیواره یخچال عمل می‌کنند و کمترین گرما و سرما را از خود عبور می‌دهند.

سازه کانکس ساندویچ پانلی با کاربری خانه ویلایی یکی از انواع محبوب کانکس‌ها است که طراحی بسیار زیبایی دارد و از آن‌ بیشتر در باغ‌ها و مزارع استفاده می‌شود. این کانکس‌ها دارای سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و اتاق خواب هستند و بنا به سفارش مشتری، در مساحت‌های ۳۰ متر مربع تا ۲۰۰ متر مربعی ساخته و عرضه می‌شوند.

همان طور که گفته شد کانکس‌های ساندویچ پانل به دلیل خصوصیت عایق بودن در مقابل گرما و سرما و ویژگی‌های خاصی که دارند، برای کاربرد‌های مختلفی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند که در این جا به موارد پر استفاده آن‌ها اشاره کردیم. در ادامه این مسئله را بیشتر شرح خواهیم داد.

انواع کانکس‌های ساندویچ پانلی

در این قسمت قصد داریم به معرفی انواع کانکس ساندویچ پانلی بپردازیم. این موارد شامل کانکس مسکونی، کارگاهی، خدمات شهری و اداری است.

انواع کانکس

کانکس مسکونی

این سازه اغلب به شکل واحدهای مسکونی ویلایی ساخته شده و امکانات رفاهی اولیه نظیر سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب و آشپزخانه را در خود جای داده است. همچنین با توجه به طرح و نیز متراژ این کانکس‌ها، امکانات تکمیلی دیگری نظیر اتاق خواب‌های بیشتر، اتاق غذاخوری و همچنین کمد دیواری نیز در آن‌ها تعبیه می‌شود. این کانکس‌ها به دلیل قابلیت جابه‌جایی بین مکان‌های مختلف به گزینه‌ای مناسب جهت استفاده به عنوان خانه باغ تبدیل شده است.

کانکس ساندویچ پانل کارگاهی

نوع رایجی از ساندویچ پانل‌های مسکونی، نوع کارگاهی آن است که بیشتر در محل کارگاه‌های ساختمانی، پروژه‌های عمرانی شهری و جاده‌ای و همچنین پروژه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده استفاده این کانکس‌ها در این کاربری، اسکان کارفرمایان، کارگران و استفاده به عنوان انبار برای مصالح و مواد مختلف است.

خاصیت عایق بودن در برابر گرما و سرما یکی از اصلی‌ترین دلایل برای استفاده از ساندویچ پانل برای ساخت کانکس‌های کارگاهی است زیرا عموما کارگاه‌های ساختمانی یا عمرانی در شرایط آب و هوایی مختلف به کار خود ادامه می‌دهند و نیاز است کارگران و مهندسان مربوطه همیشه در کنار پروژه و در دسترس باشند.

کانکس‌های کارگاهی پیچیدگی‌های کانکس‌های مسکونی و ویلایی را ندارند و بر خلاف سازه‌های ویلایی که دارای زیبایی و ظرافت در طراحی هستند این مدل‌ها ساده بوده و طراحی عادی دارند. این کانکس‌ها اغلب به شکل یک اتاق بزرگ با حداقل طراحی ظریف هستند که هدف اصلی از ساخت آن‌ها به این شکل، تنها اسکان نیروهای کارگاهی است. بدیهی است که به دلیل عدم برخورداری از ظرافت‌های یاد شده در کانکس‌های کارگاهی، قیمت تمام شده ساخت این سازه‌ها نیز در مقایسه با کانکس‌های مسکونی بسیار پایین‌تر است.

کانکس‌های خدماتی شهری

این نوع کانکس‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان توسط ادارات دولتی یا شرکت‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین انواع کانکس‌های خدماتی در دست تولید می‌توان به کانکس‌های فروشگاهی، فست فود، کافی شاپ سیار، کانکس عابر بانک و خودپرداز، گیت‌های حفاظتی و حراستی اماکن و ادارات، ایستگاه اتوبوس و تاکسی و کانکس ایست بازرسی اشاره کرد.

این کانکس‌ها بنا بر استفاده‌ای که دارند از امکانات مختلفی برخوردار هستند. هر یک ابعاد خاصی دارند و با توجه به قرار گرفتن در سطح شهر، به نحوی ساخته و رنگ‌آمیزی می‌شوند که بیشترین هماهنگی را با مبلمان شهری داشته باشند.

کانکس‌های خدماتی به دلیل مستقر شدن در فضاهای باز شهری همیشه در معرض تابش خورشید یا گرما و سرمای بیرون هستند؛ در نتیجه نیاز است که در ساخت آن‌ها از ساندویچ پانل‌هایی استفاده شود که در برابر انتقال حرارت بیشترین مقاومت را دارا باشند.

کانکس اداری

کانکس‌های اداری معمولا در ابعادی بسیار بزرگ‌تر از کانکس‌های معمولی ساخته می‌شوند. هدف از ساخت این کانکس‌ها برگزاری جلسات و گردهمایی‌های اداری در فضایی بزرگ است. ممکن است در این نوع کانکس‌ها اتاق های مختلفی نیز برای اهداف گوناگون طراحی شود. کانکس ساندویچ پانل اداری معمولا در محل به یکدیگر متصل می‌شوند و برای جابه‌جایی آن‌ها نیاز است ساندویچ پانل‌ها از یکدیگر جدا شده و مجددا در مکان جدید با یکدیگر مونتاژ شوند. در نتیجه خاصیت جابه‌جایی کانکس‌ها، برای نوع اداری و بزرگ آن به شکلی نیست که در کانکس‌های مسکونی یا کارگاهی مشاهده می‌شود.

مزایای استفاده از کانکس ساندویچ پانلی

در ساخت ساندویچ پانل‌ها از لایه‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر لایه نیز دارای ویژگی‌های خاص خود است. به عنوان نمونه، لایه‌های فلزی بیرونی که عموما از جنس ورقه‌های گالوانیزه، آلوزینک یا فولاد هستند هر یک خصوصیاتی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، خاصیت ضدزنگ بودن آن‌ها است.

عکس ساختار ساندویچ پانل

همچنین مواد عایق به کار رفته در ساخت ساندویچ پانل‌ها نیز متغیر بوده و ممکن است از پشم ‌شیشه، پشم ‌سنگ، پلی ‌یورتان یا پلی ‌استایرن باشد. این مواد هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و با توجه به این خصوصیات، در اماکن، سازه‌ها و کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال پلی‌ استایرن عایق صوتی بسیار خوبی است و از ساندویچ پانل‌هایی که این ماده عایق را دارند برای ساخت کانکس‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به عایق بودن در مقابل صدا دارند.

ماده پشم‌ سنگ یا پشم معدنی که ضریب هدایت گرمایی بسیار پایینی دارد در ساندویچ پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانکسی که با چنین ساندویچ پانلی ساخته می‌شود گرما و سرما را به راحتی از خود عبور نمی‌دهد.

همچنین ساندویچ پانل‌ها مصالحی سبک و در عین حال مستحکم به شمار می‌روند. این دو ویژگی مثبت در نهایت به محصول نهایی منتقل شده و باعث می‌شود کانکس‌ها نیز دارای وزن نسبتا پایینی باشند که این مساله یکی از دلایل اصلی در حمل‌و‌نقل آسان این سازه‌ها است.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.