رسانه‌های دنیا مدهوش ایرانی مقتدر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15391
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 18 دی 1398 - 23:01 |
واکنش رسانه‌های بین‌المللی نسبت به حرکت انتقامی ایران بررسی‌شد؛

رسانه‌های دنیا مدهوش ایرانی مقتدر

سپاه  پاسداران جمهوري اسلامي ايران، صبح روز چهارشنبه گام نخست انتقام سخت را، کليد زد و طي عمليات انتقامي ترور سردار شهيد سليماني، پايگاه آمريکايي عين ‌الاسد در عراق که محل استقرار نيروهاي آمريکايي است را با شليک ده‌ها موشک بالستيک مورد اصابت قرارداد.
رسانه‌های دنیا مدهوش ایرانی مقتدر

|مهديه هاشمي|
سپاه  پاسداران جمهوري اسلامي ايران، صبح روز چهارشنبه گام نخست انتقام سخت را، کليد زد و طي عمليات انتقامي ترور سردار شهيد سليماني، پايگاه آمريکايي عين ‌الاسد در عراق که محل استقرار نيروهاي آمريکايي است را با شليک ده‌ها موشک بالستيک مورد اصابت قرارداد. پايگاه عين ‌الاسد يکي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي نيروي هوايي آمريکا در منطقه است که بسياري از عمليات و پروازهاي آمريکايي‌ها از اين پايگاه انجام مي‌شد و به همين دليل اين پايگاه براي آمريکا داراي اهميت راهبردي بود.
واکنش جمهوري اسلامي ايران نسبت به جنايت آمريکا، سر تيتر اخبار رسانه‌هاي مختلف جهان شد. رسانه‌هاي بين‌المللي حملات سنگين موشکي نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به پايگاه هوايي نيروهاي ارتش تروريستي آمريکا در عراق، در عمليات شهيد سليماني را به‌عنوان پاسخ کوبنده ايران موردتوجه ويژه قراردادند.
الميادين گزارش داد: «حملات موشکي سپاه پاسداران به پايگاه آمريکايي عين الاسد در استان الانبار در غرب عراق در ساعت ۰۱:۲۰ دقيقه بامداد يعني زمان به شهادت رسيدن سردار قاسم سليماني انجام‌گرفته است.يک کارشناس نظامي لبنان نيز اعلام کرد، رادار آمريکا در پايگاه عين الاسد عراق که بامداد چهارشنبه هدف عمليات انتقام سخت ايران به ترور سردار شهيد سليماني قرار گرفت، فقط امکان شناسايي دارد اما براي دفع عمليات تهاجمي مناسب نيست.»
همچنين گروه بين‌الملل «رسالت» پس از بررسي واکنش‌ رسانه‌ها و چهره‌هاي بين‌المللي دريافت که الکس وانتاکا، کارشناس امور امنيت خاورميانه نسبت به حمله موشکي ايران در واکنش به اقدام تروريستي آمريکا به فاکس نيوز گفت: «واکنش ايران سريع و خشمگينانه بود و خطر جدي در پيش است که مي‌تواند از کنترل خارج شود. آمريکا از بسياري جهات انتظار قصاص سخت ايران نسبت به اين اتفاق را داشت اما فکر نمي‌کرد تا اين اندازه سريع و خشمگينانه واکنش نشان دهد. اين اقدام تهران ثابت کرد که مقامات ايران حتي مي‌توانند به شخص ترامپ هم صدمه بزنند. و بزرگ‌ترين سؤال اين است که ترامپ چه مي‌خواهد بکند.؟».
به گزارش «رسالت» به نقل از خبرگزاري رويترز، دموکرات‌هاي ايالات‌متحده آمريکا نيز به حمله موشکي ايران واکنش نشان داده و نسبت به افزايش تنش در خاورميانه هشدار دادند. دموکرات‌ها نسبت به اقدام ترامپ براي ترور ژنرال ايراني، بدون وجود مدرکي بر قصد وي براي حمله به آمريکا، انتقاد کردند و از ترامپ خواستند تا پساز اين اتفاق، قبل ازهر اقدام نظامي  از کنگره اجازه بگيرد.
همچنين نانسي پلوسي، سخنگوي کاخ سفيد در صفحه شخصي خود ابراز کرد: «ما بايد امنيت اعضا سرويس خود را با پايان دادن به تحريکات غيرضروري دولت، تضمين کنيم و از طرفي خواستار متوقف ساختن خشونت در ايران هستيم زيرا آمريکا و تمام جهان نمي‌تواند جنگ را تحمل کند.»
از طرفي در فضاي مجازي، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا به حمله انتقام‌جويانه ايران به پايگاه‌ تروريست‌هاي آمريکايي در عراق واکنش نشان داد. وي در حساب‌رسمي توئيتري خود ساعت‌ها پس از انجام حمله موشکي ايران به پايگاه‌هاي آمريکا در عين الاسد و اربيل از سر استيصال پيامي مبني بر خوب بودن اوضاع منتشر کرد. اين پيام رئيس‌جمهور آمريکا بازخوردهاي بسياري در رسانه‌ها و از جانب مقامات خارجي در سطح جهان داشت. ترامپ در حالي اين واکنش را نشان داده که در روزهاي گذشته در پاسخ به تهديدهاي انتقام‌جويانه جمهوري اسلامي ايران مدعي شده بود واکنشي سخت نشان خواهد داد..
رويترز در واکنش به توئيت ترامپ گفت: « حملات موشکي ايران، نيروهاي آمريکايي در عراق را هدف قرار داده است و رئيس‌جمهور آمريکا مي‌گويد همه‌چيز خوب است!!» در ادامه رسانه‌هاي پاکستاني نيز ضمن پوشش خبر حمله موشکي ايران به پايگاه‌هاي نظامي آمريکا، اين واکنش ترامپ را عجيب توصيف کردند.
همچنين مقامات آمريکايي نيز نسبت به پيام دونالد ترامپ واکنش نشان دادند. وندي شرمن نماينده ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌اي از ترامپ انتقاد کرده و گفت : «همه‌چيز خوب است؟!! اوضاع جدي است و وقت تکبر نيست.»
در همين ميان شبکه سي ان ان اذعان داشت: «اين‌که ترامپ خاورميانه را باخت بايد در تاريخ ثبت شود و حملات ايران به پايگاه‌هاي نظامي آمريکا را «باران موشک» توصيف کرد.»
ترس ترامپ
سيد محمد مرندي، استاد دانشگاه تهران در مورد واکنش رسانه‌هاي بين‌المللي نسبت به اقدام عملياتي ايران به «رسالت» گفت: «در جهان يک نگراني مبني بر گسترش تنش‌ها ايجادشده است و بر اساس مشاهدات عيني، مقصر اصلي اين شرايط کسي جز ترامپ نيست. اين موقعيت افکار عمومي آمريکا و تمام جهان را تحت تأثير قرار داده است و واکنش ترامپ در صفحه‌ شخصي خود نسبت به اين اقدام مي‌تواند نشان از ترس او باشد، زيرا ترامپ همواره لحني توهين‌آميز و همراه با تکبر داشت اما در اين پيام مفهوم ديگري را منتقل کرد»
وي تصريح کرد: «رفتارهاي نژادپرستانه ترامپ و حماقت او در به شهادت رساندن سردار سليماني، باعث انزواي آمريکا در سطح جهان شده است. همچنين اقدام انتقام‌جويانه‌ و سريع ايران به نگراني افکار عمومي غرب افزوده است و مسئله‌ مهم ديگر آينده‌ امنيت و اقتصاد جهان خواهد بود.»
مرندي در آخر با اشاره به تأثير اقدام ايران در تغيير توازن منطقه ابراز کرد: «ايران با اعتمادبه‌نفس و اقتدار چنين عملياتي را اجرا کرد و آمريکا نتوانست حتي يکي از موشک‌هاي ايران را منهدم کند و از پايگاه نظامي خود حفاظت کند و اين پيام را مي‌رساند که تمام پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در جهان در مقابل توان موشکي ايران آسيب‌پذير و بدون دفاع هستند.»
انتقاد جوامع غربي از ترامپ
همچنين سيد جلال فيروزآبادي، استاد روابط عمومي دانشگاه علامه واکنش رسانه‌هاي خارجي نسبت به اقدام مقتدرانه ايران را در گفت‌وگو با «رسالت» اين‌گونه تشريح کرد: «بيشتر رسانه‌هاي آمريکايي از اقدامات اخير ترامپ انتقاد کرده و خواستار توقف اقدامات بيشتر از جانب دولت آمريکا شدند. جوامع غربي معتقدند  رفتارهاي ترامپ، تنش را در منطقه بالا مي‌برد و امنيت و ثبات خاورميانه را به خطر مي اندازد.»
وي افزود:«برخلاف ادعاي ترامپ مبني بر اين‌که به شهادت رساندن سردار سليماني براي امنيت منطقه و آمريکا بوده است، اما تمام دنيا معتقد هستند اين اقدام آمريکا ناامني بيشتري براي آمريکا و شخص رئيس‌جمهور به ارمغان مي‌آورد و اين موضوع باعث نگراني افکار عمومي در غرب شده است.»
سيد جلال فيروزآبادي در آخر با اشاره به اين‌که عمليات انجام‌شده از سوي ايران در اذهان عمومي طبيعي و منطقي قلمداد شده است، گفت: «جنايتي که ترامپ مرتکب شد جوابي جز اين نداشت و اکنون بايد منتظر عواقب بعدي آن باشد و بي‌شک ترامپ با تمام رجزخواني‌هايش به حرکت احمقانه ديگري دست نمي‌زند. رصدها در رسانه‌هاي خارجي نشان مي‌دهد که بيشتر مقامات بين‌المللي اين اقدام ايران را دور از انتظار نمي‌دانستند و از خبر آن نيز متعجب نشدند.»
عمليات مقتدرانه جمهوري اسلامي ايران بار ديگر ثابت کرد که هيچ اقدام تروريستي در منطقه را بي‌جواب نخواهد گذاشت و  براي محافظت از منافع و خاک خود ملاحظه‌اي نسبت به دشمنان ندارد. اين عمليات آغازي براي بدل کردن غم از دست دادن چهره مقاومت کشورمان به عزم براي مقابله با جبهه باطل بود و بي‌شک پيروزي نزديک خواهد بود.

نویسنده : مهديه هاشمي‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای رسانه‌های دنیا مدهوش ایرانی مقتدر بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.