حمایت فرمایشی ناتو از سیاست‌های ترامپی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10350
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 مهر 1398 - 8:54 |
«رسالت» موضع‌گیری ناتو در قبال ایران را بررسی می‌كند؛

حمایت فرمایشی ناتو از سیاست‌های ترامپی

«ينس استولتنبرگ»، دبيرکل ائتلاف ناتو به تازگي در مصاحبه‌اي با اتهام‌زني به ايران ادعا کرد: «همه اعضاي ائتلاف ناتو به شدت از فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌کننده ايران در منطقه، حمايت اين کشور از گروه‌هاي تروريستي و برنامه موشکي آن نگران هستند.»
حمایت فرمایشی ناتو از سیاست‌های ترامپی

|نفيسه امامي|
«ينس استولتنبرگ»، دبيرکل ائتلاف ناتو به تازگي در مصاحبه‌اي با اتهام‌زني به ايران ادعا کرد: «همه اعضاي ائتلاف ناتو به شدت از فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌کننده ايران در منطقه، حمايت اين کشور از گروه‌هاي تروريستي و برنامه موشکي آن نگران هستند.» اين اظهارات در حالي بيان شده كه ايران همچون هر کشور مستقل ديگري در جهان، براي خود حق برخورداري از برنامه‌هاي متعارف دفاعي را قائل است و در همين راستا برنامه موشکي ايران نيز از ماهيتي دفاعي و بازدارنده برخوردار است.
دبيركل ناتو در حالي چنين اظهاراتي را بيان كرده كه اين سازمان در گذشته با دخالت هاي بيجا باعث کشتار غيرنظاميان، تقويت تروريسم، افزايش توليد مواد مخدر، ويراني و افزايش ناامني شده است و حال در اظهارنظري جديد انگشت اتهام خود را به سوي ايران نشانه گرفته و بر سياست هاي كلان كشور خرده مي گيرد. اين در حالي است كه اگر تنش هاي اخير ميان ايران و آمريكا به وجود نيامده بود، شايد هرگز ناتو به حمايت از عضو قدرتمند خود درنيامده و از موضع گيري هاي اين كشور به صورت تمام قد دفاع نمي كرد.
سيدمهدي مطهرنيا، كارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با «رسالت» با بيان اينكه آمريكا از سال ۲۰۱۸ ايران را به عنوان دشمن اصلي خود در گستره نگرش امنيتي خود معرفي كرده است، گفت: «آمريكا از سال قبل درسند امنيت ملي خود، ايران را دشمن خود معرفي كرده و با بزرگ نمايي منفي از قدرت ايران در چارچوب جنگ هاي نامتعادل، ايران را تهديدي براي نظام و امنيت بين الملل معرفي كرده تا اجماع جهاني را برعليه كشور آماده كند. تحليل دبيركل ناتو بر عليه ايران در اين راستاست واينكه او انگشت اتهام خود را به سوي ايران نشانه گرفته، به دليل ايجاد فضاي مناسب برعليه كشورمان است.»
اين تحليلگر سياسي تصريح كرد: «ناتو به دنبال القاي اين نكته در افكار عمومي است كه ايران تهديدي براي جامعه جهاني محسوب مي شود و كشور را به حمايت از گروه هاي نيابتي براي جنگ معرفي كند. آنها تحركات ايران در سوريه، لبنان، يمن، عراق و حمايت ايران از حزب الله لبنان را زمينه ساز ايجاد فضاي مناسب براي القاي اين معنا قرار داده اند.»
مطهرنيا اظهارات دبيركل ناتو را با توجه به نگرش ارزش مدارانه ايران، نابخردانه دانست و گفت: «از نظر آمريكا، كشورهاي ناتو براي حمايت از اعضاي خود وظيفه دارند در برابر ايران ايستادگي كنند و آن را مبناي مأموريت خود مي دانند. ناتو به دنبال حفظ امنيت براي كشورهاي عضو است و بالطبع مي تواند رفتارها و كنش هاي نظامي را در راستاي هدف خود توجيه كند.»
اين استاد دانشگاه با اشاره به شكل گيري ناتو در زماني كه اتحاد جماهير شوروي و آمريكا، جهاني دو قطبي را به وجود آورده بودند، گفت: «ناتو شكل گرفت تا بتواند امنيت كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي را در قالب همگرايي نظامي در محدوده دنياي غرب حفظ كند. اين پيمان بعد از فروپاشي روسيه، به سوي شرق گسترده شد و امروز اين پيمان بين المللي، براي حفظ امنيت اعضا استمرار پيدا كرده است.»
مطهرنيا با اشاره به اينكه ناتو بيش از هر سازمان نظامي ديگري تحت تأثير آمريكا قرار دارد، گفت: «آمريكا در صدر قدرت هاي نظامي جهان قرار دارد و در شكل‌گيري ناتو نقش اساسي داشته است.
به همين علت حفظ امنيت و منافع ملي آمريكا براي آن داراي اهميت است و سياست هاي آمريكا را دنبال مي كند.»
اين كارشناس مسائل بين الملل، سياست‌هاي آمريكا را در خاورميانه باعث ايجاد بي ثباتي دانست و گفت: «آنچه كه آمريكا در منطقه انجام مي‌دهد براي كشورهاي منطقه، منجر به گسترش ناامني و دخالت و حضور نظامي مي شود اما براساس معيارهاي اصولي و ارزشي، خارج از هنجارهاي پذيرفته شده اين كشورها نيست.»
وي رفتارهاي ناتو در منطقه را قابل دفاع ندانست و گفت: «ايران در منطقه پرالتهابي قرار دارد و دخالت و حضور ديگر كشورها، التهاب بيشتر را به منطقه تزريق مي كند و منجر به ناامني بيشتر مي‌شود.»
اعلام مواضع سازمان ها و كشورهايي كه از سياست هاي آمريكا تبعيت مي‌كنند را شايد تنها بتوان اعلام حمايت فرمايشي از موضع‌گيري‌هاي اين كشور قلمداد كرد؛ ابراز وجودي كه تنها به دنبال تأييد از سوي آمريكاست.
در ادامه اميرعلي ابوالفتح تحليلگر سياسي در گفت‌و‌گو با «رسالت»، دخالت كشورهاي عضو ناتو در خاورميانه را باعث تداوم و مسلح شدن كشورهاي منطقه عنوان كرد و افزود: «ناتو در گذشته از گروه هاي شبه نظامي دفاع كرده و در ليبي كه كشوري در شمال آفريقا است، دخالت نظامي كرده و باعث جنگ در اين كشور شده است. ناتو در افغانستان هم به بهانه مبارزه با طالبان وارد شده اما باعث ايجاد ناامني در اين كشور و منطقه شده است.»
وي اضافه كرد: «دبيركل ناتو پيرو سياست كشورهاي بزرگي همچون آمريكاست زيرا اين كشور سياست گذار ناتو محسوب مي شود. چنانچه آمريكا سياستي را در قبال كشوري اتخاذ كند، ناتو هم از آن سياست پيروي مي كند. اكنون آمريكا سياست هاي خصمانه اي
را درقبال ايران در پيش گرفته و طبيعي است كه ناتو و به تازگي كشورهاي اروپايي نيز در اين راستا عمل كنند.»
ابوالفتح اضافه كرد: «آمريكا با توان موشكي و حضور مقتدرانه ايران در منطقه مخالف است و سياست اين كشور به عنوان اصلي‌ترين و قدرتمندترين عضو ناتو، ديگر كشورها را به جهت گيري در اين راستا وا مي دارد.»
اين تحليلگر سياسي با تأكيد بر اينكه مواضع ناتو نمي تواند در تصميمات كشور تأثيرگذار باشد، افزود: «براي ايران چنين موضع گيري هايي داراي اهميت نيست و سخنان دبيركل ناتو را مي توان اعلام حمايت اين سازمان از سياست هاي آمريكا قلمداد كرد. اين اعلام موضع صرفا حركتي سياسي و بدون تاثير است.»
وي در پايان سخنانش گفت: «به دليل ايجاد تنش ميان ايران و آمريكا چنين موضع گيري از سوي دبيركل ناتو بيان شده و چنانچه شاهد گسترش تنش ها در منطقه باشيم، شايد اين سازمان رزمايشي را در منطقه ايجاد كرده و تنها از اين طريق قدرت نمايي كند.»
به طور قطع ابراز نگراني‌هاي بي‌مورد كشورها و سازمان هايي مانند ناتو، تأثيري بر سياست کشور در حفظ و تقويت برنامه هاي فرامرزي يا برنامه دفاع موشکي نمي‌تواند داشته باشد. اين مسئله اي است كه بارها از سوي زياده خواهاني همچون آمريكا، رژيم صهيونيستي و تعدادي از شيخ نشين هاي خليج فارس مطرح شده و هر بار كشور مصمم تر از قبل، سياست هاي خود را به پيش برده است.

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای حمایت فرمایشی ناتو از سیاست‌های ترامپی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.