جان شیرین فدای راه قدس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65651
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۴۶ |
خبرنگار الجزیره آخرین گزارش خود را مخابره کرد

جان شیرین فدای راه قدس

دو روز پیش؛ شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی رسانه الجزیره قطر؛ مهم‌ترین خبر زندگی خود را مخابره کرد. این خبر از تمام گزارش‌ها، از تمام فیلم‌ها و عکس‌ها و متن‌های او گویاتر بود؛ این خبر بهترین چیزی بود که می‌شد درباره آنچه در فلسطین می‌گذرد با مردم جهان در میان گذاشت.
جان شیرین فدای راه قدس

جواد شاملو
دو روز پیش؛ شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی رسانه الجزیره قطر؛ مهم‌ترین خبر زندگی خود را مخابره کرد. این خبر از تمام گزارش‌ها، از تمام فیلم‌ها و عکس‌ها و متن‌های او گویاتر بود؛ این خبر بهترین چیزی بود که می‌شد درباره آنچه در فلسطین می‌گذرد با مردم جهان در میان گذاشت. او با این خبر همه‌چیز را خلاصه کرد؛ با این خبر از زبان مادران شهدا سخن گفت؛ از زبان زنان شهیده و مردان شهید فلسطینی. او در پاسخ همه سؤال‌هایی که پیرامون فلسطین وجود دارد؛ مرد. کشته شد و به خیل زنان شهید فلسطین پیوست. پارچه سفیدی که سر و چشم را بپوشاند و علامت به پایان رسیدن یک زندگی باشد، جزای کسی است که تلاش کند فلسطین و زخم‌های آن از پیش چشم مردم جهان کنار نرود و فراموش نشود. سال پیش در جریان درگیری حماس با تل‌آویو و نبرد سیف‌القدس، رژیم یک ساختمان رسانه‌ای درغزه را زیر آتش بمباران گرفت اما حالا نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم غاصب قتل شیرین ابوعاقله را گردن فلسطینی‌ها می‌اندازد.

 «بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر در اختیارداریم، احتمال تیراندازی بی‌هدف از سوی افراد مسلح فلسطینی وجود دارد و آن‌ها عامل مرگ تأسف‌بار این خبرنگار هستند!» هرچند این ادعا از سوی خود صهیونیست‌ها رد شد. به گزارش فارس «باراک راوید» خبرنگار رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه مدعی شد ارتش این رژیم از ادعای خود درباره قتل ابوعاقله عقب‌نشینی کرده است. راوید در پیامی توئیتری نوشت:‌ «ارتش اسرائیل از ادعای اولیه خود در این زمینه که ابو عاقله ممکن است توسط افراد مسلح فلسطینی کشته شده باشد عقب نشینی کرد». او در ادامه نوشت: «[آویو] کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که  در حال حاضر ممکن نیست که تعیین کنیم گشوده شدن آتش از سوی کدام طرف درگیری موجب کشته شدن ابو عاقله شد». نفتالی بنت سراپا یکی از نشانه‌های زوال صهیونیست‌ها است و اگر اندکی عقل داشت، برای پاک کردن لکه ننگ خبرنگارکشی از دامن رژیم متوسل به این‌گونه اظهارات ناشیانه نمی‌شد. ارتش صهیونیست در حالی با کشتن یک خبرنگار آشکارا جنایتی جنگی مرتکب شده که عدول از استانداردهای جنگی را به‌عنوان یک عادت در مواجهه با مقاومت فلسطینی در پیش‌گرفته است. به گزارش یورونیوز «خبرنگار کشته‌شده شبکه الجزیره یک مسیحی فلسطینی-آمریکایی و حدودا ۵۰ ساله بوده و قبل از پیوستن به الجزیره قطر برای رسانه‌هایی همچون «صدای فلسطین: یا «رادیو مونته‌کارلو» فعالیت می‌کرده است. شبکه الجزیره با محکوم کردن این «جنایت فجیع» که باهدف ممانعت از فعالیت رسانه‌ها صورت گرفته از جامعه بین‌الملل خواسته تا نیروهای اسرائیل بابت هدف قراردادن عامدانه و کشتن شیرین مسئول و پاسخگو باشند.»
شبکه الجزیره پوشش فلسطین به‌عنوان یک مملکت عربی تحت اشغال را همواره به‌عنوان سیاستی غیرقابل‌گذشت و خط قرمزی دائمی در دستور کار خود دارد. تمام کشورهای عربی می‌توانستند یک الجزیره داشته باشند و خبرنگارانی همچون شیرین ابوعاقله که صدای فلسطین باشند و رژیم با کشتن یکی از آن‌ها نتواند به پوشش رسانه‌ای از فلسطین آسیب وارد کند. اما بی‌رگ و غیرتی این روزهای زمامداران عرب کار را به‌جایی رسانده که با پولی که از فروش نفت به قصابان غاصب صهیونیست به دست می‌آورند برای مدیریت افکار عمومی در ایران و افغانستان هزینه‌ رسانه‌ای کنند. سعودی که در رأس حکومت‌های عربی کاسه‌لیس استکبار است؛ خود نیز در خبرنگارکشی ید طولایی دارد و شرحه شرحه کردن جمال خاشقچی به‌عنوان یک خبرنگار مخالف حکومت، هنوز از اذهان عمومی جهان پاک نشده است.  قتل شیرین ابوعاقله خبر تلخی برای جامعه رسانه و خبرنگاری بود. می‌توانیم خود را این‌گونه دلداری دهیم که در دنیای امروز سانسور فلسطین دیگر ممکن نیست و قتل‌هایی ازاین‌دست، روند آگاهی‌بخشی از اوضاع سرزمین مقدس را تسریع خواهد کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هدف قرار دادن تعمدی ابوعاقله توسط رژیم اشغالگر را به شدت محکوم کرد و شهادت این خبرنگار ارشد را به خانواده وی، شبکه الجزیره و خبرنگاران متعهد به آرمان فلسطین و قدس شریف در سراسر جهان تسلیت گفت. سخنگوی وزارت خارجه این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را گواه روشنی بر عدم پایبندی این رژیم به نقش و جایگاه مطبوعات، رسانه‌ها و خبرنگاران، در آگاهی‌بخشی به افکار عمومی دانست که برخلاف ادعاهای دروغین ماشین تبلیغاتی صهیونیسم و رسانه‌های وابسته، از انتشار حقایق و اخبار صحیح واهمه داشته و تا مرز کشتار خبرنگاران پیش می‌رود. خطیب‌زاده از سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای حقوق بشری و اتحادیه‌های رسانه‌ای بین‌المللی خواست در مورد شهادت خانم شیرین ابوعاقله تحقیقات مستقلی صورت گرفته و رژیم صهیونیستی نسبت به این جنایت خود پاسخگو گردد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین پیشنهاد انجام تحقیقات توسط رژیم اسرائیل در خصوص این جنایت را مبتنی بر فرافکنی و فرار روبه جلو دانست که فاقد هرگونه اعتباری می‌باشد.

نویسنده : جواد شاملو |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.