تطبیق ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی خارجی برای بهبود معیشت مردم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90834
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی تاریخ انتشار : 07 شهریور 1402 - 22:06 |
دربررسی ثبات و رشد پایدار اقتصادی در جریان برنامه هفتم مطرح شد:

تطبیق ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی خارجی برای بهبود معیشت مردم

پیمان‌هایی همچون شانگهای و گروه بریکس، پیمان‌هایی چندگانه و مسیری قابل‌توجه برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رونق اقتصاد داخلی و خارجی تلقی می‌شوند و به باور فعالان عرصه اقتصادی و سیاسی گامی روبه‌جلو برای توسعه مناسبات و تحقق اهداف کشور می‌باشند.
تطبیق ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی خارجی برای بهبود معیشت مردم
پیمان‌هایی همچون شانگهای و گروه بریکس، پیمان‌هایی چندگانه و مسیری قابل‌توجه برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رونق اقتصاد داخلی و خارجی تلقی می‌شوند و به باور فعالان عرصه اقتصادی و سیاسی گامی روبه‌جلو برای توسعه مناسبات و تحقق اهداف کشور می‌باشند. این‌گونه عضویت‌ها علی‌رغم اثرات قابل‌توجه اما نتایج آن برای آحاد مردم تبیین نشده است یا انتظارات بهبود شرایط اقتصادی و مهار تورم در کوتاه‌مدت را رقم‌زده است.
بدیهی است که پیمان‌های بین‌المللی و گسترش روابط در سطح چندجانبه با کشورهای دوست و همسایه اثرات بلندمدت اقتصادی را رقم خواهد زد و مستلزم زمان کافی برای تحقق و تبیین نتایج خواهد بود اما نیاز است تا روشن‌گری این اقدامات رقم بخورد و توأم با روشنگری اقدامات کوتاه‌مدت در دستورکار‌ قرار گیرد. بی‌شک اقدامات اساسی کوتاه‌مدت در کنار پایه‌گذاری اقدامات اساسی و پیمان‌های بین‌المللی، توسعه و رشد پایدار اقتصادی را رقم خواهد زد. فعالان این عرصه می‌گویند حضور تعاونی‌ها و بخش خصوصی می‌‌تواند دولتمردان را در مسیر تحقق اهداف بین‌المللی خارجی یاری دهد و موجب تقویت حضور در عرصه‌های جهانی شود.
بدین ترتیب اهداف خارجی در کنار ظرفیت‌های داخلی عملیاتی خواهد شد و گامی به‌منظور ثبات اقتصادی و بهبود معیشت مردم برداشته خواهد شد. افزون براین مشارکت مردمی شکل‌ خواهد گرفت که ساختار اقتصاد مردمی و مقاومتی را تقویت خواهد کرد. اگرچه این مهم در وضعیت حال حاضر موردتوجه دولت‌مردان، مسئولان کشور وهمچنین اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی قرارگرفته اما مطالبه فعالان اهتمام بیش‌تر نسبت به این موضوع و پرهیز از تعلل در اقدامات است. به‌تازگی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون با تأکید بر لزوم ثبات اقتصادی و رشد پایدار اقتصادی در جریان برنامه هفتم عنوان داشته است: باید شفاف‌سازی و هوشمند سازی به سمت مردمی سازی حرکت کنیم که آن زمان خروجی کار کارآمدی و رفع مشکلاتی همچون رفع ناترازی در بودجه، آب، برق و حوزه بانک‌ها و مسائل پولی و بانکی است.
محمدباقر‌قالیباف در ادامه بیان کرد: واقعیت تلخ آن است که سهم بزرگ اقتصاد در دست به دولت است، بخش خصوصی سهم کوچکی داشته و تعاون سهم ناچیزی در اقتصاد دارد که باید برای آن تدبیری داشته باشیم. قالیباف با اشاره به تأکیدات رهبری گفت: باید در واگذاری کار به مردم و مردمی سازی اقتصاد تحولی رخ دهد؛ بخش تعاون نماد و تبلور سازماندهی‌شده مردم در عرصه اقتصاد است اما باید با چه روشی انجام شود تنها با حرف زدن کاری پیش نمی‌رود. وی همچنین بیان داشت که برای مردمی سازی به خلاقیت و فکر نیاز است و برای مردمی سازی باید رقابت سالم بین مردم و دولت ایجادشده که منجر به شایسته گزینی و شایسته پروری شود. 
هدف در برنامه هفتم رسیدن به ثبات اقتصادی است چون تا وقتی ثبات ایجاد نشود به رشد اقتصادی پایدار نرسیده و حرکت سینوسی را شاهد خواهیم بود که مضرترین کار برای اقتصاد است. در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم بهره‌گیری از مشارکت مردم برای مردمی سازی اقتصاد و ثبات اقتصادی به گفت‌وگو با محمد صالح جوکار و رسول فرخی میکال، اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی  پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 
|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تطبیق ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی خارجی برای بهبود معیشت مردم بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.