ترکیبی زیبایی و عملکرد؛ کاربردهای جدید شیشه در معماری و ساختمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82965
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 20 اسفند 1401 - 19:36 |

ترکیبی زیبایی و عملکرد؛ کاربردهای جدید شیشه در معماری و ساختمان

اگر بخواهیم از دلایل محبوبیت متریال شیشه، آن هم در سال های اخیر نام ببریم، به زمان بسیار زیاد و مقاله‌ای طولانی احتیاج پیدا خواهیم کرد. در هر ساختمانی که هستید به اطراف خود نگاهی بیاندازید، امکان ندارد که قسمتی از ساختمان با استفاده از این متریال اجرا نشده باشد، پنجره، درب، نورگیر سقفی و … . این مورد تنها یکی از دلایل محبوبیت این متریال در ساختمان است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.
ترکیبی زیبایی و عملکرد؛ کاربردهای جدید شیشه در معماری و ساختمان

اگر بخواهیم از دلایل محبوبیت متریال شیشه، آن هم در سال های اخیر نام ببریم، به زمان بسیار زیاد و مقاله‌ای طولانی احتیاج پیدا خواهیم کرد. در هر ساختمانی که هستید به اطراف خود نگاهی بیاندازید، امکان ندارد که قسمتی از ساختمان با استفاده از این متریال اجرا نشده باشد، پنجره، درب، نورگیر سقفی و … . این مورد تنها یکی از دلایل محبوبیت این متریال در ساختمان است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

شیشه، از آن دسته متریال‌هایی است می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد و به بهترین شکل ممکن عمل کند. شیشه به خوبی نور را از خود عبور می‌دهد و زیبایی بسیار زیادی به هر فضایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بخشد. در ادامه به بررسی کاربردهای مختلف شیشه در یک ساختمان می‌پردازیم. در صورتی که قصد دارید از شیشه در ساختمان خود استفاده کنید یا صرفا در رابطه با کاربردهای این متریال کنجکاو هستید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای یکی از محبوب‌ترین کاربردهای شیشه در ساختمان است که با استفاده از دو سیستم اجرایی کرتین وال و اسپایدر اجرا می‌شود. هنگام اجرای نمای شیشه ای جزئیات و توجه به دیتیل‌های اجرایی اهمیت بسیار زیادی دارند بنابراین باید هنگام انتخاب شرکت مجری نما، سابقه و تجربه را در نظر بگیرید و اولویت را با شرکت‌هایی قرار دهید که تا کنون توانسته اند اجرای نمای شیشه ای در انواع نمای کرتین وال و نمای اسپایدر را به پایان برسانند.

اگر با این دو سیستم آشنایی ندارید؛ باید بگوییم که نمای کرتین وال (Curtain wall)، همان نماهای شیشه ای هستند که ظاهری شبکه بندی شده دارند و در آن‌ها شیشه داخل فریم و قاب بندی قرار گرفته است؛ احتمالا نمای کرتین وال را در برج های اداری یا تجاری زیادی در سطح شهر مشاهده کرده اید.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای اسپایدر (Spider Glass Facade) یک نوع نمای بیرونی برای ساختمان ها است که به وسیله اتصالات نقطه ای، شکل گرفته و نصب می شود.نمای شیشه ای اسپایدر به دلیل طراحی زیبا و شفافیت، برای ساختمان های بلند مرتبه و برج ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع نما، بسیار سبک و شفاف است و اجازه می دهد تا نور به ساختمان وارد شده و احساس فضای باز و طبیعی را به ساکنان و بازدید کنندگان القا کند.

از دیگر مزایای نمای شیشه ای اسپایدر، مقاومت بالا در برابر باد و رطوبت است که باعث می شود این نوع نما مناسب برای ساختمان هایی با آب و هوای خاص و تندباد است. علاوه بر این، این نوع نما قابلیت نصب و تعویض سریع شیشه ها را داراست که برای نگهداری و تعمیرات به راحتی قابل دسترسی است.

سقف شیشه ای

سقف شیشه ای یا همان اسکای لایت، کاربرد دیگر شیشه در ساختمان است. در سقف‌های شیشه ای از متریال شیشه به عنوان متریال اصلی سقف استفاده می‌شود و امکان اجرای آن در دو نوع متحرک و ثابت وجود دارد. جالب است بدانید که سیستم اجرای سقف شیشه ای نیز مانند نمای شیشه ای دو سیستم کرتین وال و اسپایدر است.

در صورتی که داخل سقف شیشه ای بازشو قرار دهید؛ می‌توانید علاوه بر بهره بردن از زیبایی فضای بیرون، تهویه هوا را نیز در بنای خود داشته باشید. اسکای لایت در انواع هرمی، گنبدی، شیب دار و ساده، طراحی و اجرا می‌شود.

اسکای لایت

سقف شیشه‌ای یک گزینه زیبا و کارآمد برای دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی و تجاری است. این نوع سقف‌ها باعث افزایش نورپذیری در فضا و بهبود احساس متناسب با فضای بزرگتر و بازتر می‌شود. همچنین، سقف شیشه‌ای می‌تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو مهم در فضای داخلی عمل کند و به طور کلی محیطی زیبا و مدرن را ایجاد کند. از مزایای دیگر این نوع سقف‌ها می‌توان به افزایش انرژی خورشیدی و کاهش هزینه‌های انرژی در فصول گرما اشاره کرد.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای یکی از محبوب ترین جداکننده های فضای داخلی ساختمان است. خصوصا در ساختمان‌های اداری به جای استفاده از دیوار، استفاده از پارتیشن شیشه ای در انواع مختلف به مقدار زیادی دیده می‌شود. پارتیشن شیشه ای به علت دید بسیار مناسبی که به همه فضاها می‌دهد و عبور نور محبوبیت زیادی دارد.برخی از افراد به علت حفظ حریم شخصی جداکننده‌های دیگری را ترجیح می‌دهند؛ اما لازم است بدانید که اگر حفظ محرمیت و حریم خصوصی برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از انواع طرح دار آن استفاده کنید.

پارتیشن شیشه ای

در ادامه باید بگوییم که پارتیشن‌های شیشه‌ای به دلیل زیبایی، شفافیت، نورپذیری و جلوگیری از ایجاد احساس بستگی و اضطراب در فضاهای داخلی، در طراحی داخلی فضاهای مسکونی و تجاری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پارتیشن‌ها باعث ایجاد انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری در طرح‌های داخلی می‌شوند و اجازه می‌دهند که فضاهای کوچکتر به شکل بهینه‌تری استفاده شوند. همچنین، این پارتیشن‌ها در کنار اینکه از جایگاه جداکننده برخوردار هستند، امکان نگهداری خصوصیت شفافیت را دارند و با ایجاد یک پدیده‌ی عمودی بصری، به فضای داخلی زیبایی می‌بخشند.

جمع بندی

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. در این مقاله تلاش کردیم تا در رابطه به بررسی محبوب‌ترین کاربردهای متریال شیشه در یک ساختمان بپردازیم. در صورتی که در رابطه با هر کدام از این موارد سوالی دارید می‌توانید به وبسایت نمادیزاین به آدرس nama.design مراجعه کنید و کلمه مورد نظرتان را در نوار جستجو، سرچ کنید یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این تیم در تماس باشید و از مشاوره رایگان این تیم بهره ببرید

 

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ترکیبی زیبایی و عملکرد؛ کاربردهای جدید شیشه در معماری و ساختمان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.