«ترندی» به وسعت تاریخ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11210
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 29 مهر 1398 - 9:12 |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان از اهمیت شبکه‌های اجتماعی در معرفی اربعین حسینی می‌گوید؛

«ترندی» به وسعت تاریخ

در شب اربعين حسيني، کاربران عاشق امام حسين(ع) بار ديگر طوفاني حسيني در فضاي مجازي به راه انداختند.اين کاربران در سراسر دنيا با ترند کردن هشتگ «الحسين_ يجمعنا» در توئيتر باعث شکسته شدن حصر رسانه‌اي اربعين شده و صداي خود را به گوش جهانيان رساندند.
«ترندی» به وسعت تاریخ

| حسن شجاعي|
در شب اربعين حسيني، کاربران عاشق امام حسين(ع) بار ديگر طوفاني حسيني در فضاي مجازي به راه انداختند.اين کاربران در سراسر دنيا با ترند کردن هشتگ «الحسين_ يجمعنا» در توئيتر باعث شکسته شدن حصر رسانه‌اي اربعين شده و صداي خود را به گوش جهانيان رساندند.
بانگاهي به جايگاه شبکه هاي اجتماعي در جهان امروز در مي يابيم که بسياري از تعاملات و اتفاقات براساس رويکردها و جهت گيري هاي صورت گرفته در اين فضا صورت مي گيرد و حتي سياستمداران و چهره هاي مطرح جهاني بسياري از گفتمان ها و سياست گذاري هاي خود را از طريق اين شبکه ها به مخاطبان منتقل مي کنند.
در دنياي امروز مردم خود به عنوان رسانه عمل کرده و با به اشتراک گذاري رويدادهاي مختلف در جريان سازي و تغيير و تحولات منطقه اي و جهاني نقش بزرگي دارند.
همچنان که الگوهاي ارتباطي به طور روزافزوني از مرزهاي ملي فراتر مي‌رود، آمار اتصال به اينترنت وکاربران آن به طور تصاعدي در حال رشد است. برخي از نظريه پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کساني است که رسانه ها را در اختيار دارند. در اين ميان نقش عمده رسانه ها در شکل دهي به افکار عمومي باعث شده که اهميت رسانه ها تا اين حد مورد توجه قرار گيرد.
با نگاهي به پيشرفت تکنولوژي هاي رسانه اي در عصر جهاني شدن، ويژگي اين پديده و اين دوره تاريخي جديد را مي‌توان وحدت در کثرت و کثرت در وحدت دانست.
براي آشنايي با جريان سازي رسانه اي صورت گرفته در ايام اربعين با دو تن از کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه گفت و گويي ترتيب داده ايم که در ادامه مي خوانيد.
مسعود بصيري رئيس سازمان بسيج رسانه در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به اينکه ذات اربعين خود به تنهايي رسانه اي بزرگ و تأثيرگذار در جهان امروز تلقي مي شود، خاطرنشان کرد: با اين شور و حضوري که در مراسم اربعين وجود دارد هيچ رسانه اي نمي تواند در مقابل آن ايستادگي کرده و آن را کم رنگ کند.
وي ادامه داد: هنگامي که شعار «حب الحسين يجمعنا» به عنوان پيامي يکپارچه در فضاي مجازي ارائه شد شاهد بوديم که با استقبال کم نظيري در فضاي مجازي روبه رو شد و مردم در سراسر جهان با اين واژه و پيام اربعين بيش از گذشته آشنا شدند.
بصيري با تأکيد بر اينکه اربعين حرکتي خودجوش و مردمي ، فارغ از نظارت و حضور دولت هاست ،گفت: اين رويداد انساني و اعتقادي به واسطه شاخصه مردمي بودن خود سبب شد تا در فضاي مجازي جا باز کرده و در اقصي نقاط جهان مورد توجه مردم قرار گيرد.
رئيس سازمان بسيج رسانه ادامه داد: قدرت هاي جهاني از بزرگ شدن نام اربعين واهمه دارند و پيش از شروع آن تلاش مي کنند تا با دستاويز هاي مختلف آن را کم رنگ جلوه دهند اما با لطف نام امام حسين(ع) هرسال اربعين باشکوه تر از سال قبل برگزار شده و تلاش هاي رسانه هاي دشمنان اسلام ناکام مي ماند و در اين ميان حضور رسانه اي مسلمانان به ويژه شيعيان در معرفي و بازنشر اخبار و رويدادهاي اربعين زمينه ساز شناخت بيشتر آن مي شود.
بصيري طراحي هوشمندانه شعار«حب الحسين يجمعنا» در شبکه هاي مجازي را ارزشمند توصيف کرد و تصريح کرد: اين شعار براي تمام مسلمانان با زبان و گويش‌هاي مختلف قابل فهم و درک بود و با سادگي عبارت خود در دل‌ها نفوذ زيادي داشت و اميد است اين روند فعاليت در شبکه هاي اجتماعي با اين عبارت تا سال آينده تداوم داشته باشد و به جهاني شدن هرچه بيشتر اربعين حسيني کمک کند.
دکتر مرتضي بهنام کارشناس ارتباطات و رسانه نيز در گفت و گو با «رسالت» با بيان اينکه در جريان سازي هاي خبري از حدود نيم قرن گذشته، رسانه ها و کشورهاي اروپايي و آمريکايي که به رسانه هاي شمالي موسوم هستند در حقيقت جريان سازي خبري جهاني را برعهده داشته و گرچه بسياري از اخبار در کشورهاي جنوب روي داده اما در اين کشورها پرداخته شده و براساس سياست هاي غرب به سمت ساير کشورها بازفرست شده است.
وي با اشاره به اينکه در رسانه هاي غربي هيچ‌گاه تمايل ندارند جريان سازي خبري برخلاف منافع آنها صورت بگيرد از هر ابزاري براي کم رنگ جلوه دادن رويدادهاي مهم جوامع مسلمان به ويژه اربعين استفاده مي کنند و در خلال اخبار و گزارش هاي خود تلاش دارند تا از اهميت آن بکاهند. اما خوشبختانه در واقعه اربعين به لطف شور و نشاطي که از اين حادثه عظيم در دل مسلمانان ايجاد مي شود شاهد موج خبري بسيار گسترده اي در شبکه هاياجتماعي هستيم که تمام تلاش هاي دشمنان را نقش برآب مي کند.
بهنام با اشاره به اين نکته که کشورهاي غربي به ويژه آمريکا از تعميم و گسترش مفاهيمي مانند ايثار و شهادت در سطح جهان بسيار بيمناک هستند، گفت: ترويج فرهنگ عاشورايي و تبيين فرهنگ ايثار و شهادت باعث مي شود تا کشورهاي غربي از دستيابي به اهداف شوم خود در منطقه و جهان بازبمانند و بر همين اساس همواره تلاش دارند تا اين ادبيات در رسانه ها فراگير نشود. اما خوشبختانه امروز شاهد هستيم که شعار «حب الحسين يجمعنا» در توئيتر به عنوان دومين ترند مطرح شده و جهانيان با امام حسين عليه السلام و پيام عاشورا بيش از هميشه آشنا مي شوند و اين نوعي شکست رسانه اي براي آنها تلقي مي شود.
عضو هيئت مديره انجمن روابط عمومي ايران وجود ريشه هاي اعتقادي و فرهنگي نسبت به اهل بيت عليهاالسلام در بين مردم کشورمان و توسعه و تعميم آن در بين ساير ملت ها از طريق شبکه هاي اجتماعي را يکي از دستاوردهاي راهپيمايي اربعين دانست و گفت: اينکه پيام اين حرکت عظيم با استفاده از تکنولوژي هاي روز دنيا از طريق زوار اربعين به سمع مردم جهان مي رسد اتفاق ميمون و مبارکي است و بايد از اين ظرفيت براي معرفي مفاهيم ارزشمند انساني و اسلامي بهره ببريم. به همين منظور به نظر مي رسد بايد زيرساخت هاي شبکه هاي اينترنتي در ايام اربعين در عراق بيش از گذشته بهبود يافته و در قالب پروژه هاي مشترک بين دو کشور شرايطي فراهم شود تا اتفاقات و رويدادهاي اين همايش جهاني بدون مشکل فني بتواند از طريق شبکه هاي اجتماعي به گوش عالم برسد.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای «ترندی» به وسعت تاریخ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.