تحقق کابوس بن‌سلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10180
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 09 مهر 1398 - 8:54 |
گزارش«رسالت» از التماس دیپلماتیک ریاض به ایران

تحقق کابوس بن‌سلمان

محمد بن سلمان وليعهد سعودي‌ها که دستان وي به خون هزاران انسان بيگناه در يمن، سوريه و عراق آغشته است، طي روزهاي اخير سعي دارد بيشتر از هر زمان ديگري از کليد واژه«ديپلماسي» در قبال ايران استفاده کند
تحقق کابوس بن‌سلمان

محمد بن سلمان وليعهد سعودي‌ها که دستان وي به خون هزاران انسان بيگناه در يمن، سوريه و عراق آغشته است، طي روزهاي اخير سعي دارد بيشتر از هر زمان ديگري از کليد واژه«ديپلماسي» در قبال ايران استفاده کند.اين در حالي‌است که وليعهد سعودي‌ها در گذشته اي بسيار نزديک و قبل از عيان گرديدن شکست رژيم سعودي و متحدان آن در يمن، نه تنها سخني از مذاکره و ديپلماسي به ميان نمي آورد، بلکه مستانه از حمايت قاطع کاخ سفيد از خود دم مي زد و سوداي تغيير نظام جمهوري اسلامي را در سر مي پروراند.
امروز کار به جايي رسيده است که «حمايت هزينه بر آمريکا از عربستان»، به شاخصي براي حمله به سياست خارجي ترامپ در داخل ايالات متحده تبديل شده است. «بيل کريستول» از ستون‌نويس‌هاي معروف روزنامه «نيويورک‌تايمز» در يادداشتي با موضوع تنش‌هاي اخير ميان آمريکا و ايران بعد از عمليات تلافي‌جويانه يمني‌ها عليه تأسيسات نفتي عربستان سعودي، نوشته است که واشنگتن نبايد با جنگ به نمايندگي از رياض، خود را به مزدور سعودي‌ها تبديل کند.در بخشي از اين يادداشت آمده است:
« رابرت گيتس»وزير دفاع اسبق يک بار به طعنه گفته بود که عربستان سعودي مي‌خواهد «با ايراني‌ها بجنگد، تا آخرين قطره خون نظاميان آمريکايي». اين خطر وجود دارد که ما به سمت اين کابوس بغلتيم.»
او با اشاره به اتهاماتي که «مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا عليه ايران مطرح کرده و پاسخ تهران مبني بر اينکه به هر تجاوز نظامي واکنشي قاطع نشان مي‌دهد، نوشته است: «رئيس‌جمهور [دونالد] ترامپ با وضعيت بغرنجي روبه روست.» نکته ديگر اينکه محمد بن سلمان در اظهارات اخير خود در مصاحبه با شبکه سي بي سي آمريکا گفت: «با مايک پمپئو(وزير خارجه آمريکا) هم عقيده‌ام که گفته حمله به تأسيسات نفتي آرامکو اقدام جنگي از طرف ايران است.»
اين اتهامات واهي در حالي صورت مي گيرد که ايران هرگونه دخالت در حمله اخير به پالايشگاه‌هاي شرکت آرامکو را قويا رد کرده است و تأكيد کرده است که آمريکا و عربستان سعودي به اين دليل که نمي‌خواهند قدرت موشکي انصارالله را قبول کنند آن را به ايران نسبت مي‌دهند. انصارالله نيز رسما مسئوليت اين حملات را بر عهده گرفته است.
بن سلمان در ادامه گفته که اگر جامعه بين‌المللي اقدامات بازدارنده در قبال ايران اتخاذ نکند قيمت نفت ممکن است به طور فزاينده‌اي افزايش يابد. با اين حال وليعهد سعودي در ادامه تأكيد کرد که وي راه حل سياسي را به راه حل نظامي ترجيح مي‌دهد چرا که «وقوع هرگونه جنگ بين تهران و رياض اقتصاد جهاني را به ورطه سقوط مي‌کشاند. واقعيت امر اين است که بن سلمان نه نگران اقتصاد جهاني و نه نگران افزايش قيمت نفت! او نگران عواقب و تبعات هر گونه درگيري و مواجهه با جمهوري اسلامي ايران است. او به خوبي مي داند که سرنوشت اين مواجهه، سقوط کامل آل سعود از قدرت و تغيير نظام سياسي حاکم بر رياض خواهد بود. از اين رو بن سلمان سعي دارد در پنهان و آشکار، سيگنال‌هايي را به نظام بين الملل در خصوص لزوم مذاکره ميان رياض و تهران ارسال کند.
واقعيت امر اين است که بن سلمان و ديگر مقامات سعودي در بدترين شرايط ممکن به سر مي برند. اين همان موضوعي است که «بيل کريستول» نيز در نيويورک تايمز نسبت به آن تأكيد دارد. نکته جالب توجه اينکه واشنگتن به عنوان اصلي ترين حامي رژيم منحوس سعودي، ناچار است در آينده و تحت تأثير فشارهاي به وجود آمده از سوي افکار عمومي و نخبگان، از شدت و ميزان حمايت‌هاي خود از رياض بکاهد .کريستول در اين خصوص مي نويسد :« ما نبايد سگ نگهبان يا سگ دست‌آموز عربستان سعودي باشيم. اين عربستان سعودي بود که نخست‌وزير لبنان را ربود، به اختلاف با قطر دامن زد و بدترين بحران انساني جهان را در يمن ايجاد کرد.حمله به تأسيسات نفتي تخطي از هنجارهاي بين‌المللي است، همين‌طور به قتل رساندن و تکه تکه کردن ستون‌نويس روزنامه واشنگتن‌پست که مقيم ايالات متحده بود. عربستان سعودي جرأت مي‌کند و بازرسي بين‌المللي درباره حمله به تأسيسات نفتي‌اش را خواستار مي‌شود، اما همزمان از بازرسي بين‌المللي درباره قتل «جمال خاشقچي» دوست من، جلوگيري مي‌کند.»
در نهايت اينکه بن سلمان، مظهر و نماد شکست و سرافکندگي آل سعود در منطقه و جهان محسوب مي شود. مطابق محاسبات محمد بن سلمان، شاهزاده قاتل و کودک کش سعودي و همراهانش، قرار بود جنگ يمن در عرض دو هفته پايان يابد! با اين حال هم اکنون بيش از چهار سال از جنگ يمن سپري شده و محصول اين نبرد، چيزي جز استيصال و شکست رياض و حاميان غربي و عربي آن در يمن نبوده است. بدون شک اگر طرف غربي-عربي بخواهد آنچه در ميدان نبرد و در طول بيش از چهار سال جنگ در يمن به دست نياورده، پاي ميز مذاکرات به دست بياورد، اين معادله به نقطه مشخصي ختم نخواهد شد! تنها راه چاره بن سلمان و همراهان وي در جنگ يمن، پذيرش شکست در اين معادله است. در صورتي که وليعهد سعودي‌ها نخواهد اين موضوع را اعلام کند، در آينده اي نزديک با هزينه ها و تلفات بيشتري در ميدان نبرد مواجه خواهد شد. البته در حال حاضر نيز فضا براي سران سعودي به شدت محدود شده است. به اسارت گرفته شدن و هلاکت هزاران سعودي در جريان جنگ يمن، جايي را براي مانور شاهزاده سعودي و همراهانش باقي نگذاشته است. آري!بن سلمان که التماس ديپلماتيک به ايران را خط قرمز و کابوس خود مي دانست، امروز از طريق واسطه هايي مانند عراق و پاکستان، سعي در بازکردن مذاکره با ايران دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تحقق کابوس بن‌سلمان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.