تابستان داغ و پاییز داغ‌تر برای آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26253
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 11 مرداد 1399 - 8:01 |

تابستان داغ و پاییز داغ‌تر برای آمریکا

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود به مناسبات فرارسیدن عید سعید قربان تأکید فرمودند:« مشکلاتی که امروز آمریکا را محصور کرده‌ است قابل‌مقایسه با مشکلات ما نیست.
تابستان داغ و پاییز داغ‌تر برای آمریکا

حنیف غفاری
رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود به مناسبات فرارسیدن عید سعید قربان تأکید فرمودند:« مشکلاتی که امروز آمریکا را محصور کرده‌ است قابل‌مقایسه با مشکلات ما نیست. این‌ها باعث شده که آمریکا در سطح دنیا منفور و منزوی شود. آتش زیر خاکستر هم دارد شعله می‌کشد هرچند که ممکن است آنچه امروز در ایالت‌های آمریکا رخ می‌دهد را سرکوب کنند اما این آتش زیر خاکستر است و باز شعله می‌کشد چراکه نظام حاکم آنان، نظام غلطی است.»
ترسیم مختصات و ویژگی‌های «آمریکای منزوی و آسیب‌پذیر »، با توجه به آنچه امروز در این کشور می‌گذرد چندان دشوار نیست.
حتی تا قبل از شیوع ویروس کرونا و زمینگیر شدن کاخ سفید در برابر آن ،استراتژیست‌ها و تئوریسین‌هایی نظیر« نوام چامسکی» و« فرانسیس فوکویاما»، بر روی کلید واژگانی مانند «گذار ساختاری در آمریکا»متمرکز بوده‌اند. نباید سخنان خاص «رکس تیلرسون»وزیر خارجه سابق دولت ترامپ در ماه نوامبر سال گذشته( قبل از شیوع کرونا و وقوع اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا) را فراموش کرد؛ جایی که وی نسبت به بروز جنگ داخلی در آمریکا و ایجاد شکافی عمیق و دردسرساز برای حاکمیت این کشور هشدار داده بود. 
فراتر ازآنچه طی ماه‌های اخیر سپری‌شده و امروز نیز در آمریکا شاهد آن هستیم، در سال‌های گذشته نیز سیاستمدارانی نظیر «جیمی کارتر» و « بیل کلینتون» به همتایان خود هشدار داده بودند که مقهور واژه متوهمانه« ابرقدرتی آمریکا و هژمونی بی‌پایان واشنگتن» در جهان نشوند، زیرا نظام تک‌قطبی مدت‌هاست از بین رفته است! در سال ۲۰۱۶ میلادی، زمانی که ترامپ با شعار«احیای عظمت آمریکا»بر سر کار آمد، برخی افراد ساده لوح در این کشور و دیگر نقاط جهان تصور کردند که تنفس مصنوعی یک رئیس‌جمهور تاجر مسلک به کالبد«آمریکای بحران‌زده» جانی تازه خواهد بخشید! امروز در سال ۲۰۲۰ میلادی قرار داریم و ترامپ به‌صورت همزمان با«ده‌ها هزار قربانی آمریکایی براثر کرونا»،«میلیون‌ها معترض به نژادپرستی در اکثر ایالات آمریکا» و« آمریکای منزوی‌شده در عرصه جهانی» دست‌وپنجه نرم می‌کند!
همگان به یاد دارند که در سال ۱۳۹۷ و پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، افرادی نظیر جان بولتون، رودی جولیانی و مایک پمپئو برای سقوط نظام جمهوری اسلامی لحظه‌شماری می‌کردند! حتی آن‌ها به گروه‌های ضدانقلاب وعده داده بودند که تا ژانویه سال ۲۰۱۹ ( دی‌ماه سال ۱۳۹۷) ، در تهران خواهند بود! اما امروز ترامپ و مهره‌هایش در حال جمع‌آوری بقایای مجسمه صد تکه شده  کریستف کلمب و برده‌داران آمریکایی از کف خیابان‌های کشورشان هستند! مقامات آمریکایی اکنون بیش از هر زمان دیگری معنای «تابستان داغ» را متوجه شده‌اند.این در حالی است که هنوز اصل ماجرا شروع نشده است! پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی، پاییزی داغ‌تر از تابستان امسال برای آمریکا خواهد بود، زیرا «رأی آوردن» یا «رأی نیاوردن » ترامپ هر دو مولد بحران‌های عمیق و مزمن بیشتری در این کشور خواهد بود. واشنگتن در وضعیتی قرارگرفته است که اجزای «مدیریت بحران» قدرت چینش در کنار یکدیگر را ندارند. در این معادله، دیگر تفاوتی نخواهد داشت که «بایدن خواب‌آلود» یا « ترامپ متوهم» در کاخ سفید حضورداشته باشند.در این میان سکوت معنادار بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان قابل‌تأمل است! سکوتی که نشان می‌دهد تحلیلگران خبره دو حزب سنتی آمریکا، متوجه از دست رفتن «کنترل » و حتی « رصد » بازی  شده‌اند…  . 

نویسنده : حنیف غفاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تابستان داغ و پاییز داغ‌تر برای آمریکا بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.