تابستان با طعم كتاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4595
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 01 تیر 1398 - 8:56 |
معاون فرهنگی كانون پرورش فكری در گفت وگو با رسالت عنوان كرد:

تابستان با طعم كتاب

كتاب قرن هاست مونس و انيس جان انسان‌ها است و با وجود و حضور خود قطار توسعه و پيشرفت فرهنگي و علمي بشر را به جلو مي راند.
تابستان با طعم كتاب

|حسن شجاعي|
كتاب قرن هاست مونس و انيس جان انسان‌ها است و با وجود و حضور خود قطار توسعه و پيشرفت فرهنگي و علمي بشر را به جلو مي راند. شايد اثري كه بشر در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي بر بشريت گذارده با هيچ كدام از ساخته هاي دست بشر برابري نكند و امروز هم كه تكنولوژي سر به آسمان ساييده و هرروز شاهد اختراع انواع و اقسام دست ساخته هاي بشري هستيم بازهم كتاب جايگاه خود را حفظ كرده و هدايتگر بشر به سمت اتفاقات تازه است.
در كشور فرهنگي ما نيز از قرن ها پيش توجه به حوزه كتاب و كتابخواني ارج و قرب خاص خود را داشته و فرهيختگان بي شماري با كتاب براي پويايي و فرهنگ سازي اين مرز و بوم تلاش داشته اند.
شايد يكی از نهادهايي كه در اين سال ها گام هاي ارزشمندي را براي توسعه و بسط فرهنگ كتابخواني در كشور برداشته كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است. امسال نيز به همت اين كانون اتفاقات خوبي در حوزه كتاب در سراسر كشور درحال رقم خوردن بوده و برنامه هاي مفصلي در اين زمينه ديده شده است.
محمدرضا زمرديان معاون فرهنگي اين كانون در گفت وگو با رسالت ضمن تبيين برنامه هاي تابستاني كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و با اشاره به اينكه برنامه هاي تابستاني اين مجموعه كتاب محور خواهد بود گفت: هدف ما در كانون ارائه خدمات مناسب كيفي و با قيمت مناسب براي رده هاي سني مختلف است و باتوجه به شرايط اقتصادي خانواده ها تلاش شد تا برنامه هاي تابستاان ۹۸ با بهترين كيفيت و كمترينهزينه در اختيار جامعه هدف قرار گيرد.
وي با اشاره به اين نكته كه در برنامه هاي تابستان امسال تلاش شده تا اوقات فراغت كودكان و نوجوانان با محوريت كتاب پر شود ادامه داد: در سراسر كشور برنامه هاي ما كتاب محور خواهد بود و در سراسر كشور اين موضوع در كانون هاي استاني انجام مي شود.
محمدرضا زمرديان با تاکيد بر نقش محوري کتاب در برنامه‌هاي تابستاني کانون در سراسر کشور از اجراي دومين پويش فصل گرم کتاب در ايام تابستان خبر داد و گفت: اين پويش در سال گذشته با استقبال مخاطبان در سراسر کشور همراه شد و امسال با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، تلاش شده با انسجام بيشتر، خدمات فرهنگي کتاب‌محور به صورت گسترده به مخاطبان ارائه شود.
وي افزود: بر اساس اين پويش، اداره‌هاي کل استاني کانون، ايستگاه‌هاي فرهنگي خود را در فضاهاي عمومي شهرو تفرجگاه‌ها برقرار خواهند کرد و برنامه‌هاي خود را بر پايه شعار تمرين زندگي و با استفاده از ابزارهاي مختلف مورد توجه کودکان و نوجوانان اجرايي مي‌کنند.
زمرديان خاطرنشان كرد: در تابستان امسال کارگاه‌هاي تخصصي مانند قصه‌گويي، عکاسي، انيميشن، سينما و سرود با تاکيد بر طرح دروسي که در انجمن‌هاي مربوط به خود مورد بحث و بررسي قرار گرفته، آموزش داده خواهد شد و بر اين مبنا اين کارگاه ها منطبق با اصول و مهارت‌هاي هر حوزه، با حضور استادان و چهره‌هاي برتر هر استاني و نيز کشور برگزار مي‌شود.
معاون فرهنگي کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سپس به فعاليت هاي كاروان پيك اميد در سال گذشته اشاره كرد و گفت: يکي از برنامه هاي ارزشمند کانون در طول سال گذشته، راه‌اندازي و فعال‌سازي کاروان پيک اميد با هدف ارائه خدمات فرهنگي به مناطق کم‌برخوردار کشور و نيز کودکان آسيب‌ديده از حوادث طبيعي مانند سيل اخير بود که به لطف خدا و با کمک و حمايت بسيج کانون و نيز فعاليت داوطلبانه تعداد زيادي از مربيان کانون در سراسر کشور، موفق شديم اقدامات خوب و ماندگاري را در زمينه اطلاع رساني و ارائه خدمات فرهنگي به‌ويژه به كودكان و نوجواناني كه در اثر سيل خسارت هاي زيادي ديده بودند ارائه نماييم.
وي ادامه داد: بر همين مبنا نيروهاي داوطلب کانون در قالب کاروان پيک اميد، در تابستان امسال، به منظور ارائه خدمات فرهنگي با محوريت کتاب به مناطق مختلف كشور و به ويژه مناطق محروم اعزام مي شوند تا شعار برابري در دسترسي کودکان و نوجوانان به امکانات و خدمات فرهنگي را فارغ از شعار زدگي در واقعيت اجرا كنند.
معاون فرهنگي کانون سپس به افتتاح نمايشگاه عکس و نقاشي کودکان سيل‌زده استان‌هاي گلستان، خوزستان و لرستان در تهران و در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه تا تاريخ دهم تيرماه جاري با ارائه ۲۰۰ نقاشي و ۱۰۰ عكس برگزيده از اقدامات پيک اميد و کودکان سيل‌زده برپا خواهد بود و علاقه مندان مي توانند از اين نمايشگاه بازديد داشته باشند.
زمرديان در ادامه به برپايي كارگاه هاي مهارت مثبت از نيمه تابستان در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: اين كارگاه‌ها از مرداد سال جاري در دپارتمان مهارت‌هاي زندگي کانون برگزار و در آن تقويت مهارت‌هايي از قبيل معنويت، شکرگزاري، خوش‌بيني، اميد، شادي، روابط مثبت و… در بين نوجوانان انجام خواهد شد. کارگاه‌هايي که نوجوانان با حضور در آنها مي‌توانند ضمن آموزش غيرمستقيم مهارت‌هاي زندگي، اوقات فراغت خود را به نحو موثري بگذرانند.
وي برگزاري برنامه دو پنجره را از ديگر اقدام‌هاي کانون در فصل تابستان عنوان كرد و ادامه داد: در اين برنامه، نوجوانان يک کتاب از يک شاعر يا نويسنده را مي‌خوانند و پس از آن، در برنامه‌اي منسجم، به نقد آن در حضور شاعر يا نويسنده کتاب مي‌پردازند. اين برنامه سال‌هاست که در کانون اجرا مي‌شود و خوشبختانه توانسته مخاطبان بسياري را نيز جذب کند، به همين خاطر در تابستان امسال نيز دو پنجره با همان کيفيت گذشته ادامه خواهد يافت.
معاون فرهنگي کانون سپس از برگزاري مهرواره‌ها و جشنواره‌هاي مختلف در تابستان امسال در سراسر کشور خبر داد و با توضيح اين‌که مهرواره‌ها حاصل برنامه‌هاي فرآيندي و هدفمند مراکز کانون هستند که به‌صورت استاني و کشوري در قالب جشن، ويژه‌برنامه و… به صورت گروهي و غيررقابتي برگزار مي‌شود، گفت: مهرواره بازي‌هاي بومي و محلي که اغلب مراکز سيار شهري و روستايي مجري آن هستند از جمله برنامه هايي هستند که در تابستان امسال برگزار مي‌شود؛ در اين مهرواره بازي‌هاي بومي و محلي هر استان شناسايي و در مراکز کانون با مشارکت اعضا اجرا مي‌شوند. همچنين مهرواره داستان آفرينش با گردهمايي اعضاي برگزيده انجمن‌هاي ادبي و تقدير از چهره‌هاي برتر انجمن‌هاي ادبي در تابستان امسال برگزار خواهد شد.
زمرديان در پايان از آغاز فرآيند اجرايي بيست و دومين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در تابستان امسال خبر داد و گفت: ثبت‌نام و اجراهاي کتابخانه‌اي شرکت‌کنندگان جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي از نيمه تابستان امسال در مراکز کانون آغاز خواهد شد و به اين ترتيب شروع بيست و دومين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در اين فصل خواهد بود.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تابستان با طعم كتاب بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.