بزرگ فریادگر امامت و ولایت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11525
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 05 آبان 1398 - 23:48 |
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پناهیان مهمترین ویژگی امام رضا علیه‌السلام را تبیین کرد؛

بزرگ فریادگر امامت و ولایت

در ايام شهادت امام رئوف، حضرت امام رضا عليه السلام قرار داريم. براي آشنايي با بخش هايي از ويژگي هاي اين امام همام، گوشه هايي از سخنراني حجت الاسلام عليرضا پناهيان را که به تبيين رفتار و منش سياسي حضرت امام رضا عليه السلام پرداخته شده با هم مرور مي کنيم.
بزرگ فریادگر امامت و ولایت

در ايام شهادت امام رئوف، حضرت امام رضا عليه السلام قرار داريم. براي آشنايي با بخش هايي از ويژگي هاي اين امام همام، گوشه هايي از سخنراني حجت الاسلام عليرضا پناهيان را که به تبيين رفتار و منش سياسي حضرت امام رضا عليه السلام پرداخته شده با هم مرور مي کنيم.
وي در ابتدا با طرح اين سؤال که وقتي نام شريف امام رضا عليه السلام را مي‌شنويم مهمترين وصف يا ويژگي آن حضرت که بايد به ذهن ما متبادر شود چيست؟ آيا اينکه حضرت به ايران تشريف آوردند، اينکه غريب بودند و غريبانه به شهادت رسيدند يا اينکه ايشان را عالم آل‌محمّد صلي الله و عليه و آله برمي‌شمردند؛ کداميک بايد مهمترين ويژگي حضرت در نزد ما باشد؟ همه اينها خصوصيات و اتفاقات مهم زندگي حضرت بودند، ولي هيچ‌يک از اين ويژگي‌ها نبايد مهمترين وصف امام رضا عليه السلام در ذهن ما باشد. کار خاص و مأموريت ويژه حضرت، هيچ‌يک از اينها نبوده است؛ درست است امام رضا(ع) در حکومت هم ورود کردند، هرچند ايشان به پذيرش ولايتعهدي مجبور شدند و در زندگي ائمه هدي عليه السلام بي‌سابقه بود که چنين اتفاقي بيفتد، اما اين اتفاق استثنايي هم نبايد برترين ويژگي حضرت در ذهن ما باشد. امام رضا عليه السلام در بين همه ائمه هدي، صريح‌ترين پيام‌هاي ولايي را به مردم منتقل کردند و مي‌توان گفت ايشان در بيان و دعوت به امر امامت و ولايت، از جهاتي صريح‌ترين امام بودند.
حجت الاسلام پناهيان با اشاره به برخي کلمات امام رضا عليه السلام در باب ولايت و امامت و اينکه به اين سادگي نمي‌توان در بيان ديگر ائمه چنين توصيفات عميق و صريحي از معارف امامت و ولايت پيدا کنيد گفت: امام رضا(ع) دعوت به امر ولايت را در زمان خليفه مقتدر عباسي؛ هارون الرشيد هم انجام مي‌دادند. اقتدار هارون، در تاريخ بي‌نظير است. هارون همان کسي بود که توانست امام موسي‌بن جعفر
عليه السلام را هرچند مخفيانه و فريبکارانه به شهادت برساند درحالي که تمام شاگردان امام صادق عليه السلام در خدمت امام موسي‌بن جعفر عليه السلام بودند. يعني با وجود نفوذ امام موسي‌بن جعفر عليه السلام در جامعه اين کار ساده‌اي براي يک خليفه نبود. اما در عين حال وقتي به هارون گفتند: چرا به امام رضاعليه السلامکاري نداري درحالي که ايشان دارد راحت امامت را تبليغ مي‌کند و مردم را به امر ولايت دعوت مي‌کند.هارون گفت: شهادت موسي‌بن جعفرعليه السلام براي من کافي است، من ديگر با اين خانواده کاري ندارم.
شجاعت و صراحت امام رضاعليه السلام در دعوت به امر ولايت و امامت فوق‌العاده بود. وقتي به امام رضاعليه السلامعرضه داشتند: شما نمي‌ترسيد از اينکه هارون شما را هم مانند پدر گرامي‌تان امام موسي‌بن جعفر عليه السلام به شهادت برساند يا اذيت کند حضرت فرمودند: «همان‌طور که پيامبر اکرم صلي الله و عليه و آله ‌فرمودند: «اگر ابولهب توانست يک مو از سرِ من کم کند، من پيغمبر شما نيستم» من هم به شما مي‌گويم؛ اگر هارون توانست يک مو از سر من کم کند، من امام شما نيستم!» لذا حضرت بدون هيچ واهمه‌اي به امر تبليغ، تبيين و دعوت به امامت مي‌پرداختند.
وي سپس با تاکيد بر اينکه امام رضا عليه السلام از کمترين فرصت و امکان براي آشنايي با مفهوم امامت و ولايت در ميان مردم استفاده مي کردند افزود: امام رضا عليه السلام در زمان امامتشان بر روي مفاهيمي مثل نماز و روزه و عبادات و اخلاقيات کار نکردند، بلکه به سراغ اصل ماجرا رفتند و به اصلي‌ترين مفهوم ديني يعني ولايت و امامت پرداختند. البته دليل اين ترجيح هم در کلامي از حضرت کاملا معلوم است آنجا که مي‌فرمايند: «نماز بدون امامت تمام نيست، زکات و روزه و حج و جهاد بدون امامت تمام نيست. و اساسا تمام احکام با امامت تمام مي‌شود و بدون امامت همه اينها ناقص است. بنابراين وقتي نام شريف امام رضاعليه السلام را شنيديم بايد بگوييم «بزرگ فريادگر امامت و ولايت.» چون ايشان به هر دليل، صريح‌ترين امام در بيان امر امامت و ولايت و معارف پيرامونيِ آن هستند. اين مهمترين ويژگي امام رضاعليه السلام است.
اين استاد دانشگاه در ادامه شجاعت و صراحت امام رضا عليه السلام را از مهمترين ويژگي هاي ايشان برشمرد و تصريح کرد: اين ويژگيِ برجسته امام رضا
عليه السلاماست. آيا شما مي‌توانيد در اين زمان و پس از اين ‌همه رشد و اقتداري که به دست آمده هرجايي مانند امام رضا عليه السلام اين‌طور با صراحت از امامت حرف بزنيد؟! خيلي دشوار است.
حجت السلام پناهيان در ادامه صخنان خود به تبيين جايگاه امام از منظر امام رضا عليه السلام پرداخت و گفت: ايشان در بيان مفصلي درباره عظمت و جايگاه «امام» مي‌فرمايند: «امام مانند خورشيد طالع است، عالم از نور امام جلال پيدا مي‌کند و زيبا مي‌شود، امام در افقي است که هيچ دستي به او نمي‌رسد. چشم‌ها هم به او نمي‌رسند، امام مانند ماه منيراست. امام مانند دوست انيس و مونس آدم است، مانند پدرِ شفيق و دلسوز و مهربان است؛ امام مانند برادرِ بسيار صميمي است، امام مانند مادرِ مهربان نسبت به طفل شيرخواره است. امام يگانه روزگار خودش است. هيچ‌کس نمي‌تواند به مقامش نزديک شود و هيچ‌ کسي معادل او نخواهد بود و بدلي برايش پيدا نمي‌شود و نظيري ندارد.
وي در پايان گفت: انشاءالله خداوند متعال معرفت امام را در قلب ما قرار دهد. از خدا مي‌خواهيم همان‌طور که امام رضا عليه السلام ما ولايي‌هاي ايران اسلامي را تربيت کرده، با تربيت اين نفوس مستعد، ما را با رهبر عزيزمان، منتقل‌کننده اين جهان به جهان ظهور، و مقدمه‌ساز ظهور حضرت قرار دهد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بزرگ فریادگر امامت و ولایت بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.