برسی علائم شانه درد و اسیب های وارده به شانه توسط متخصص شانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84358
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 26 فروردین 1402 - 8:59 |

برسی علائم شانه درد و اسیب های وارده به شانه توسط متخصص شانه

شانه یکی از مهم‌ ترین اعضای بدن است که در صورت وارد شدن هر گونه آسیب به آن، درد بسیار زیادی را متحمل می ‌شویم. زمانی‌ که دردی در ناحیه شانه و کتف خود احساس می ‌کنیم و یا زمانی ‌که ورزشکار در حین انجام فعالیت ‌های بدنی، دچار آسیب از ناحیه شانه می‌ شود، باید به دکتر فوق‌ تخصص شانه مراجعه کند. اما پزشک فوق ‌تخصص شانه کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟
برسی علائم شانه درد و اسیب های وارده به شانه توسط متخصص شانه

 علل شانه درد و اسیب های وارده به شانه

جراح شانه و جراحی شانه

شانه یکی از مهم‌ ترین اعضای بدن است که در صورت وارد شدن هر گونه آسیب به آن، درد بسیار زیادی را متحمل می ‌شویم. زمانی‌ که دردی در ناحیه شانه و کتف خود احساس می ‌کنیم و یا زمانی ‌که ورزشکار در حین انجام فعالیت ‌های بدنی، دچار آسیب از ناحیه شانه می‌ شود، باید به دکتر فوق‌ تخصص شانه مراجعه کند. اما پزشک فوق ‌تخصص شانه کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\برسی علائم شانه درد و اسیب های وارده به شانه توسط متخصص شانه_files\درد-شانه-1.jpg

در این بخش می خواهیم شما را با وظایف و حیطه کاری جراح شانه، نیز انواع جراحی های مربوط به شانه آشنا کنیم.

جراح شانه کیست؟

این نوع متخصص در واقع همان جراح ارتوپد است که دوره ‌های تکمیلی فلوشیپ شانه را گذرانده و آموزش‌ های حرفه ‌ای را در این زمینه دریافت کرده ‌است. این نوع متخصص، توانایی تشخیص، درمان و جراحی‌  عمل دست و شانه و کتف را برعهده دارد. جراحان ارتوپد به دو بخش تقسیم می ‌شوند، برخی از این جراحان تنها در یک یا چند قسمت از بدن مانند پاشنه پا و مچ پا، ستون فقرات، شانه، لگن و غیره تخصص داشته، اما برخی دیگر از جراح ها در انجام عمل توانایی بسیار بالایی دارند.

به ‌هنگام مراجعه به متخصص و یا فوق تخصص جراحی شانه بهتر است به فردی مراجعه کنید که تخصص لازم را در این زمینه داشته باشد. هرچقدر تخصص فرد در این زمینه بالاتر باشد، نتایج بهتری به دست آورده و عوارض عمل نیز کمتر خواهد بود.

مهارت‌ های جراح شانه

زمانی ‌که به آسیب ‌های استخوانی و یا بافت نرم در ناحیه شانه دچار می‌ شوید، بهتر است هرچه سریع ‌تر به جراح شانه و یا در واقع متخصص شانه مراجعه کنید. چرا که مراجعه به ‌موقع، منجر به درمان سریع آسیب ‌های رخ داده می‌ شود. برخی از آسیب‌ ها با گذشت زمان بدتر شده و نیاز به درمان دارویی و توان‌ بخشی خواهند داشت.

حتی ممکن است در صورت تداوم، نیاز به عمل جراحی داشته باشند. زمانی ‌که به پزشک و یا متخصص شانه مراجعه می ‌کنید، وی تمامی قسمت ‌های مربوط به مفصل شانه، مانند بافت استخوانی، تاندون‌ ها، عضلات و سطح مفصل را مورد بررسی و معاینه قرار می‌ دهد. در صورت نیاز عکس رادیوگرافی و ام ار آی را برای بیمار تجویز می ‌کند.

در صورتی‌ که آسیب شانه شما بسیار جدی نباشد، می ‌توانید آن را با روش ‌های مختلف مانند استفاده از ضد التهاب ‌ها، استراحت کافی، اصلاح فعالیت خود درمان کنید. اما اگر علائم دردآوری داشته باشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مفصل شانه از سه استخوان بنام‌ های کتف، بازو و ترقوه تشکیل شده ‌است که انعطاف ‌پذیری بسیار بالایی دارند. در برخی موارد ممکن است در اثر برخی از دلایل، آسیب ‌هایی به بخش مفصل شانه وارد شود. در این ‌صورت احساس درد شدیدی داشته و ممکن است نتوانیم حتی فعالیت ‌های روزمره خود را نیز به ‌درستی انجام دهیم. معمولاً استخوان‌ هایی که در ناحیه مفصل شانه قرار دارند مانند اعصاب، تاندون‌ ها و عضلات، از جمله بخش ‌هایی هستند که به‌ طور مکرر در معرض ایجاد آسیب قرار می‌ گیرند. به ‌عنوان مثال، شکستگی، آرتروز، در رفتگی، پارگی تاندون، روماتیسم و التهاب تاندون‌ ها ازجمله بیماری‌ هایی هستند که به ناحیه مفصل شانه مرتبط می ‌شوند.

درصورتی ‌که به هر یک از علایم زیر مبتلا هستید، بهتر است سریع ‌تر به فوق ‌تخصص و جراح شانه مراجعه کنید.

  • در صورتی ‌که به لمس حساس هستید.
  • احساس سایش و صدا در مفصل شانه دارید.
  • در شب به درد های بسیار شدید و مزمن دچار می ‌شوید.
  • دامنه حرکتی مفصل شانه به ‌هنگام بالا آوردن دست محدود می شود.
  • اطراف مفصل شانه متورم شده و دارای التهاب است.
  • احساس سوزن سوزن شدن در اطراف بازو وجود دارد.

جراحی شانه

جراحی شانه به جراحی گفته می ‌شود که با استفاده از آن، تمامی صدمات مربوط به ناحیه شانه و مفصل آن از بین می ‌رود. این نوع جراحی به دو صورت جراحی باز و جراحی آرتروسکوپی یا جراحی لیزری تقسیم می ‌شود.

جراحی باز شانه چیست؟

در جراحی باز شانه، برش‌ های کوچکی در حد چند اینچ در ناحیه مورد نظر به وجود می ‌آید. از این روش زمانی استفاده می ‌شود که پارگی شدید و پیچیده در بیمار وجود داشته و یا نیاز به انتقال تاندون یا تعویض مفصل شانه باشد.

جراحی آرتروسکوپی چیست؟

در جراحی آرتروسکوپی ابتدا برش ‌هایی را در داخل مفصل ایجاد می‌ کنند. سپس برای مشاهده‌ ی داخل مفصل با استفاده از دستگاه آرتروسکوپی، که از یک دستگاه نازک و یک لنز کوچک و سیستم روشنایی تشکیل‌ یافته، استفاده می ‌کنند تا بتوانند داخل مفصل را به‌ خوبی مشاهده کنند.

سپس جراح شانه تصاویر ارسالی از این دستگاه را از درون مانیتور مشاهده کرده و با توجه به عارضه ایجاد شده، نوع آن را تشخیص می‌ دهد. یکی از ویژگی ‌های عالی این نوع روش در این است که بیمار به ‌صورت سرپایی نیز درمان می‌ شود. از مزایای این روش می‌توان به کاهش دوره نقاهت و نیز ایجاد آسیب‌های کمتر به عضلات و بافت بدن اشاره کرد.

سوالات متداول

بهترین روش جراحی شانه کدام است؟

معمولاً جراحان شانه با استفاده از روش آرتروسکوپی بیمار را درمان می ‌کنند. البته بهتر است بدانید این نوع جراحی نیاز به تخصص بسیار ویژه ‌ای دارد، اما برخی از پزشکان نیز جراحی باز را پیشنهاد می ‌کنند.

چه زمانی باید به جراح شانه مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از مشکلات ذکر شده در بخش بالا، سریعاً به یک فوق‌ تخصص و یا جراح شانه مراجعه کنید. چرا که عدم مراجعه به ‌موقع باعث از دست رفتن توانایی تحرک شما می شود.

سخن پایانی

بیماری های مربوط به شانه بسیار زجرآور بوده و فرد را به شدت ناراحت می سازند. مراجعه به موقع به پزشک جراح شانه می تواند در درمان سریع و عالی این نوع آسیب های جدی به وجود آمده بسیار موثر باشد. در این مقاله، سعی کردیم شما را با وظایف جراح شانه و انواع جراحی های شانه که به دو صورت جراحی باز و جراحی لیزری یا آرتروسکوپی می باشند، آشنا کنیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، لطفاً آن را با ما در میان بگذارید و در صورت نیاز می توانید از مشاوره پزشکان ما بهره مند شوید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای برسی علائم شانه درد و اسیب های وارده به شانه توسط متخصص شانه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.