با اجزای کولر آبی بیشتر آشنا شوید و کولر خود را به راحتی راه اندازی کنید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65801
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1401 - 15:10 |

با اجزای کولر آبی بیشتر آشنا شوید و کولر خود را به راحتی راه اندازی کنید

کولرهای آبی از دسته دستگاه‌های سرمایشی هستند که سیستم پیچیده‌ای ندارند و هر فرد عادی و بدون تخصصی می‌تواند کارهای تعمیراتی و سرویس آن را به صورت مرتب و سالیانه انجام دهد.
با اجزای کولر آبی بیشتر آشنا شوید و کولر خود را به راحتی راه اندازی کنید

کولرهای آبی از دسته دستگاه‌های سرمایشی هستند که سیستم پیچیده‌ای ندارند و هر فرد عادی و بدون تخصصی می‌تواند کارهای تعمیراتی و سرویس آن را به صورت مرتب و سالیانه انجام دهد.

برای سرویس سالیانه کولر آبی ، لازم است به طور کامل اجزای آن و کارکردن با آن‌ها را بشناسیم. تا به راحتی خودمان هم بتوانیم آن ها را تعویض کنیم .

در هر کولر آبی دو فرآیند گردش آب و گردش هوا توسط اجزا و قطعات انجام می‌شود. در تمامی کولرهای آبی سه نوع دسته قطعه ، شامل قطعات الکتریکی ، مکانیکی و ثابت وجود دارد که هر دسته وظایف مخصوص به خود را دارد و اگر به مشکل برخورد کند، تمام روند خنک کردن کولر ، با مشکل روبرو می‌شود. حال باید با این سه دسته و اجزای زیر شاخه‌ی آن‌ها آشنا می‌شویم.

اجزای کولر آبی کدام است؟

همانطور که گفتیم در هر کولر آبی سه دسته قطعه ، شامل قطعات الکتریکی ، قطعات مکانیکی و قطعات ثابت وجود دارد که ما در ذیل به تفکیک آن می‌پردایم.

قطعات الکتریکی کولر آبی

قطعه‌ی الکتریکی همانطور که از اسمش پیداست ، قطعاتی را شامل می‌شود که با استفاده از جریان برق ، نیروی لازم برای حرکت را به دست می‌آورند. قطعات مکانیکی برای حرکت به این قطعات الکتریکی متصل می‌شوند. قطعات الکتریکی از مهم‌ترین قطعات کولرهای آبی هستند که در صورت خرابی و سوختن ، هزینه‌ی گزافی را برای تعمیر آن‌ها باید بپردازیم؛ بنابراین در سرویس سالیانه‌ی کولر آبی ، این قطعات را به دقت مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

تعمیر و تعویض قطعات الکتریکی بر خلاف تمامی قطعات کولرهای آبی باید توسط فرد متخصص و آشنا به برق صورت بگیرد.

قطعات الکتریکی کولرهای آبی شامل موارد زیر است:

پمپ آب کولر

پمپ کولر یکی از قسمت‌های مهم کولرهای آبی است که کارکرد درست آن در سیستم سرمایش این دستگاه خنک کننده ، تاثیر بسیار زیادی دارد. بدون این قطعه‌ی مهم ، کولر تنها عملکردی مانند یک پنکه خواهد داشت که صرفا باد تولید می‌کند.

پمپ آب ، وظیفه‌ی انتقال آب کولر به سه راهی‌های توزیع آب را بر عهده دارد. این قطعه در سمت کفی و تشتک کولر قرار می‌گیرد و آب را از قسمت مخزن پمپاژ می‌کند و آن را به سه راهی‌ها منتقل می‌کند. هوا و بادی که از کولر تولید می‌شود ، در هنگام برخورد با پوشال‌های خیس سرد می‌شود و از طریق چرخش پروانه‌ی کولر به داخل کانال کولر دمیده می‌شود. اگر پمپ کولر ، به هر علتی درست کار نکند و یا از کار افتاده باشد ، باد کولر به مرور گرم می‌شود و کولر از وظیفه‌ی اصلی خود یعنی خنک کردن محیط فاصله می‌گیرد.

موتور یا دینام کولر

دینام کولر یا همان الکتروموتور ، در واقع وظیفه‌ی به چرخش درآوردن فن کولر را بر عهده دارد و معمولا به صورت تک فاز با توان‌های مختلف ، توسط برندهای مختلفی ، تولید و ساخته شده می‌شود.
برای انتخاب دینام مناسب کولرمان باید سایز کولر را در نظر داشته باشیم تا دینامی با توان مناسب انتخاب نماییم. قیمت دینام کولر بسته به اندازه ، ابعاد و توان آن در سطوح متفاوتی قرار گرفته است.
تمامی دینام‌ها معمولا دو سرعته هستند که ما آن را به صورت کلیدهای تند و کند در کلیدهای کولر خود مشاهده می‌کنیم. سرعت تمامی دینام‌ها از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین آن قابل تنظیم و کنترل است.

با چرخش موتور یا همان دینام ، پولی کوچک نیز می‌چرخد و تسمه به حرکت درمی‌آید و در نهایت با چرخش تسمه ، فولی بزرگ نیز شروع به حرکت می‌کند.

جعبه تقسیم برق کولر

جعبه تقسیم ، وظیفه‌ی انتقال انرژی الکتریکی به قطعات کولر را بر عهده دارد. با قطع و وصل کردن کلید برق از طریق جعبه تقسیم ، در واقع کولر خاموش و روشن می‌شود. جعبه تقسیم باید در محلی قرار گیرد که با رطوبت کولر ارتباط و مجاورت نداشته باشد.

قطعات مکانیکی کولر آبی

قطعات مکانیکی شامل شناور ، یاتاقان ، تسمه ، پروانه و پولی می‌شود.

یاتاقان کولر

یاتاقان کولر ، یک قطعه‌ی فلزی است که نیروی حرکتی را از تسمه به محور منتقل می‌کند. این نیروی منتقل شده ، سبب چرخش پروانه و در نتیجه تولید باد می‌شود. یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه یا همان شفت قرار می‌گیرند . بنابراین اساسی‌ترین نقش آن‌ها ، تولید باد در کولرهای آبی است. یاتاقان‌ها باید بر اساس اندازه و حجم کولر خریداری شوند . پس در هنگام تعویض و خرید یاتاقان کولر ، به اندازه‌ی کولر خود توجه داشته باشید و یاتاقان متناسب با حجم آن را خریداری نمایید.

یاتاقان لغزشی ، یاتاقان غلتشی و یاتاقان بلبرینگی از انواع یاتاقان هستند که ویژگی‌ها و ساختار متفاوتی از یکدیگر دارند.

این نکته را فراموش نکنید که یاتاقان به علت کارکرد مداومی که دارد ، به سرعت فرسوده می‌شود؛ بنابراین باید در صورت خرابی به سرعت تعویض شود تا از آسیب به سایر اجزا و قطعات کولر ، جلوگیری شود.

تسمه کولر

تسمه ، پولی بزرگ را برای به چرخش درآوردن پروانه ، به حرکت درمی‌آورد. تسمه باید در حد تناسب باشد . بیش از حد شل و سفت نباشد. شل و سفت بودن بیش از حد پروانه ، موجب پاره شدن خودش و ایجاد سر و صدای آزاردهنده در کولر می‌شود.

شناور کولر

شناور معمولا یک قطعه ی پلاستیکی است که آب داخل مخزن کولر را به صورت ثابت و بدون کوچک‌ترین کم و زیاد شدن نگه می‌دارد. پس خرید شناور کولر آبی از مسائل مهم و ضروری به شمار می‌رود. شناور کولر ، آبی را که در داخل مخزن کولر وجود دارد به خوبی تنظیم می‌کند و در صورت کم بودن آب ، وظیفه‌ی آبرسانی را نیز بر عهده دارد. در صورت نبود شناور کولر و تنظیم نبودن درجه شناور ممکن است مشکلاتی از قبیل کم بودن آب مخزن و یا سر ریز شدن و خارج شدن آب مخزن رو به رو شویم. پس بهتر است با تنظیم شناور و در مواردی با تعویض این جز مهم کولرهای آبی ، از مشکلات این چنینی به راحتی جلوگیری کنیم.
شناور کولر یا شیر شناور خود از اجزا و ساختار مختلفی تولید و ساخته شده است که هر کدام در ثابت نگه داشتن آب کولر ، وظیفه‌ی مهمی دارند.
مهره ، شیر بدنه ، گوی شناور یا توپی ، اهرم یا میله شناور ، واشر ، مهره برنجی به سایز یک چهارم اینچ ، پین و سپر شناور از اجزا و ساختار یک شناور کولر هستند .

پولی یا فولی کولر

فولی قطعه‌ای آلومینیومی است که جهت انتقال نیرو بین اجزای مختلف کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتقال نیرو ، فولی باید همراه با تسمه به کار گرفته شود.
پولی کولر ، انرژی الکتریکی تولید شده را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و این انرژی مکانیکی توسط تسمه به پروانه‌ها منتقل می‌شود. اگر پولی مشکل داشته باشد و به خوبی کار نکند و وظیفه‌ی خود را به جا نیاورد ، پروانه توانایی پرتاب باد خنک به سمت کانال را نخواهد داشت. در صورت خرابی فولی ، فشار بسیار زیادی به موتور کولر وارد می‌شود و ممکن است موتور کولر دچار آسیب گردد.
فولی‌ها در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی بنا به ظرفیت و حجم کولرها تولید و ساخته می‌شوند. هرچه ظرفیت و حجم کولر بیشتر باشد ، ابعاد فولی‌ای که برای آن کولر مناسب است نیز باید بزرگ‌تر باشد. بزرگ بودن اندازه فولی موتور کولر آبی ، سبب افزایش توانایی برای پرتاب فشار باد می‌شود. لازم به ذکر است در هر کولر آبی دو عدد فولی و با دو سایز مختلف وجود دارد که یک فولی در محور پروانه و یک فولی دیگر در محور موتور نصب می‌شود.

پروانه کولر

پروانه کولر در یک مخزن حلزونی شکل در مرکز کولر قرار می‌گیرد و با چرخش این قطعه ، باد تولید شده توسط کولر به دریچه‌ها منتقل می‌شود. پروانه کولر را باید به درستی تنظیم کنید تا از لرزش بدنه‌ی کولر جلوگیری کرده باشید.

اجزا و قطعات ثابت کولر آبی

از قطعات ثابت کولر آبی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

دریچه و پوشال‌های کولر آبی

در سه طرف بدنه‌ی کولر ، دریچه‌هایی قرار دارند که داخل آن‌ها با پوشال پر شده است. در زمان تعمیر و دسترسی راحت‌تر به قطعات ، باید این دریچه‌ها را از جای خود برداریم.

بدنه کولر آبی ، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی از دیگر اجزای ثابت کولر آبی هستند که در جای خود به صورت ثابت قرار گرفته‌‌اند و کمتر نیاز به تعمیر و تعویض آن‌ها وجود دارد.

برای تعویض یا خرید هر قطعه ای از اجزای کولر آبی ، میتوانید در گوگل ، ابزارلاین را سرچ نمائید و یا کارشناسان ابزار لاین در این مسیر با شما همراه خواهند بود. می‌توانید برای مشاوره و راهنمایی با شماره‌های ۰۹۱۲۷۵۴۶۵۰۴ و ۶۶۷۰۴۶۷۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای با اجزای کولر آبی بیشتر آشنا شوید و کولر خود را به راحتی راه اندازی کنید بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.