بازی خطرناک با باورهای مردم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16370
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 05 بهمن 1398 - 23:20 |
«رسالت» آتش‌زدن کتاب اصول طب «هاریسون» و واکنش‌های منفی به این اقدام را بررسی می‌کند؛

بازی خطرناک با باورهای مردم

طي روزهاي گذشته فيلمي در شبکه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست شد که فردي به نام  «تبريزيان» در قامت اساتيد مشهور طب سنتي، نسبت به آتش زدن اصول طب «هاريسون»، از کتب مرجع پزشکي، اقدام کرده است تا مطابق اظهارات تأمل‌برانگيز خود، به مبارزه با «طب شيميايي» برخيزد.
بازی خطرناک با باورهای مردم

طي روزهاي گذشته فيلمي در شبکه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست شد که فردي به نام  «تبريزيان» در قامت اساتيد مشهور طب سنتي، نسبت به آتش زدن اصول طب «هاريسون»، از کتب مرجع پزشکي، اقدام کرده است تا مطابق اظهارات تأمل‌برانگيز خود، به مبارزه با «طب شيميايي» برخيزد. اين حرکت زشت با واکنش‌هاي تند و منفي از سوي حوزه علميه، وزارت بهداشت و چهره‌هاي برجسته و روحانيون روبه‌رو شد. بازخوردهاي اجتماعي اين اقدام نابخردانه و افراطي در سوزاندن يک کتاب معتبر علمي حاکي از آن است که هيچ فرد عالمي با کتاب سوزي و مقابله خشن با انديشه‌ها و تجارب بشري موافق نيست و اين اقدام مشمئزکننده عمق جهل و کينه نسبت به علوم جديد را نمايندگي مي‌کند. 
بر همين اساس انجمن علمي طب سنتي ايران صراحتا اعلام کرده است: «آقاي عباس تبريزيان که خود را پدر طب اسلامي معرفي مي‌کند سال‌هاست با راه‌اندازي جرياني التقاطي و با سوءاستفاده از اعتقادات و باورهاي ديني مردم علاوه بر ايجاد انحراف در طب روشمند سنتي و اخلال در عملکرد نظام سلامت، اسباب بدبيني برخي مردم و فرهيختگان جامعه را نسبت به آموزه‌هاي ديني فراهم کرده است. اقدام مشمئزکننده کتاب سوزي به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن‌سينا در غرب، در حالي مطرح مي‌شود که ايشان اعتقادي به طب سنتي ايراني ندارد و به‌کرات و در اظهارنظرهاي رسمي و صريح خود ابن‌سينا را فردي بي‌دين که درمان بيماري‌ها با حرام را تجويز مي‌کند، معرفي کرده و طب سينايي را همان طب غربي مي‌داند! لذا انجام اين‌گونه اقدامات سخيف و رياکارانه، شائبه «نفوذ»، در لباس دين و استفاده ابزاري براي تخريب دين را به ذهن متبادر مي‌سازد.»
 انجمن علمي طب سنتي ايران در ادامه تأکيد کرده است: «به دليل اقبال جهاني و ملي و نياز آحاد مردم و جامعه به خدمات صحيح و تأييدشده طب سنتي و مکمل، هرگونه بي‌توجهي به توسعه منطقي، روشمند و ادغام يافته طب سنتي، راه را براي رشد اين‌گونه افراطي‌گري‌ها هموار مي‌سازد. لذا از مرجعيت ديني، نهاد حوزه علميه، دستگاه قضائي و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور انتظار دارد ضمن تبيين مواضع خود در قبال جريان انحرافي، اقدام لازم براي برخورد با اين‌گونه اعمال نابخردانه و سخيف را معمول دارند.»
مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه هم با صدور بيانيه‌اي ضمن اعلام انزجار در آتش زدن کتاب علمي به نام طب هاريسون، اين حرکت غيراخلاقي و جاهلانه را محکوم و تأکيد کرده است: «اين‌گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علميه جايگاهي نداشته و انتسابي به حوزه و روحانيت ندارد.»
متن بيانيه مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه به اين شرح است: حوزه‌هاي علميه و بزرگان آن با تأکيد بر جايگاه علم و انديشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخير در تعرّض به يکي از متون مهم علم پزشکي را که در فضاي مجازي انتشاريافته است ناروا مي‌دانند و حوزه‌هاي علميه و بزرگان آن و شوراي عالي و مديريت حوزه‌هاي علميه آن را محکوم مي‌کنند، آشکار است که اين‌گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علميه  جايگاهي نداشته و انتسابي به حوزه و روحانيت ندارد. اسلام عزيز، روحانيت معظم، حوزه علميه و بزرگان آن در طول تاريخ همواره پرچم‌دار و مشوق رشد و شکوفايي علمي در همه قلمروها و در بسياري از اين زمينه‌ها به‌ويژه درزمينه بهداشت و پزشکي پيشگام بوده‌اند و اين سنت ديرپا همچنان ادامه دارد. انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي ذي‌ربط در اين زمينه اقدام لازم به عمل آورند. اميد است پيشرفت‌هاي علمي ايران و رشد مراکز علمي و دانشگاه‌ها،که در پرتو انقلاب اسلامي رشد چشمگير داشته  است، استمرار و ارتقا  يابد.
ظفرقندي، رئيس‌کل سازمان نظام پزشکي هم با اشاره به اينکه در اين ايام شاهد صحنه نمايش آتش زدن يکي از کتب مرجع پزشکي توسط فردي با کسوت و لباس روحانيت بوديم، گفته است: «اگرچه در تاريخ ملل، جهل مقدس هماره قربانيان بي‌شماري را به کام مرگ و نابودي کشيده است ولي در دنياي امروز وجود چنين نگرش و رفتاري، نشانه‌اي از غلبه شعار بر شعور و موجب عواقب و خساراتي جبران‌ناپذير براي مردم و بيماران خواهد شد. تصور انعکاس چنين صحنه‌اي در داخل و خارج از کشور و در بين مردم و جوانان و عالمان، مقارن تصور جهل مقدس و خانمان‌سوز داعشيان و کتاب سوزي جاهلاني است که در دنياي توهم و خرافات خويش غرق‌شده‌اند. 
تأسف و رنج ما از اين رفتارهاي موهن درواقع فقط به خاطر آتش زدن يک کتاب نيست، تأسف به خاطر تبعات خطيري است که ترويج اين تفکر بر سلامت وزندگي مردم به همراه خواهد داشت و رنجي است که به خاطر آتش کشيدن باورهاي مردم و جوانان در دنياي علم بايد تحمل‌کنيم. اين‌جانب به‌حکم وظيفه قانوني، علمي، ديني و ضرورت حمايت وصيانت از حقوق بيماران، ضمن طرح شکايت از طريق مراجع قانوني و قضائي از مسئولين محترم وزارت بهداشت ودرمان مي‌خواهم به وظيفه قانوني خود در مقابل اين فجايع انساني  و علمي عمل کنند و نيز از علماي بزرگوار حوزه هاي‌ديني نيز مي‌خواهم اجازه اشاعه اين خرافات را بيش از اين ندهند و به داد باورهاي مردم و جوانان برسند.»
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خواستار موضع‌گيري قاطع مراجع ديني، دانشگاهي و قضائي در برابر اقدام «سخيف و جاهلانه کتاب سوزي توسط فردي به نام تبريزيان» شد.
عليرضا رئيسي روز جمعه درباره اقدام فردي به نام تبريزيان مبني بر سوزاندن يکي از کتاب‌هاي مرجع پزشکي بيان کرده است: «از داستان کتاب سوزان اسکندر و يونانيان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌هاي واقعي و مستند کتاب سوزان نازي‌ها و  عيد کتاب سوزي
 کسروي در يکم دي‌ماه هرسال حکايت‌هاي بسيار شنيده و خوانده‌ايم، اما اکنون و مقارن با عيد کتاب سوزان پيروان کسروي در مراسمي آييني با فيلم و تصوير 
فردي به نام تبريزيان که پيروانش او را آيت‌الله مي‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامي تجارتخانه‌اي برپا کرده است به خود جرئت داده و کتاب «اصول طب هاريسون» از کتب مرجع پزشکي را به آتش مي‌کشد. 
آنچه مايه تأسف است فقط خالي بودن دست اين گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمي نيست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمي، فرهنگي، ديني و قضائي در برابر چنين رفتارهاي نابهنجار به نام اسلام و ايران است. از دخالت جاهلانه در درمان صدها بيمار مبتلا  به سرطان و بيماري‌هاي مزمن تا توصيه به خوردن نمک در هنگامه پويش ملي کنترل فشارخون از تريبون صداوسيما، خط نفوذي براي به تاراج بردن ايمان و اعتماد آحاد ملت مسلمان ايران و ضربه زدن به شأن و جايگاه روحانيت شکل‌گرفته است.»
کيانوش جهانپور، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت نيز در اين رابطه در توئيتر خود نوشته است: «جاهلي به نام عباس تبريزيان به شيوه اسلام اموي خود، قتيبه بن سهل باهلي و امثال محمود غزنوي، قوم مغول و تاتار، احمد کسروي و ديگر قشريون و داعشيان تاريخ، درس‌نامه هاريسون را آتش زده است. غافل از آن‌که حتي در قياس با آن اسطوره‌هاي بلاهت نيز: اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بازی خطرناک با باورهای مردم بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.