بازی اردوغان با آتش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10656
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 18 مهر 1398 - 0:09 |
عملیات نظامی ترکیه در سوریه آغاز شد

بازی اردوغان با آتش

سرانجام رئيس جمهور ترکيه بار ديگر مقهور «غرور کاذب» و « وعده هاي دروغين غرب» شد و تجاوز پرهزينه اي را به محل استقرار کردها در کشور سوريه آغاز کرد. اين روزها کسي از رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به خوبي ياد نمي کند!
بازی اردوغان با آتش

سرانجام رئيس جمهور ترکيه بار ديگر مقهور «غرور کاذب» و « وعده هاي دروغين غرب» شد و تجاوز پرهزينه اي را به محل استقرار کردها در کشور سوريه آغاز کرد. اين روزها کسي از رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به خوبي ياد نمي کند!
لشكر کشي غير قانوني و نامشروع اردوغان به داخل خاک سوريه خشم و نارضايتي افکار عمومي منطقه و جهان اسلام را برانگيخته است. با اين حال رئيس جمهور ترکيه همچنان بر سياست‌هاي نادرست خود در منطقه (خصوصا در قبال سوريه) پافشاري مي کند. «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه لحظاتي پيش از آغاز عمليات نظامي جديد اين کشور در شمال سوريه خبر داد.
اردوغان در صفحه رسمي توئيتر خود اسم رمز اين عمليات را «چشمه صلح» عنوان کرده و نوشت: «نيروهاي مسلح ترکيه به همراه ارتش آزاد، عمليات چشمه صلح را عليه تروريست‌هاي پ.ک.ک/ي.پ.گ (حزب کارگران کردستان و يگان‌هاي مدافع خلق) و داعش در شمال سوريه آغاز کرد. مأموريت ما ممانعت از ايجاد گذرگاه تروريستي در طول مرزهاي جنوبي خود است.»
وي با بيان اينکه يکي از اهداف اين عمليات بازگرداندن صلح به مناطق شرقي فرات و شمال سوريه است، افزود:‌«عمليات چشمه صلح تهديدات تروريستي عليه ترکيه را خنثي کرده و منجر به ايجاد يک منطقه امن مي‌شود که بازگشت پناهندگان سوري به خانه‌هايشان را تسهيل مي‌کند. ما تماميت ارضي سوريه را حفظ کرده و جوامع محلي را از چنگ تروريست‌ها رها مي‌کنيم!»
اين ادعاي اردوغان در حالي مطرح مي شود که تجاوز ترکيه به خاک سوريه، مصداق عيني نقض تماميت ارضي سوريه است. بدون شک اردوغان مي توانست نگراني هاي خود در خصوص حضور کردهاي مخالف ترکيه در سوريه را از طريق توافق با حکومت سوريه حل و فصل کند.
به راستي حزب عدالت و توسعه و اردوغان به کدام سو مي روند؟ آيا سران حزب عدالت و توسعه متوجه بازي آنکارا با آتش نيستند؟رئيس جمهور ترکيه اين روزها سخنان و ادعاهايي مطرح مي کند که نمايانگر ناکامي و سردرگمي وي در تحليل حداقلي حوادث و رخدادهاي مربوط به کشورش و منطقه است. اردوغان نبايد فراموش کند که با توجه به پيوستگي مستقيم دوحوزه سياست خارجي و داخلي در ترکيه(اين پيوستگي به صورت سنتي در آنکارا وجود دارد)، هر گونه رفتار وي در قبال منطقه بر روي تحولات داخلي اين کشور تأثيرگذار خواهد بود. به نظر مي رسد اردوغان هنوز متوجه پيچيدگي هاي شرايط منطقه و داخل کشور خود نيست. در جريان انتخابات سراسري اخير، اردوغان توانست با تهديد نسبت به برگزاري سه باره انتخابات و کشاندن آراي سفيد و خاموش پاي صندوق‌هاي رأي، حدود ۸ الي ۱۰ درصد رأي اجباري براي حزب عدالت و توسعه جمع کند تا در نهايت بتواند با کسب حداقل نتيجه ممکن پيروز انتخابات شود.
سوريه اقدامات اخير ترکيه و اعلام حمله نظامي به خاک اين کشور را محکوم کرد و به آنکارا هشدار داد که از همه ابزارها براي مقابله استفاده خواهد کرد.يک منبع رسمي در وزارت خارجه گفت: «سوريه به شدت، اظهارات پوچ، مقاصد خصمانه رژيم ترکيه و تجمع نيروي نظامي در مرزهاي خود را محکوم مي‌کند.»
خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) به نقل از اين منبع گزارش داد که تجمع نظاميان ترکيه در مرزهاي سوريه، «نقض فاحش حقوق بين‌الملل و نقض آشکار قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است که بر احترام به تماميت ارضي و حاکميت سوريه تأکيد دارد.»
دمشق اعلام کرد که «رفتار خصمانه رژيم اردوغان به روشني، بيانگر طمع توسعه‌طلبانه ترکيه در اراضي سوريه است… نمي‌توان اين رفتار را تحت هيچ بهانه‌اي توجيه کرد و ناديده گرفتن توافق آدنا توسط رژيم ترکيه، آنچه اين رژيم درباره امنيت مرزها ادعا مي‌کند، تکذيب مي‌کند.»
اين منبع گفت:‌سوريه ضمن تأکيد بر حاکميت و تماميت ارضي و عزم و اراده خود براي مقابله با تجاوز ترکيه با همه ابزارهاي مشروع، بر آمادگي خود براي آغوش گشودن مقابل فريب‌خوردگان تأکيد مي‌کند.اين منبع سوري همچنين به ترکيه نيز هشدار داد که «در صورتي که رژيم اردوغان بر آغاز تجاوز اصرار کند، خود را در صف تروريست‌ها و گروهک‌هاي مسلح قرار مي‌دهد و قطعا جايگاه خود به عنوان ضامن توافق در روند مذاکرات سياسي آستانه براي حل بحران سوريه را از دست مي‌دهد و اين اقدام، ضربه‌اي کشنده به کل روند سياسي حل بحران سوريه است.»
مذاکرات حل بحران سوريه که در شهر آستانه (نور سلطان فعلي) برگزار شده، شامل توافق‌هايي درباره وضعيت استان ادلب است و ايران، روسيه و ترکيه ضامن اجرايي آن هستند.ترکيه از چند روز پيش اعلام کرده است که قصد دارد در منطقه شرق رود فرات که تحت تصرف شبه‌نظاميان کُرد موسوم به «نيروهاي دموکراتيک سوريه» قرار دارد، عمليات نظامي را آغاز کند. کاخ سفيد روز دوشنبه گذشته، در بيانيه‌اي از عقب‌نشيني نيروهاي آمريکايي از شمال سوريه خبر داد و گفت، نمي‌تواند در مقابل حمله ترکيه از شبه‌نظاميان کرد، دفاع کند.
نهاد موسوم به «خودمختاري» کُردها در شمال و شرق سوريه در پي اقدامات ترکيه براي آغاز عمليات نظامي در اين مناطق، بسيج عمومي اعلام کرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای بازی اردوغان با آتش بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.