افزايش صادرات محصولات نانو به کشورهای همسایه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16297
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 05 بهمن 1398 - 9:06 |
دبير گروه بازار ستاد نانو در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:

افزايش صادرات محصولات نانو به کشورهای همسایه

نانو يا نانو فناوري، دانشي مهندسي است که به‌موجب آن مي‌توان مواد را در اندازه نانومتر موردبررسي قرارداد و اتم‌ها و مولکول‌هاي تشکيل‌دهنده را به‌طور منحصر به‌فردي در ابعاد بسيار کوچک کنترل کرد.
افزايش صادرات محصولات نانو به کشورهای همسایه

|فاطمه فلاح زاده|
نانو يا نانو فناوري، دانشي مهندسي است که به‌موجب آن مي‌توان مواد را در اندازه نانومتر موردبررسي قرارداد و اتم‌ها و مولکول‌هاي تشکيل‌دهنده را به‌طور منحصر به‌فردي در ابعاد بسيار کوچک کنترل کرد. آنچه اين فناوري را حائز اهميت مي‌کند اين است که محصولات نانو موجب بهبود خواص ماده مي‌شوند اين مسئله به‌طور حتم کيفيت زندگي مردم را نيز بهبود مي‌بخشد و موجب تغييراتي مثبت مي‌شود. تغييرات مثبتي که مي‌تواند به درمان مؤثر، آب آشاميدني سالم، آسايش خانواده و بهداشت عمومي بدل شود.
در سال ۱۳۸۲ ستاد ويژه توسعه فناورى نانو به‌منظور توليد ثروت و بهبود کيفيت زندگي مردم تشکيل شد و اکنون بعد از ۱۶ سال فعاليت با توليد ۶۱۰ محصول نانويي براي صادرات به کشورهاي همسايه شتاب گرفته و آمار کشورهاي متقاضي نيز براي دريافت اين محصولات روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند گامي موفقيت‌آميز براي صادرات غيرنفتي باشد.
به نقل از خبرگزاري مهر، بررسي آخرين آمار محصولات داراي گواهينامه نانومقياس نشان مي‌دهد که صنعت عمران و ساختمان با۲۴ درصد بيشترين سهم را در حوزه‌هاي صنعتي محصولات داراي گواهي‌ نانومقياس دارد. کالاي خانگي، خدمات و ملزومات صنعتي و دارو، بهداشت و درمان با ۱۳ درصد به‌صورت مشترک در رتبه‌ دوم قرار دارند.بنابراين مي‌توان گفت بيش از ۶۰ درصد از محصولات دريافت‌کننده گواهي نانومقياس به حوزه‌هاي عمران و ساختمان خدمات و ملزومات صنعتي، کالاي خانگي و دارو، بهداشت و درمان تعلق دارند.
نساجي و مواد اوليه با ۱۱ درصد در رتبه بعدي اين ليست قرار دارند. حوزه انرژي و نفت يکي از حوزه‌هاي با اولويت در کشور است اما اين حوزه صنعتي تنها ۴ درصد سهم در ميان حوزه‌هاي صنعتي محصولات داراي گواهينامه نانومقياس دارد.همچنين تا اواخر آذرماه سال جاري، ۴۱۹ کالا و ۲۰۸ تجهيز گواهي نانومقياس دريافت کرده‌اند. بر اساس اين اطلاعات، در حال حاضر ۱۸۶ شرکت توليدکننده کالا و ۵۲ شرکت توليدکننده تجهيزات در ليست شرکت‌هاي دريافت‌کننده گواهي نانومقياس قرار دارند.
«رسالت» براي بررسي صادرات محصولات نانو به گفت‌وگو با حمزه قجاوند، دبير گروه بازار ستاد نانو پرداخت*روند صادرات محصولات نانو رو به افزايش است
حمزه قجاوند، دبير گروه بازار ستاد نانو در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «صادرات محصولات نانو در مقايسه با سال گذشته که به دليل تغيير نرخ ارز کاهش‌يافته بود در چند وقت اخير روندي رو به رشد داشته و اکنون تمام توان و هدف‌گذاري فعالان اين حوزه اين است که با حفظ مسير فعلي، صادرات کشور براي ۵ سال آينده به قوت خود باقي بماند.» او درباره صادرات محصولات نانو در سال ۹۷ اظهار کرد: «رقم آماري محصولات صادرشده‌ نانو در سال گذشته حدود ۳۰ ميليون دلار بوده که با توجه به تغيير نرخ ارز و مشکلات گذشته، رقم بدي در نظر گرفته نمي‌شود.»
قجاوند در مورد وضعيت فعلي صادرات و کشورهاي متقاضي دريافت اين محصولات، افزود: «تاکنون به بيش از ۴۰ کشور دنيا ازجمله کشورهاي قاره آفريقا و آمريکا و کشورهاي اروپايي صادرات داشتيم اما بيشترين آمار، صادرات به کشورهاي همسايه بوده که به دليل دسترسي آسان‌تر و نزديکي بيشتر شرايط را براي اين امر هموارتر مي‌کنند.»
*هدف مهم توليد محصولات نانو، بهبود زندگي مردم است
دبير گروه بازار ستاد نانو همچنين تصريح کرد: «شيشه‌هاي کم گسيل، نانو مواد، محصولات پوشيدني مانند جوراب و پيراهن در صادرات نانو بيشترين ميزان را به خود اختصاص داده‌اند.»
قجاوند ضمن بيان اينکه در زمينه توليد با مشکلي مواجه نيستيم، ادامه داد: «مشکلي درزمينه توليد و صادرات محصولات نانو وجود ندارد و متقاضيان بسياري نيز در اين عرصه براي دريافت محصولات خودداريم. ازبیشترین اين صادرات مي‌توان به تجهيزات ماشين‌آلات صنعتي به کشور چين اشاره کرد.» او در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «از اهداف مهم توليد محصولات نانو، بهبود زندگي مردم است، بنابراين همواره درصدد هستيم که به اين اهداف تحقق‌بخشيم. داروهاي ضد سرطان، درگذشته مبلغ بسيار بالايي را به خود اختصاص داده بود و بيمار مي‌بايست هزينه بسياري را متحمل مي‌شد و زندگي فرد به لحاظ جسمي و مالي درخطر مي‌افتاد اما اکنون باوجود توليدات نانو با مبلغي کمتر اين داروها را دريافت مي‌کند يا در مثالي ديگر؛ حذف نيترات و فلزات سنگين از آب آشاميدني ازجمله اقداماتي هستند که نانو براي سلامت زندگي روزمره مردم انجام داده است.»

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای افزايش صادرات محصولات نانو به کشورهای همسایه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.