افزايش سرمايه پالايشگاه اصفهان از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10928
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 22 مهر 1398 - 12:00 |
مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان (سهامي عام)برگزار شد؛

افزايش سرمايه پالايشگاه اصفهان از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال

جلسه مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت پالايش نفت اصفهان (سهامي عام) با دستور جلسه تصميم گيري درخصوص افزايش سرمايه و اصلاح ماده 5 اساسنامه مرتبط با ميزان سرمايه و تعداد سهام اين شرکت روز چهارشنبه 17 مهرماه برگزار شد.
افزايش سرمايه پالايشگاه اصفهان از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال

جلسه مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت پالايش نفت اصفهان (سهامي عام) با دستور جلسه تصميم گيري درخصوص افزايش سرمايه و اصلاح ماده ۵ اساسنامه مرتبط با ميزان سرمايه و تعداد سهام اين شرکت روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه برگزار شد. در اين جلسه که حدود ۶۳٫۵۷ درصد از سهامداران حضور داشتند، با موافقت سهامداران، مصوبه مجمع براي افزايش سرمايه شرکت از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال مورد تصويب قرار گرفت، همچنين با اصلاح بند ۵ اساسنامه شرکت، سرمايه آن ۵۱ هزار ميليارد ريال معادل ۵۱ ميليارد سهم هزار ريالي تعيين گرديد.
افزايش سرمايه پالايشگاه اصفهان از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال در ابتداي اين جلسه، مديرعامل شرکت پالايش نفت اصفهان گزارشي از وضعيت شرکت و گزارش توجيهي هيات مديره در مورد افزايش سرمايه ارائه کرد و گفت: ماموريت اصلي شركت پالايش نفت اصفهان توليد و فرآورش فرآورده هاي نفتي براساس تعهدات شرکت براي طرف‌هاي ذي نفع است. مرتضي ابراهيمي، دست يابي به توسعه پايدار با اشتياق به محيط زيست و ايفاي مسئوليت هاي اجتماعي، حفظ و تداوم تأمين خوراك وتوليد محصولات فعلي را از جمله استراتژي هاي مهم شركت عنوان كرد و گفت: راه اندازي واحد تقطير و گاز مايع ۳ نيز از اقداماتي است كه در جهت استراتژي هاي شركت انجام شده است.
وي درخصوص کليت افزايش سرمايه شرکت اظهار داشت: پيشنهاد اوليه هيات مديره افزايش سرمايه از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۶۴ هزار ميليارد ريال بود که از محل سود انباشته حدود ۱۶ هزار ميليارد ريال و از محل اندوخته طرح هاي توسعه ۲۸ هزار ميليارد ريال براساس پيشنهاد هيات مديره شرکت درنظر گرفته شده بود، اما آنچه در بورس مطرح شد افزايش سرمايه از ۰۰۰/۲۰ ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال بود که ۰۰۰/۲۸ ميليارد ريال از محل اندوخته طرح هاي توسعه و حدود ۳ هزار ميليارد ريال از محل سود انباشته است.
اجراي پروژه ها در راستاي الزام به بهبود و ارتقاء کيفيت فرآورده ها
مديرعامل پالايشگاه اصفهان اشاره اي هم به تاريخچه اين شرکت داشت و گفت: شرکت پالايش نفت اصفهان در سال ۱۳۵۲ توسط يک شرکت آمريکايي-آلماني طراحي و مهندسي شد، اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و خروج شرکت هاي خارجي، خوشبختانه آغاز عمليات توليد اين پالايشگاه به دست نيروهاي متخصص داخلي صورت گرفت. ابراهيمي ادامه داد: با روندي که پالايشگاه اصفهان داشت و الزام به بهبود و ارتقاي کيفيت و رعايت مسائل زيست محيطي يک سري فرآورده ها، پروژه هايي در اين راستا تعريف شد. وي احداث و راه اندازي واحد بنزين سازي را يکي از پروژه هاي شرکت پالايش نفت اصفهان عنوان و تصريح کرد: باتوجه به الزامات محيط زيست، مي بايست بنزين پالايشگاه از حالت معمولي به يورو تبديل مي شد و بر همين اساس درسال ۹۴ واحد بنزين سازي پالايشگاه اصفهان راه اندازي شد. ابراهيمي همچنين به راه اندازي واحد تقطير و گاز مايع ۳ در تيرماه ۹۸ اشاره کرد و گفت: اميدواريم راه اندازي واحد تصفيه گازوئيل نيز مانند واحد بنزين سازي در راستاي بهبود کيفيت محصولات توليدي اين پالايشگاه باشد.
بهره برداري از واحد تصفيه گازوئيل پالايشگاه اصفهان تا پايان سال ۹۹مديرعامل شرکت پالايش نفت اصفهان وعده داد واحد تصفيه گازوئيل پالايشگاه اصفهان از نيمه تا پايان سال آينده به بهره برداري برسد و گفت: نيمه اول سال ۹۹ شروع به راه اندازي اين واحد خواهيم کرد و تا نيمه دوم سال به بهره برداري کامل خواهد رسيد. وي همچنين اشاره اي هم به ميزان سرمايه و ترکيب سهامداران اين شرکت داشت و گفت: در سال ۷۷ ميزان سرمايه شرکت ۱۰۰ ميليون ريال بود، که طي سال هاي گذشته و با افزايش سرمايه به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ميليون ريال رسيده است و در حال حاضر هم درخواست افزايش آن به مبلغ ۰۰۰/۵۱ ميليارد ريال داريم.
ابراهيمي هدف از افزايش سرمايه را چنين تشريح كرد؛ جبران مخارج سرمايه اي انجام شده در مجموعه طرح هاي بهبود فرآيند و بهينه سازي، اصلاح ساختار مالي ناشي از مخارج سرمايه اي انجام شده طي سال‌هاي گذشته، جلوگيري از خروج نقدينگي در جهت تأمين مالي پروژه هاي در دست تكميل و سرمايه در گردش.
وي با يادآوري اينکه در سال ۹۴، مبلغ ۰۰۰/۲۲ ميليارد ريال دارائي داشتيم، درحالي که اين ميزان هم اکنون ۰۰۰/۶۷ ميليارد ريال رسيده و اختلاف آن ۰۰۰/۴۵ ميليارد ريال است، افزود: اين مبلغ را در پروژه ها سرمايه گذاري کرده ايم و باعث شده به افزايش سرمايه فکر كنيم. مديرعامل شرکت پالايش نفت اصفهان در ادامه به پروژه هاي تعريف شده در اين شرکت همچون، احداث واحد تقطير و گاز مايع سوم، احداث دو بويلر و تصفيه خانه مربوطه، ساخت فلر، ساخت بسته هاي روغن گير، ايجاد سيستم تصفيه پساب و … اشاره و عنوان کرد: اجراي پروژه هاي زيست محيطي مزايايي براي شرکت دارد که ازجمله مي توان حفظ جايگاه شرکت، دسترسي به بازارهاي بين المللي، حذف گوگرد، رعايت استانداردها و تقليل عوارض آلايندگي و … را برشمرد. وي در ادامه يادآور شد:
راه اندازي مجتمع بنزين سازي يکي از پروژه هايي است که انجام داده ايم و سود دهي بابت بنزين سازي در سال ۹۵، حدود ۰۰۰/۲ ميليارد ريال بوده است. در سال ۹۶، ۰۰۰/۴ ميليارد ريال و سال ۹۷ ، ۰۰۰/۹ ميليارد ريال بوده است، که البته بستگي به تأثير نرخ ارز و شرايط اقتصادي داشته است.
سود ۸ هزار ميليارد ريالي از راه اندازي واحد تقطير و گاز مايع سوم وي همچنين با اشاره به بهره برداري از واحد تقطير و گاز مايع سوم که تيرماه امسال به بهره برداري رسيد، گفت: اين واحد ظرفيت توليد ۱۲۰ هزار بشکه در روز را دارد و درحال حاضر با ظرفيت ۱۳۵ هزار بشکه در روز کار مي کند. وي افزايش ايمني پالايشگاه، افزايش کيفي و کمي واحد نفت سفيد و توليد بخش قابل ملاحظه اي از خوراک بنزين‌سازي را از اهداف بهره برداري از اين واحد برشمرد. ابراهيمي ادامه داد: پيش بيني سود اين واحد در سال ۹۸ حدود ۰۰۰/۸ ميليارد ريال برآورد شده و ما اميدواريم به اين عدد برسيم البته با توجه به تسعير نرخ ارز شايد اين عدد تحت الشعاع قرار گيرد. مديرعامل پالايشگاه اصفهان به پروژه هاي زيست محيطي نيز اشاره اي کرد و گفت: از جمله اين پروژه ها ايجاد پمپاژ و سيستم پساب تصفيه خانه پساب آب شاهين شهر است که در صنعت استفاده مي کنيم.
راه اندازي واحد تصفيه گازوئيل در سال ۹۹وي راه اندازي واحد تصفيه گازوئيل را از پروژه هاي در دست اقدام برشمرد و افزود: اين پروژه براي پالايشگاه اصفهان تقريبا الزام آور است و همچنين واحد RHU که حتما بايد انجام شود. وي با بيان اينکه با راه اندازي واحد تصفيه گازوئيل ۱۰۰ هزار بشکه گازوئيل در روز تصفيه مي شود، اعلام کرد: اميدواريم در سال ۹۹ اين پروژه نيز به صورت کامل راه اندازي شود و علاوه بر توليد سوخت پاک مطابق با استاندارد يورو، از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز جلوگيري شود. ابراهيمي با بيان اينکه هم اکنون حدود ۲۰ درصد از گازوئيل پالايشگاه اصفهان يورو ۴ و ۸۰ درصد گازوئيل معمولي است، تصريح کرد: با راه اندازي اين واحد، تمام توليدات پالايشگاه اصفهان تبديل به يورو مي شود، در عين حال که مي توانيم گوگرد توليدي را بفروشيم تا سودي عايد پالايشگاه شود. وي خاطرنشان کرد: راه اندازي واحد RHU نيز قرار بود از سوي يک شرکت كره اي به نام دايلم اجرا شود که به خاطر تحريم ها اين شرکت انصراف داد و الان با پيمانکار ايراني قرارداد بسته ايم و تا ظرف دو سه سال آينده شاهد بهره برداري و تصفيه نفت کوره توليد پالايشگاه خواهيم بود. مديرعامل شرکت پالايش نفت اصفهان در بخش پاياني سخنانش تاکيد کرد که با اجراي پروژه ها و تحقق اهداف تعريف شده اين شرکت مي تواند به چشم انداز خود دست يابد و در افق ۱۴۰۰ سرآمد شرکت توليد فرآورده هاي نفتي در کشور باشد.
گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجيهي هيات مديره درخصوص افزايش سرمايه در ادامه اين جلسه گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجيهي هيات مديره درخصوص افزايش سرمايه به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان قرائت شد.
۱ گزارش توجيهي مرداد ماه ۱۳۹۸ هيات مديره شرکت پالايش نفت اصفهان (سهامي عام) به آن مجمع، مبني بر لزوم افزايش سرمايه شرکت از مبلغ ۰۰۰/۲۰ميليارد ريال به مبلغ ۰۰۰/۶۴ ميليارد ريال، مشتمل بر صورت سود و زيان و ساير اطلاعات مالي فرضي که پيوست مي باشد، طبق استاندارد حسابرسي “رسيدگي به اطلاعات مالي آتي” مورد رسيدگي اين مؤسسه قرار گرفته است. مسئوليت گزارش توجيهي مزبور و مفروضات مبناي تهيه آن با هيات مديره شرکت است.
۲- گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجيه افزايش سرمايه از محل سود انباشته و اندوخته طرح‌هاي توسعه اي به منظور اصلاح ساختار مالي و جبران مخارج سرمايه اي انجام شده در مجموعه طرح‌هاي بهبود فرآيند و بهينه سازي پالايشگاه و جلوگيري از خروج نقدينگي ناشي از تقسيم سود انباشته و اندوخته طرحهاي بهبود فرآيند بوده است. اين گزارش توجيهي براساس مفروضاتي مشتمل بر مفروضات ذهني درباره رويدادهاي آتي و اقدامات مديريت تهيه شده است که انتظار نمي رود لزوما به وقوع بپيوندد. در نتيجه، به استفاده کنندگان توجه داده مي‌شود
که اين گزارش توجيهي ممکن است براي هدف‌هايي جز هدف توصيف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- به شرح مفروضات مندرج در گزارش توجيهي، به دليل نحوه تعيين نرخ خريد
نفت خام و نرخ فروش فرآورده هاي توليدي بر مبناي نرخ‌هاي جهاني آنها در راستاي مصوبات قانوني و آئين نامه هاي اجرايي مربوطه و ارتباط مستقيم اين نرخ‌ها با يکديگر و باتوجه به قابل پيش بيني نبودن بلندمدت و با فرض تحقق آن بخش از طرح هاي زيست محيطي که موجب عدم اعمال قاعده کيفي سازي در نرخ ۵ فرآورده اصلي شرکت و سوخت هوايي مي گردد، درآمدهاي عملياتي و بهاي تمام شده آن براي سال هاي ۱۴۰۰ به بعد در هر دو حالت افزايش سرمايه و عدم افزايش سرمايه ثابت فرض شده و حاشيه سود براي اين سالها بر مبناي اقلام واقعي سالهاي اخير به ميزان ۱۰% در نظر گرفته شده است .
۴- براساس رسيدگي به شواهد پشتوانه مفروضات و با فرض تحقق مفروضات و ساير مباني پيش بيني شده در گزارش توجيهي به شرح بند (۳) فوق، اين مؤسسه به مواردي برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي کند. به علاوه، به نظر اين مؤسسه، گزارش توجيهي يادشده، براساس مفروضات به گونه اي مناسب تهيه و طبق استانداردهاي حسابداري ارائه شده است
۵- حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود، زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد و تفاوتهاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.
۶- افزايش سرمايه ياد شده بايد با رعايت مباني پيش بيني شده در اصلاحيه قانون تجارت و قانون بازار اوراق بهادار و پس از دريافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام پذيرد.
تصويب افزايش سرمايه شرکت از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال
شايان ذکر است، بخش پاياني جلسه به پرسش و پاسخ سهامداران اختصاص داشت که در اين جلسه برخي از سهامداران سؤالاتي را مطرح کرده و نظرات و پيشنهادات خود را ارائه کردند. در پايان نيز باتوجه به موافقت سهامداران، تصميمات مجمع به شرح زير مصوب شد:
* افزايش سرمايه شركت از مبلغ ۰۰۰/۲۰ميليارد ريال به مبلغ ۰۰۰/۵۱ميليارد ريال (معادل ۱۵۵ درصد) از محل سود انباشته و اندوخته طرح هاي بهبود و بهينه سازي فرآيند و از طريق صدور سهام جديد مورد تصويب قرار گرفت.( ۰۰۰/۳ ميليارد ريال از محل سود انباشته و ۰۰۰/۲۸ ميليارد ريال از محل اندوخته طرح هاي توسعه اي )
*مقرر گرديد پس از تحقق افزايش سرمايه با رعايت مفاد قانون تجارت و قانون بازار اوراق بهادار، نسبت به اصلاح ماده ۵ اساسنامه شركت به شرح زير و ثبت آن در اداره ثبت شركت ها اقدام گردد.
* مجمع مقرر نمود پاره سهم هاي ايجادي در افزايش سرمايه مصوب به شرح بند ۱ فوق را تجميع و توسط هيات مديره از طريق شركت بورس اوراق بهادار واگذار و بهاي فروش سهام پس از كسر هزينه هاي مربوطه به حساب سهامداران ذيربط منظور گردد.
* سرمايه شركت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ريال (پنجاه و يك هزار ميليارد ريال) است كه به ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۱ سهم عادي ۰۰۰/۱ ريالي با نام تقسيم شده و به طور كامل پرداخت گرديده است.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای افزايش سرمايه پالايشگاه اصفهان از ۲۰ هزار ميليارد ريال به ۵۱ هزار ميليارد ريال بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.