اعتراف دوباره پنتاگون به دروغ ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16238
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 02 بهمن 1398 - 22:44 |
دروغ‌های واشنگتن درباره عین‌الاسد آشکار می‌شود؛

اعتراف دوباره پنتاگون به دروغ ترامپ

دو هفته بعد از آن‌که دولت آمريکا ادعا کرد هيچ نظامي اين کشور در جريان انتقام موشکي ايران آسيب نديده پنتاگون به زخمي شدن شمار زيادتري از اين نظاميان اعتراف کرده است.
اعتراف دوباره پنتاگون به دروغ ترامپ

‌|گروه بين‌الملل‌|  
دو هفته بعد از آن‌که دولت آمريکا ادعا کرد هيچ نظامي اين کشور در جريان انتقام موشکي ايران آسيب نديده پنتاگون به زخمي شدن شمار زيادتري از اين نظاميان اعتراف کرده است. وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) اعتراف کرد که علاوه بر ۱۱ نظامي آمريکا که قبلا اعلام شد در حمله موشکي ايران به «عين‌الاسد» زخمي شده‌‌اند، نظاميان ديگري هم هستند که براي طي روند درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند. 
روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: نزديک به دو هفته پس از آن‌که «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا و مقام‌هاي پنتاگون اعلام کردند که هيچ‌کس در حمله موشکي ايران به پايگاه عين‌الاسد آسيب نديده، پنتاگون اکنون گفته که شمار بيشتري از نظاميان آمريکايي براي انجام درمان‌هاي پزشکي و معاينات به خارج از عراق منتقل شده‌اند. 
روزنامه کويتي القبس هم در شماره روز ۲۹ دي‌ماه (۱۹ ژانويه) فاش کرد، شانزده نظامي آمريکا که در حمله موشکي ايران به پايگاه عين الاسد در غرب عراق، مجروح شده‌اند، چند روز پيش براي درمان به يکي از بيمارستان‌هاي نظامي منطقه «عريفجان» در جنوب کويت منتقل شده‌اند. مقامات آمريکايي به اين خبر واکنشي نشان ندادند اما آن را تکذيب هم نکردند.
دونالد ترامپ و مقامات وزارت دفاع آمريکا، ابتدا منکر زخمي شدن نظاميان شده بودند اما بعد از انکارها و تکذيب‌هاي اوليه، روز جمعه  (۲۷ دي) بالاخره اعتراف کردند بعد از حمله موشکي ايران به عين‌الاسد ۱۱ نظامي آمريکايي براي درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند و  روز سه‌شنبه ۱ بهمن هم مقام‌هاي ارتش آمريکا از ارائه آمار دقيق درباره شمار نظامياني که مجروح شده‌اند يا تحت درمان هستند  خودداري کردند اما گفته‌اند «سربازان ديگري به مرکز منطقه‌اي لاندستول در آلمان منتقل شده‌اند.»
به نوشته واشنگتن‌پست، مقام‌هاي آمريکايي اين احتمال را که شمار اين زخمي‌ها در روزهاي آينده افزايش يابد را رد نکرده‌اند. سازمان تروريستي «سنت‌کام» (ستاد فرماندهي مرکزي ايالات‌متحده آمريکا) در بيانيه‌اي اعلام کرد: «سلامت و ايمني همه نيروها مهم‌ترين دغدغه همه مقام‌هاي وزارتخانه است و ما  بابت مراقبت‌هايي که توسط کادر پزشکي‌مان از اين نيروها به عمل آمده قدرداني مي‌کنيم.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «در حالي که ارزيابي‌ها و درمان‌ها ادامه دارد، مشخص شده که شمار بيشتري از نيروهاي نظامي دچار جراحت‌هاي احتمالي هستند.»
  در ادامه بيانيه سنت‌کام تأکيد شده است: «اين نظاميان – براي رعايت جوانب احتياط- براي انجام ارزيابي‌هاي بيشتر و دريافت درمان‌هاي ضروري به‌صورت سرپايي به لاندستول در آلمان منتقل شده‌اند.»
واشنگتن‌پست نوشته سنت‌کام در اين بيانيه اشاره‌اي به وضعيت ۱۱ نيروي نظامي که پنتاگون روز جمعه گفت دچار آسيب ملايم مغزي شده و به آلمان و کويت منتقل شده‌اند، نکرده است. مقام‌هاي آمريکايي سه‌شنبه شب گفته‌اند اطلاعات بيشتري درباره وضعيت اين نظاميان در اختيار ندارند. پنهان‌کاري دولت آمريکا درباره تلفات نظاميان اين کشور در روزهاي گذشته به سوژه کاربران فضاي مجازي در آمريکا و تحليلگران و فعالان اين کشور تبديل شده است. 
«دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا، «مارک اسپر»، وزير دفاع آمريکا و ساير مقام‌هاي دولت اين کشور بعد از حمله موشکي ايران به عين‌الاسد بارها مدعي شده بودند اين حمله هيچ‌گونه تلفات يا زخمي‌اي نداشته است. با اين وجود، پايگاه «ديفنس‌وان»  روزجمعه گذشته زخمي شدن دست‌کم ۱۱ نظامي آمريکا و انتقال آن‌ها به مراکز پزشکي آمريکا در کويت و آلمان را تأييد کرد. گزارش‌هاي متعددي، پيش از اين گفته‌اند ده‌ها نظامي آمريکا در اين حملات کشته شده‌اند.
از   ابتداي حمله سپاه به پايگاه عين‌الاسد، آمريکايي‌ها با ايجاد يک بايکوت خبري سعي داشتند تا از اطلاع‌رساني درباره ميزان تلفات و خسارات وارده به اين پايگاه جلوگيري کنند. اما انتشار تصاوير و  حجم خسارات وارده به اين پايگاه، گمانه‌زني‌ها درباره ميزان تلفات وارده به نيرو‌هاي آمريکايي در اين پايگاه را قوت بخشيد؛چه آن‌که فرمانده نيروي هوافضاي سپاه نيز در نشست خبري خود از پرواز هواپيما‌هاي C-۱۳۰ و بالگرد‌هاي آمريکايي براي انتقال مجروحان و کشته‌شدگان اين عمليات به اردن، رژيم صهيونيستي و پايگاه التاجي عراق خبر داد.
در گزارش  اخير  BBC  هم مي‌توان نکاتي در خصوص وارد آمدن تلفات انساني به آمريکايي‌ها در عين الاسد پيدا کرد. براي مثال در بخشي از گزارش خبرنگار BBCسنگر بتوني را نشان مي‌دهد و مي‌گويد در شب حمله به‌جز نيرو‌هايي که مشغول نگهباني بوده‌اند باقي نيرو‌هاي آمريکايي در اين پناهگاه‌ها بوده‌اند. يا در جاي ديگر دوتن از سربازان آمريکايي مي‌گويند در زمان اصابت موشک‌ها در پناهگاه نبوده و به‌محض شنيدن صداي انفجار روي زمين دراز کشيده‌اند. چه اين‌که خبرنگار BBC در ابتداي گزارش خود فيلمي از اصابت موشک سپاه را نمايش مي‌دهد که توسط سربازان آمريکايي از داخل يک خودرو گرفته شده است.اين نکات به‌خوبي نشان مي‌دهد در زمان اصابت موشک‌هاي سپاه به پايگاه عين الاسد عده قابل‌توجهي از نيرو‌هاي آمريکايي در پناهگاه نبوده و قطعا تعداد قابل‌توجهي از آن‌ها در اثر اين حملات آسيب ديده‌اند.
در بخشي از گفت‌وگوي فرمانده پايگاه عين‌الاسد با خبرنگارBBC وي مي‌گويد:«صادقانه بگويم خيلي ترسناک بود. هيچ‌کدام از نيرو‌ها تاکنون چنين چيزي را تجربه نکرده بودند و ما تمام طول شب فکر مي‌کرديم که چه اتفاقي قرار است بيفتد تا بتوانيم براي آن برنامه‌ريزي کنيم. در تمام طول حمله وقتي در پناهگاه بوديم و موشک‌ها به زمين مي‌خورد، ساختمان به‌شدت مي‌لرزيد و ما نمي‌دانستيم در بيرون چه اتفاقي مي‌افتد و  به فکر خودمان و نيرو‌هايي که بيرون بودند، بوديم. »اين صحبت‌هانشان مي‌دهد نيرو‌هاي آمريکايي آمادگي مقابله  و   واکنش در مقابل ضربات موشکي ايران را نداشته‌اند و به‌شدت از آن غافلگير شده بودند.
موضوع  ديگري که موجب غافلگيري آمريکايي‌ها شده بود نحوه اجراي عمليات از سوي سپاه بود. فرمانده پايگاه عين‌الاسد در صحبت‌هاي خود به اين نکته اشاره مي‌کند که ايراني‌ها بين موج اول و دوم حملات خود فاصله طولاني ايجاد کردند تا ما را فريب بدهند و خسارات بيشتري بر ما وارد کنند. در بخش پاياني گزارش BBC خبرنگار اين شبکه به اين نکته اذعان مي‌کند که بعد از عمليات سپاه، سطح اقدامات امنيتي در عين‌الاسد افزايش يافته و همه موظف هستند براي حضور در محوطه پايگاه از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح جليقه ضدگلوله به تن داشته باشند. وي مي‌گويد اين در‌حالي است که حتي زماني که داعش در عراق بوده است آمريکايي‌ها 
عين الاسد را پايگاهي امن قلمداد کرده و نياز به پوشيدن جليقه ضدگلوله در آن نبود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اعتراف دوباره پنتاگون به دروغ ترامپ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.