اسلام هراسی سیستماتیک در غرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64458
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۴۷ |
اهانت به قرآن کریم در سوئد چه معنایی دارد؟

اسلام هراسی سیستماتیک در غرب

 گزارش «اسلام‌هراسی در اروپا» که توسط دکتر انس بایراکلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ترکی-آلمانی و فرید حافظ، استاد دانشگاه جورج تاون تهیه و از طرف مؤسسه لئوپولد وایس در اتریش منتشرشده، نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی در اروپا همچنان ادامه داشته و در سال‌های اخیر برخی مسلمانان به دلیل هویت مذهبی خود از حملات فیزیکی رنج‌برده‌اند.
اسلام هراسی سیستماتیک در غرب

گروه بین‌الملل 
 گزارش «اسلام‌هراسی در اروپا» که توسط دکتر انس بایراکلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ترکی-آلمانی و فرید حافظ، استاد دانشگاه جورج تاون تهیه و از طرف مؤسسه لئوپولد وایس در اتریش منتشرشده، نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی در اروپا همچنان ادامه داشته و در سال‌های اخیر برخی مسلمانان به دلیل هویت مذهبی خود از حملات فیزیکی رنج‌برده‌اند.
 گزارش جدید چه می‌گوید؟
در این گزارش که در آن ۳۷ نفر از دانشگاهیان، کارشناسان و فعالان جامعه مدنی از کشورهای مختلف مشارکت داشته‌اند، سیر اسلام‌ستیزی در اروپا با مثال‌هایی تشریح شده است.طبق این گزارش اگرچه اسلام‌ستیزی  به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ بیشتر به دنیای مجازی و دیجیتال منتقل شد، اما با آن‌هم مسلمانان به‌ویژه زنان همچنان هدف حملات فیزیکی قرار داشتند.در فوریه سال ۲۰۲۰ قتل ۹ نفر مهاجر الاصل توسط یک تروریست راست افراطی در هانائو آلمان ، نقطه آشکارساز این اسلام هراسی بود. 
در دانمارک نیز دو نفر راست‌گرای افراطی یک مسلمان را مورد آزار و اذیت قرار داده و پس از سؤالاتی از دین و نژاد، وی را زخمی کردند.
در استونی نیز یک فرد نقاب‌دار سر خوک را مقابل یک مرکز اسلامی و همچنین سفارت ترکیه و آذربایجان در پایتخت این کشور رها کرد.همچنین در فرانسه که مقررات و گفتمان‌های ضد اسلامی به بخشی از زندگی روزمره تبدیل‌شده، دو زن محجبه ۱۹ و ۴۰ ساله در نزدیکی برج ایفل با چاقو موردحمله قرار گرفتند.در سال ۲۰۲۰ مسجدی در روستای وربوچ در حدود ۴۰ کیلومتری غرب پریشتینا، پایتخت کوزوو به آتش کشیده شد.
در همین حال خشونت‌ها و اظهارات ضداسلامی مختلف در مقدونیه شمالی، صربستان، اسپانیا و مونته‌نگرو نیز صورت گرفته است .
 اسلام هراسی در سوئد 
انتشار ویدئویی از شکنجه روانی یک دانش‌آموز محجبه در مدرسه‌ای در شهر «مالمو» سوئد از سوی معلمش، بررسی وضعیت مسلمانان و اسلام هراسی در این کشور را ضروری کرده است.
 به گزارش پایگاه «bra.se» بررسی جنایات نفرت‌محور و اسلام هراسی در سوئد، نتایج هولناکی را آشکار می‌کند.بررسی موضوع مذکور در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که اسلام هراسی و جنایات نفرت‌محور علیه مسلمانان در سوئد به اشکال مختلفی از آزار و اذیت و تهدید گرفته تا جنایت خشونت‌آمیزی و آتش‌سوزی عمدی صورت می‌گیرند.
این بررسی همچنین نشان می‌دهد که مکان‌های معدودی در سوئد وجود دارند که مسلمانان می‌توانند بدون قرار گرفتن در معرض خطر جنایات نفرت‌محور در آن‌ها حضور یابند.مسلمانان در سوئد در فضای آنلاین، اطراف خانه، محل کار و مدارس هدف جنایات نفرت‌محور قرار می‌گیرند.مردان مسلمان عمدتا در محل کار یا محیط اطراف خانه وزنان مسلمان بیشتر در فضای آنلاین یا ملأعام توسط غریبه‌ها هدف قرار می‌گیرند؛ البته برخی مسلمانان آسیب‌پذیرتر هستند.
جنایات ناشی از اسلام هراسی برای مسلمانان در سوئد پیامد‌های متعددی دارد که در طیفی از شوک، ترس و اضطراب دائم تا احساس طرد شدن، از دست دادن کار و درخطر بودن آزادی مذهبی قابل‌تعریف هستند.شایع‌ترین جنایات نفرت‌محور علیه مسلمانان در سوئد نیز تهدید و آزار و اذیت (۴۴ درصد گزارش‌ها) و پس‌ازآن تحریک علیه مسلمانان (۲۳ درصد گزارش‌ها) هستند.افترا (۱۰ درصد گزارش‌ها) و جنایت‌های خشونت‌آمیز (۸ درصد گزارش‌ها) نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.با توجه به این‌که شمار زیادی از این جنایت‌ها گزارش نمی‌شوند نمی‌توان میزان آسیب‌پذیری واقعی مسلمانان را ارزیابی کرد اما آنچه در مصاحبه‌های مختلف با مسلمانان مشخص شد، آن‌ها به شکلی مکرر در معرض جنایت‌های نفرت‌محور قرار دارند، بدون این‌که در بیشتر موارد آن‌ها را به پلیس گزارش بدهند.نکته مهم این‌که برخی از اقدام‌هایی که مسلمانان در سوئد در چارچوب اسلام هراسی با آن مواجه هستند، جرم محسوب نمی‌شوند و آن‌ها نمی‌توانند بابت چنین اقدام‌هایی به مراجع قانونی مراجعه کنند.
 اعتراض‌هایی که ادامه دارد 
در پی آتش زدن قرآن توسط یک گروه راست افراطی ضداسلامی در سوئد، این کشور شاهد پنجمین  شب از ناآرامی‌ها و آشوب بوده است.
به نوشته روزنامه گاردین، پلیس گزارش کرده که حدود ۱۰۰ تن از افراد جوان شروع به پرتاب سنگ کرده‌ و ماشین‌ها و لاستیک‌ها را در شهر «لاندسکرونا»به آتش کشیده‌اند. در درگیری‌های روزهای گذشته ۱۲ افسر پلیس مجروح شده و چهار خودرو پلیس نیز به آتش کشیده شده‌ است. درگیری‌های چند روز گذشته همچنین در شهرهایی چون استکهلم و همچنین لینکوپینگ، نورکوپینگ و همه مکان‌هایی که حزب «استریم کورس دانمارک» فراخوان داده بود، مشاهده‌شده است. «کیم هیلد» سخنگوی پلیس در جنوب سوئد می‌گوید، قصد ندارد مجوز تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده احزاب راست در شهر لاندسکرونا در جنوب این کشور را لغو کند چراکه به باور او آستانه تحمل در این کشور بالاست و پلیس سوئد ارزش زیادی برای حق آزادی بیان قائل است! طی روزهای اخیر،  شورش‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف سوئد از سوی گروه‌های راست افراطی آغازشده است. ماجرا ازآنجا آغاز شد که «راسموس پالودن» رهبر حزب راست‌گرای افراطی دانمارک دریکی از محله‌های شهرهای جنوبی سوئد که اکثریت جمعیت آن‌ را مسلمانان تشکیل می‌دهند، قرآن را به آتش کشید. این اقدام با اعتراض گسترده مسلمانان روبه‌رو شده است.پالودن که یک وکیل دانمارکی است تابعیت سوئد را نیز دارد و در سال ۲۰۱۷ حزب استریم کورس را راه‌اندازی کرد. وب‌سایت این حزب بر موضوع «مبارزه با مهاجرت و اسلام‌ستیزی»تأکید ویژه‌ای دارد.طی یک دهه اخیر، عده‌ای از طرفداران جریان‌های نئونازیستی در سوئد و دیگر کشورهای حوزه نوردیک دستگیرشده‌اند. در این میان خطر جریان راست افراطی از جریان‌های نئونازی بیشتر است، زیرا این جریان، به دلیل حضور در قدرت و صحنه سیاسی، با امکانات و سرعت بیشتری دست به یارگیری در جامعه سوئد می‌زند. اگرچه احزاب راست میانه و سوسیال‌دموکرات در سوئد علیه جریان راست افراطی و حزب دموکراتیک متحد هستند، اما در عمل اقدامی برای مهار آن‌ها صورت می‌دهند. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.