اردوغان از «چشمه صلح» چه می‌خواهد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11013
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 23 مهر 1398 - 22:09 |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با سیدعلی قائم‌مقامی، مناقشات آنکارا با کردها را بررسی می‌کند؛

اردوغان از «چشمه صلح» چه می‌خواهد

ترکيه پس از ماه‌ها تهديد به بهانه مبارزه با گروه‌هاي مسلح کردي به شمال شرق سوريه و شرق فرات حمله کرد. هم‌زمان با تحرکات وسيع نظامي ترکيه در مرز با سوريه، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در توئيتي از عقب‌نشيني نظاميان آمريکايي از سوريه خبر داد.
اردوغان از «چشمه صلح» چه می‌خواهد

ترکيه پس از ماه‌ها تهديد به بهانه مبارزه با گروه‌هاي مسلح کردي به شمال شرق سوريه و شرق فرات حمله کرد. هم‌زمان با تحرکات وسيع نظامي ترکيه در مرز با سوريه، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در توئيتي از عقب‌نشيني نظاميان آمريکايي از سوريه خبر داد. حملات به سوريه همچنان ادامه داد، در پي اين حملات تاکنون ده‌ها غيرنظامي در شمال سوريه کشته شده‌اند. راه‌حل‌هاي بسياري براي پايان دادن به اين مناقشات مطرح شده است اما گويا مقامات ترکيه همچنان بر تصميم‌شان مبني بر ايجاد منطقه امن اصرار دارند. در همين زمينه «رسالت» گفت‌وگويي با يک کارشناس مسائل ترکيه داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
* کردهاي ترکيه با اردوغان مخالف هستند
سيدعلي قائم‌مقامي، کارشناس مسائل ترکيه در اين رابطه به «رسالت» گفت: «پس از عقب‌نشيني نيروهاي آمريکايي از شمال و شرق سوريه، ترکيه حملاتي را در ۱۲۰ کيلومتري اين مناطق آغاز کرد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه نيز روز گذشته اعلام کرد، حدود هزار کيلومتر مربع از نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق، حزب اتحاد دموکراتيک و نيروهاي دموکراتيک سوري وابسته به «پ. ک. ک» را در اين مناطق پاکسازي کرده است، همچنين از هم‌اکنون تمام مناطق تا مرزهاي سوريه تحت کنترل ترکيه است و امنيت اين مناطق به جيش‌الوطني واگذار خواهد شد.»
وي ادامه داد: «رئيس‌جمهور ترکيه همچنين اعلام کرده است در مناطق امن تلاش خواهد کرد تا عرب‌هاي سوريه پناهنده در ترکيه را به اين مناطق بازمي‌گرداند و شهرک‌هاي مختلفي براي آنها احداث مي‌کنند البته هزينه‌ احداث اين شهر‌ک‌ها را بايد سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و جوامع بين‌المللي پرداخت کنند.»
اين کارشناس مسائل ترکيه تصريح کرد: «اردوغان و ساير مقامات ترکيه همچنين تهديد کردند، نيروهاي دموکراتيک سوري متشکل از «پ. ک. ک»،
يگان‌هاي مدافع خلق و بخشي از کردهاي سوريه بايد از منطقه امن عقب‌نشيني کنند تا در اختيار ارتش ترکيه و جيش‌الوطني قرار گيرد؛ همچنين اگر بشاراسد با ارتش ملي سوريه متحد شود و قصد ورود به شمال سوريه را داشته باشد بايد در انتظار درگيري با ارتش ترکيه باشد.»
وي افزود: « ياسين اوکتاي، مشاور اردوغان نيز اعلام کرد، اگر ارتش سوريه وارد شمال اين کشور و به دنبال کنترل اين مناطق باشد حتما با ترکيه وارد درگيري مي‌شود. اين موضوع بدان معنا است اگر ترکيه قصد دارد مناطق شمال سوريه را تحت کنترل بگيرد و به مخالفان عرب واگذار کند و يک منطقه وابسته به ترکيه يا الحاق آن به ترکيه را در شمال سوريه در ذهن داشته باشد؛ اين مسئله نيز با مخالفت در داخل ترکيه همراه خواهد شد.»
قائم‌مقامي با بيان اين‌که کردهاي ترکيه مخالف طرح اردوغان هستند، ادامه داد: «همچنين احزاب مخالف عنوان کردند اين موضوع به معناي ورود ترکيه به باتلاق سوريه مي‌شود که طي سال‌هاي آينده هزينه‌هاي بسيار سنگيني را براي اين کشور به همراه خواهد داشت بنابراين ترکيه نبايد چنين اقدامي را انجام دهد. آنها معتقدند ترکيه بايد با بشاراسد همکاري و صلح کند و اجازه دهد ارتش سوريه وارد مناطق مرزي شده تا امنيت مناطق مرزي سوريه با ترکيه را ارتش بشاراسد برعهده گيرد و در آن سوي مرز نيز ارتش ترکيه مرزهاي ترکيه را تحت کنترل خود قرار دهد. در غيراين‌صورت درگيري‌ها و حملات نظامي، تروريستي و … ادامه خواهد داشت.»
اين کارشناس مسائل ترکيه تصريح کرد: «يکي از اين رهبران کرد سوري وابسته به «پ. ک. ک» به نام الهام احمد، رئيس مشترک مجلس دموکراتيک سوريه، طي مقاله‌اي در واشنگتن‌پست نوشت: ما جنگجويان دختر و پسر يگان‌هاي مدافع خلق، در مقابل حملات داعش مقاومت و در سوريه آنها را سرکوب کرديم؛ تنها راه حل آن است تا ترکيه با کشورهاي همسايه به ويژه کردهاي ترکيه و سوريه صلح برقرار کند و تحت رهبري سازمان ملل متحد کردهاي سوريه نيز در اين مذاکرات صلح شرکت و بازداشت‌شدگان داعشي در محاکم بين‌المللي و غيره محاکمه و از سوريه خارج شوند.»
وي ادامه داد: «نيروهاي دموکراتيک سوريه و يگان‌هاي مدافع خلق پس از آغاز شدت حملات ارتش ترکيه اعلام کردند، ما با بشار اسد به توافق رسيديم و قرار است ارتش وي به مناطق کردنشين در شمال شرق سوريه ورود کند، در نتيجه ارتش ترکيه از اين مناطق بايد عقب‌نشيني و حملاتش را متوقف کند. با توجه به اين توافق برخي از نيروهاي ارتش بشاراسد نيز به برخي از مناطق وارد شده‌اند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اردوغان از «چشمه صلح» چه می‌خواهد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.