ادامه راه سلطان‌قابوس در سلطنت هیثم‌بن‌طارق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15598
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 23 دی 1398 - 9:12 |
حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:

ادامه راه سلطان‌قابوس در سلطنت هیثم‌بن‌طارق

جمعه 20 دي‌ماه 98 سلطان قابوس پس از 50 سال پادشاهي بر يکي از بي‌حاشيه‌ترين و باثبات‌ترين کشورهاي عربي منطقه يعني عمان درگذشت.
ادامه راه سلطان‌قابوس در سلطنت هیثم‌بن‌طارق

|راضيه فراهاني|
جمعه ۲۰ دي‌ماه ۹۸ سلطان قابوس پس از ۵۰ سال پادشاهي بر يکي از بي‌حاشيه‌ترين و باثبات‌ترين کشورهاي عربي منطقه يعني عمان درگذشت. شوراي پادشاهي عمان با توجه به اين‌که قابوس نه فرزند و نه برادري داشت با عمل به وصيت سلطان قابوس براي تعيين جانشين وي دست به برگزاري نشستي زده و درنهايت هيثم بن طارق آل‌سعيد را به جانشيني سلطان فقيد اين کشور انتخاب کرد، بنابراين هيثم در روز بعد يعني (شنبه ۲۱ دي‌ماه) رسما در برابر مجلس عمان به‌عنوان سلطان جديد سوگند ياد کرد. وي متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۴ در مسقط پايتخت عمان و از اعضاي شناخته‌شده خاندان سلطنتي عمان «آل بو سعيدي» است. طبق گفته صاحب‌نظران در اين حوزه، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون روابط سياسي و اقتصادي ميان ايران و عمان رو به گسترش بوده است. روزنامه «رسالت» در گفت‌وگويي با سفير سابق ايران در عمان به بررسي روابط ميان ايران و عمان پس از درگذشت سلطان قابوس پرداخته است که در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد. حسين نوش‌آبادي، سفير سابق ايران در عمان در بررسي روابط ايران و عمان پس از درگذشت سلطان قابوس به «رسالت» گفت: «روابط ميان جمهوري اسلامي ايران و عمان در اکثر زمان‌ها خوب بوده است. پس از انقلاب اسلامي به‌جز وقفه کوتاهي در ابتداي انقلاب، روابط ميان اين دو کشور هرروز رو به بهبودي سوق مي‌يافت. مي‌توان گفت از دهه دوم انقلاب تاکنون روابط ما با عمان در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي، سياسي و تجاري گسترش يافته است، حتي طي دهه گذشته اين روابط هرروز بيشتر شد.» اين ديپلمات ارشد کشور با اشاره به وجود رايزني‌هاي دوجانبه منطقه‌اي و بين‌المللي ميان ايران و عمان تصريح کرد: «ميان اين دو کشور رايزني‌هاي خوبي به جهت حل بحران‌ها و مناقشات منطقه‌اي صورت گرفته است. عماني‌ها همواره روابط حسنه‌اي با همسايگانشان به‌ويژه جمهوري اسلامي ايران داشته‌اند. وجود مشترکات عميق تاريخي، مرزي، فرهنگي، ديني و مذهبي ميان ايران و عمان باعث تداوم روابط خوب ميان اين دو کشور شد.»
وي با تأکيد بر اين‌که نگاه مسئولين عماني همواره به جمهوري اسلامي به‌عنوان کشوري مقتدر، برادر و دوست بوده است، گفت: «آن‌ها بارها در صحبت‌هايشان اذعان کرده‌اند که جمهوري اسلامي ايران را به‌عنوان کشوري دوست و برادر مي‌شناسند و روابط ميان ايران و عمان ازنظر سياسي و اقتصادي رو به رشد است.»
ديپلمات ارشد کشورمان با اشاره به ۵۰ سال حکومت سلطان قابوس در عمان تصريح کرد: «وي طي اين سال‌ها خدمات بسياري براي عمان به عمل رسانده است و براي خارج کردن عمان از انزواي سياسي و بين‌المللي جهت ارتباط‌گيري با جهان بسيار تلاش کرد. در ادامه شاهد شکستن حصارهاي دور اين کشور و توسعه بهداشت و آموزش، رفاه اجتماعي و عمومي عمان هستيم.»
وي با تأکيد بر اين‌که اقتدار سلطان قابوس باعث محبوبيتش ميان مردم عمان شده است، ابراز کرد: «سياست سلطان قابوس يعني مسير همکاري و همفکري با کشورهاي همسايه به‌ويژه جمهوري اسلامي ايران را سلطان هيثم تداوم خواهد داد چراکه وي از نزديکان سلطان قابوس و وزير فرهنگ و ميراث فرهنگي عمان بوده است.»نوش‌آبادي ادامه داد: «سلطان جديد عمان در برخي از مشاغل حساس سلطنتي و دولتي حکومت فعاليت کرده و به نظر مي‌آيد، نظر سلطان نيز درباره جانشيني‌اش بر روي هيثم بن طارق بوده است که در ادامه شاهد اتفاق‌نظر مسئولان عماني درباره وي بوديم.»وي افزود: «با توجه به اين‌که هيثم بازوي راست سلطان قابوس بوده است بنابراين بايد در نظر داشت که بامشي سياسي و فکري وي کاملا  آشنايي دارد و در همان جهت گام بر خواهد داشت زيرا عمان قصد درگير شدن در منازعات و مناقشات منطقه‌اي را ندارد.»

نویسنده : راضیه فراهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ادامه راه سلطان‌قابوس در سلطنت هیثم‌بن‌طارق بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.