اتوبوس‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرند! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15464
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 20 دی 1398 - 22:46 |
«رسالت» به نقص فنی اتوبوس‌های جاده‌ای می‌پردازد؛

اتوبوس‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرند!

اتوبوس‌هاي مرگ، جان مسافران را به بازي مي‌گيرند و در شمار زيادي از حوادث اين‌چنيني، ضعف ترمزها و فرسودگي لاستيک‌ها منجر به کشته شدن شهروندان مي‌شود.
اتوبوس‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرند!

‌|گروه اجتماعي‌|
اتوبوس‌هاي مرگ، جان مسافران را به بازي مي‌گيرند و در شمار زيادي از حوادث اين‌چنيني، ضعف ترمزها و فرسودگي لاستيک‌ها منجر به کشته شدن شهروندان مي‌شود، حال‌آنکه همه اين عوامل با اعمال قانون معاينه فني خودروها قابل‌پيشگيري است. طي روزهاي گذشته اتوبوس مسافربري تهران-گنبد در منطقه دوآب سوادکوه به دليل نقص فني به دره سقوط کرد و در اين حادثه ۲۴ نفر مصدوم و۱۹ تن از مسافران جان خود را از دست دادند.
احمدرضا عامري، مديرعامل اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني مسافربري کشور دراين‌باره عنوان کرده است، اتوبوس سن بالايي نداشت و توليد سال ۱۳۸۴ بود و راننده هم راننده باتجربه و مجربي بود‌، اما همين نقص فني و از دست رفتن ترمز و افزايش سرعت اتوبوس درشيب، به وقوع سانحه منجر شد‌ و اتوبوس به پايين جاده رفت.
بنابر گفته‌هاي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين صادق اکبري، رئيس‌کل دادگستري مازندران، با تحقيقات به‌عمل‌آمده مشخص‌شده علل حادثه نقض فني در سيستم ترمز بوده است. 
حوادثي ازاين‌دست در حالي به وقوع مي‌پيوندد که نامناسب نبودن حمل‌ونقل ريلي و هوايي در کشور سبب شده بيشتر مسافران، جاده را براي رسيدن به مقصد انتخاب کنند به همين دليل برخلاف کشورهاي توسعه‌يافته که حدود ۶۵ درصد مسافرت‌ها از طريق جاده انجام مي‌شود در کشورمان اين آمار بيش از ۹۳ درصد تخمين زده مي‌شود‌ و به همين علت از وضع ايمني اتوبوس‌هاي بين‌شهري و تهديدي که از بابت امنيت جاني مسافران در اين زمينه احساس مي‌شود، ابراز نگراني مي‌کنند. 
* معاينه فني خودروها، عامل بازدارنده بروز سوانح رانندگي
اگرچه گفته مي‌شود استفاده از اتوبوس و وسيله حمل‌ونقل جمعي در جاده‌هاي بين‌راهي بهتر و امن‌تر از خودروي شخصي است، اما آمار تلفات سوانح اتوبوسي نشان مي‌دهد که اين غول‌هاي آهني در کشتار مسافران دست‌کمي از وسايل نقليه شخصي ندارند و چه‌بسا به نسبت تعداد حوادث، آمار قربانيان اين حادثه‌آفرينان بالاتر هم باشد.
احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان تأکيد کرده است: معاينه فني خودروها، عامل بازدارنده بروز سوانح رانندگي در اتوبوس‌هاي برون و درون‌شهري است، وقتي شاخص‌هاي فني اتوبوسي مانند سلامت ترمزها يا فرسوده نبودن لاستيک‌ها از سوي مسئول فني پايانه‌ها پيش از آغاز سفر مورد بازبيني قرار بگيرد، بي‌شک احتمال بروز حوادث به حداقل مي‌رسد. درنتيجه جان مسافران حفظ مي‌شود.
زنگ خطر نقص فني اتوبوس‌ها، سوانح و تلفات جاني، خسارات و مصدومان حاصل از تصادفات، موجب مرگ و مصدوميت و يا معلوليت افراد شده و خانواده‌هاي بسياري را دچار خسارات جبران‌ناپذير مي‌سازد و اين امر بايد دولتمردان و بخش خصوصي را هوشيار كند تا چنين موضوعي به‌عنوان يك مطالبه عمومي مطرح و رسانه‌اي شود. درحالي‌که بسياري از مردم، سفرهاي برون‌شهري خود را با خودروهاي شخصي انجام مي‌دهند، آمار رسمي سفرها نشان مي‌دهد كه اتوبوس‌هاي مسافربري، سهم بزرگي در جابه‌جايي مسافران دارند و بسياري افراد در طول سال با وسايل عمومي مانند اتوبوس، ميني‌بوس و مبدل بأس و سواري كرايه، سفر مي‌كنند كه در بين اين وسايل نقليه، سهم اتوبوس‌ها بيش از ۵۰ درصد است. غالبا در حوادث جاده‌اي كه اتوبوس‌ها در ايجاد آن‌ها نقش دارند، اعلام مي‌شود؛ اين سوانح، به دليل خطاي انساني و مقصر بودن راننده، اتفاق افتاده اما بررسي‌هاي دقيق‌تر در اكثر تصادفات اتوبوس‌ها نشان مي‌دهد كه بخش عمده‌اي از اين تقصيرها خصوصا درزمينه نقص فني به شركت‌هاي تعاوني مسافربري و پايانه‌ها برمي‌گردد؛ همان كساني كه وظيفه‌دارند مشخصات فني اتوبوس را بررسي كرده و چك كنند. 
سال ۹۳ محمدرضا حاجي بيگي، مديرعامل سازمان پايانه‌هاي شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر، تأکيد کرده بود، «مسئوليت تست و تائيد فني اتوبوس‌ها با وزارت راه است. در حال حاضر نيز در هر تعاوني مسافربري يک مدير فني وجود دارد که بايد ازنظر فني اتوبوس‌ها را مورد تائيد قرار دهد و چنانچه اتوبوسي دچار مشکل است اجازه سفر به آن را ندهد. اما متأسفانه اين وظيفه به‌درستي صورت نمي‌گيرد و تبديل به کاري تشريفاتي شده است. حتي مواردي ديده مي‌شود که، مهر مدير فني داخل تعاوني در دسترس همه راننده‌ها قرار دارد و آن‌ها اين مهر را خود به‌راحتي روي برگه کارشان مي‌زنند. اصلا درست نيست که تعاوني‌ها مرجع نظارت بر خود باشند. همچنين چنانچه تصادفي در اثر نقص فني رخ دهد بايد مدير فني مورد مؤاخذه قرار گيرد و پاسخگو باشد بنابراين معاينه فني اتوبوس‌هاي بين‌شهري اساسا درست انجام نمي‌شود، در اکثر موارد افراد با دادن کارت اتوبوس به پيک موتوري مي‌توانند معاينه فني(صوري و غيرمجاز) بگيرند، البته اين موضوع عموميت ندارد اما بسيار شايع است. اگر اين ندانم‌کاري‌ها کنار گذاشته شود و اصول فني به‌ويژه در بخش معاينه فني کنترل شود خيلي از حوادث و تصادفات اتوبوس‌ها که منجر به فاجعه مي‌شود، کاهش مي‌يابد. معاينه فني اتوبوس موضوع بسيار حساسي است به صورتي که به اعتقاد من بايد در هر پايانه اتوبوسراني يک بخش معاينه فني وجود داشته باشد و ارگان هاي مختلف همچون پليس، وزارت راه و سازمان پايانه‌ها بر انجام درست معاينه فني اتوبوس‌ها نظارت مستقيم داشته باشند.» 
امروزه استانداردهاي ايمني در صنعت خودروسازي يك اجبار و الزام پذيرفته‌شده بين‌المللي و جهاني است، در اينكه نبايد اجازه توليد خودروهاي غيراستاندارد و ناايمن در داخل كشور داده شود و خودروهاي بي‌كيفيت نيز از خارج كشور به داخل وارد نشود، ترديدي وجود ندارد و بايد به ضوابط و دستورالعمل‌هاي ايمني HSE در اين صنعت و افزايش استانداردهاي ايمني خودروها مخصوصا در ناوگان حمل‌ونقل عمومي توجه شود نه اينكه منتظر باشيم حادثه‌اي اتفاق بيفتد و آن‌وقت؛ اين‌گونه مباحث در اولويت سخنان و مطالبات مردم و مسئولان قرار گيرد!
به‌موازات افزايش سطح استانداردهاي ايمني در صنعت توليدات داخلي و نظارت بر واردات خودروهاي استاندارد خارجي بايد به موضوع نظارت بر حسن بهره‌برداري از خودروها مخصوصا در ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي نيز توجه ويژه‌اي معطوف شود. هرچند بعد از شدت گرفتن حريق‌ اتوبوس‌هاي جاده‌اي كه چند سال پيش اتفاق ‌افتاد؛ قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي از ۱۵ اسفندماه ۹۲ بازنگري و ابلاغ شد و بر اساس ماده ۴ اين ضوابط، وسايل نقليه مسافربري حداقل يك ساعت قبل از سفر، بازديد مي‌شوند و حسب مورد، فرم‌هاي كنترل اجزاي فني وسيله نقليه عمومي، توسط مدير فني تكميل و سلامت فني و مجاز بودن حركت آن جهت سفر جاده‌اي با امضا و مهر مدير فني، كتبا تائيد مي‌شود.اعمال نظارت دقيق و مستمر در انجام معاينه‌هاي فني و دوره‌اي و خارج كردن خودروهايي كه عمر مفيد خود را سپري كرده است، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير بوده و بايد با سرعت و دقت بيشتري ادامه يابد و دستگاه‌هاي فرادستي نيز بايد بيشتر در اين زمينه فعاليت كنند. امروز اتوبوس‌هايي در جابه‌جايي مسافر به كار گرفته مي‌شوند كه متأسفانه از حداقل‌هاي فني و استانداردها برخوردار نيستند، حال‌آنکه رانندگان اتوبوس‌ها بايد با در دست داشتن گواهينامه و دفترچه مخصوص و برگ معاينه معتبر به دل جاده‌ها بزنند. 
ماجراي اتوبوس‌هاي مرگ فقط به امروز و ديروز ختم نمي‌شود، به نظر مي‌رسد اتوبوس‌ها بعد از پرايد و وانت نيسان، عامل مرگباري در جاده‌هاي ايران هستند. در برهه‌اي موضوع آتش گرفتن اتوبوس‌هاي اسکانيا که تعداد زيادي از اتوبوس‌هاي ناوگان مسافربري را تشکيل مي‌داد، قربانيان بسياري داشت. 
به گفته برخي مسئولان،  اين اتوبوس‌ها به دليل تغييراتي که در خط توليد (جانمايي باتري‌ها، باک گازوئيل و بدنه ضعيف) آن‌ها انجام‌شده بود، در تصادفات آتش مي‌گرفت و بر تعداد قربانيان مي‌افزود. اين ماجرا آن‌قدر شايع شده بود که حتي در ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ در دو حادثه مختلف در جاده‌هاي کشور، سه اسکانيا آتش گرفت اما بخت با مسافران يار بود که از اين حوادث جان سالم به دربردند.
 در وحشتناک‌ترين حادثه، دو دستگاه اتوبوس مسافربري  اسکانيا در جاده تهران- قم براثر تصادف با يکديگر دچار سانحه و آتش‌سوزي شدند. اين سانحه ۴۴ کشته و ۳۹ مجروح بر جاي گذاشت. مسئولان پليس‌راه درباره اين حادثه اعلام کردند: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سيستم برق‌رساني، هر دو اتوبوس اسکانيا پس از حادثه دچار آتش‌سوزي شدند. 
اما سال ۹۲، اتوبوسي به پايين دره، جايي در جاده هراز سقوط کرد، اين حادثه براثر ترکيدن لاستيک اتفاق افتاد، با دست‌کم ۲۰ کشته و ۲۸ مجروح که حال برخي از آن‌ها وخيم گزارش‌شده بود و وقوع حادثه‌اي در اتوبان قم به تهران که لاستيک اتوبوس ترکيد و با شکستن گارد ريل، به خط مقابل اتوبان افتاد و باعث مرگ مسافران شد.  

نویسنده : گروه اجتماعی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اتوبوس‌های مرگ همچنان قربانی می‌گیرند! بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.